Archief - Aankoop Nikon D40: lensadvies gevraagd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hilke

Legacy Member
Hey Flipkipper

Na op weekend te zijn geweest met een vriend met een kanjer van een fototoestel is er bij mij iets getriggerd.

Dus ik ben nu op zoek naar een instapmodel. Ik heb mijn oog laten vallen op de D40. En heb er ondertussen al enorm veel over gelezen.

Heb jij ondertussen al je keuze gemaakt.

Ik vraag me af of zo'n lens met een motortje even goed werkt als een fototoestel met zo'n ingebouwde motor en een gewone lens erop.

Aan welke toestellen twijfel jij nu? Die D60 is toch wel een heel stukje duurder, zeker als je ziet dat die D40 al te koop is voor 359, weliswaar met starterslens, maar het is toch een oké prijs.

Wat denk jij?

Flipkikker

Legacy Member
Ben nu aant zien welke lenzen ik erop ga steken.
Op Welkom op de website van Foto Konijnenberg bv | Fotokonijnenberg is een interessante kit met Nikon D40 + 18-55 mm + 55-200 mm lens voor 455 euro...

Maar misschien koop ik een Canon 1000D body apart + aparte lens bestellen.

Heb dus nog niet beslist, staat wel vast datk toch ga proberen de goedkoopste body te nemen, en dan liever een extra lens/filter heb voor het geld dat overblijft :)

Weet iemand trouwens de F waardes voor die kitlenzen?
Dat staat er precies niet bij op de site: Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm | Fotokonijnenberg

MilM

Legacy Member
Uw maximaal diafragma (hoe kleiner het getal, hoe groter uw diafragma maximaal kan zijn).
Dit heeft twee grote eigenschappen.
De lichtsterkte en de DOF.

Een lens met een laag getal (bv 2.8) is lichtsterk.
Je kan daarmee dus 'betere' foto's trekken in donkere omstandigheden.
Om bv foto's te trekken van indoor sporten etc heb je al een lichtsterke lens nodig eigenlijk.

4.0 wordt zo een beetje als middelmaat gezien en alles daarboven is eigenlijk om in lichtsterke omstandigheden te werken (zoals bv overdag buiten).
Dit is ruw gezegd, want hangt ook af van uw body (door uw ISO waarde) en bij voorwerpen die stil staan kun je met statief en lange sluitertijden gaan werken.


Hoe lager de waarde, hoe meer je ook uw achtergrond wazig kunt maken. Je kunt dan namelijk een kleinere diepte op de foto scherp maken. Dit kan voor mooie foto's zorgen doordat je het onderwerp isoleert van de achtergrond.
Die 'diepte' noemt men de DOF.

Dit is bv bij portretfotografie belangrijk, maar totaal niet bij landschap.


Over de bodies

D40 en de 1000D zijn de instapmodellen van Nikon/Canon (de twee merken met het grootste aanbod).
Bij Canon heb je maar twee mogelijkheden voor de goedkopere zoomlenzen en dat zijn beide kitlenzen:
-) 18-55 IS
-) 55-250 IS
In hun budget, beste prijs/kwaliteit.
Er komt ook een 18-200 aan die waarschijnlijk van mindere kwaliteit zal zijn, maar het voordele is dat je niet moet wisselen van lens.

Je kunt ook voor primes gaan. Dit zijn lenzen waarmee je niet kunt inzoomen. Je kadreert dus door achteruit/vooruit te stappen of door achteraf een rechthoek uit uw foto te gaan snijden.
Maar als je een groter bereik wil hebben, zal je ook een paar primes moeten komen en dat loopt toch ook snel op.

De combinatie 1000D met beide kitlenzen is wel boven uw budget . (eventueel starten met enkel de 18-55 IS)

Nikon (D40) is ook een zeer goed merk, maar ik ken de lenzen niet om te weten welke aan te bevelen.

Een site met reviews van lenzen: Welcome to Photozone!

EDIT: of bedoel je de F waarde in "AF-S/EF-S"? Dit wil zeggen dat de lens enkel op cropcameras kan. Gezien uw budget is dat iets waar je niet wakker van moet liggen :p (je moet dat pas doen als je een full frame camera koopt)

Flipkikker

Legacy Member
Bedankt voor de uiteenzetting :)

Had er hier en daar al vaag iets over gelezen, maar wist bvb nog niet dat f4 zowat de middenmoot was, en die starterslenzen bij canon wistk ook niet zeker

F-waarde bedoelde ik dus eigenlijk of die kitlenzen van nikon bvb:
18-55mm AF-S f2.8-4 zijn of bvb 4-5.6 ? (of nog iets anders)
staat niet op de site vermeld bij die lenzen :x

Ofwel ga ik om te beginnen voor groot zoombereik en neem ik 2 lenzen 18-55 + 55-200 (nikon set), ofwel neem ik een canon 1000d en 1 lens die van groothoek (niet per se extreem) naar portret/lichte tele gaat, maar ik weet niet of dit betaalbaar is, of dat die 18-55 al sowieso dit bereik voldoende dekt? (ofdat 18mm al voldoende groothoek is dus...)

tomvanhouche

Legacy Member
Kitlenzen zijn meestal niet lichsterk, dus die gaat 4-5,6 zijn.

Op Belgiumdigital kan je heel goede koopjes doen.
Heb er zelf ook al lenzen en batterygrips gekocht.
Die 18-55 is goed voor gewone portretten, serieuze breedhoek is het niet aangezien je die 18 nog eens met 1.6 moet vermeningvuldigen(cropfactor). Heb het dan over Canon, Nikon volg ik niet.

De 55-250 van Canon is ook een goede telelens voor de beginner voor niet veel geld.
Kijk maar op belgiumdigital, vind je genoeg reviews en ervaringen ;)

Flipkikker

Legacy Member
Kheb men keuze gemaakt (denk/hoop ik)

Morgen bel ik naar fotokonijnenberg ivm levertermijn en eventueel nog wat advies, aangezien men keuze niet voorradig is:

Nikon D60 Kit AF-S DX 18-105mm G VR


Ik twijfelde nog tussen deze Nikon D60 met 18-105 mm lens, en de Canon 1000D met 18-55 + 55-200 mm objectief

Uiteindelijk leek me een 200 mm objectief overbodig, omdat ik eerder de lichte tele stand nodig zou hebben (iets verder dan 55 mm dan > 105 mm) en de eerste uitbreiding waarschijnlijk een extra groothoek lens wordt...
Nikon lag mij ook beter in de hand, maar het verschil met de Canon daarvoor was echt miniem, gewenning uiteindelijk...

Hopelijk de juiste keuze en een snelle levering :)

Pixations

Legacy Member
Tip: ga uw materiaal zelf afhalen in de winkel van fotokonijnenberg ( = 2 jaar garantie). Laat je het leveren, dan komt dat uit het magazijn in Nederland en heb je maar 1 jaar garantie.

Toch wel belangrijk denk ik. Meer info: hier.

Flipkikker

Legacy Member
Pixations zei:
Tip: ga uw materiaal zelf afhalen in de winkel van fotokonijnenberg ( = 2 jaar garantie). Laat je het leveren, dan komt dat uit het magazijn in Nederland en heb je maar 1 jaar garantie.

Toch wel belangrijk denk ik. Meer info: hier.

Hmm,

dat is wel héél interessant om te weten :eek:
Zal ik morgen aan de telefoon nog es laten bevestigen, is wel 170 km rijden vanaf mij thuis =/
Met de trein van men kot (antwerpen) geraak ik er op 45 minuten, maar ter plaatse??
Iemand die toevallig weet of het station in de buurt is? :x
(mappy weet het mij niet onmiddellijk te zeggen, er staat 3 km, maar ik geloof niet dat het station aan de grote markt in turnhout ligt)

DieselPower

Legacy Member
Vraag aan Wouter om da te gaan halen? Die zit in Antwerpen op kot?
En komt op irc.

Flipkikker

Legacy Member
DieselPower zei:
Vraag aan Wouter om da te gaan halen? Die zit in Antwerpen op kot?
En komt op irc.

Ik zit ook in antwerpen op kot hé, dus met de trein naar daar gaan kan ik ook wel overwegen, als het te voet te bereiken is tenminste, anders ga ik mss gewoon met de auto naar turnhout,
dieselke @ 5.3l/100 km gemiddeld zal bijna evenveel kosten als een treinticket naar daar :)

Joeri

Legacy Member
Te voet ben je vanaf het station toch minstens een half uur - 3 kwartier onderweg, maar er is ook een bus die op een goeie 200m van de winkel stopt

DieselPower

Legacy Member
Dien is van turnhout :p En m-be ook maar die gade ni zo snel in Antwerpen zien vrees ik :)

wouter_dc

Legacy Member
En ik heb nu een week verlof :p

Station turnhout ligt op een dikke kilometer van de Grote Markt. Misschien iets meer.

Er zullen inderdaad bussen rijden vanaf Station en dan door de Everdongenlaan. Fotokonijnenberg is in een zijstraat van Everdongenlaan. Van één bus ben ik zeker, en dat is de 1, die zie ik geregeld door de Everdongenlaan scheuren (Als ik bij Wurth sta te fotograferen)

Flipkikker

Legacy Member
Eeeeen BESTELD :D

Levertermijn: onbepaald :(
Afhaling in Turnhout: check :)

Heb er eerst naar gebeld:
* garantietermijn bij bestellen vanuit België is sowieso 2 jaar, ook bij verzending
* als iets niet in voorraad is in het centrale magazijn kan 2 weken tot een maand duren, anders kan ik eind deze week of volgende week er om gaan
* bij afhalen in de winkel moet je pas daar betalen, dus ik hoef geen cent van mijn rekening te halen zolang ik het toestel niet in handen heb

Is dus dit toestel geworden:
* Nikon D60
* Kit AF-S DX 18-105mm G VR
* Sandisk SDHC 4.0GB ExtremeIII 30MB/sec

Pixations

Legacy Member
Mij hadden ze toch iets anders verteld.

Anyway: veel plezier met je aankoop! :)

wouter_dc

Legacy Member
Flipkikker zei:
Eeeeen BESTELD :D

Levertermijn: onbepaald :(
Afhaling in Turnhout: check :)

Heb er eerst naar gebeld:
* garantietermijn bij bestellen vanuit België is sowieso 2 jaar, ook bij verzending
* als iets niet in voorraad is in het centrale magazijn kan 2 weken tot een maand duren, anders kan ik eind deze week of volgende week er om gaan
* bij afhalen in de winkel moet je pas daar betalen, dus ik hoef geen cent van mijn rekening te halen zolang ik het toestel niet in handen heb

Is dus dit toestel geworden:
* Nikon D60
* Kit AF-S DX 18-105mm G VR
* Sandisk SDHC 4.0GB ExtremeIII 30MB/sec

Tip: ga uw toestel NIET op zaterdag afhalen.

Flipkikker

Legacy Member
Pixations zei:
Mij hadden ze toch iets anders verteld.

Anyway: veel plezier met je aankoop! :)

Mja, ik weet ook niet in hoeverre het waar is, want toen ik iets vroeg van makkelijker annuleren bij afhaling de winkel zei em dat het ook waar is,
maar in de verkoopsvoorwaarden staat er dat het toch pas na 30 dagen mogelijk is...
Maakt nu toch niets uit die garantie, ik haal em sowieso in de winkel :)

wouter_dc zei:
Tip: ga uw toestel NIET op zaterdag afhalen.

Waarom?

Flipkikker

Legacy Member
Veel volk, trage bediening, ... ?

Want als da binnen is ga ik der zo snel mogelijk naartoe, heb niet veel ruimte in men planning "dankzij" school :x

edit: ge bedoelt ws NU zaterdag?
want dat is een feestdag, das logisch dat het dan druk is

dresse

Legacy Member
congratz met aankoop! :)
Vraagje: Welke toestellen hebben zo een klein rondje in de viewfinder om uw scherpstelling nog beter te kunnen zien? Mijne oude pentax nu heeft da en vind da echt wel iets handig om echt perfect scherp te stellen, ma heb nen dslr van ne maat geprobeerd en die had da ni...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan