Archief - Productontwikkeling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

__Sara

Legacy Member
Hallo,

Volgend jaar zou ik misschien productontwikkeling studeren, maar ik vind de site van deze richting nogal onduidelijk. dus ik had enkele vragen ..

1) wat houd deze richting concreet in ?
2) wat voor voorkennis moet je hebben? en uit welke richting kom je best? Ik doe nu Wetenschappen-Wiskunde8
3) hoe zit het met werkjes dat je moet maken? Is dit te doen? Wat bevoorbeeld moet je maken/ontwerpen?
en hoeveel vrije tijd heb je nog over..?
4) kvraag me ook nog af welk niveau dat het zo is .. een beetje te vergelijking met Burgelijk, Industrieel? (qua theorie)

Dankjewel

moemi

Legacy Member
En waar zou je dit willen volgen?

Ik volg Industrieel Product Ontwerpen (IPO) in Kortrijk maar ik weet niet of dit dan dezelfde richting is dan wat jij aanhaalt. Wat ik doe is een 3 jaar lange opleiding, de master heet dan Industrieel Ontwerpen, en dit wordt op ingenieur- niveau gegeven.

Na even hier de zoekfunctie te gebruiken zie ik dat deze richting waarschijnlijk in Antwerpen te volgen is. Er zit hier iemand - als ik mij niet vergis - dat die richting volgt in Antwerpen, misschien kan die je wat meer vertellen.

Typhon`

Legacy Member
Ik zit nu in de 2de bachelor PO, enkele antwoorden:

1) Vanop de site: Productontwikkelaars zijn professionals die verschillende technieken creatief toepassen om een productontwerp gestructureerd op te bouwen: van eerste idee tot marktklaar product. Ze zoeken daarbij voortdurend de meerwaarde van het nieuwe product. Dus zowel technisch (fysc/mechanica), conceptueel (methodologie, marketing,..) als de vormgeving. Bekijk anders eens de folder, die is te downloaden vanop de site want tis nu eenmaal een richting waarbij je veel doet, leert,...

2) Geen voorkennis, maar wel inzicht in vakken zoals fysica en wiskunde, als je in't middelbaar 5u wiskunde gehad hebt of meer lijkt me dat zekers voldoende, veel is afhankelijk van uw inzet in't jaar.
3) Tis veel werken, maar niet echt moeilijk. Als je dus enkele nachtjes en lange avonden voorover hebt kan je normaal toch zeker en vast slagen voor de opdrachten. Het enige mindere eraan vind ik de tussendeadlines/opvolging, daar heb ik persoonlijk zelf het "schijt" aan vermits ik liever zelf mijn dagen plan, maar dat is dus persoonlijk. Qua vrije tijd over: afhankelijk van hoe goed je bent en hoe snel je werkt: geen tot veel (= enkele avonden in de week en een weekenddag volstaat dan om mee te zijn.)
4) Niveau: Ik kan dat zelf moeilijk zeggen vermits ik niks anders aan de hogeschool heb geprobeerd, ik denk dat het in vergelijking met de meeste andere richtingen in de wetenschappen minder leerstof is, maar meer praktijk, maar nog altijd meer theorie (zeker op vlak van exacte wetenschappen) dan audiovisuele richtingen zoals grafiek/fotografie/...

__Sara

Legacy Member
moemi zei:
En waar zou je dit willen volgen?

Ik volg Industrieel Product Ontwerpen (IPO) in Kortrijk maar ik weet niet of dit dan dezelfde richting is dan wat jij aanhaalt. Wat ik doe is een 3 jaar lange opleiding, de master heet dan Industrieel Ontwerpen, en dit wordt op ingenieur- niveau gegeven.

Na even hier de zoekfunctie te gebruiken zie ik dat deze richting waarschijnlijk in Antwerpen te volgen is. Er zit hier iemand - als ik mij niet vergis - dat die richting volgt in Antwerpen, misschien kan die je wat meer vertellen.

Ja tgat idd niet over Industrieel Product ontwerpen ;)
Toch bedankt !

__Sara

Legacy Member
Typhon` zei:
Ik zit nu in de 2de bachelor PO, enkele antwoorden:

1) Vanop de site: Productontwikkelaars zijn professionals die verschillende technieken creatief toepassen om een productontwerp gestructureerd op te bouwen: van eerste idee tot marktklaar product. Ze zoeken daarbij voortdurend de meerwaarde van het nieuwe product. Dus zowel technisch (fysc/mechanica), conceptueel (methodologie, marketing,..) als de vormgeving. Bekijk anders eens de folder, die is te downloaden vanop de site want tis nu eenmaal een richting waarbij je veel doet, leert,...

2) Geen voorkennis, maar wel inzicht in vakken zoals fysica en wiskunde, als je in't middelbaar 5u wiskunde gehad hebt of meer lijkt me dat zekers voldoende, veel is afhankelijk van uw inzet in't jaar.
3) Tis veel werken, maar niet echt moeilijk. Als je dus enkele nachtjes en lange avonden voorover hebt kan je normaal toch zeker en vast slagen voor de opdrachten. Het enige mindere eraan vind ik de tussendeadlines/opvolging, daar heb ik persoonlijk zelf het "schijt" aan vermits ik liever zelf mijn dagen plan, maar dat is dus persoonlijk. Qua vrije tijd over: afhankelijk van hoe goed je bent en hoe snel je werkt: geen tot veel (= enkele avonden in de week en een weekenddag volstaat dan om mee te zijn.)
4) Niveau: Ik kan dat zelf moeilijk zeggen vermits ik niks anders aan de hogeschool heb geprobeerd, ik denk dat het in vergelijking met de meeste andere richtingen in de wetenschappen minder leerstof is, maar meer praktijk, maar nog altijd meer theorie (zeker op vlak van exacte wetenschappen) dan audiovisuele richtingen zoals grafiek/fotografie/...

Waw, bedankt ..
en welk soort opdrachtn krijg je zo? Ontwerp een nietjesmachien :p?

en hoe zit het met het artistieke.. moet je goed kunnen tekenen ? of is het idee dat belangrijker is ?

Flipkikker

Legacy Member
Je hebt in België 3 opties voor ProductOntwikkeling:
Kortrijk, Antwerpen en Genk

Bramboogie heeft ProductDesign gestudeerd in Genk, daarna een manama Industrieel Ontwerp gedaan in Kortrijk (als ik me niet vergis)
Op zijn website zie je een aantal ontwerpen die hij voor school heeft gerealiseerd: http://bramboogie.be/

Alle drie de scholen zullen wel overeenkomsten hebben in de opdrachten, maar de focus ligt anders.

Ik ben zelf bezig aan mijn 3e Ba Integrale ProductOntwikkeling in Antwerpen (Typhon studeert trouwens ook in Antwerpen).

Om even aan te vullen op Typhon zijn post:

1) Onze opleiding bestaat uit 5 elementen waar jaar na jaar dieper wordt op ingegaan: "methoden en technieken", "materialen en technologie", "markt en context", "mens en maatschappij" en "ontwerpen".

Het is een combinatie van het artistieke/esthetische en de wetenschap.

2) Voorkennis maakt niet veel uit in jouw geval, ik heb ook Wetenschappen 8u Wiskunde gevolgd, was verre van de beste leerling in het middelbaar en tot nu toe alle examens zonder al te veel moeite doorstaan.

De opleiding is wel niet te onderschatten: je krijgt enorm veel theorielessen en daartussen moet je dan je ontwerpopdrachten tegen de deadlines afkrijgen. Het is dus een voordeel dat je al voorkennis hebt, want tijdens het jaar heb je niet veel tijd en goesting om mee te blijven met de leerstof.

3) Zoals gezegd, je krijgt wel wat opdrachten te voltooien tijdens het jaar.
Per semester 2-3 ontwerpopdrachten waar je dan 1.5 maand tot 2 maand de tijd voor krijgt, met wekelijks consult waar je je vooruitgang moet tonen en de begeleiders je bijsturen, tips geven of je afkraken (als je pech hebt :p)

In het eerste jaar zal je dankzij je We-Wi 8u weinig moeite hebben met de leerstof en op het gemak kunnen wennen aan het hoger onderwijs/kotleven en het gebruiken van je creativiteit. De nadruk ligt in het eerste jaar op je algemene basiskennis (fysica, wiskunde, sociologie, methodologie,...) waar de volgende jaren op verderbouwen. Het ontwerpen start echt vanaf 0. Je leert schetsen, markeren, vormen samenvoegen in een reeks eenvoudige ontwerpopdrachten en lessen...

Vanaf het tweede jaar ligt de nadruk op technischer zaken, moet je bvb een opwindbare zaklamp herontwerpen, een snelspan-systeem ontwikkelen als verbetering op een bestaand product.

4) Het niveau kan ik ook niet vergelijken met andere richtingen, maar ik dacht dat het vergelijkbaar is met Industrieel Ingenieur. (ik ken iemand die overgeschakeld is en een aantal wetenschappelijke vakken niet opnieuw moest doen)
Het is geen puur theoretische richting en de meeste profs leggen dan ook nadruk op het praktisch gebruik van je kennis.

Als je nog vragen hebt, bijvoorbeeld hoe zo'n ontwerpopdracht in z'n werk gaat, wat er verwacht wordt en hoe het zit met kotleven in Antwerpen en de bereikbaarheid, feel free... ;)
Kben ook van West-Vlaanderen en ne vriend die ook IPO volgt is van Ieper.

__Sara

Legacy Member
Flipkikker zei:
Je hebt in België 3 opties voor ProductOntwikkeling:
Kortrijk, Antwerpen en Genk

Bramboogie heeft ProductDesign gestudeerd in Genk, daarna een manama Industrieel Ontwerp gedaan in Kortrijk (als ik me niet vergis)
Op zijn website zie je een aantal ontwerpen die hij voor school heeft gerealiseerd: http://bramboogie.be/

Alle drie de scholen zullen wel overeenkomsten hebben in de opdrachten, maar de focus ligt anders.

Ik ben zelf bezig aan mijn 3e Ba Integrale ProductOntwikkeling in Antwerpen (Typhon studeert trouwens ook in Antwerpen).

Om even aan te vullen op Typhon zijn post:

1) Onze opleiding bestaat uit 5 elementen waar jaar na jaar dieper wordt op ingegaan: "methoden en technieken", "materialen en technologie", "markt en context", "mens en maatschappij" en "ontwerpen".

Het is een combinatie van het artistieke/esthetische en de wetenschap.

2) Voorkennis maakt niet veel uit in jouw geval, ik heb ook Wetenschappen 8u Wiskunde gevolgd, was verre van de beste leerling in het middelbaar en tot nu toe alle examens zonder al te veel moeite doorstaan.

De opleiding is wel niet te onderschatten: je krijgt enorm veel theorielessen en daartussen moet je dan je ontwerpopdrachten tegen de deadlines afkrijgen. Het is dus een voordeel dat je al voorkennis hebt, want tijdens het jaar heb je niet veel tijd en goesting om mee te blijven met de leerstof.

3) Zoals gezegd, je krijgt wel wat opdrachten te voltooien tijdens het jaar.
Per semester 2-3 ontwerpopdrachten waar je dan 1.5 maand tot 2 maand de tijd voor krijgt, met wekelijks consult waar je je vooruitgang moet tonen en de begeleiders je bijsturen, tips geven of je afkraken (als je pech hebt :p)

In het eerste jaar zal je dankzij je We-Wi 8u weinig moeite hebben met de leerstof en op het gemak kunnen wennen aan het hoger onderwijs/kotleven en het gebruiken van je creativiteit. De nadruk ligt in het eerste jaar op je algemene basiskennis (fysica, wiskunde, sociologie, methodologie,...) waar de volgende jaren op verderbouwen. Het ontwerpen start echt vanaf 0. Je leert schetsen, markeren, vormen samenvoegen in een reeks eenvoudige ontwerpopdrachten en lessen...

Vanaf het tweede jaar ligt de nadruk op technischer zaken, moet je bvb een opwindbare zaklamp herontwerpen, een snelspan-systeem ontwikkelen als verbetering op een bestaand product.

4) Het niveau kan ik ook niet vergelijken met andere richtingen, maar ik dacht dat het vergelijkbaar is met Industrieel Ingenieur. (ik ken iemand die overgeschakeld is en een aantal wetenschappelijke vakken niet opnieuw moest doen)
Het is geen puur theoretische richting en de meeste profs leggen dan ook nadruk op het praktisch gebruik van je kennis.

Als je nog vragen hebt, bijvoorbeeld hoe zo'n ontwerpopdracht in z'n werk gaat, wat er verwacht wordt en hoe het zit met kotleven in Antwerpen en de bereikbaarheid, feel free... ;)
Kben ook van West-Vlaanderen en ne vriend die ook IPO volgt is van Ieper.


Krijg er meer en meer zin in ! :-D
Dus voor die opdrachten, dat is dus eerst ontwerpen & daarna ook uitvoeren? Krijg je daarvoor hulp (bij het uitvoeren), of moet je dat echt op je eentje uitzoeken?

Aangezien je ook veel moet ontwerpen, gebruiken jullie dan mac's? of is het beter om PC te gebruiken?

Hoeveel uur heb je ongeveer les per dag/per week?

En overt kotleven .. wa is de gem. prijs zo van een kot in antwerpen?
(in vergelijking me Gent wss wat duurder?)



Vréé bedankt alleszins al! :-)

Typhon`

Legacy Member
ikzelf heb een mac, maar eigenlijk is windows even goed, en op bepaalde vlakken zelfs handiger, voor 3D voorbeeld. Ik hou eerder van de combinatie, ik heb nu een windows desktop en een macbook pro laptop...

Aantal uren les varieert, maar het verschilt toch niet zoveel met het middelbaar (het is wel toffer, meer praktijk etc, als je vb. ontwerpen in de middag hebt kan je ook even goed maar 2u gaan en dan thuis verder werken.

Kotleven: Een kot kost toch 250-300 voor een standaardkot, zekers niet minder. Als je nog enig comfort wilt hebben zoals eigen keuken/douche/wc dan gaat het eerder op naar de 350 euro.

En ontwerpopdrachten: Je krijgt een thema/briefing, vb x mùoet gemaakt worden, en dan moet je beginnen tekenen, kijken wat de eisen en wensen zijn, uw ontwerp ernaar aanpassen zodat de specificaties voldoen en dan ook nog verifieren of alles wel klopt. (das héél kort uitgelegd)

Flipkikker

Legacy Member
__Sara zei:
Krijg er meer en meer zin in ! :-D
Dus voor die opdrachten, dat is dus eerst ontwerpen & daarna ook uitvoeren? Krijg je daarvoor hulp (bij het uitvoeren), of moet je dat echt op je eentje uitzoeken?

"uitvoeren" hangt er van af: als het een vormoefening is zonder techniek zal je een schuimmodel moeten indienen (vooral in het eerste jaar)
We hebben een labo op school met ne heel sympathieke medewerker die je eventueel bijstaat om hout te zagen/schuren, freesbewerkingen te doen of de 3d printer in werking zal zetten.

In het geval van die zaklamp kon ik een 3d model afgeven en laten CNC-frezen ipv met de hand te schuren zodat de jury een betere kijk had op men ontwerp. Ik had ook een printplaat uitgetekend voor in de zaklamp, de tandwielschikking berekend en de nodige kracht voor het omwentelen getest met een mock-up (een vereenvoudigde gebricoleerd modelleke), maar je moet dus geen fabrieksklaar model inleveren.
Fysieke modellen zijn dus ofwel om de vormgeving te beoordelen ofwel om wat mechanische principes te illustreren.

__Sara zei:
Aangezien je ook veel moet ontwerpen, gebruiken jullie dan mac's? of is het beter om PC te gebruiken?

Het maakt niet uit of je een Mac of PC hebt, maar je zal sowieso Windows moeten gebruiken :p
De volledige Adobe Suite werkt perfect op Mac, maar onze 3d programma's zijn enkel beschikbaar voor Windows. (iedereen met ne Mac zet er gewoon bootcamp op en draait er dan windows op wanneer het nodig is...)
Er zijn voldoende pc's op school om overdag te werken, maar een eigen pc is toch aan te raden om op kot/thuis verder te kunnen werken, vooral bij ontwerpopdrachten. ;)

__Sara zei:
Hoeveel uur heb je ongeveer les per dag/per week?

Lesuren kun je nakijken op de site van onze school (link: Artesis Hogeschool Antwerpen - Productontwikkeling - Productontwikkeling - Uurrooster),
in het eerste jaar heb je gemiddeld 30 uur les per week dachtk, de jaren daarop mindert dat. Je hebt soms weken die 8 uur per dag tellen, maar hou er rekening mee dat je dan pakweg 4 uur schetsen hebt, 4 uur ruimtelijk en visueel denken en 8 uur ontwerpen, wat niet bepaald saaie theorie is :)

__Sara zei:
En overt kotleven .. wa is de gem. prijs zo van een kot in antwerpen?
(in vergelijking me Gent wss wat duurder?)

Kheb vrienden met een kot van +- 190 euro bij de Falconrui (aan de Paardenmarkt), zelf betaal ik 300 euro voor een "studio" met eigen keuken en badkamer, in een kotgebouw met 4... (voor de verbouwingen was het een "kot" met eigen keuken en gedeelde badkamer voor 230 euro)
11 maanden contract btw :)

__Sara

Legacy Member
Flipkikker zei:
"
In het geval van die zaklamp kon ik een 3d model afgeven en laten CNC-frezen ipv met de hand te schuren zodat de jury een betere kijk had op men ontwerp. Ik had ook een printplaat uitgetekend voor in de zaklamp, de tandwielschikking berekend en de nodige kracht voor het omwentelen getest met een mock-up (een vereenvoudigde gebricoleerd modelleke), maar je moet dus geen fabrieksklaar model inleveren.

Leer je dat ook allemaal hoe je bepaalde producten moet vervaardigen? zoals dat schuren, of met die 3D printer enzo?

En nog een vraagje ..
zijn er gegevens over het slaagpercentage?
en hoe zit de verhouding jongens-meisjes in deze richting?

__Sara

Legacy Member
Typhon` zei:
ikzelf heb een mac, maar eigenlijk is windows even goed, en op bepaalde vlakken zelfs handiger, voor 3D voorbeeld. Ik hou eerder van de combinatie, ik heb nu een windows desktop en een macbook pro laptop...

dus is het eigenlijk beter dat je ne PC (met windows) neemt?

LunchBox

Legacy Member
"even goed" zegt hij.. -wink* de keuze pc/mac kan je school waarschijnlijk sturen met meer gefundeerde argumenten gebaseerd op hun gebruikers-ervaringen.

Typhon`

Legacy Member
Eigenlijk wel ja.
Maar zoveel last heb ik nooit gehad met m'n mac, ik draaide ook die 3D programma's met parallells enz... Sinds kort maar (lees vanavond) heb ik nu een PC op m'n kot vermits m'n mac kapot is, had daarvoor nooit persé de behoefte naar de gewone pc...
Ik doe ook veel aan fotografie, als hobby dan en ik vind Mac qua gebruik daarvoor beter, alleen al de sfeer/handelingen/compactheid van hun laptops,...

__Sara

Legacy Member
@ Typhon,
Wannabes Concertfotografie:

Kvin de gemaakte foto's echt goed!
applausje ;)

Flipkikker

Legacy Member
__Sara zei:
Leer je dat ook allemaal hoe je bepaalde producten moet vervaardigen? zoals dat schuren, of met die 3D printer enzo?

En nog een vraagje ..
zijn er gegevens over het slaagpercentage?
en hoe zit de verhouding jongens-meisjes in deze richting?

Je krijgt over alles uitleg, schuren van piepschuim zul je meer dan genoeg moeten doen om het goed te kunnen :p
Die 3d printer gebruik je niet zelf (is nogal duur speelgoed), maar maak je dus wel je 3d model voor op pc volgens bepaalde richtlijnen (wanddiktes mogen niet dunner zijn dan 2 mm bvb omdat het model anders uiteenvalt)
Je krijgt lessen 3d modelling die vanaf 0 beginnen.

Voor je dossiers en grafisch werk krijg je ook Adobe programma's aangeleerd: Illustrator, Indesign en Photoshop.

__Sara zei:
dus is het eigenlijk beter dat je ne PC (met windows) neemt?

LunchBox zei:
"even goed" zegt hij.. -wink* er is op dat vlak niet echt een betere aan te duiden want er hangen zoveel factoren vanaf, het lijkt me slimmer om ook de financiële kant te belichten als je nog student bent - en daar komt een pc (met vergelijkbare configuratie) volgens mij nog steeds goedkoper uit. qua "test-software" kan je ook meer downloaden voor het windows platform. (let ook: bepaalde software wordt niet eens gemaakt voor mac, maar ik weet niet met welke pakketten je zoal te maken krijgt binnen je studierichting)

de keuze pc/mac kan je school waarschijnlijk sturen met meer gefundeerde argumenten gebaseerd op hun gebruikers-ervaringen.

Je kan met beide aan de slag, maar je hebt sowieso windows nodig. Ik heb zelf een vaste pc met windows op, moest ik dezelfde mac willen kopen had ik mijn budget moeten verdubbelen...
Misschien ook wachten met speciaal een pc te kopen voor de opleiding en eerst es te zien of je met je huidige pc/laptop niet verder kan.
Stel dat 3d modelling je totaal niet ligt, dan zal je niet persé een killer pc moeten aanschaffen om dat extra'tje aan je renders te geven.

De 3d pakketten zijn enkel beschikbaar voor windows: Rhinoceros 3d en SolidWorks...

__Sara

Legacy Member
Flipkikker zei:
Misschien ook wachten met speciaal een pc te kopen voor de opleiding en eerst es te zien of je met je huidige pc/laptop niet verder kan.
Stel dat 3d modelling je totaal niet ligt, dan zal je niet persé een killer pc moeten aanschaffen om dat extra'tje aan je renders te geven.
QUOTE]

Ja, mss is dat wel het beste
Momenteel hebke ne laptop, maar echt ne heel goedkope (700€):
Scherm: 15,4"
Processor: 1,87 Ghz
RAM: 2,00 GB
C: 180GB
Der staat Windows Vista op, met Office 2003

voor de rest weetke nie veel meer derover .
wss niet voldoende?

__Sara

Legacy Member
Das is de volledige lijst:

Processorfamilie: Intel Core Duo
Processormodel: T2310
Processorsnelheid (GHz): 1.86GHz
Intern geheugen (GB): 2
Geheugensoort: DDR2-667
Chipset: Intel 945GM
Geluidschip: 6-Kanaals audio uit
Grafische: chipset Intel Graphics Media Accelerator 950
Grafisch geheugen (MB): 256
Schijfinterface: SATA
Schijfcapaciteit (GB): 160
Optische drive: DL-DVD+/-RW
Optische labeltechniek - :
Netwerkaansluitingen: 1x Fast Ethernet
Draadloze verbindingen: 802.11 b/g

Modemaansluiting: ja
Schermtype: TFT
Schermformaat (inch): 15.4
Schermresolutie (pixels): 1280 x 800
USB-poorten 3
Overige aansluitingen USB 2.0
Firewire-400
Modem
LAN
VGA
Audio-in
Headphone
Microfoon
Svideo-uit
Expresscard
SPDIF-out (optisch)

Cardreader: ja
Overigen componenten: Webcam
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium
Antivirus/Firewall: ja

Flipkikker

Legacy Member
__Sara zei:
Ja, mss is dat wel het beste
Momenteel hebke ne laptop, maar echt ne heel goedkope (700€):
Scherm: 15,4"
Processor: 1,87 Ghz
RAM: 2,00 GB
C: 180GB
Der staat Windows Vista op, met Office 2003

voor de rest weetke nie veel meer derover .
wss niet voldoende?

Als je Adobe Creative Suite erop kunt draaien (ik verwacht van wel) zal dit zeker voldoende zijn in het 1e jaar. Tijdens/Na het eerste jaar kun je dan op het gemak rondkijken voor een nieuwe laptop als je merkt dat het niet snel genoeg gaat.
Rhino 3D is ook niet bepaald het zwaarste 3d programma en met een lichte grafische kaart bolt da ook goe :)
Vanaf het 2e jaar begin je met SolidWorks en dan kun je beter beginnen kijken voor iets zwaarders.
Ik denk dat je safe zit :p

__Sara

Legacy Member
Flipkikker zei:
Als je Adobe Creative Suite erop kunt draaien (ik verwacht van wel) zal dit zeker voldoende zijn in het 1e jaar. Tijdens/Na het eerste jaar kun je dan op het gemak rondkijken voor een nieuwe laptop als je merkt dat het niet snel genoeg gaat.
Rhino 3D is ook niet bepaald het zwaarste 3d programma en met een lichte grafische kaart bolt da ook goe :)
Vanaf het 2e jaar begin je met SolidWorks en dan kun je beter beginnen kijken voor iets zwaarders.
Ik denk dat je safe zit :p


Kbegin lik meer en meer geinteresseerd te worden in deze richting :d kga zkr komen naar de info-sessies & workshops!!
Heel hard bedankt !

Bramboogie

Legacy Member
lo...

Ik heb idd master productdesign gedaan te genk, en daarne industrieel ontwerp genk(tweede master, geen manama).
Ik heb dus twee van de drie master opleidingen gedaan ivm productontwerpen. Momenteel ben ik werkzaam bij Enthoven Associates te Antwerpen en heb daar collega's die productontwikkeling gestudeerd hebben te antwerpen en collega's die aan de designacademie van Eindhoven gestudeerd hebben.

Mijn ervaring is dat je meer kansen hebt met een diploma Industrieel Ontwerp, omdat je dan veel technische en academishe kennis hebt en je in veel meer bedrijven aan de slag kunt.

genk (5j): conceptueler, niet je beste keuze als je 8u wiskunde gedaan hebt.
antwerpen(5j): meer op de markt gericht (marketing etc)
kortrijk(4j): ingenieursopleiding (IO) gericht op productontwerpen

Antwerpen is de leukste stad om te studeren, genk de minst leuke... maar dit zou je keuze niet te veel mogen beïnvloeden.
Ik zou je aanraden om Industrieel Ontwerp te Kortrijk eens goed te bekijken. Het is een opleiding op hoog niveau, je bent nadien industrieel ingenieur en hebt de beste kansen als je nog wilt doorstuderen.

Je hebt nog een tiental maanden om je keuze te maken, pluis dus goed uit wat je wilt en wat je niet wilt.

Kortrijk is maar vier jaar, maar mag gerust gespreid worden over vijf jaar terwijl Genk momenteel beter gecondenseerd zou worden naar vier jaar.


Naast de drie Master opleidingen ivm productontwerpen is er ook nog de Bachelor opleiding Industrieel Productontwerpen (3j).

Je hebt imo het meeste carriere kansen als je IO kiest te Kortrijk. Je bent gewoon veel beter voorbereid.

Zelf ben ik werkzaam bij Enthoven Associates, een ontwerpbureau te Antwerpen (enthoven associates | design consultants). Posities bij ontwerpbureaus zijn schaars in vergelijking met posities in KMO's of Multinationals.
Persoonlijk vind ik een ontwerpbureau aantrekkelijker omdat je met een zeer breed gamma aan producten in aanraking komt.

Als je specifieke vragen hebt mag ja altijd een mailtje ofzo sturen.

cheers

bram
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan