Archief - Q: foto uitknippen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
bestaat er een goede tutorial over hoe je een persoon perfect kan uitknippen uit een foto met een achtergrond? ik begrijp nog steeds niet hoe men hun kapsel (meestal nog wat pieken en haartjes die er uit steken) goed krijgt :$

Alvast bedankt :oink:

syndrom

Legacy Member
hoh een tutorial kan je maar helpen tot op een bepaald punt é.
Veel op oefenen zou ik zeggen

CtrlAshDel

Legacy Member
er zijn zoveel manieren hangt allemaal af van welke foto het is en zelfs van de kwaliteit, voorbeeld???

Accordis

Legacy Member
Dit vind ik een zeer interessante vraag. Ik zou het namelijk ook precieser willen kunnen.
Ik gebruik Corel Paint Shop Pro X2 ;)

Xoliul

Legacy Member
Wat is er daar nu zo vreselijk moeilijk aan ?
Knip het gewoon ruw uit, en bewerk de randen rond het gezicht met een kleine eraser, met een wacom tablet met pressure sensitivity kun je dit het makkelijkst goed aanpakken.

vincentvc

Legacy Member
Ik doe netjes met de pentool er rond, en voor het haar met den wacom als het uitflabberende lokken heeft. :)

DeBuGGeR

Legacy Member
hang allemaal af van de foto en de kwaliteit...

als je heel veel geluk hebt kan je zelf de magic wand tool gebruiken (madness :o)

chosen1

Legacy Member
DeBuGGeR zei:
hang allemaal af van de foto en de kwaliteit...

als je heel veel geluk hebt kan je zelf de magic wand tool gebruiken (madness :o)

als ge zwart haar hebt en de achtergrond wit is mss wel ja :p

veel hangt idd van de kwaliteit af

Suicide Monkey

Legacy Member
Met de lasso tool in photoshop zou dat ook moeten lukken

CtrlAshDel

Legacy Member
jewel gebt ook polygon lasso tool en dergelijke, 't is zo precies alsof ge 't zelf wil... als je een witte achtergrond hebt, kan je ook de layer op multiply zetten dan is wit transparant

Accordis

Legacy Member
Wolfje zei:
jewel gebt ook polygon lasso tool en dergelijke, 't is zo precies alsof ge 't zelf wil... als je een witte achtergrond hebt, kan je ook de layer op multiply zetten dan is wit transparant

Ah, ik zal het direct eens uittesten si ;)
Thanks

Dave

Legacy Member
het properste is nog altijd met ne path der rond trekken en daar e featherke van ne pixel of 2 opgooien

CtrlAshDel

Legacy Member
Dave zei:
het properste is nog altijd met ne path der rond trekken en daar e featherke van ne pixel of 2 opgooien
da pixel of 2 featherke hangt dan ook wel af van de resolutie van je foto e als em maar 100 op 100 pixels is gaade der geen 2 pixels feather op moeten smijten e :p

LunchBox

Legacy Member
Accordis zei:
Ik gebruik Corel Paint Shop Pro X2 ;)

best vermelden in zowel de thread titel als je beginpost, anders krijg je uiteenlopende antwoorden die voornamelijk over photoshop zullen gaan. (kheb't erbijgezet)

*edit: accordis blijkt niet de threadstarter.. khad het niet gezien - m'n excuses

DieselPower

Legacy Member
LunchBox zei:
best vermelden in zowel de thread titel als je beginpost, anders krijg je uiteenlopende antwoorden die voornamelijk over photoshop zullen gaan. (kheb't erbijgezet)
Too bad dat hij de threadstarter niet is :p

Blanco

Legacy Member
Het kan zo tijdrovend zijn om een beeld perfect te detoureren dat het in veel gevallen goedkoper is dat men gewoon een goeie contrasterende foto trekt waardoor het selecteren makkelijker word.

Een manier hoe ik het gezien heb is als volgt, hangt wel van de foto af natuurlijk. Vooral mensen met blond haar zijn klote om vrij te stellen, de rest gaat aardig.

Anyway, ge gaat naar uw channels en je kijkt welk kanaal het meeste zwart-wit verhouding heeft tussen de persoon, (in bijzonder het haar) en de achtergrond.
Dat kanaal dupliceer je in een nieuw document. rechts klikken op het kanaal , duplicate channel en dan kies je in het onderste menu destination - document "new". Dat nieuwe document komt in mutltichannel mode te staan , daar kan je weinig mee doen, dus moet je het eerst omzetten in greyscale mode (image mode -greyscale). Nu kan je de background layer in de layers palet dubbelklikken om er een layer van te maken. Die layer dupliceer je tweemaal. De onderste zet je in multiply, de bovenste in overlay, zodat er al meer contrasten opduiken. Die 3 layers kan je mergen tot één layer. Nu zit je met een zwart- wit afbeelding met vrij veel contrast. Je zou moeten een silhouette hebben van de persoon en het haar. Om de achtergrond wit te maken en de persoon zwart te maken kan je de brush in overlay mode zetten. Als je wit gebruikt op de grijze delen gaan die gebleekt worden, gebruik je zwart op de donkere delen gaan ze donkerder worden, vind ik de makkelijkste en snelste manier om de veilige delen aan te pakken. Voor de delicate stukken gebruik ik de burn en dodgetool. Voor de echt afgelijnde delen (kin, schouders, armen, benen) gebruik je de pen uiteraard.
Om die manier kan je een vrij acurate selectie maken van de persoon in de channels (CTRL + leftclick op de tumbnail van het kanaal) die je dan overbrengt naar je eerste bestand in een layermask.
Maar...als de persoon blond haar heeft is het veel moeilijker want de schijn van de achtergrond komt er mee door. Ik heb al geweten dat ze moeilijke delen van het haar gewoon wegmaskeren en via hairbrushes terug bijtekenen. (daarvoor moet je wel een wacom hebben)
Dan heb je ook nog die halo over,... das nog zo'n werk om die weg te krijgen...
Ik gebruik Corel Paint Shop Pro X2
Lap, en dat zie ik nu...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan