Archief - samurai zwaard

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

da vampire

Legacy Member
ik ben een grote fan van alles wat met japan en oosterse cultuur te maken heeft nu zou ik graag een samurai zwaard kopen het hoeft daarom geen echt te zijn maar wel iets moois heeft iemand een idee waar ik dit kan kopen het mag wel wat geld kosten liefst regio west vlaanderen

ShadowJoker

Legacy Member
Ja, eBay is een goede keuze. Ik heb daar ook een zwaard aangekocht voor zo'n 50€.
Het was wel niet vlijmscherp, eigenlijk nog niet gewoon scherp maar het is prachtig.

R|Jonas

Legacy Member
me 2, een 3-set samouraizwaarden voor 65€. Zo bot als een lepel mor wel mooi

systech

Legacy Member
in de meeste wapenwinkels of aziatische winkels kunde da wel krijgen ...

X1RON

Legacy Member
'kheb ooit gelezen dat de "echte" uit Japan (handgemaakt) rond een half miljoen kosten, dunno als't waar is

Hmgrwngd

Legacy Member
_-X!rOn-_ zei:
'kheb ooit gelezen dat de "echte" uit Japan (handgemaakt) rond een half miljoen kosten, dunno als't waar is

Die snijden dan ook door een betonnen muur ! :p

bij wijze van ...

Dees

Legacy Member
_-X!rOn-_ zei:
'kheb ooit gelezen dat de "echte" uit Japan (handgemaakt) rond een half miljoen kosten, dunno als't waar is

Dat kost inderdaad ettelijke duizenden euro's. Heeft gewoon te maken met de techniek hoe ze gemaakt worden. Die zwaarden worden niet gefabriceerd zoals ze dat pakweg bij ons in de middeleeuwen deden. Elk zwaard is eigenlijk een stuk staal dat elke keer geplooid en behamerd word. Vandaar dat het ook zo lang duurt om er eentje te maken. Ik heb ooit eens een tentoonstelling in het British museum meegemaakt, die enkel en alleen bestond uit zo'n zwaarden. Daar zitten echt pareltjes tussen, ech vakmanschap. En je moet er rekening houden, door de productiewijze en tijd, is elk zwaard uniek, en krijg ook een unieke naam.

MetalG

Legacy Member
japanse katana's kosten pakken geld idd :)

maar daar kunde mee door steen van 10 cm meppen indien da juiste tactiek :p

sneax

Legacy Member
Zo ne katana is wel cool, maar zo een van 50EUR om omhoog te hangen vind ik maar stom. Da moede toch zien dat da cheap is?

KieKsKe

Legacy Member
http://www.coldsteel.com/swords.html

Altijd vlijmscherp, dus pas daar wel mee op hehe. Mijn vader heeft onlangs daar een tai pan gekocht, prachtig mes! Juist bij de douane 30% moeten opleggen ofzo. Geen problemen gehad (zal ook wel wat geluk bij gezeten hebben) Coldsteel maakt vééél en kwalitatieve messen,zwaarden,etc.. Check de site eens, is echt wel interessant!

edit: wa lian-li van diene steen daar zegt, op die dvd van die mannen doen ze allerlei testen met hun wapens. Ik denk dat er ook veel filmpjes op de site staan, uw mond zal geregeld openvalle :p

Deus ex Machina

Legacy Member
Lian-Li zei:
japanse katana's kosten pakken geld idd :)

maar daar kunde mee door steen van 10 cm meppen indien da juiste tactiek :p

je gelooft dat nu toch zelf niet?

Spliffsnatcher

Legacy Member
FABELS FABELS

De reden waarom ze in japan die techniek van plooien en hameren gebruikten is omdat ze alleen toegang hadden tot slecht staal. De verhoudingen tussen de koolstof en het ijzer lagen daar niet zo goed.
Door het hameren krijg je als het ware een vervorming van u ketens en dat resulteert in vormsterkte en stijfheid.

MAAR, oude spaanse zwaarden zijn nog altijd superieur. Vandaar ook dat je zoveel hoort over spaans staal in oorlogsgeschiedenis.

Geloof dus niet zomaar alles van op tv en de boekskes, koop u liever een boek over materiaalkunde en ga burgie doen ipv naar anime te kijken :)

HUIDIGE SITUATIE: het maakt eigenlijk niets meer uit wat voor type zwaard je koopt. Ga er gewoon vanuit dat ze eender waar ter wereld toegang hebben tot grondstoffen van serieuze kwaliteit. En dat je daarvoor zal betalen. Maw een rapier van 3000 euro zal altijd scherper en beter zijn dan u vodden katana van 50 euro

TTC

Legacy Member
partypooper^^
mjah mss heb je wel gelijk, heb teveel samurai x gekeken :p

_DM_

Legacy Member
Dees zei:
Dat kost inderdaad ettelijke duizenden euro's. Heeft gewoon te maken met de techniek hoe ze gemaakt worden. Die zwaarden worden niet gefabriceerd zoals ze dat pakweg bij ons in de middeleeuwen deden. Elk zwaard is eigenlijk een stuk staal dat elke keer geplooid en behamerd word. Vandaar dat het ook zo lang duurt om er eentje te maken. Ik heb ooit eens een tentoonstelling in het British museum meegemaakt, die enkel en alleen bestond uit zo'n zwaarden. Daar zitten echt pareltjes tussen, ech vakmanschap. En je moet er rekening houden, door de productiewijze en tijd, is elk zwaard uniek, en krijg ook een unieke naam.

Dàt is zoals ze het hier in de middeleeuwen deden :)
Japanse zwaarden (en vooral Katana's dan) bestaan uit verscheidene stukken metaal die tegen elkaar geplaatst zijn :)

The forging of a Japanese blade typically took hours or days, and was considered a sacred art.[5] As with many complex endeavors, rather than a single craftsman, several artists were involved. There was a smith to forge the rough shape, often a second smith (apprentice) to fold the metal, a specialist polisher (called a togi) as well as the various artisians that made the koshirae (the various fittings used to decorate the finished blade and saya (sheath) including the tsuka (hilt), fuchi (collar), kashira (pommel), and tsuba (hand guard).

The Japanese sword blade is formed from a combination of two different steels, a harder outer jacket steel wrapped around a relatively softer, inner core of steel. This creates a blade which has a hard, sharp cutting edge with an inner core which is resilient and able to absorb shocks in a way which reduces the possibility of the blade breaking or bending when used in combat. The hadagane, for the outer skin of the blade is produced by heating a block of high quality raw steel, which is then hammered out into a bar. This is then cooled and broken up into smaller blocks which are checked for further impurities and then reassembled and reforged. During this process the billet of steel is heated and hammered, split and folded back upon itself many times and re-welded to create a complex structure of many thousands of layers. The precise way in which the steel is folded, hammered and re-welded determines the distinctive grain pattern of the blade, the jihada, (also called jigane when referring to the actual surface of the steel blade) a feature which is indicative of the period, place of manufacture and actual maker of the blade.

The shingane (for the inner core of the blade) is of a relatively softer steel with a lower carbon content than the hadagane. For this, the block is again hammered, folded and welded in a similar fashion to the hadagane, but with fewer number of folds. At this point, the hadagane block is once again heated, hammered out and folded into a ‘U’ shape, into which the shingane is inserted to a point just short of the tip. The new composite steel billet is then heated and hammered out ensuring that no air or dirt is trapped between the two layers of steel. The bar increases in length during this process until it approximates the final size and shape of the finished sword blade. A triangular section is cut off from the tip of the bar and shaped to create what will be the kissaki. At this point in the process, the blank for the blade is of rectangular section. This rough shape is referred to as a sunobe.

The sunobe is again heated, section by section and hammered to create a shape which has many of the recognisable characteristics of the finished blade. These are a thick back (mune), a thinner edge (ha), a curved tip (kissaki), notches on the edge (hamachi) and back (munemachi) which separate the blade from the tang (nakago). Details such as the ridge line (shinogi) another distinctive characteristic of the Japanese sword, are added at this stage of the process. The smith’s skill at this point comes in to play as the hammering process causes the blade to naturally curve in an erratic way, the thicker back tending to curve towards the thinner edge, and he must skilfully control the shape to give it the required upward curvature. The sunobe is finished by a process of filing and scraping which leaves all the physical characteristics and shapes of the blade recognisable. The surface of the blade is left in a relatively rough state, ready for the hardening processes. The sunobe is then covered all over with a clay mixture which is applied more thickly along the back and sides of the blade than along the edge. The blade is left to dry while the smith prepares the forge for the final heat treatment of the blade, the yaki-ire, the hardening of the cutting edge.

This process takes place in a darkened smithy, traditionally at night, in order that the smith can judge by eye the colour and therefore the temperature of the sword as it is repeatedly passed through the glowing charcoal. When the time is deemed right (traditionally the blade should be the colour of the moon in February and August which are the two months that appear most commonly on dated inscriptions on the nakago of the Japanese sword), the blade is plunged edge down and point forward into a tank of water. The precise time taken to heat the sword, the temperature of the blade and of the water into which it is plunged are all individual to each smith and they have generally been closely guarded secrets. Legend tells of a particular smith who cut off his apprentice’s hand for testing the temperature of the water he used for the hardening process. In the different schools of swordmakers there are many subtle variations in the materials used in the various processes and techniques outlined above, specifically in the form of clay applied to the blade prior to the yaki-ire, but all follow the same general procedures.

The application of the clay in different thicknesses to the blade allows the steel to cool more quickly along the thinner coated edge when plunged into the tank of water and thereby develop into the harder form of steel called martensite, which can be ground to razor-like sharpness. The thickly coated back cools more slowly retaining the pearlite steel characteristics of relative softness and flexibility. The precise way in which the clay is applied, and partially scraped off at the edge, is a determining factor in the formation of the shape and features of the crystalline structure known as the hamon. This distinctive tempering line found near the edge of the Japanese blade is one of the main characteristics to be assessed when examining a blade.

The martensitic steel which forms from the edge of the blade to the hamon is in effect the transition line between these two different forms of steel, and is where most of the shapes, colours and beauty in the steel of the Japanese sword are to be found. The variations in the form and structure of the hamon are all indicative of the period, smith, school or place of manufacture of the sword. As well as the aesthetic qualities of the hamon, there are, perhaps not unsurprisingly, real practical functions. The hardened edge is where most of any potential damage to the blade will occur in battle. This hardened edge is capable of being reground and sharpened many times, although the process will alter the shape of the blade. Altering the shape will allow more resistance when fighting in hand to hand combat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Katana#Manufacturing

_DM_

Legacy Member
KieKsKe zei:
http://www.coldsteel.com/swords.html

Altijd vlijmscherp, dus pas daar wel mee op hehe. Mijn vader heeft onlangs daar een tai pan gekocht, prachtig mes! Juist bij de douane 30% moeten opleggen ofzo. Geen problemen gehad (zal ook wel wat geluk bij gezeten hebben) Coldsteel maakt vééél en kwalitatieve messen,zwaarden,etc.. Check de site eens, is echt wel interessant!

edit: wa lian-li van diene steen daar zegt, op die dvd van die mannen doen ze allerlei testen met hun wapens. Ik denk dat er ook veel filmpjes op de site staan, uw mond zal geregeld openvalle :p

Wow, zalige website, merci :)

R|Jonas

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Maw een rapier van 3000 euro zal altijd scherper en beter zijn dan u vodden katana van 50 euro
En een katana van 3000 euro wint van een vodden rapier van 50 euro. ;) Ik verwacht nu toch ook dat al ze willen ze nu veel sterke zwaarden kunnen fabriceren dan eeuwen voorheen. Vooral de materiaalkennis is sterk verbeterd en het staal kan nog onder extremere toestanden versterkt worden dan vroeger.

Een carbon-zwaard zou wel lekker licht zijn bvb :thumb:

edit: ff opmerking voor die gast onder mij. INDERDAAD, niets zou vervelend als mensen die totaal geen leestekens meer gebruiken. Een spijtige trend.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan