Archief - Q: Artevelde of St.-Lucas

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wilms Designs

Legacy Member
hey,

ik ben van plan volgend jaar verder te gaan studeren in grafische vormgeving of multimediale vormgeving(multimediaproductie).
Nu heb ik mijn keuze al beperkt tot 2 scholen aangezien deze naar mijn mening het beste zijn. Een reden waarom ik voor beide scholen kies is omdat er niet veel uren algemene vakken en zijn en dus veel uren met de pc gewerkt wordt.
Ik heb al informatie over beide scholen opgezocht en van Artevelde heb ik een brochure maar aangezien dit propaganda is kom ik hier vragen of er op beide scholen effectief iets te leren valt? Want ik volg nu multimedia en daar ging ik zogezegd ook vanalles leren, maar daar was weinig van waar.
Het zou ook leuk zijn als ik enkele voorbeelden van websites ofzo van studenten kon zien of projecten. Ik heb al reeds het forum van Artevelde gecheckt (misschien maar 1 van de fora maar kom) en daar viel niet zoveel op te zien.

,thx op voorhand
gtrz Dennis

Erinyes

Legacy Member
Het is moeilijk om hierop een antwoord te geven aangezien volgend jaar veel verandert: de bama structuur. Mijn opleiding (Grafische en reclamevormgeving) verdandert naar Visuele communicatie. Je start met een bredere basis en van daaruit kies je voor bepaalde modules, die je meer interesseren. Maar dat is helemaal geen antwoord op uw vraag natuurlijk. Toen ik vorig jaar een keuze moest maken van school had ik het ook even moeilijk. Ik had de indruk dat je in Gent echt opgeleid wordt tot een kunstenaar, terwijl je in Artevelde opgeleid wordt tot technicus. Er is eenzelfde basis, maar het is toch een tikkeltje anders. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Provinciale Hogeschool Limburg, Gent was in mijn ogen van een te hoog niveau. Ik heb met iemand gesproken die daar gestudeerd heeft en zij wist het me dus wel te vertellen.

Afstudeerprojecten van studenten in Gent (academiejaar 2001-2002) : http://www.nimage.tk/


Edit: hmm ok had uw Antwerpen niet gezien. Maar ik denk dat hetzelfde geldt voor Antwerpen: is meer kunstgericht dan Artevelde

frenzal

Legacy Member
ik zit op artevelde in het eerste, ben er ook voor multimedia
eerste jaar is vrij algemeen grafisch gericht en eerlijk gezegd vrij saai
maar vanaf tweede is er dan multimedia productie richting wat normaal veel intresanter zal zijn

DelaZ

Legacy Member
Heb op Academie Bijloke Gent gezeten (HOGENT).
Sint Lucas is stijver en strikter... Bijloke is vrijer en meer openminded volgens mij. Kheb ook op Sint Lucas gezeten opt Middelbaar maar da maakt hier niet veel uit. Normaal gezien moet je een ingang examen maken... Ik raad u aan die in elke school te doen waar ge interesse in hebt, zo kan je de sfeer al wat opsnuiven en kan je achteraf makkelijker je keuze maken. Het is ook zekerder als je op verschillende scholen een ingangsexamen maakt, zo heb je meer zekerheid als je ergens zou buizen op het ingangsexamen. (Die kan maar éénmaal worden gedaan, en als je niet slaagd heb je geen enkele kans meer om ooit op die school te studeren)

Bolteh

Legacy Member
artevelde is imho de moeite ni waard... alles lijkt mooi op opendeurdag.. ma als ge der eenmaal zit vliegde in de containers en krijgde crappy materiaal... + ge ziet in feite niks


ik zit ook in eerste trouwens

Kippewit

Legacy Member
Als het over Sint Lucas Antwerpen gaat kan ik u vertellen dat het daar niet om de technische aspecten gaat, maar vooral om het denkwerk. Concept is the keyword op SLA.

grandmasterL

Legacy Member
KHLIM genk: C-MD(communicatie en multimedia design)
is ook een optie...
kzit er ni want ik doe animatie in genk.
ma das ook voornamelijk websites make en die dinge

Erinyes

Legacy Member
Er is ook nog een optie Grafische en reclame vormgeving (volgend jaar dus viscom) in Hasselt. Provinciale Hogeschool Limburg. Niveau wel iets lager dan in St Lucas Gent naar ik hoor.

Talos

Legacy Member
Er is ook nog altijd multimedia bij TI maarja als het u vooral om het grafische gaat moet ge dat niet doen.

D'Sek-

Legacy Member
www.krabsla.be

Daar zitten enkele St-Lucas-gangers, misschien dat ge daar eens op't forum kunt navragen :)
Ikzelf ga volgend jaar hopelijk ook naar het St-Lucas Antwerpen.

Wilms Designs

Legacy Member
hey,

bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat het St.-Lucas gaat worden.
Khad daar blijkbaar nog een paar brochures van liggen van de SIDIN-beurs.

,grtz

RidderBauknecht

Legacy Member
geef mij maar st-lucas brussel, waar ik hopelijk volgend jaar ook naartoe mag gaan.

gravendelver

Legacy Member
van horen (en zien) is st.lucas Gent fijne school hoor :)
PS:
mss iemand raad voor mij? Ik wil later ook iets doen in grafische richting, tprobleem is da ek mij laatste jaren redelijk in neste gewerkt heb en nie veel opties meer heb. Wa zijn eisen zoal voor die richtingen? (zit nu in 4e handel en zou volgend jaar mss grafische wetenschappen of multimediatechnieken doen)
iemand advies?

Wilms Designs

Legacy Member
ik bedoelde dus St. Lucas Antwerpen... ik vraag mij trouwens af waar de zogenaamde topdesigners van België verder gestudeerd hebben.
Volgens mij hebben die nog geneens iets dergelijks gedaan (de meeste).
Weet er iemand of die toelatingsproef moeilijk is?

Wilms Designs

Legacy Member
als je multimediatechnieken wilt gaan volgen...
doet dat dan niet in turnhout!!!
bad idea...geloof me...ik zit er al twee jaar.

,grtz

LunchBox

Legacy Member
topdesigners zijn altijd self-made.. ze volgen verdere studies met bagages voorkennis om de papieren te hebben aan een deftige job te geraken.

dutchboyke

Legacy Member
DelaZ zei:
Heb op Academie Bijloke Gent gezeten (HOGENT).
Sint Lucas is stijver en strikter... Bijloke is vrijer en meer openminded volgens mij. Kheb ook op Sint Lucas gezeten opt Middelbaar maar da maakt hier niet veel uit. Normaal gezien moet je een ingang examen maken... Ik raad u aan die in elke school te doen waar ge interesse in hebt, zo kan je de sfeer al wat opsnuiven en kan je achteraf makkelijker je keuze maken. Het is ook zekerder als je op verschillende scholen een ingangsexamen maakt, zo heb je meer zekerheid als je ergens zou buizen op het ingangsexamen. (Die kan maar éénmaal worden gedaan, en als je niet slaagd heb je geen enkele kans meer om ooit op die school te studeren)

Dikke zever je kan het ingangsexamen elk jaar opnieuw maken.
Sint Lucas is meer openminded dat weet iedereen! Zelf docenten van de Bijloke weten dat! Het grote verschil is dat Sint-Lucas meer oog heeft voor het concept. Bijloke laat je dan meer vrij met je eindopdracht => goed als je zelfstandig goed doorwerkt!, bij sint-lucas gaan ze sneller bijsturen als het misloopt. Wat je wel beter doet is overal ingangsexamen maken, vaak moet je daar ook nog wat opdrachten doen en maak je een diepgaander gesprek met de docenten. Dan kiezen op het gevoel :love:

Bij Sint-Lucas moet men echter ook goed onderscheid maken tussen academisch en professionele, academisch is meer kunst gericht en professionele daar gaan ze u echt klaarstomen voor de markt. Echter heb ik wel al gehoord dat het technisch minder is op Sint-Lucas, daarom is het goed dat je bijvoorbeeld eerst een 7de jaar gaat doen op een grafische middelbare school. Dat kan natuurlijk altijd achteraf ook nog.

Laat jullie niet vangen het technische aspect is het belangrijkste van het grafische proces. Vandaar dat alle richtingen op technische scholen nu meer polyvalent zijn geworden. Maak je een fout in het technische aspect dan kan dit je heel veel geld kosten als je op zelfstandige basis werkt. Daarom is het handig om even te gaan werken na je studies dan meteen als zelfstandige te werken. Daar kan je wat uit leren ;)

LunchBox

Legacy Member
moet je hiervoor een 4 jaar oude thread bovenhalen? de helft van de personen die toen reageerde is nu al bijna pensioen-gerechtigd. waarschijnlijk is er ondertussen al het één en ander verschoven binnen de schoolmuren van zowel gent, brussel als antwerpen - dus deze ga'k sluiten.. maar ik hou niemand tegen om eenzelfde vraag opnieuw te stellen en deze link erin te vermelden als referentie voor een nieuwe vergelijking.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan