Archief - DISCUSSION: Evolutie van de fotobewerkingssoftware

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Floyd

Legacy Member
Veel beter, goed gedaan.

On topic:
Die point & shoot van Canon heb ik verkocht, voor mijn DSLR heb ik diep in mijn zakken moeten tasten (nog steeds trouwens) en ik had het geld nodig om dat wat te compenseren. Maar je logica is wel helemaal juist. De reden waarom ik zoveel geld over heb voor een DSLR is niet omdat de foto's sowieso beter zijn dan met een goedkopere camera (sommige pluspunten van de eindresultaten met mijn Powershot worden niet geëvenaard door mijn nieuwe camera, heb ik af en toe de indruk), maar omdat je ook onder slechtere lichtomstandigheden deftige foto's kan blijven maken dan met een minder lichtgevoelige camera zoals een compacte.

Ik vind het verkeerd en zelfs een beetje erg dat sommige mensen het feit dat je nu in het digitale tijdperk goedkoop veel foto's kan maken, waar je vroeger per rolletje vele euro's moest neertellen negatief vinden...
Misschien voelen de goeie fotografen van heden ten dage zich een beetje bedreigd omdat de stap om je bezig te gaan houden met fotografie een pak kleiner is geworden, en er meer concurrentie komt / zal komen? :)

In de digitale fotografie is het meer dan ooit zo dat een foto zoals ze uit de camera komt slechts één van de ingrediënten is voor het eindproduct. (cfr RAW!) Dit idee heb ik van Johan Swinnen, toch geen onbelangrijke naam in de wereld van de fotografie in België, en professor fotografie aan de VUB (bij wie ik o.a. een cursus heb gevolgd). Zijn laatste boek, de lichte kamer, gaat daar voor een groot deel over: nabewerking van foto's gebeurt niet langer in de donkere kamer, maar op de computer in een open en verlichte kamer.

Zelfs van één scene op één moment met dezelfde lichtinval, zelfde standpunt, etc,.. neem ik vaak verschillende foto's. Verschillende iso-waarden, verschillend diafragma, sluitertijd, .. Als het toch kan, waarom niet doen?!

Lo_fi

Legacy Member
Floyd zei:
Zelfs van één scene op één moment met dezelfde lichtinval, zelfde standpunt, etc,.. neem ik vaak verschillende foto's. Verschillende iso-waarden, verschillend diafragma, sluitertijd, .. Als het toch kan, waarom niet doen?!

Doet mij zo denken aan een fotograaf die ik ooit eens zag rondhossen op een feest.
3 camera's rond de nek : 1 met een tele-lens en zwart-wit-film, 1 met een hoge iso-film en 1 doorsnee voor de gewone shots met een iso 400 . De arme man zal wel dankbaar zijn dat hij hetzelfde principe nu kan toepassen met zijn digitale reflex en een paar drukken op de knop..

Joeri

Legacy Member
De mogelijkheid om te bewerken is imo iets heel goed, voor het ene type fotografie al meer als het andere. Maar een fotograaf moet een fotograaf blijven, en zich dus vooral concentreren op het nemen van foto's.
Voor bijvoorbeeld macro's, landschappen, enz... is er naar mijn mening veel minder bewerking nodig omdat je dan de tijd hebt om dingen als DOF, belichting, compo, enz... na te kijken.

In andere situatie's vind ik bewerken dan wel veel meer kunnen, ik denk hierbij onder andere aan straatfotografie, sport, dieren, enz... omdat deze dingen dikwijls slechts een fractie van een seconde gebeuren, en je dan echt niet de tijd hebt om sommige dingen na te kijken.

DJ_Trash

Legacy Member
het is een kunst ... en iedere kunstenaar is een multidisciplinair.
Een schilder "schildert" niet alleen.
een beeldhouwer hakt niet alleen dingen in stukjes om ze aan elkaar te lijmen etc...
iedere kunstenaar levert een "werk" af... Waar het om gaat is dat het werk creatief, origineel, innoverend, of gewoon plain mooi is. ...dan maakt het toch niet uit HOE?

Hoe meer ge met kunst bezig zijt, hoe meer ge merkt dat "foefelen" een deel van uw stijl kan worden.

Sm00Ke

Legacy Member
DJ_Trash zei:
het is een kunst ... en iedere kunstenaar is een multidisciplinair.
Een schilder "schildert" niet alleen.
een beeldhouwer hakt niet alleen dingen in stukjes om ze aan elkaar te lijmen etc...
iedere kunstenaar levert een "werk" af... Waar het om gaat is dat het werk creatief, origineel, innoverend, of gewoon plain mooi is. ...dan maakt het toch niet uit HOE?

Hoe meer ge met kunst bezig zijt, hoe meer ge merkt dat "foefelen" een deel van uw stijl kan worden.

volledig met eens,kon het niet beter verwoorden.
hoe beter en makkelijker fotosoftware wordt,des te beter imo.het is niet omdat iets makkelijk is dat het niet moeilijk is om iets 'nieuws' of moois te maken,bij mij gaat fotografie vooral om visie en compositie.je mag dan nog zo goed zijn met software,als je geen gevoel hebt voor fotografie..mja.

Lo_fi

Legacy Member
Een discussie waar iedereen het eens is zeg.. Zijn er geen radicale tegenstanders, puristen en fundamentalistische fotografen uit de oude doos die wat tegenwind kunnen geven? Would be nice..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan