Archief - goede programmeertaal om mee te beginnen ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Insano

Legacy Member
wyvernshill zei:
Is er een handleiding voor Java of C# die je fel zou aanbevelen ? (liefst internationaal zodat ik die ook "ergens" kan vinden ?)
Ik heb dit jaar de grondbeginselen van Java aangeleerd gekregen met BlueJ (boek staat op de site). Hierbij lag de nadruk zeer fel op object-geörienteerd programmeren. Overerving, overloading, etc worden ook allemaal mooi uitgelegd aan de hand van allerlei projecten.

Het boek veronderstelt wel dat je zelf aan de slag gaat en schotelt niet zomaar alle oplossingen voor.

Moto

Legacy Member
Check men PM, kijk op amazon voor de reviews

Je moet bv de eerste weken niet verwachten dat je GUIs zal kunnen programmeren zonder problemen, ga dat dan ook niet proberen
Eerste weken kan je al makkelijk GUI's maken met C#

Cycloon

Legacy Member
Moto zei:
Eerste weken kan je al makkelijk GUI's maken met C#

Mja of je dan echt begrijpt wat je aan het doen bent? Ik betwijfel het ten sterkste :) Je kan mss IDEs gebruiken of code overtypen uit boeken en daar zal het wel bij stoppen. Naar mijn mening start hij toch best bij het begin.

Moto

Legacy Member
Hebt gij eigenlijk al ervaring met C#, Gui's maken is 2 keer niks, het hangt trouwens allemaal van de boek af waarmee ge het leert, hopelijk kiest hem een goede en volgt hem die gewoon ipv nu bang te hebben voor wat simpele gui-stuff

zal beginnen met Java en wat C#, als dit me niet bevalt tjah dan ben ik natuurlijk ook niet gemaakt om te programmeren :S
Pak er maar 1 dan ze,
En snap niet waarom ge Java zou nemen om mee te beginnen, eerst uw IDE al kiezen dan al die verschillende frameworks waar ze u mee rond de oren slaan. bij C# hebt ge initieel minder van die zaken om u zorgen over te maken

Waarom wilt ge trouwens eigenlijk leren programmeren??

forloRn_

Legacy Member
Moto zei:
Pak er maar 1 dan ze,
En snap niet waarom ge Java zou nemen om mee te beginnen, eerst uw IDE al kiezen dan al die verschillende frameworks waar ze u mee rond de oren slaan. bij C# hebt ge initieel minder van die zaken om u zorgen over te maken

Dat is onzin kameraad. Een beginnend programmeur zal al genoeg moeite hebben met de taal en de manier van denken op zich. Hij weet nog niet eens wat frameworks zijn, laat staan dat hij ze nodig heeft.

Consoleapplicaties, daarmee zet je je eerste stapjes in het programmeren: getallen van Fibonacci, strings omdraaien, Bubblesort, galgje, whatever.

Cycloon

Legacy Member
Moto zei:
Hebt gij eigenlijk al ervaring met C#, Gui's maken is 2 keer niks, het hangt trouwens allemaal van de boek af waarmee ge het leert, hopelijk kiest hem een goede en volgt hem die gewoon ipv nu bang te hebben voor wat simpele gui-stuff

GUI is toch écht wel de laatste stap in het programmeren. Leer eerst maar de belangrijkste manieren van denken en programmeren. Waarom denk je dat ze in het hoger ook eerst met console applicaties beginnen? Of komt dat ook omdat die mensen daar de verkeerde boeken lezen? :crazy:

wyvernshill

Legacy Member
Ben nu bezig met Java *fingers crossed*.

Zullen zien wat dat al geeft he.
Wat ForloRn & Cyc1oon zeggen is volledig waar, al die termen zijn chinees voor me, dus best wel vanaf de basics beginnen he :p

@Moto bedankt voor de message, ik zal het vanavond eens doornemen.

forloRn_

Legacy Member
Als die van het zelfde niveau is als Head First Design Patterns: niet twijfelen.

killgore

Legacy Member
forloRn_ zei:
Als die van het zelfde niveau is als Head First Design Patterns: niet twijfelen.

welja, ik heb dus ook enkel ervaring met de design patterns, en die is wel geweldig :-).

dJeez

Legacy Member
Effective Java (2nd Edition) zou een heel degelijk boek moeten zijn (volgens Stephan Janssen - Javoxx/Parleys - toch :p), maar da's helemaal geen boek voor beginners...

Ik denk dat Thinking in Java van Bruce Eckel ook wel een goed boek is om mee te beginnen... Blijkbaar is zijn site nu wel down zodat je hem niet in PDF formaat meer kan downloaden (die slingert hier wel ergens op 1 of andere HDD rond denk ik).

forloRn_

Legacy Member
Nee, Thinking in Java van Bruce Eckel vind ik echt geen boek voor beginnende programmeurs. Ik heb hem zelf; er staat een schat van informatie in maar dat is in dit geval een nadeel. Hoeveel pagina's heeft dat ding trouwens, een kleine 1000? Dat werkt niet bepaald motiverend.

Los daarvan: er scheelt iets met die mens zijn schrijfstijl; hij legt nooit ergens de nadruk op en ik betrap mezelf erop dat ik over belangrijke zaken gewoon óver lees.

forloRn_

Legacy Member
TiZon zei:
Eikes nee, je leest beter een strip-verhaal dan..

Die indruk had ik ook toen ik HF Design Patterns voor het eerst open deed. Ik ben niet bepaald iemand die voor de eerste de beste marketing scam valt maar ik heb het getest: het ding werkt wel. Als ik mijn design patterns beter kan onthouden omdat ze die toepassen op eenden (strategy), pizza's (factory), koffie (decorator) en kauwgomballenmachines (state): waarom niet?

killgore

Legacy Member
Nja, ik was al overtuigd van die techniek voor ik HF design patterns kocht ;-). Ze werkt wel degelijk :p.

Jerre Muesli

Legacy Member
head first sql is althans een zeer goed boek .. Ik denk wel dat ze die kwaliteit doorzetten in hun andere boeken.

Xiao

Legacy Member
Persoonlijk zou ik met PHP beginnen, is de makkelijkste taal die ik tot hier toe heb tegengekomen. Dan moet je je voor het eerst ook niet veel van OOP etc aantrekken. Na PHP kan je dan overstappen op Java (wat in het begin dan zeer makkelijk zal lijken) en wat OOP leren.

Moto

Legacy Member
Dat is onzin kameraad.
Kameraad? anyway, wil maar zeggen C# is nogal zeer makkelijk is kwa kiezen
IDE = VS, GUI = winform, DB = Sql Server
Bij Java hebt ge voor alles keuzes die ge kunt maken, waardoor ge als beginner eerst daar nog over moet gaan informeren/beslissen.

GUI is toch écht wel de laatste stap in het programmeren. Leer eerst maar de belangrijkste manieren van denken en programmeren. Waarom denk je dat ze in het hoger ook eerst met console applicaties beginnen? Of komt dat ook omdat die mensen daar de verkeerde boeken lezen?
Mooie smiley :crazy:

Het hoger? oelala?
Nu, ik heb maar een A1 diplomake, maar toen indertijd waren we redelijk snel applicaties aan het maken met GUI's
De volledig feature-set van een taal een gans jaar bestuderen aan de hand van console-applicatiekes om ze daarna effectief te gaan gebruiken in een echte applicatie is gewoon tijdverlies.

killgore

Legacy Member
Moto zei:
Kameraad? anyway, wil maar zeggen C# is nogal zeer makkelijk is kwa kiezen
IDE = VS, GUI = winform, DB = Sql Server
Bij Java hebt ge voor alles keuzes die ge kunt maken, waardoor ge als beginner eerst daar nog over moet gaan informeren/beslissen.

Kom kom, tegen dat je echt een IDE op volle kracht gebruikt, deftig met GUI's bezig bent (een beginner gaat in java sowieso swing kiezen), en met db's begint zal je wel al wat kunnen programmeren.


Moto zei:
Mooie smiley :crazy:

Het hoger? oelala?
Nu, ik heb maar een A1 diplomake, maar toen indertijd waren we redelijk snel applicaties aan het maken met GUI's
De volledig feature-set van een taal een gans jaar bestuderen aan de hand van console-applicatiekes om ze daarna effectief te gaan gebruiken in een echte applicatie is gewoon tijdverlies.
:rofl:

Gui's zijn voor designers/layouters jong, binnen x jaar trekken echte programmeurs zich geen zak meer aan van GUI's. Dat zal verhuizen naar markup achtige talen.

Wat is er dan tijdsverlies, u focussen op algoritmiek, datastructuren, optimalisatie & goede code en die GUI's die toch wat werk vereisen links laten liggen of een deel van uw initiële studie verprutsen aan GUI's :-)?

GUI's zijn als je wil tleren programmeren eigenlijk tijdsverlies. Ze zijn wel essentiëel voor een afgewerkt product natuurlijk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan