Archief - Aankoop DSLR 450D vs D80

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
Vandaag kwam het er niet van om naar de winkel te gaan, morgen heb ik zeker tijd.
Het in de hand liggen van de camera zal wel veel bepalen denk ik.

Echt fout kan ik waarschijnlijk niet gaan met een D80 of 450D me dunkt.

Feit, dat is zowat de meest duidelijke en realistische samenvatting die je kan maken :)

apa

Legacy Member
Iconz zei:
Voorkeur gaat nog steeds lichtjes uit naar de D80.
Als ik zuiver op de body afga, dan kies ik tussen die twee ook voor de D80. De 450D is (net als mijn 350D) een beetje aan de kleine kant (mij persoonlijk stoort dat niet zo, maar de D80 is wel een stukje beter op dat vlak) en de zoeker van de D80 is ook beter dan die van de 450D (iets wat ik dus belangrijk vind).

Qua kwaliteit van objectieven en accessoires zijn ze aan elkaar gewaagd:
  • Het assortiment aan objectieven van Canon is iets uitgebreider.
  • De flitsers van Nikon zijn wat beter.
  • ...

... zo kan ik nog wel even doorgaan, maar de bottom-line is dat beide merken evenwaardig zijn.

Iconz zei:
Echt fout kan ik waarschijnlijk niet gaan met een D80 of 450D me dunkt.
Zeer zeker niet. In ieder geval is die keuze enkel bij je eerste D-SLR lastig. Indien je later een nieuwe D-SLR kiest, dan zal je gewoonlijk in hetzelfde merk blijven en zal de keuze voor de hand liggen.

Iconz

Legacy Member
Ik ben gisteren naar de winkel geweest.
De ze hadden de D80 nog in kit 18-70 kit. Er hing wel een erg duur prijskaartje aan ^^
maarliefst 880 eurotjes.
Nu, ter zake. Ik heb dus zowel de 450D als de D80 in mijn handen gehad.
De 450D voelde nogal klein aan, zeker nadat ik de D80 in mijn handen had gevoeld.
De D80 lag veel beter in mijn nogal grote handen dan de 450D.

Het wordt dus de Nikon D80.
Nu nog een een plek vinden waar ze de 18-55 kit verkopen aan een schappelijke prijs.

@APA Jij was zeer tevreden van die Duitse winkel?
Is de verzending daar gratis? Mijn Duits is namelijk niet zo goed :(

Het zal dus ofwel kameraexpress of die Duitse site worden denk ik.

Pixations

Legacy Member
Die winkel heeft voor sommige zaken idd zeer scherpe prijzen. Enkel die website is een ramp.

Maar het beste van al: da's vlak naast mijn ouderlijk huis :cool:

DieselPower

Legacy Member
Pixations zei:
Die winkel heeft voor sommige zaken idd zeer scherpe prijzen. Enkel die website is een ramp.

Maar het beste van al: da's vlak naast mijn ouderlijk huis :cool:

Kvond het al vreemd dat wij zoveel gemeenschappelijke vrienden hebben op facebook :p

BE|Virus

Legacy Member
de 450D en de D80 zitten volgens mij toch wel in twee verschillende segmenten. Ook is de D80 een ouder model, terwijl de 450D een vrij recent model is. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de 450D maar alleen al het feit dat er geen tweede display opzit, en hij dus de kleurenLCD moet gebruiken om belichtingsinformatie weer te geven, zou mij ervan tegenhouden om hem aan te schaffen. De camera zelf voelt niet echt zeer degelijk aan ook. Dat is alles wat ik daar van kan zeggen. Van de D80 kan ik echter wel zeggen dat het (zeker voor zijn actuele prijs) een zeer degelijk toestel is. Bij hogere ISO's treedt er wel wat ruis op maar het is doenbaar.

De prijs die je nu nog betaald voor een D80 is zeer goed, en je zal er volgens mij een veel betere camera aan hebben dan je ooit aan gelijk welke rebel camera zult hebben.

Lees ook eens de reviews op Camera Labs: Digital Camera, Digital SLR and Lens Reviews, Workshops, News Daar worden beide modellen ook met elkaar vergeleken.

apa

Legacy Member
Iconz zei:
@APA Jij was zeer tevreden van die Duitse winkel?
Is de verzending daar gratis? Mijn Duits is namelijk niet zo goed :(
Mijn Duits is ook erg slecht ;)

Ik heb het even gecontrolleerd en voor de D80 kit moet je rekenen op EUR 49,00 via DHL.

BE|Virus zei:
de 450D en de D80 zitten volgens mij toch wel in twee verschillende segmenten.
Dat vind ik toch niet hoor: voor mij zijn twee toestellen in dezelfde prijsklasse en van vergelijkbaar type (D-SLR's) rechtstreeks concurrenten...

BE|Virus zei:
alleen al het feit dat er geen tweede display opzit, en hij dus de kleurenLCD moet gebruiken om belichtingsinformatie weer te geven, zou mij ervan tegenhouden om hem aan te schaffen.
Mja, ik ben het zelf ook gewend om mijn 2de LCD te gebruiken daarvoor, maar wetende dat het hoofdscherm van moderne D-SLR's gaat een stuk sneller aan en uit dan bij oudere modellen. Ik denk dus dat het best meevalt.

BE|Virus zei:
De camera zelf voelt niet echt zeer degelijk aan ook.
De 450D voelt IMHO al beter aan dan diens voorgangers. Hoewel die nog steeds van plastiek gemaakt wordt (net als de D80 trouwens), is het behoorlijk degelijk plastiek (en dat geldt eveneens (misschien zelfs iets meer) bij Nikon).

Mr. Humphries

Legacy Member
DieselPower zei:
Ik haal mijn gerief hier: Home Nederlands is nog iets goedkoper dan konijn maar heeft wel een extreem lelijke website :D

wow, bedankt voor de tip Diesel. Deze is idd goedkoper dan konijnenberg, voor sommige dingen dan toch, de populaire producten.

BE|Virus

Legacy Member
Nu liggen ze inderdaad in dezelfde prijsklasse. Vergeet daarbij ook niet dat de D80 een body van twee jaar oud is (niet dat dat veel uitmaakt) en bij zijn release ong. €1600 kostte met de DX18-135 f/3,5-5,6 als kitlens. dit terwijl de 450D ong. een jaartje oud is. En inderdaad, de toestellen van Canon en Nikon liggen vaak tussen mekaar in. Zo vb de D90 (de opvolger van de D80) Stukken geavanceerder (maar ook stukken duurder) dan de 450D maar kan tegelijk ook niet tippen aan de 50D.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan