Archief - [PROG] (VB.NET) Klasgemiddelde berekenen ;>

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DaJackal

Legacy Member
Ik moet dus nog een code hebben waarbij hij al de resultaten optelt en dan deelt door het aantal studenten (intAantalStudenten). Iemand die een idee heeft hoe die code eruit zal zien? Ik volg nog maar pas Visual Basic.NET dus deze vraag kan bij velen aanslaan als dom :D.
Bij voorbaat dank.
Gebruikt programma: Visual Studio.NET 2003

(dit is wat ik al heb)

Code:
Sub Main()
        'declaratie variabelen
        Dim decResultaat, decKlasGemiddelde As Decimal
        Dim intAantalStudenten, intTeller As Integer

        'aantal studenten opvragen
        Console.Write("Hoeveel studenten zitten er in de klas? ")
        intAantalStudenten = Console.ReadLine
        Console.WriteLine()

        'resultaten opvragen
        For intTeller = 1 To intAantalStudenten
            Console.Write("Geef resultaat " & intTeller & " in: ")
            decResultaat = Console.ReadLine

        Next

        'formule klasgemiddelde

Da Turtle

Legacy Member
ik ga niet de letterlijke code posten omdat het dan copy pasten wordt, maar ik zal wel uitleggen hoe je het kan doen :). Aan je code te zien ben je goed begonnen.

stel eerst je gemiddelde gelijk aan 0 (moet niet maar is goed voor overzicht) voor je je loop begint.
Dan binnen je loop tel je de ingegeven punten op bij je gemiddelde (gemiddelde += ingegeven punten --> zelfde als gemiddelde = gemiddelde + ingegeven punten)
Na je loop kan je je formule toepassen, nml gemiddelde /= aantal leerlingen (zelfde als gemiddelde = gemiddelde / aantal leerlingen).
Snap je?

Als je dit gelukt en je hebt nog zin om te programmeren (:p) is kan je ook nog maken dat je niet moet ingeven hoeveel leerlingen er zijn, maar gewoon punten ingeeft van leerlingen tot je als score -1 opgeeft om te stoppen.
Maak altijd dat je alles snapt als je programmeerd :). Das 't belangrijkste, met vanbuiten leren kom je niet ver. Veel success.

UniKorn

Legacy Member
Gewoon om te zeveren, in de Ms guidelines staat nu duidelijk dat variabelen camel casing moeten zijn en niet meer moeten voorafgegaan worden door het type.

Dim resultaat, klasGemiddelde As Decimal
Dim aantalStudenten, teller As Integer

Waarschijnlijk moet je hetgeen je zelf invult doen voor je leraar, maar eigenlijk wordt dit niet meer gebruikt. Vroeger bij vb wel, maar nu niet meer.

Da Turtle

Legacy Member
UniKorn zei:
Waarschijnlijk moet je hetgeen je zelf invult doen voor je leraar, maar eigenlijk wordt dit niet meer gebruikt. Vroeger bij vb wel, maar nu niet meer.
LOL die mensen spreken elkaar constant tegen, hungarian bestaat nie meer of wa? (sry voor offtopic :p)

DaJackal

Legacy Member
mnee ik snap het nie volledig. Geef gewoon de code zodat ik het direct begrijp :) Kan het daarna nog wel wat inoefenen ;)

Krueger

Legacy Member
in pseudocode
Code:
gemiddelde = 0
for teller = 1 tot aantalStudenten
    resultaat =  read(resultaat van de volgende student)
    gemiddelde = gemiddelde + resultaat
einde for

gemiddelde = gemiddelde / aantalStudenten

IceSkull[BE]

Legacy Member
klopt, gewoon als volgt:

-controleer leerling
var counter incrementeren (+1)

-voeg resultaat leerling1 toe aan een var totaal

vraag of er nog zijn(if), JA -> herhalen,(controleer leerling,...)
NEE -> var totaal / var counter

AcIdR3IgN

Legacy Member
Lol I'm so hoping that you're not from KHK Geel :) (1TI).
Trouwens, wij (op KHK) MOETEN types voor de var's schrijven.. ik heb veel ge-code.. en dit heb ik NOOIT ofte NOOIT gedaan. Is misschien wel handiger om te lezen (vb: intSomething).. maar euh.. pff veel typ werk.. en beetje dom vindt ik persoonlijk. Maar ja, je kan echt niet winnen tegen een koppige docent.

Krueger

Legacy Member
AcIdR3IgN zei:
Lol I'm so hoping that you're not from KHK Geel :) (1TI).
Trouwens, wij (op KHK) MOETEN types voor de var's schrijven.. ik heb veel ge-code.. en dit heb ik NOOIT ofte NOOIT gedaan. Is misschien wel handiger om te lezen (vb: intSomething).. maar euh.. pff veel typ werk.. en beetje dom vindt ik persoonlijk. Maar ja, je kan echt niet winnen tegen een koppige docent.
Vind je dat echt handig? Ik vind het eerder storend dan wat anders. Als uw types een beetje logisch gekozen zijn, en een deftige naam hebben, ga je toch ook meestal weten wat type het is?
En in die paar gevallen dat het niet duidelijk is, kijk dan ff naar uw declaraties.

Radiance

Legacy Member
Ja in een programma van 5 lijnen zal je daar geen fouten tegen maken.

In eentje van 500 of 5000 daarentegen ...

Ik heb het ook ooit zo aangeleerd & doe het nu nog in VB.NET, maarja da's puur persoonlijk aangezien het niet meer verplicht is.
(zit overigens ook op KHK ;) )

Tyfius

Legacy Member
Iets of wat programmeur zal voor een programma van 5000 regels code toch zeker met verschillende files en classes werken, en alle datatypes ordenen en documenteren...

Da Turtle

Legacy Member
Tyfius zei:
Iets of wat programmeur zal voor een programma van 5000 regels code toch zeker met verschillende files en classes werken, en alle datatypes ordenen en documenteren...
:offtopic: LOL stel je voor 5000 regels in 1 bestand :crazy: :D

AcIdR3IgN

Legacy Member
Nja, zoals ik al zei.. tegen docenten kan je niet op. Want zij is wel programmeur geweest he.. voor een groot bedrijf.. en zij weet toch alles he.. ;) </sarcasm></offtopic>

fretn

Legacy Member
Da Turtle zei:
:offtopic: LOL stel je voor 5000 regels in 1 bestand :crazy: :D

check eens de q3 source code, er zullen wel enkele files in zitten die dicht tegen de 5000 regels zitten :)

Tyfius

Legacy Member
Mja, maar dat is ook iets of wat gestructureerd opgebouwd, en niet 1 functie van 5000 regels code (als ik me goed herinner toch)

fretn

Legacy Member
jah, dat wel ;)

een functie van 5000 regels code is natuurlijk wel een uitdaging op zich :D

DaJackal

Legacy Member
Krueger zei:
in pseudocode
Code:
gemiddelde = 0
for teller = 1 tot aantalStudenten
    resultaat =  read(resultaat van de volgende student)
    gemiddelde = gemiddelde + resultaat
einde for

gemiddelde = gemiddelde / aantalStudenten
k
en nu in VB.net code :P want kan der nie helemaal aan uit :)
(pfft ga hier nog moeite mee hebben vant jaar)

Tyfius

Legacy Member
Niemand gaat u hier een complete oplossing in code geven. Dan mis je het complete doel van programmeren. Ik ken absoluut niets van VB.NET en maar mits een halve kijk op de code kan ik het hier zelfs oplossen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan