Je hebt in België 3 opties voor ProductOntwikkeling:
Kortrijk, Antwerpen en Genk
Bramboogie heeft ProductDesign gestudeerd in Genk, daarna een manama Industrieel Ontwerp gedaan in Kortrijk (als ik me niet vergis)
Op zijn website zie je een aantal ontwerpen die hij voor school heeft gerealiseerd:
http://bramboogie.be/
Alle drie de scholen zullen wel overeenkomsten hebben in de opdrachten, maar de focus ligt anders.
Ik ben zelf bezig aan mijn 3e Ba Integrale ProductOntwikkeling in Antwerpen (Typhon studeert trouwens ook in Antwerpen).
Om even aan te vullen op Typhon zijn post:
1) Onze opleiding bestaat uit 5 elementen waar jaar na jaar dieper wordt op ingegaan: "methoden en technieken", "materialen en technologie", "markt en context", "mens en maatschappij" en "ontwerpen".
Het is een combinatie van het artistieke/esthetische en de wetenschap.
2) Voorkennis maakt niet veel uit in jouw geval, ik heb ook Wetenschappen 8u Wiskunde gevolgd, was verre van de beste leerling in het middelbaar en tot nu toe alle examens zonder al te veel moeite doorstaan.
De opleiding is wel niet te onderschatten: je krijgt enorm veel theorielessen en daartussen moet je dan je ontwerpopdrachten tegen de deadlines afkrijgen. Het is dus een voordeel dat je al voorkennis hebt, want tijdens het jaar heb je niet veel tijd en goesting om mee te blijven met de leerstof.
3) Zoals gezegd, je krijgt wel wat opdrachten te voltooien tijdens het jaar.
Per semester 2-3 ontwerpopdrachten waar je dan 1.5 maand tot 2 maand de tijd voor krijgt, met wekelijks consult waar je je vooruitgang moet tonen en de begeleiders je bijsturen, tips geven of je afkraken (als je pech hebt

)
In het eerste jaar zal je dankzij je We-Wi 8u weinig moeite hebben met de leerstof en op het gemak kunnen wennen aan het hoger onderwijs/kotleven en het gebruiken van je creativiteit. De nadruk ligt in het eerste jaar op je algemene basiskennis (fysica, wiskunde, sociologie, methodologie,...) waar de volgende jaren op verderbouwen. Het ontwerpen start echt vanaf 0. Je leert schetsen, markeren, vormen samenvoegen in een reeks eenvoudige ontwerpopdrachten en lessen...
Vanaf het tweede jaar ligt de nadruk op technischer zaken, moet je bvb een opwindbare zaklamp herontwerpen, een snelspan-systeem ontwikkelen als verbetering op een bestaand product.
4) Het niveau kan ik ook niet vergelijken met andere richtingen, maar ik dacht dat het vergelijkbaar is met Industrieel Ingenieur. (ik ken iemand die overgeschakeld is en een aantal wetenschappelijke vakken niet opnieuw moest doen)
Het is geen puur theoretische richting en de meeste profs leggen dan ook nadruk op het praktisch gebruik van je kennis.
Als je nog vragen hebt, bijvoorbeeld hoe zo'n ontwerpopdracht in z'n werk gaat, wat er verwacht wordt en hoe het zit met kotleven in Antwerpen en de bereikbaarheid, feel free...

Kben ook van West-Vlaanderen en ne vriend die ook IPO volgt is van Ieper.