Archief - CAnon EOS 400D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FreakyLeash

Legacy Member
Hallo, ik heb 2 vraagjes die met elkaar in verband staan,

Ik wil graag een nieuwe lens aanschaffen,

Tamron 18-250mm f/3,5-6,3 XR Di II Macro Canon/AF - Digicamshop.be

of

Sigma DG 28-300mm f/3.5-6.3 Macro Canon - Digicamshop.be

Ik wil graag verder bereik en macro in 1 is het dan handigste zo'n lens te kopen ?
Ik had ook gehoord dat je een macro extender ofzo kon kopen ...

Ik heb ook het probleem dat er veel beweging op mijn foto's zijn,
Ik weet dat een statief zou helpen maar zijn er ook nog andere oplossingen ?
OS ofzo ?

Alvast bedankt voor de hulp

dresse

Legacy Member
Als de bewegingen veroorzaakt worden door bewegende objecten voor uw lens, dan is de enige oplossing een hogere sluitertijd gebruiken... Statief gaat dan ook niet veel helpen.

Als de beweging komt doordat gij beweegt -> statief, snellere sluitertijd of IS (image stabilisation). Bij canon en nikon zit die stabilisatie echter in de lens ipv in uw body, dus moet ge wel een lens kopen die da heeft. Denk dat beide lenzen die ge daar aangeeft geen IS hebben...

Welke lens van de twee ge best kiest weetk ni.
Ik zou voor macro een apparte lens kopen aangezien da een prime schijnt altijd betere kwaliteit is en goedkoper uitkomt....

FreakyLeash

Legacy Member
Helpt IS veel ?
Of min of meer ?
Hoe werkt het principe dan ?

MilM

Legacy Member
IS kan 2-4 (afhankelijk van de lens) stops opleveren.
Is ook afhankelijk van de situatie.

tomvanhouche

Legacy Member
Zoals MilM al zei, kan IS je een aantal stops opleveren.
Macro en zoom ineen zou ik niet nemen.
Je krijgt veel bereik maar ten koste van de kwaliteit van de lens.

Voor Macro kan je beter een aparte lens nemen zoals de veel gebruikte Canon EF 100mm Macro.
Kijk eens op forum.belgiumdigital.com, daar ga je veel info vinden over bovenstaande lenzen. Qua lenzen voor te kopen kan je ook kijken op fotokonijnenberg.be.

wouter_dc

Legacy Member
Die diafragmawaardes zijn crap. Hangt er natuurlijk vanaf wa ge er mee wilt bereiken

FreakyLeash

Legacy Member
wouter_dc zei:

"Hangt ervan af wat ik wou bereiken" mooie foto's dus,
nu ja, ik denk dat ik eventjes voort kan met deze informatie,

bedankt allemaal

MetalG

Legacy Member
sorry, maar post eens wat foto's etc van wat je bereikt met je kitlens..

want de lens en camera maken de foto's niet hoor :)

mss dat we wat tips kunnen geven, ivm compisitie, dof etc.. :)

greetz en begrijp me ni verkeerd hé ;p

belgiumdigital forum is trouwens ook een goed forum voor bij te leren

FreakyLeash

Legacy Member
Lian-Li zei:
sorry, maar post eens wat foto's etc van wat je bereikt met je kitlens..

want de lens en camera maken de foto's niet hoor :)

mss dat we wat tips kunnen geven, ivm compisitie, dof etc.. :)

greetz en begrijp me ni verkeerd hé ;p

belgiumdigital forum is trouwens ook een goed forum voor bij te leren

Nee nee, ik begrijp je niet verkeerd,
maar op dit moment heb ik geen enkele goed ONBEWERKTE foto ...
Ik bewerk mijn foto's wel beetje héél hard op dit moment,
maarja ...

dresse

Legacy Member
SideShow zei:
ik zou toch gaan voor een lens die tot 2.8 kan

Idd... das is ook het minimum voor mij.
Een mega gigantische zoomlens die alles aankan maar wel 5.6 stops verliest is ook maar zwak...

wouter_dc

Legacy Member
Leer eerst de basis eens, en begin dan met te investeren in objectieven. Nu koopt ge random wa goedkope lenzen omdat ge wa macro's wilt teste, en daar gaat ge spijt van hebben.

FreakyLeash

Legacy Member
wouter_dc zei:
Leer eerst de basis eens, en begin dan met te investeren in objectieven. Nu koopt ge random wa goedkope lenzen omdat ge wa macro's wilt teste, en daar gaat ge spijt van hebben.
Daarom ben ik hier, om er wat meer over te leren,
Eigenlijk wil ik niet persé een macro lens, ik wil een lens om ietsje verder mee te kunnen zoomen + zonder die bewegingen, en jullie beginnen hier over stops etc... (waar ik dus niets van af weet)

Ik koop geen random lenzen, want ik vraag het eerst aan jullie, dus ik koop ze niet en ze zijn ook niet random,

Dus ik vind je post beetje aanvallend ...
Niet echt helpend t.o.v. anderen, (9lives mensen hé *zucht*)

wouter_dc

Legacy Member
FreakyLeash zei:
Daarom ben ik hier, om er wat meer over te leren,
Eigenlijk wil ik niet persé een macro lens, ik wil een lens om ietsje verder mee te kunnen zoomen + zonder die bewegingen, en jullie beginnen hier over stops etc... (waar ik dus niets van af weet)

Ik koop geen random lenzen, want ik vraag het eerst aan jullie, dus ik koop ze niet en ze zijn ook niet random,

Dus ik vind je post beetje aanvallend ...
Niet echt helpend t.o.v. anderen, (9lives mensen hé *zucht*)

Ik hoef anderen niet te helpen, maar ik wil u iets laten inzien..

Dit is niet de plaats om het hele begrip fotografie aan te leren. Daar zijn sites, boeken, cursussen genoeg over te vinden. Specifieke vragen zijn hier wel op zijn plaats.

In uw eerste post zei ge da ge wél een macro wou, nu ineens niet meer. Bewegingen, stops, ... Elk technisch aspect in fotografie is verbonden met een ander aspect. Ik zie 'stops' als een basisbegrip in fotografie. Net als diafragma, sluitertijd, iso etc. Als ge niet weet wat stops zijn en hoe dat in verband staat met diafragma en sluitertijd, ZOEK HET OP! En ga niet direct zotte kosten doen door een (dure) lens aan te kopen.
Wat ik bedoel met random objectien: als ge niet weet wat stops en diafragmaopeningen zijn, dan gaat ge zomaar het eerste het beste objectief kopen dat een interessante prijs heeft. En dat bent gij aan het doen.

Dan vroeg ik nog:

Originally Posted by wouter_dc
Die diafragmawaardes zijn crap. Hangt er natuurlijk vanaf wa ge er mee wilt bereiken

En gij geeft daar een debiel antwoord op. Dan moet ge niet verwachten dat ik ook nog serieus ga antwoorden.
Ik zal het nog ene keer vragen: WAT wilt ge bereiken? WAT wilt ge fotograferen?
En baseer u daarop of ge een nieuw objectief nodig hebt of niet.

Imo hebt gij geen nieuw objectief nodig. Zeker niet in het beginstadium waar gij u in bevindt. Ik veronderstel dat er bij u een 18-55 3.5-5.6 opsteekt. Wilt ge me dan eens uitleggen waarom ge een nieuw nodig hebt?

En aanvallend of niet, care..

FreakyLeash

Legacy Member
Omdat mijn foto's altijd beweging onscherpte hebben,
Zoiets van 75% van mijn foto's, en als ik dan nieuwe lens koop kan ik best ineens een deftige lens kopen of niet?
Ik heb nu nog de basis lens opstaan en die is 18-55 inderdaad, die bereikt niet echt de verte wat ik wil,
Ik fotografeer graag Urban en Natuur,

Ik vraag toch ook niet om het hele begrip fotografie te leren hier?
Ik wil gewoon graag iets bij leren over lenzen,

Trouwens lees mijn eerste post maar eens, ik stelde een vraag of ver bereik (55-200) + macro wel een goed idee was,

Nu lijkt mij een 55-200mm lens toch beter voor te beginnen, macro kan ik later misschien ooit nog aanschaffen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan