Archief - POST: schetsen en tekeningen V4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xoliul

Legacy Member
Flipkikker zei:
Welk programma heb je gebruikt hiervoor?
Ik denk dat Corel Painter hier beter geschikt voor is dan Photoshop (maar kheb wel nog geen ervaring met Corel Painter, louter van "horen zeggen")
Vooral met brushes enzo zou het beter zijn (+ je kunt je files met layers gemakkelijk in photoshop ook openen)

Echt niet, als je met paths gaat werken icm wat Dodge en burn (dé manier van werken voor deze "automotive" stijl) ben je beter af in Photoshop. Painter is beter voor een expressievere en meer geschilderde stijl.
De Gnomon DVD's van Harald Belker gaan over exact zo'n auto's in die stijl (hij heeft er 2, één over de lines, tweede over het inkleuren), zeer interessant, ik ga mij definitely eens aan zoeen wagen na de examens. Wel eerst een deftige auto ontwerpen.

Qronicle; enorm goeie tekeningen alletwee, ben erg onder de indruk van je gebruik van potloden in de eerste, zoiets kan ik echt bijlange nog niet.
Tweede tekening is ook goed, maar mist contrast. Belichte stukken moeten feller, schaduw moet donkerder, nu is het allemaal héél flauwtjes.

Xavez

Legacy Member
Qronicle: da's inderdaad héél nice. Wat de potloodtekening betreft toch even deze opmerking: ben ik de enige die denkt dat het perspectief niet helemaal klopt? :). En dan heb ik het vooral over het eerste grote huis.

Massis

Legacy Member
Xavez zei:
Qronicle: da's inderdaad héél nice. Wat de potloodtekening betreft toch even deze opmerking: ben ik de enige die denkt dat het perspectief niet helemaal klopt? :). En dan heb ik het vooral over het eerste grote huis.

nog es goed gekeken en inderdaad, het perspectief lijkt niet helemaal juist, toch nog altijd super qua tekenskills, echt zalige tekening

Flipkikker

Legacy Member
Xoliul zei:
Echt niet, als je met paths gaat werken icm wat Dodge en burn (dé manier van werken voor deze "automotive" stijl) ben je beter af in Photoshop. Painter is beter voor een expressievere en meer geschilderde stijl.
De Gnomon DVD's van Harald Belker gaan over exact zo'n auto's in die stijl (hij heeft er 2, één over de lines, tweede over het inkleuren), zeer interessant, ik ga mij definitely eens aan zoeen wagen na de examens. Wel eerst een deftige auto ontwerpen.

Thx,

Want tot nu toe werkte ik altijd met photoshop, en ik zag het niet helemaal zitten om corel painter ook te leren om zo'n dingen te kunnen tekenen...

Alsk es tijd vind tussen men schoolwerk door (komen alweer drukke weken aan :-\) zal ik es beginnen aan mijn tekening ;)

D3C0Y

Legacy Member
enigste pluspunt dat ik voor de moment voor painter heb is dat ge daar uw blad kunt roteren zonder kwaliteitsverlies te krijgen.

Flipkikker

Legacy Member
D3C0Y zei:
enigste pluspunt dat ik voor de moment voor painter heb is dat ge daar uw blad kunt roteren zonder kwaliteitsverlies te krijgen.

Dat is iets dat me wel aantrok in het programma

Maar uiteindelijk zie ik er nu ook weer niet zoveel nut van in ?

Als je je wacom draait weet je pc dat toch niet, dus waarom zou je nog es manueel je blad op de pc draaien? :s

Bramboogie

Legacy Member
en omdat lijnen niet in elke richting even makkelijk te trekken zijn ?

Flipkikker

Legacy Member
mja, dan verzetk mij gewoon wa, of neem ik een andere houding aan :)
heb ook al men tablet gewoon op men schoot gepakt alsof het een tekenblok was, en da ging ook :p

maar ik kan geloven dat het makkelijker is in corel painter zu, maar geen noodzaak...

LunchBox

Legacy Member
Toch wel een feature die adobe dringend eens mag oplossen, want zoiets is gewoon te doen door de container van je workspace te heroriënteren en het verschil in hoek toe te passen op de nieuwe lijn die je zal zetten. Zoiets programmeer je in flash zelfs op 1-2-3 dus hun ingenieurs/programmeurs zullen het een koud kunstje vinden binnen photoshop. Feit is dat ze alleen daardoor al gebruikers mislopen aan Corel.. dus meer reden heb je niet nodig om er iets aan te doen. Adobe profiteert gewoon al te lang van z'n marktpositie, dus acht zich onaantastbaar - in de 9 jaar dat'k met photoshop werk is er eigenlijk niet zo heel veel aan veranderd.. puur uit gewoonte wil'k niet overstappen op Painter, maar voor mensen die net beginnen met digital painting etc lijkt me die keuze zeker aantrekkelijk(er).

@D3C0Y: er zijn nog voordelen van painter tov photoshop, kleurmenging bijvoorbeeld benaderd meer het gevoel van verfmenging. Als je van analoge schildertechnieken komt (unlike me, kheb bij wijze van spreken geen verfborstel meer vastgehad sinds de kleuterklas) is zoiets toch wel intuïtiever dan hetgeen photoshop te bieden heeft.

dresse

Legacy Member
idd, photoshop zou eens deftig mogen vernieuwen... hoe vaak datk wel niet denk "als ze da er nu is zouden insteken, da zou handig zijn..." en als ik daar kan opkomen moeten zij da ook kunnen...
een simpel kleurenpallet da constant open kan blijven staan zoals in painter zou bijvoorbeeld ook al handig zijn...

Xoliul

Legacy Member
De blend tools in Painter zijn toch ook wel een stuk beter dan smudge en blur in Photoshop.

Maar eigenlijk vullen ze elkaar aan, ik heb vaak beiden openstaan en wissel soms eens heen en weer voor bepaalde zaken.

Xavez

Legacy Member
Niet vergeten dat photoshop in principe niet hetzelfde doel ambieert als Painter hé ;).

Cederzo

Legacy Member
poging tot karikatuur. Kga nog veel mogen oefenen als'k volgende zomer in't buitenland wil zitten met een ezelke :p

vlriekarikatuur.jpg


@ PS-Painter : Als het over schilderen gaat is Painter voor mij hands down favoriet. De mogelijkheden die het pallet u daar bieden zijn eindeloos veel beter dan die in Photoshop, imo. Qua bewerken van afbeeldingen, op een snelle manier wat prutsen aan foto's ofzo vind ik Photoshop handiger. Kgebruik de twee door mekaar, afhankelijk van het doel.

@Tekzav: zalige schetsen!

Tekzav

Legacy Member
thx man, was er indertijd ook wel tevreden van.

karikatuur is geslaagd, mss hier en daar nog extra de lijnen benadrukken, dan lijkt het nog meer overdreven.

Floyd

Legacy Member
DarkGameC: KNAP! Referentiefoto? Ik vind het altijd leuk als een portret getekend wordt, dat er ook een foto genomen wordt vanuit hetzelfde perspectief. Als je kritiek wil, zoals hier, is dat dan erg handig.

Bolteh

Legacy Member
Gemaakt op de trein zondagmiddag (Antwerpen-Gent)..

nmbsfreak.jpg



De originele tekst is 'vakkundig" verwijderd wegens onleesbaar :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan