Archief - CAnon EOS 400D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wouter_dc

Legacy Member
Urban als in Urbanexploring of in Streetphotography?

Originally Posted by wouter_dc
Leer eerst de basis eens
+
Originally Posted by FreakyLeash
Daarom ben ik hier, om er wat meer over te leren,
=
Ik vraag toch ook niet om het hele begrip fotografie te leren hier?
Ik wil gewoon graag iets bij leren over lenzen

Say again?

Anyway, natuur: voor landschappen voldoet die 18-55 voor u. Voor bomen ook. Voor vogels daarentegen weer niet. Voor paddestoelen ook niet. Iets specifieker zijn graag.

En trouwens, uw bewegingsonscherpte ligt hoogstwaarschijnlijk aan het ontbreken van basiskennis als sluitertijd etc.

En voor uw urbanexploring en natuur, gebruik een statief. Dan hebt ge geen bewegingsonscherpte niet meer.

FreakyLeash

Legacy Member
Ik weet wat sluiterstijd is,
Hoe lager sluiter tijd, hoe langer de lens openblijft(ofzoiets), hoe meer licht hij opvangt, maar ook als je bv beweegt zal hij dit ook opnemen, het probleem is ook dat ik bijna constant met sluiterstijd beneden de 10 moet schieten omdat anders de foto's te donker zijn ...

Natuur, voldoet de lens inderdaad, buiten dat bossen meestal donkerder, zijn, voor je eerste vraag is het : street photography

wouter_dc

Legacy Member
Onthou dan maar da uw sluitertijd (zonder IS) minstens 1/60 moet zijn om scherp uit de hand te schieten. Soms kan 1/50 nog wel als ge steun hebt.

Dus koopt maar een statief. Ook al hebt ge IS op uw objectief, gaat ge nog maar max. 1/15 aankunnen (denk ik, heb geen IS)

Voor street voldoet 18-55 ook wel, mss da ge wa last hebt met uw diafragmas, maar overdag mag da geen probleem geven

Flipkikker

Legacy Member
IS alleen is niet voldoende hoor :-\

Het helpt waarschijnlijk wel, maar een statief is toch enorm aan te raden, zeker als je gaat printen op grote formaten en de volledige resolutie benut.
(zelf geen ervaring mee, mààr uit mijn korte ervaring tot nu toe zie je sowieso een verschil tussen de foto's met beeldstabilisatie en dezelfde foto's met statief)

Verwacht er dus geen wonderen van :)

Lagere sluitertijd langer belicht? Sluitertijd wordt meestal weergegeven als 1/getal, vb 1/100, 1/600, 1/15,...
Omgekeerd dus ;)

Tah_b00nz0r

Legacy Member
en denk er mss ook eens aan uw iso hoger te zetten als je altijd 1/10 moet trekken qua sluitertijd (of trekt ge altijd foto's in den avond of in den donker)

MilM

Legacy Member
SideShow zei:
ik zou toch gaan voor een lens die tot 2.8 kan

En waarom?
Je kunt altijd het beste van het beste aanraden, maar gezien de lenzen die hij zelf aanbrengt vermoed ik toch dat hij met een budget zit ...

Er zijn genoeg mensen die de 70-200 4.0 boven de 70-200 2.8 verkiezen omdat ze de 2.8 (bijna) niet nodig hebben/gebruiken.
Als hij meestal foto's trekt buiten overdag, dan volstaan de diafragma's van die lenzen die hij aanhaalde.

En als hij dan nog naar portret ofzo wil overstappen, heb je daar primes voor (bv de 85 1.8).

@ topicstarter, als je meer bereik wil en je hebt een beperkt budget, ga dan voor de 55-250 IS die je hier ergens aanhaalde. Die heeft goeie reviews en is dé keuze binnen dat budget voor tele zooms.

Voor het dubbele heb je de 70-200 4.0 (zonder IS). Die is zeer scherp (en indien je voor statief gaat, doet het gebrek aan IS er niet toe).

Als je vaak in situaties werkt met minder licht, dan ga je toch meer budget nodig hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan