Archief - photoshop tutorial schrijvers

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Floyd

Legacy Member
LunchBox: Misschien heb ik het niet goed begrepen ('k zit in de examens en mij ten volle concentreren op zoiets lukt misschien even niet), maar hoe zorg je er dan voor dat je exact weet hoeveel graden je verder zit? Om het bijvoorbeeld in 4x 90° te doen? Of, hoe krijg je die handle dan precies lang genoeg? Niet op visuele inschatting, neem ik aan?

LunchBox

Legacy Member
Wel, het voorbeeld dat aangehaald wordt maakt een bestaande vorm na.. en dit om iets bij te leren over de werking van de pen-tool natuurlijk. In werkelijkheid ga je nooit beginnen aan het namaken van een perfecte cirkel - maar gebruik je eenvoudigweg de primitive shape van het toolpallet.

Als het dan toch moet (als oefening) om de cirkel perfect na te maken werk je met de regels van de goniometrische mathematica:

Maak je de cirkel met 4 ankerpunten moeten ze dus 90° uit mekaar liggen en zet je eerst een perfect vierkant zo dat één hoekpunt bovenaan staat en de aanliggende aan weerszijden loodrecht over mekaar. Maak je een cirkel met 5 ankerpunten dan gebruik je een vijfhoek, maak je een cirkel met 10 punten dan gebruik je een 10-hoek. Deze vormen geven dan telkens aan waar je ankerpunt moet komen. (op de hoekpunten van de veelhoek dus) De handles van het ankerpunt (hier bv. weergegeven voor het punt met het blauwe kader rond) trek je in de richting aangegeven door de denkbeeldige lijn getrokken tussen de twee aanliggende hoekpunten (op de tekening aangeduidt in het rood tussen 1 en 2) De lengte van de handles valt wiskundig te berekenen tov de omtrek van je cirkel en de hoeveelheid ankerpunten, en is een bepaalde verhouding tov de diagonaal tussen de twee aanliggende hoekpunten. Ter volledigheid toch nog bijvermelden dat zowel de plaatsing als lengte van je handles "in de praktijk" nog steeds trial-en-error is. (als het snel moet gaan heb je immers geen tijd voor zo'n doorgedreven planning)

circledrawing_anchorpoints.gif


filmpje: http://www.showme.be/madefor/9lives/vectornotes/creating_a_perfect_circle.avi (techsmith codec is vereist)

Het is belangrijk bij de trial-en-error om te weten dat je niet steeds opnieuw moet proberen, maar bepaalde shortcuts ter beschikking hebt om je punt na het zetten toch nog met "full-control" te wijzigen. Ik schets even een overzicht:

° ctrl-sleep aan een ankerpunt: verplaats een ankerpunt nadat je het gezet hebt
° ctrl-click op één van de twee handles: om de lengte en hoek van beide punten aan te passen
° alt-click op één van de twee handles: om de hoek en lengte van één van de punten aan te passen
(hierdoor breek je wel de "continuïteit" van je curve)
° alt-click op het ankerpunt: om de uitgaande handle te verwijderen (voor scherpe hoeken)
° alt-click-sleep op het ankerpunt: op een nieuwe uitgaande handle te tekenen (afzonderlijke hoek & lengte)
° alt-click-sleep op het vorige ankerpunt (je moet dus een volgend gezet hebben): om het vorige ankerpunt z'n handles opnieuw te tekenen (gezamelijke hoek & lengte)

ook hier een filmpje als voorbeeld: http://www.showme.be/madefor/9lives/vectornotes/path_shortcuts.avi

oh btw: als je die highlights wil zien van "intersect, anchor, path, align 90°" etc.. moet je smart guides aanzetten. (shortcut: ctrl-u) let hier vooral op dat als je ze uitschakelt tijdens het tekenen van een path, je de volgende curve loskoppelt - dus click je best nog eens op het vorige ankerpunt.

@Saro Verhees: you're welcome, en succes nog met de site. misschien vind ik wel'ns de tijd om een nuttige tutorial in mekaar te boksen die je d'r op kan plaatsen

ravenslayer

Legacy Member
hmm leuk initiatief maar ik ben persoonlijk ni echt voor de a 1000 steps for making an awesome picture kinda tutorials, ik heb liever artikels over ervaringen van mensen of in depth tutorials ivm een bepaald aspect van een programma zodat je begrijpt wat er op zowel de voor als de achtergrond gebeurt.

ook als je vb digital painters gaat bespreken ga wat verder dan deviant art want daar begint het eigenlijk maar pas.

Nu ik moet nog wel wat melden ivm losse vertalingen van teksten want je vergeet een hoop woorden en je zinsopbouw is niet echt nederlands te noemen

Deze 23 man heeft echt indrukwekkende pieces gemaakt. Een oog voor detail en talent is iets wat hij niet moet missen. Zijn concepten zijn niet de minste en hij zeker iemand die we in het oog mogen houden. Ook zijn fan art is als een suikerstok, om af te likken. Neem zelf maar een kijkje. Je kan Daniel vinden op dA en zijn persoonlijke blog.

Saro Verhees

Legacy Member
Wel, ik wil ook graag diepgaande artikels hebben. Eigenlijk gewoon alles over Photoshop wat interessant is en tutorials om het te leren.

In mijn tekst zie maar een fout staan, en die is dat is dat ik "en hij zeker iemand" ipv "en hij is zeker iemand".

Floyd

Legacy Member
Er worden wel vreemde sprongen gemaakt in die zinnen. :)
@LunchBox: bedankt. Stomme vraag eigenlijk want ik had gewoon inderdaad niet aan de cirkel-tool gedacht. Maar ik leer wel bij, ik kon totnogtoe niet overweg met de pentool.

Saro Verhees

Legacy Member
Oke ik geef toe dat er ietswat rare zinnen gebruikt zijn in dat fragment. Maar is het nu overal zo?

ravenslayer

Legacy Member
ik zeg het maar omdat het me opvalt en ik ben alles behalve een spellingnazi :)

btw Lunchbox: tnx voor de shortcuts, ik gebruikte tot nu toe eigenlijk enkel de alt click op het ankerpunt

dresse

Legacy Member
Wat ik niet snap is waarom in illustrator de spatie wel werkt om een pas gezet anchor point 'on the fly' te verzetten, en in photoshop niet... Zou adobe dit gewoon vergeten zijn, of maken ze de pentool in ps bewust slechter zodat mensen illustrator zouden kopen...

Saro Verhees

Legacy Member
Verzetten kan je toch door CTRL in te houden? Of begrijp ik het verkeerd? Photoshop is totaal iets anders als Illustrator daarbij, het is niet nodig om PS slechter te maken.

dresse

Legacy Member
ik bedoel wanneer je juist een nieuwe anchor point gezet hebt en uw handles aan het trekken zijt. In illustrator kan je door spatie in te houden, terwijl je een handle trekt uw anchor point nog verplaatsen. In photoshop moet je eerst stoppen met trekken, ctrl inhouden en klikken en de anchor point verpaatsen wat toch wel omslachtig is als ge ziet hoe gemakkelijk het gaat...
En dat Illustrator iets anders is weet ik ook, maar soms heb ik wel eens een simpele vector nodig in photoshop, en ipv het snel te tekenen in ps ga ik nu nog naar illustrator omdat de pen tool daar makkelijker werkt...

ravenslayer

Legacy Member
How to make chicken soup in 5 easy steps?
maw wees concreet waarover je guides wenst :p

Saro Verhees

Legacy Member
Ik denk dat ik in het artikel zelf wel duidelijk genoeg ben? Je kiest zelf waarover je schrijft, maar ik denk niet dat iemand zo dom is om over kippensoep te beginnen op een Photoshop Website. Hij/zij zal dan toch nooit winnen ^.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan