Brick Top zei:
Een diploma is altijd beter dan geen diploma.
Als er nu één sector is waar een diploma geen reet uitmaakt is het de grafische sector wel. Bedrijven selecteren op je portfolio, liefst online en laten je komen voor een gesprek. Als dat gesprek positief verloopt is er een grote kans dat ze je aannemen (als er geen betere kandidaat voorhanden is natuurlijk).
Ik werk nog niet zo lang als grafisch ontwerper, maar heb wel talloze sollicitaties achter de rug bij veel verschillende bureau's. Een bewijs van diploma heb ik nooit moeten voorleggen en zal ik ook nooit moeten doen.
Wat kun je doen als school geen optie is...
Lees boeken, kies niet alleen de boeken met een hoog "showcase" gehalte, maar zoek ook eens een aantal boeken uit waar je ook effectief iets kunt bijleren. Lees tijdschriften: Computer arts (projects), eye, Print,... keuze genoeg.
Kijk naar vormgeving en niet alleen maar affiches of flyers, ook verpakkingen, displays, boekomslagen, de mailings die in je bus terecht komen, de zak die je net meekreeg uit de winkel, autobelettering, dvd of cd covers, magazines, kranten, enz.
Gebruik een feed reader en schrijf u in op allerlei blogs over vormgeving; wat zit er tussen mijn feeds? Psd tuts, vectortuts om mijn programmakennis bij te schaven, 2 blogs over packaging, blogs over webdesign, blogs over typografie, een blog over logo design, een blog over creatief ontwerp in 't algemeen, maar ook interieur, lifestyle, enz. Het is mijn startlink dus elke dag kijk ik naar de nieuwe posts die binnenkomen. Is ook handig als inspiratiebron, een startpunt voor een nieuw project, om je research te doen, enz.
Leer omgaan met kritiek. Leer dat kritiek niet op jouw persoon is, maar op je werk. Probeer met kritiek om te gaan als iets constructiefs. Probeer dus ook een punt van feedback te zoeken, een forum met grafisch ontwerp (niet enkel digitaal ontwerp, want dat staat niet gelijk aan gedrukt ontwerp) bijvoorbeeld. Leer argumenteren! Zeer belangrijk om je werk te verdedigen. Wees zeker van jezelf of probeer dat bij te schaven, want zonder zelfzekerheid kom je er niet.