Archief - Hoe portretfoto's nemen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

merle

Legacy Member
Ik moet mijn grootouders dit weekend fotograferen, om een pasfoto te hebben voor hun identiteitskaart.

Hoe stel ik het best mijn camera in, met welke lichtomstandigheden moet ik rekening houden,... Ik zou de foto nemen bij het raam, het licht valt hierbij links in op hen (met doorschijnende gordijen om zachter licht te hebben?). Ik zou dan nog flashen om de schaduwen op te vullen. Ik hang ook een wit doek achter, camera instellen op ISO100, diafragma opening f5.6-8.0??, sluitertijd 1/100-1/200??

Ik zie hier vaak portretfoto's die echt knap gedaan zijn (die van pixations bijvoorbeeld ;) ). Ik zou ook graag zo'n foto's kunnen maken, kweet wel dat je dan waarschijnlijk zo'n speciale lamp nodig hebt,...

maar enfin, alle tips om me in de goede professionele richting te sturen zijn welkom... :D :D

wouter_dc

Legacy Member
Geweldig voor Pixations om zijn foto's te vergelijken met pasfoto's

Matt.

Legacy Member
1/200, lage ISO, flitsen/belichten, diafragmawaarde nie te klein als 't voor een pasfoto is.
afaik

merle

Legacy Member
wouter_dc zei:
Geweldig voor Pixations om zijn foto's te vergelijken met pasfoto's

Och man, je weet wel dat ik dat niet bedoel. Ik had het bovendien over portretfoto's, portretten van mensen.

Anywayz... nog meer tips? (wat bedoeling is van topic)

merle

Legacy Member
matthi_182 zei:
diafragmawaarde nie te klein als 't voor een pasfoto is.
afaik

Je bedoelt effectief de waarde van het diafragma of de opening van het diafragma? Dus diafragmawaarde f7-8??

wouter_dc

Legacy Member
merle zei:
Och man, je weet wel dat ik dat niet bedoel. Ik had het bovendien over portretfoto's, portretten van mensen.

Anywayz... nog meer tips? (wat bedoeling is van topic)

Nee, ge had het over ne pasfoto

dresse

Legacy Member
als ge alles toepast wat ge zelf vermeld zult ge al ne foto hebben die goed genoeg is voor pasfoto...
Vooral rekening houden met de eisen van een pasfoto lijkt me. Volledig frontaal dus, volledig witte achtergrond en het juiste formaat enzo...

Matt.

Legacy Member
merle zei:
Je bedoelt effectief de waarde van het diafragma of de opening van het diafragma? Dus diafragmawaarde f7-8??

Diafragmawaarde = getal. Klein getal = 1.x of 2.x, daarmee heb je een te kleine DOF = veel onscherpte = niet goed voor een pasfoto.
Weet niet als f7-8 goe zal zijn, da zult ge op het moment zelf wel zien eh.

Pixations

Legacy Member
merle zei:
Hoe stel ik het best mijn camera in, met welke lichtomstandigheden moet ik rekening houden,... Ik zou de foto nemen bij het raam, het licht valt hierbij links in op hen (met doorschijnende gordijen om zachter licht te hebben?). Ik zou dan nog flashen om de schaduwen op te vullen. Ik hang ook een wit doek achter, camera instellen op ISO100, diafragma opening f5.6-8.0??, sluitertijd 1/100-1/200??

ISO 100, F8 en sluitertijd instellen afhankelijk van het omgevingslicht (minimum op 1/60s als je uit de hand fotografeert). Licht dat door een raam komt is mooi maar ik weet niet of het wel voldoende gaat zijn om een 'mooie' pasfoto met een witte achtergrond te krijgen.

merle zei:
Ik zie hier vaak portretfoto's die echt knap gedaan zijn (die van pixations bijvoorbeeld ;) ). Ik zou ook graag zo'n foto's kunnen maken, kweet wel dat je dan waarschijnlijk zo'n speciale lamp nodig hebt,...

Het is gemakkelijker dan je denkt. Een flitser is één mogelijkheid maar met natuurlijk licht gaat het ook. Gewoon experimenteren en dat komt in orde! :cool:

wouter_dc zei:
Geweldig voor Pixations om zijn foto's te vergelijken met pasfoto's

Een echte wouter_dc reactie :hug:

dresse

Legacy Member
Pixations zei:
ISO 100, F8 en sluitertijd instellen afhankelijk van het omgevingslicht (minimum op 1/60s als je uit de hand fotografeert). Licht dat door een raam komt is mooi maar ik weet niet of het wel voldoende gaat zijn om een 'mooie' pasfoto met een witte achtergrond te krijgen.

of als richtlijn: uw sluitersnelheid moet ongeveer zo hoog zijn als uw brandspuntafstand. Trekt ge een foto op 200mm uit de hand, neem dan ongeveern 1/200 als sluiter. Neemt ge ene op 60mm neem dan 1/60 om scherp te trekken uit de hand.
één keer onder de 50mm geld de richtlijn wel niet meer denk ik :) met een 10mm lens op 1/10 scherp trekken uit de hand zie ik nog niet gebeuren...

Dat gezegd zijnde, neem geen brandpuntsafstand kleinder dan 50mm voor portret of uw model gaat een eierhoofd krijgen. Neem ook geen lens groter dan 150mm want ze gaat een vrij plat gezicht krijgen. Neem dus iets tussen de 50 en 85 (op kleinbeeld)

merle

Legacy Member
merle zei:
Ik zie hier vaak portretfoto's die echt knap gedaan zijn (die van pixations bijvoorbeeld ;) ) :D

@wouter_dc

Volgens mij had ik het over portretfoto's...

ontopic:

Wat de pasfoto betreft, allezins thx voor de massas tips.
Khoop dat het daglicht en de flash volstaan. Sluitertijd pas ik aan aan de brandspuntafstand en diafragma zal ik wel wat mee spelen.

Maar ik gebruik een statief, moet ik dan de beeldstabilisator afzetten (dacht dat ergens gelezen te hebben)? En moet ik de foto's staand of liggend nemen voor een pasfoto?

Verder zou ik ook wel nog wat portretfoto's nemen, terwijl ze nu toch op de foto moeten :D. De instellingen blijven gelijk neem ik aan? Zijn er nog andere tips waar ik zeker moet op letten voor het maken van portretten?

Pixations

Legacy Member
dresse zei:
of als richtlijn: uw sluitersnelheid moet ongeveer zo hoog zijn als uw brandspuntafstand.

Jep, goeie tip!

merle zei:
En moet ik de foto's staand of liggend nemen voor een pasfoto?

Staand :)

Verder zou ik ook wel nog wat portretfoto's nemen, terwijl ze nu toch op de foto moeten. De instellingen blijven gelijk neem ik aan? Zijn er nog andere tips waar ik zeker moet op letten voor het maken van portretten?

Instellingen kan je gerust zo laten. En nog een belangrijk iets bij portretfotografie: altijd eerst scherpstellen op de ogen en daarna de compositie maken. De camera moet eigenlijk de hele shoot door 'ja' knikken naar uw model :cool:

merle

Legacy Member
Pixations zei:
Instellingen kan je gerust zo laten. En nog een belangrijk iets bij portretfotografie: altijd eerst scherpstellen op de ogen en daarna de compositie maken. De camera moet eigenlijk de hele shoot door 'ja' knikken naar uw model :cool:

owkeej, maar wat bedoel met met de camera die ja moet knikken?

stynl

Legacy Member
Pixations bedoelt waarschijnlijk dat je eerst scherp stelt op de ogen (met dus hoogstwaarschijnlijk het middenste focus punt (of hoe die dingen noemen)) en dan draai je ja camera wat naar beneden vermits de ogen niet altijd/meestal niet regelrecht in het midden van je composities staan.
(Beetje vreemde uitleg maar ik hoop dat je t snapt)

Pixations

Legacy Member
Idd. Gewoon eens proberen en dan weet je wat ik bedoel.

Veel beginners stellen scherp op de ogen en maken dan meteen de foto. Zo moet het dus niet want dan zit je met het gezicht van je model pal in het midden van de foto, met daarboven een saaie lege ruimte...

Dus: eerst scherpstellen op de ogen, daarna compositie maken. Je hebt het sneller door dan je zou denken :cool:

merle

Legacy Member
Pixations zei:
Idd. Gewoon eens proberen en dan weet je wat ik bedoel.

Veel beginners stellen scherp op de ogen en maken dan meteen de foto. Zo moet het dus niet want dan zit je met het gezicht van je model pal in het midden van de foto, met daarboven een saaie lege ruimte...

Dus: eerst scherpstellen op de ogen, daarna compositie maken. Je hebt het sneller door dan je zou denken :cool:

Ok, nu weet ik wat je bedoelt :D. Lol als ik een foto neem van mijn kat doe ik dat ook ;)

wartaal

Legacy Member
Pixations zei:
Dus: eerst scherpstellen op de ogen, daarna compositie maken. Je hebt het sneller door dan je zou denken :cool:
Hé, dat is wel een goeie tip. Ga ik zeker eens uitproberen :)

dresse

Legacy Member
vergeet dan wel niet maar 1 autofocus punt actief te maken... Anders heeft het weinig zin :)
Ook uw modus op AF-S ipv op AF-C zetten. Anders blijft die tijdens het herkadreren nog scherpstellen. En dat is ook niet de bedoeling. Ge moet juist uw focus kunnen 'locken'
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan