Archief - [PROG] taal voor een simpel arcade spelletje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
wlibaers zei:
Beginnen met assembly, dan leer je dat al die datatypes in hogere programmeertalen eigenlijk allemaal hetzelfde zijn in het geheugen, en dat ze gewoon aanwezig zijn om de compiler wat te helpen bij het controleren van de code. Het verschil tussen gewone variabelen en pointers wordt dan ook wel duidelijk :D

That's my boy :applause:.

Vich

Legacy Member
wlibaers zei:
Beginnen met assembly, dan leer je dat al die datatypes in hogere programmeertalen eigenlijk allemaal hetzelfde zijn in het geheugen, en dat ze gewoon aanwezig zijn om de compiler wat te helpen bij het controleren van de code. Het verschil tussen gewone variabelen en pointers wordt dan ook wel duidelijk :D

Ja hoor, dát is nutting. Assembler leren om er dan vervolgens niks mee te doen. Die jongen wil simpele games maken hee, daar heb je geen assembler voor nodig!
(in grote games wordt het heel sporadisch nog gebruikt voor optimalisaties, maar that's it).
Zowiezo ben ik er op tegen om iemand taal X te laten leren om vervolgens taal Y te gaan leren en gebruiken. Totaal tijdverlies.

russian

Legacy Member
Vich zei:
Ja hoor, dát is nutting. Assembler leren om er dan vervolgens niks mee te doen. Die jongen wil simpele games maken hee, daar heb je geen assembler voor nodig!
(in grote games wordt het heel sporadisch nog gebruikt voor optimalisaties, maar that's it).
Zowiezo ben ik er op tegen om iemand taal X te laten leren om vervolgens taal Y te gaan leren en gebruiken. Totaal tijdverlies.

Het kan inzicht helpen verwerven.

De optimalisaties worden (semi-)automatisch op assembly niveau doorgevoerd (http://www.elis.ugent.be/diablo/). Assembly is echter niet ten dode opgeschreven...

Ik ga proberen grote benchmarks statistisch samen te vatten, en om te zetten naar een representatieve benchmark in assembly (met een veel kleinere uitvoeringstijd). Een beetje zoals http://lca.ece.utexas.edu/pubs/bell-wmbs05.pdf, maar microarchitectuuronafhankelijk.

Vich

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Het kan inzicht helpen verwerven.

De optimalisaties worden (semi-)automatisch op assembly niveau doorgevoerd (http://www.elis.ugent.be/diablo/). Assembly is echter niet ten dode opgeschreven...

Ik ga proberen grote benchmarks statistisch samen te vatten, en om te zetten naar een representatieve benchmark in assembly (met een veel kleinere uitvoeringstijd). Een beetje zoals http://lca.ece.utexas.edu/pubs/bell-wmbs05.pdf, maar microarchitectuuronafhankelijk.

Tuurlijk is assembler nutting. Maar niet om te leren programmeren, wél om het architectuur van een pc beter te begrijpen. Ik heb ook niet beweerd dat assembler ten dode is opgeschreven, want op m'n werk gebruiken we dat natuurlijk ook voor optimalisaties.

Ik blijf echter bij het standpunt dat je beter niet taal x kan leren om vervolgens taal y makkelijker te kunnen leren en gebruiken en taal x nooit meer (of zeer zelden) te gebruiken.

joyrider

Legacy Member
delphi met de JEDI SDL Headers is wat ik momenteel gebruik. Delphi (object pascal) is ni zo moeilijk te leren en je kan er alle kanten mee uit. en SDL is vrij simpel in gebruik

maxdevis

Legacy Member
Unzip Attack zei:

vandaag eerste les gegeven.
ben begonnen met game-maker.
een simpel programma waar je arcadespelletjes mee kunt maken, maar zo leert ie ook al dat je verschillende commandos moet geven aan verschillende objecten.

en als ie dan echt wilt, dan misschien c#.
blijkbaar is abstract denken toch nog niet zo makkelijk op die leeftijd.
:p

killgore

Legacy Member
Vich zei:
Tuurlijk is assembler nutting. Maar niet om te leren programmeren, wél om het architectuur van een pc beter te begrijpen. Ik heb ook niet beweerd dat assembler ten dode is opgeschreven, want op m'n werk gebruiken we dat natuurlijk ook voor optimalisaties.

Assembler zal er gewoon altijd blijven. Wordt nog altijd aangeleerd aan de elektronici e.d. ;).

dJeez

Legacy Member
IznoGouD zei:
Mss wel goede taal en eenvoudig maar daar is em later wel weinig mee he aangezien die zo goed als dood is.
Pascal (en Delphi ook, maar in mindere mate) wordt bij mijn weten toch nog vrij geregeld gebruikt in het middelbaar onderwijs om de basisbeginselen van het programmeren aan te leren. Het gaat hem om begrippen en beginselen aanleren hé, eens je die onder de knie hebt kan je ze vrij makkelijk gaan toepassen op eender welke taal als je de syntax van die andere taal leert.

Het grootste deel van je tijd steek je in 't aanleren van een API, en laat die bij recente Delphi versies nu net het .NET framework zijn, dus echt weggegooid lijkt het mij zeker niet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan