Archief - Productontwikkeling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bramboogie

Legacy Member
Ivm een laptop: ik zou een windows-based laptop nemen, een 15" met en quadro of fireGL grafische kaart ipv eentje met een games-kaart. Maar dat zijn wel al duurdere laptops voor intens gebruik.

Ik Genk hebben we (vroeger) Autocad en Rhino gezien, maar op een laag niveau.
Ik Kortrijk krijg je veel CAD, met onder andere (Autocad), Inventor, pro-Engineer, Aliasstudio.

Bij IO te kortrijk hebben ze ook één of twee 3d-printers, 3d-frezen, 3d-scanners, ... Er wordt ook onderzoek gedaag voor bedrijven.

Flipkikker

Legacy Member
Ik zou idd ook eens kijken naar IO in Kortrijk, het is dichter bij huis (kan financieel en qua reistijd een voordeel zijn) en is zeker geen slechte opleiding...

Maar zelf wou ik niet naar Kortrijk:

* Geen economie/marketing (in Antwerpen heb je dat 5 jaar)
Momenteel ben ik ook meer van mening dat die Marketing/Economie écht wel van belang is (maar aan de andere kant, mijn school heeft dat natuurlijk ook zo aangeleerd om op die manier te denken)

* Meer "ontwerpen" en minder "technische oefeningen" gedurende de eerste jaren in Antwerpen, maar uiteindelijk (na opendeurdag in Kortrijk, na men 1e jaar in A'pen) blijkt dit evenwaardig te zijn

* De "domste" reden mss voor anderen, maar voor mij telde het ook mee in men keuze: het leven buiten school, Kortrijk is nogal "saai" en de mogelijkheden voor je vrije tijd zijn beperkt. Antwerpen is op dat vlak een zalige stad, maar ook weer: moest ik in Kortrijk gezeten hebben hadk dat nooit geweten en vond ik Kortrijk waarschijnlijk toch beter meevallen dan oorspronkelijk gedacht :)

(er zijn/waren nog meer redenen, maar deze post is al lang genoeg :p)

mj_dask

Legacy Member
eej,
ikzelf zit ook in 3Ba-IPO in Antwerpen, net als flipkikker.
In middelbaar heb ik Economie moderne talen gedaan... had 4u wiskunde(? weet ik zelf ni meer, het was in iedereen zeker niet meer, denk zelfs mr 2) had maar 2u wetenschapsvakken (bio,fysica,chemie bijeen). Eerste jaar had ik wal last met fysica en wiskunde (wat wel normaal was eigenlijk...) ben er toch vanaf na 2de 2dezits te hebben gehad:)

Heel leuke richting, weinig vrije tijd, heb nog steeds een beetje het gevoel dat ik in middelbaar zit, door de 9 to 5 uurrooster (meestal). soms stressy, maar met het nodig kruid in u achterste moet het lukken.

je vroeg nog iets over male/female ratio... je begint met meer jongens dan meisjes, en dat blijft ook zo.... het valt op dat er meer meisjes afhaken dan jongens... Ik denk doordat men in het 2de veel technischer moet gaan denken.

grtz nicolas

Typhon`

Legacy Member
Ja, echt niet veel meisjes, maar dat is te verwachten in een ingenieursopleiding waar veel techniek in komt. Maar ik heb niet het gevoel dat de meisjes die er zijn dat als een nadeel zien, aléja ik heb nog geen enkel meisje horen klagen dat er te weinig meisjes zijn, jongens daarentegen :p.

Bramboogie

Legacy Member
Bij ons (IO) waren er ook nie veel meiskes... zo'n 15% wss. Bij IPO is dat meer.

Bij IO heb je idd minder marketing, maar je hebt het ook. Er wordt ook veel aandacht besteed aan Bedrijfsbeheer, Management, etc...

De perfecte designopleiding bestaat volgens mij niet, aangezien die 7-8 jaar in beslag zou nemen. Ofwel heb je niet voldoende ergonomie, technische kennis, creatieve vakken, marketing of .... (vul maar aan)
Zelf heb ik een poging gedaan zo veel mogelijk te leren, maar wss zou ik nog een jaartje Antwerpen of in het buitenland moeten doen om "alles" te leren.

Je moet voor jezelf uitmaken wat je het belangrijkste vindt.
Er zijn er ook steeds die bachelor IPO doen, en dan in twee jaar IO bijdoen. Dan ben je in vijf jaar Industrieel Ontwerper, maar met een iets ander traject.

Anyhow... ontwerpers hebben de schoonste job ter wereld! Elke ontwerper is echter verschillend, en je moet voor jezelf uitmaken wat voor ontwerpen je bent of wilt zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan