Archief - DISCUSSIE: CMD@Khlim Genk of MCT@Pih Kortrijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cowgirl Henk

Legacy Member
Ik ben van plan om volgend jaar mijn master te beginnen (ik heb reeds mijn diploma Graduaat Toegepaste Informatica).
Ik weet enkel niet welke school het beste zal zijn, CMD in Genk, of MCT in Kortrijk. En voor de rest zit ik nog met wat vragen:
*Wie heeft deze richting gevolgd (of is er nog mee bezig), en wat zijn jullie ervaringen?
*Hebben jullie hierna direct werk gevonden, en wat doen jullie nu zoal?

Alvast bedankt voor jullie raad!

Rvl

Legacy Member
Volgens mij zijn hier al meerdere threads over gestart. Misschien kan je daar al wat info vinden, ben niet zeker door slecht geheugen maar ik dacht toch es een paar threads hierover te hebben gezien

FitZ

Legacy Member
Zit in 2e jaar CMD. Ge kunt hier het pre-master programma volgen (en vervolgens master natuurlijk). Ik weet niet of ge direct master kunt doen, want hoewel uw informatica wss top zal zijn, zijn er een aantal "disciplines" die je mogelijk nog niet gezien hebt: communicatie, marketing, audiovisuele technieken, grafische vormgeving om de belangrijkste op te noemen.

Over premaster en master kan ik dus niet veel kwijt, maar wel enkele algemene cmd punten: imo is de leerstof heel interessant, maar is de organisatie een kleine catastrofe met momenten. Vele cmd'ers zullen dit beamen. Maar elk jaar verbetert deze organisatie (uiteindelijk bestaat cmd nog maar bijna 6 jaar) en wss zal het ooit wel allemaal loslopen.

Wat mij enorm bevalt in cmd is de relatie student - docent: deze is heel los, zelfs familiair. We noemen dan ook elke docent bij zijn of haar voornaam :)

Het is en blijft een zeer praktische richting (wat natuurlijk leuk is), en dit geldt ook voor vakken zoals marketing en communicatie, die zich op het eerste zicht daar mss minder toe lenen. Natuurlijk zijn er ook algemene vakken zoals psychologie, sociologie, kunst&cultuur en engels. Maar mss heb jij daar vrijstellingen voor.

Ik heb voor deze richting ook toegepaste informatica gevolgd, en dat boeide me niet enorm, te saai en te fel bedrijfsgericht (n/o). Kwas ook meer grafisch enzo bezig en TI is gewoon coderen. Bij cmd krijg je natuurlijk ook code zoals xhtml, css, javascript, php, mysql en actionscript (flash), maar dat zal wel geen probleem zijn :)

Mss ni veel specifiek pre/master, maarja, daar kan ik dus niet veel over zeggen ;)

Brock

Legacy Member
is dat geen "bachelor na bachelor" ipv een master?

Soit, ik kan u gewoon zeggen dat MCT een heel sterke opleiding is met ongelofelijk gemoteveerde docenten.
Ik zou zeggen, leg de 2 programma's eens naast elkaar, ga naar elke school es gaan zien en kies voor uzelf wat je het meest bij u passend vind.

Ik denk niet dat er hier mensen zijn die alle 2 de richtingen hebben gevolgd. Elke vergelijking van "what's best" lijkt mij bijgevolg subjectief. Iedereen zal zijn opleiding wel ten hemel prijzen en ik denk dat het bijwonen van een opendeurdag van beide scholen of iets dergelijk de beste indicator voor jezelf zal zijn.

Cowgirl Henk

Legacy Member
FitZ zei:
imo is de leerstof heel interessant, maar is de organisatie een kleine catastrofe met momenten. Vele cmd'ers zullen dit beamen. Maar elk jaar verbetert deze organisatie (uiteindelijk bestaat cmd nog maar bijna 6 jaar) en wss zal het ooit wel allemaal loslopen.

Hier heb ik vooral schrik voor. Wat bedoel je met die catastrofe?

In mijn opleiding informatica had je ook zo vakken waar je totaaaaal niks leerde (meestal wegens te luie leerkrachten).

Kijk, momenteel werk ik fulltime al programmeur. Als ik CMD ga volgen wil dit zeggen dat ik mijn job moet opgeven.
Waar ik dan vooral bang van ben is dat ik in die 2 jaren schoollopen niet veel bijleer, wegens bv. de slechte organisatie van de school. Zou echt jammer zijn.

FitZ zei:
Ik heb voor deze richting ook toegepaste informatica gevolgd, en dat boeide me niet enorm, te saai en te fel bedrijfsgericht (n/o). Kwas ook meer grafisch enzo bezig en TI is gewoon coderen.

Ik begrijp u helemaal! :)

En al iemand ervaring met werken na deze studies? Makkelijk aan werk te geraken etc.?

Cowgirl Henk

Legacy Member
Ohja, en nog een vraagje.
Is het haalbaar om partime te werken bij die richting?
Of wordt dat echt heel zwaar? Want wil niet terugvallen op mijn ouders...

Stimpy

Legacy Member
mct is een fulltime richting
maar als ge al goed kunt programmeren zult ge die vakken zeker kunnen skippen (daar ge al werkt als programmeur)

vrienden van me doen cmd en ikzelf mct, en mct is meer programmeren gericht, in cmd zien ze niet eens java naar het schijnt ,maar cmd is feller web en design gericht
ook economie enzo krijg je niet in mct en wel in cmd en kunstgeschiedenis ofzo krijg je ook in cmd

mct:
photoshop
flash
illustrator
html css javascript
vb.net
java
sql
databases
problem solving (wiskunde)
..
zijn een paar van de vakken en in t 3 e jaar kiest ge uw specialisatie: netwerken, programmeren, multimedia etc..

cmd kan ik ni zo in detail uitlegge ;)

FitZ

Legacy Member
Cowgirl Henk zei:
Hier heb ik vooral schrik voor. Wat bedoel je met die catastrofe?

Een klein vb'tje: ons laatste examen was om 9u volgens onze site. Héél 2cmd staat daar...niemand...Blijkbaar was het pas om 15u (6u later!) en was men de site vergeten te updaten... Om daar te zijn om 9u, sta ik op om 5.30u, dus ge kunt wel begrijpen dat dat even pijn deed. Nu vergissen is menselijk natuurlijk.

Nog iets wat ik gehoord had vorig jaar van de toen 2ejaars. Ge moet weten da wij na Pasen in het tweede ook in Maastricht les hebben, da is zo interfacultatieve iets :). Fin die mannen hadden dus blijkbaar op én dezelfde dag én hetzelfde uur een examen in Genk en een voorstelling van een groot werk (soort examen) in Maastricht. Da zijn zo van die dingen die compleet absurd zijn natuurlijk...

Kijk, momenteel werk ik fulltime al programmeur. Als ik CMD ga volgen wil dit zeggen dat ik mijn job moet opgeven.
Waar ik dan vooral bang van ben is dat ik in die 2 jaren schoollopen niet veel bijleer, wegens bv. de slechte organisatie van de school. Zou echt jammer zijn.

Zelf komende van TI heb ik enorm bijgeleerd, mits da ge natuurlijk er zelf ook wat moeite voor doet. Dus ni enkel de lessen, maar ook thuis bezig zijn ermee. Nuja, door de hoeveelheid opdrachten zijt ge toch bena verplicht om er thuis ook aan te werken :) Tis ni door de enigszins slechte organisatie da we ni veel bijleren hoor. Over de lessen zelf heb ik persoonlijk geen slecht woord. Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Ik kan dus ni voor 100% zekerheid zeggen dat ge veel of weinig ga bijleren. Maar als ge van TI komt denk ik toch dat er aan de "grafische skills" oa wat bijgeschaafd kan worden ;)

FitZ

Legacy Member
Stimpy zei:
vrienden van me doen cmd en ikzelf mct, en mct is meer programmeren gericht, in cmd zien ze niet eens java naar het schijnt ,maar cmd is feller web en design gericht
ook economie enzo krijg je niet in mct en wel in cmd en kunstgeschiedenis ofzo krijg je ook in cmd

economie krijgen wij niet hoor, wél marketing, maar das een wereld van verschil :)
En idd, wij krijgen geen java, omdat we net zoals je zegt, vooral web/interactief design gericht zijn. Al onze programmeertalen zijn er dus in belang van het web.

Cowgirl Henk

Legacy Member
FitZ zei:
Tis ni door de enigszins slechte organisatie da we ni veel bijleren hoor. Over de lessen zelf heb ik persoonlijk geen slecht woord.
Ok, das al het belangrijkste :applause:

orez

Legacy Member
Stimpy zei:
mct is een fulltime richting

vrienden van me doen cmd en ikzelf mct, en mct is meer programmeren gericht,

beiden zijn ONWAAR!

1. als je de wetgeving volgt, zou je moeten weten dat sinds dit academiejaar verplicht met modules wordt gewerkt. Er zijn een 20-25 tal modules verspreid over MCT. Je kan je voor iedere module apart inschrijven. Dus als je 1 module per semester doet, kan je zo 10 jaar MCT volgen om uiteindelijk je diploma te behalen. In cowgirl henk zijn (haar) geval, zal ze waarschijnlijk ook al vrijstellingen krijgen van bepaalde vakken, waardoor hij (ze) 2 jaar in 1 jaar kan afleggen. En dan enkel nog de specialisatie apart. > dus 2 jaar over MCT doen ipv 1 jaar.

2. Vooral programmeren gericht? Ik weet niet waar je dit haalt, maar de eerste 2 jaren zijn algemeen. Zowel Hardware/Netwerken, Programmeren, Multimedia als Webdesign & development komt aan bod. Ieder vak is gelijk in aantal studiepunten, dat je bij webdesign & development dan ook JSP & ASP.NET ziet is mij ook niet echt verwonderlijk, moesten ze 3 jaar moeten spenderen aan HTML ...

Het is vooral wat je er zelf van maakt van die vakken, mijn voorkeur gaat uit naar multimedia & design, dus ben ik daar vooral mee bezig, dus in mijn standpunt zou ik zeggen, het is vooral multimedia. Als je het echter gaat bekijken in de ogen van een neutraal iemand, dan komt alles gelijkwaardig aan bod, tot je specialisatiejaar.

---

@ topicstarter

zowel CMD als MCT zijn Professionele Bachelor opleidingen, dus helemaal geen master...

Cowgirl Henk

Legacy Member
orez zei:
1. als je de wetgeving volgt, zou je moeten weten dat sinds dit academiejaar verplicht met modules wordt gewerkt. Er zijn een 20-25 tal modules verspreid over MCT. Je kan je voor iedere module apart inschrijven. Dus als je 1 module per semester doet, kan je zo 10 jaar MCT volgen om uiteindelijk je diploma te behalen. In cowgirl henk zijn (haar) geval, zal ze waarschijnlijk ook al vrijstellingen krijgen van bepaalde vakken, waardoor hij (ze) 2 jaar in 1 jaar kan afleggen. En dan enkel nog de specialisatie apart. > dus 2 jaar over MCT doen ipv 1 jaar.

Ja, hier ben ik ook al achter gekomen. Het zou alles al wel makkelijker maken om die richting te combineren met werk.
En tis inderdaad: in cowgirl henk "haar" geval. ;)

orez zei:
zowel CMD als MCT zijn Professionele Bachelor opleidingen, dus helemaal geen master...

Awel, da lijkt het meest logische, ma als je op de site van de Khlim kijkt, staat er dat het toch een masteropleiding is: http://www.khlim.be/eCache/DEF/875.html
Nu ja, alst beestje maar een naam heeft. In de bedrijfswereld weten ze toch waar het om gaat.

orez

Legacy Member
als je effectief designgericht wilt gaan werken zou ik persoonlijk voor MCT gaan kiezen.

Het is een richting die vooral zelfstudie openlaat, dus je maakt er in zekere zin van wat je zelf wilt. En dat er geen Java aan te pas komt bij CMD met als argument van Fitz dat het vooral webtalengericht is, en dat java daarom er nie thuishoort is ook een valse veronderstelling, qua webtechnologie bestaat er nu namelijk ook iets dat "JSP" noemt, JAVA server pages... dit is een tegenhanger van ASP(.NET) & PHP, gebaseerd op JAVA ipv op C#, VB.NET of C++

Persoonlijk zou ik voor MCT kiezen, met dat Flash er ook mooi aan bod komt, premiere, adobe encore (het interactieve dvd gedeelte, in combinatie met Flash 8 nieuwste video technieken...)

MCT gaat er ook altijd voluit voor om met de laatste nieuwe software te werken. (Creative Suite C2.0, Adobe Premiere, Flash 8, Dreamweaver Studio 8) en ze volgen ook mooi de w3c standards op in het lesgeven, nu mag je echter niet gaan zweven, je krijgt een heel mooie basis mee, en genoeg informatie en bronnen waar je zelf nog info en kennis kan opdoen, en het is dan ook heel raadzaam dat je deze volgt.

Als ik sommige CMD sites hier zie passeren op Site-Check (no offence offcourse) maar ik heb regelmatig het gevoel dat ze niet streng genoeg zijn op correcte navolging van de webstandaarden (dus niet xHTML valid). En bij MCT hameren ze er bijvoorbeeld wel op dat je "eindwerk" van webtechnologie perfect valid xHTML strict 1.0 is. Is dit niet het geval, sorry, gebuisd. Dus dit vind ik dan weeral veel positiever voor MCT zelve.

FitZ

Legacy Member
orez zei:
als je effectief designgericht wilt gaan werken zou ik persoonlijk voor MCT gaan kiezen.

Het is een richting die vooral zelfstudie openlaat, dus je maakt er in zekere zin van wat je zelf wilt. En dat er geen Java aan te pas komt bij CMD met als argument van Fitz dat het vooral webtalengericht is, en dat java daarom er nie thuishoort is ook een valse veronderstelling, qua webtechnologie bestaat er nu namelijk ook iets dat "JSP" noemt, JAVA server pages... dit is een tegenhanger van ASP(.NET) & PHP, gebaseerd op JAVA ipv op C#, VB.NET of C++

Krijgen jullie zowel jsp, php en asp? Gewoon vraagje ze. Was mss my bad om het zo te verwoorden waarom we geen java krijgen.

Als ik sommige CMD sites hier zie passeren op Site-Check (no offence offcourse) maar ik heb regelmatig het gevoel dat ze niet streng genoeg zijn op correcte navolging van de webstandaarden (dus niet xHTML valid). En bij MCT hameren ze er bijvoorbeeld wel op dat je "eindwerk" van webtechnologie perfect valid xHTML strict 1.0 is. Is dit niet het geval, sorry, gebuisd. Dus dit vind ik dan weeral veel positiever voor MCT zelve.

Volledig mee akkoord, maar ik merk echt verbetering (nu ni persé 1.O strict, maar alleszins al valid ;)). En in principe zorg je er zelf voor dat alles valid is, ook al wordt het niet gechecked. Desondanks heb je gelijk dat er in cmd meer gehamerd moet worden op w3c validatie.

Maar om te zeggen dat als je efectief designgericht wilt gaan werken, voor mct moet kiezen vind ik mss wel wat veel gezegd. De tools worden aangeleerd, maar het designen (creatief en origineel) op zich moet nog altijd van jezelf komen. Ik denk dat het grafisch toolpakket in cmd gelijkaardig is aan dat van mct. En als sommige mct'ers hier site check doen (n/o :)) denk ik soms ook "hmz, leren ze dat bij mct?".

Kwil zeker ni mct aanvallen ofzo, want ik ken de richting er niet genoeg voor. Ik denk da ge bij beide richtingen genoeg zelfdiscipline moet hebben om enkele zaken die enigszins wat in de schaduw blijve staan, zélf naar voren te brengen in uw werk.

My 2 cents.

ps: cmd is idd master

orez

Legacy Member
FitZ zei:
Krijgen jullie zowel jsp, php en asp? Gewoon vraagje ze. Was mss my bad om het zo te verwoorden waarom we geen java krijgen.



Volledig mee akkoord, maar ik merk echt verbetering (nu ni persé 1.O strict, maar alleszins al valid ;)). En in principe zorg je er zelf voor dat alles valid is, ook al wordt het niet gechecked. Desondanks heb je gelijk dat er in cmd meer gehamerd moet worden op w3c validatie.

Maar om te zeggen dat als je efectief designgericht wilt gaan werken, voor mct moet kiezen vind ik mss wel wat veel gezegd. De tools worden aangeleerd, maar het designen (creatief en origineel) op zich moet nog altijd van jezelf komen. Ik denk dat het grafisch toolpakket in cmd gelijkaardig is aan dat van mct. En als sommige mct'ers hier site check doen (n/o :)) denk ik soms ook "hmz, leren ze dat bij mct?".

Kwil zeker ni mct aanvallen ofzo, want ik ken de richting er niet genoeg voor. Ik denk da ge bij beide richtingen genoeg zelfdiscipline moet hebben om enkele zaken die enigszins wat in de schaduw blijve staan, zélf naar voren te brengen in uw werk.

My 2 cents.

ps: cmd is idd master

jup idd, php, jsp & asp.net ;)

en in verband met de MCT dingskes die hier passeren geef ik je ook 100% gelijk,... sommige zijn zelfs niet valid, dus als je dan mijn vorige reply leest weet je ook genoeg wat die hun score zal zijn ;)

En sommige designs trekken op niets die hier passeren, maar da komt meer door het feit dat er soms mensen zitten die zich na 2 jaar willen specialiseren op Programmeren of Hardware/Netwerken. Die mensen mja... je kan moeilijk verwachten dat die iets heel mooi in elkaar gaan steken. De meeste die van zichzelf bewust zijn dat ze wel IETS kunnen van design zullen hier niet altijd passeren of sommige zitten hier zelfs ni op het forum ;)

Nuja... er zijn er natuurlijk ook veel die denken dat ze kunnen designen, en geen check behoeven... maarja... (note: "denken" :p)

en dit is nu in zekere zin voor mij iets begrijpbaarder, maar CMD is mijn ogen, toch enkel design & multimedia-achtig gericht, dus allemaal mensen die er effectief mee willen bezig zijn, en dat het hun intressegebied vormt. Ik zeg niet dat ze allemaal slecht zijn hé... integendeel, soms ebde wel eens een goede, maar mensen die afkomen uit CMD met iets afschuwelijk (+-90% van de dingen die ik hier zie van CMD), daar stel ik wel serieuze vragen bij als da echt ni beter wordt bijgestuurd.

zabulus

Legacy Member
Ik zit nu in het eerste jaar CMD. Vakken die wij krijgen zijn:
- Sociologie, Pyschologie, Kunst & Cultuur, Engels
- Marketing
- Communicatie
- Audiovisuele Technieken
- Grafische Vormgeving
- ICT

Zoals ik dus al een dikke 3 a 4 jaar bezig ben met webdesign (jaja zolang zit ik al op dit forum!) vind ik het eigenlijk maar allemaal een beetje saai.

Marketing is nog wel interessant, maar communicatie en die andere vakken zoals psychologie etc interesseren mij geen bal...

ICT is ook wel tof, een goede docent (kris), maar wederom leer ik hier wat html & css is. Pas dit jaar is CMD overgeschakeld naar w3c iets of wat valid, design is nu ook dmv van css (vorig jaar nog tables).

Zo kregen we bv een opdracht voor GV een website te ontwerpen en dit MOEST met een iframe en tabellen. Bij ICT hadden we een paar dagen ervoor geleerd dat dit nu niet meer mocht.
In plaats van dit op 1 lijn te trekken... gebrek aan organisatie.

Zo kreeg ik ook op een vrijdagavond een mail dat we tegen maandag een taak moesten afgeven. Ja als ge dan juist op een lanparty zit heb ge wel een probleem.

Zo in de les GV, pixelart, les adhv een tutorial van de adobe website. Ja waarom moet ik dan naar school gaan man, da kan ik thuis ook vanuit mn luie bureaustoel he.

Volgend jaar krijgen we pas PHP & Databases naart schijnt. Dit is verzet omdat het te moeilijk zou zijn ...

Ik denk dat mijn probleem gewoon is dat ge der al te veel van kent om het nog allemaal interessant te vinden. Tuurlijk leert ge altijd wel iets bij.. maar dat heb ik dit jaar nog ni gedaan. (In de vakken ict, gv)

En dan dat excuus van nieuwe richting, dikke zever is da imo, na 6 jaar mag alles toch wel juist georganiseerd zijn.

Zo is er ook een probleem met onze taken. We hebben BB maar amper 1 docent gebruikt het. Iemand was nu wel aan een centraal taken systeem bezig dacht ik.

Dan wil ik toch nog even afsluiten met deze fantastische quote die op ons forum stond:
C-MD is een goed concept, alleen is er iets fout gelopen bij de uitwerking ervan.

Hiermee ben ik volledig mee akkoord :) Mijn mening in 1 zin :)

Andere periekelen kan je volgen op www.c-md.org (studenten forum)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan