Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

vishnusixclix

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Een racewagen moet gaan van bbbbrrrroooeeeeeem ipv IIIIAAAAAANNNNNNGGGG.

Defkes zei:
Veel harder geluid kan je met een motor niet maken denk ik (al ben ik wel akkoord dat het een ander soort geluid is ;)).


:D

@ scifo.

Ik begrijp defkes wel, massa al 3x gewonnen op dit circuit en al de rest op het podium (behalve vorige jaar dacht ik?). Die heeft hier een reputatie die hij eer moet aandoen!

Defkes

Legacy Member
Scifo zei:
Alé nu, een Massa fan. Komt dat tegen! :unsure:

Jup, zelfs nog van tijdens z'n Sauber tijd :). Herinner me nog dat ik hier heb geroepen dat hij de prestaties van Senna zou kunnen evenaren.

vishnusixclix

Legacy Member
die mening deel ik. Ze klinken wel bruut (of mannelijk, als je een klein pietje hebt). Maar ik noem het gene racen. Echt waar, wat spelen met slipstream en de techniek om 2 soorten bocht te nemen onder de knie krijgen gaat er bij mij niet in als racen.

F1 , daar is veel meer techniek voor nodig om deftig door een ronde te geraken.

falc.be

Legacy Member
verklaar dan eens waarom Montoya, die toch niet bepaald slecht was in F1. jaren nodig gehad heeft om snel te worden in nascar ?

en die had al oval ervaring, heeft tenslotte de indy en michigan 500 gewonnen

tientallen rijders zijn van indycar naar nascar gegaan, en minstens 75% is wenend terug gekomen omdat ze niet meekonden.

falc.be

Legacy Member
evil-duckie zei:
race van dit weekend: boeiend? (inhaalmogelijkheden, etc?)
(want kan niet kijken en hoop dat het een saai circuit is :p, dit circuit ken ik niet goed dermee)
(zaterdag en maandag examen en zaterdagavond een trouwfeest anders zou ik wel een gaatje vinden)

wees gerust

typisch tilke circuit

saaie races en geen inhaalacties

Scifo

Legacy Member
Feit is dat als kijksport F1 even saai is geworden als Nascar. (buiten enkele circuits, Spa :3 ) Ik hoop echt dat er volgend jaar wat serieuze veranderingen volgen.

Vroeger Nascar op Eurosport wel gekeken, maar nooit echt de moeite kunnen opbrengen om een volledige race uit te zien -.-

falc.be

Legacy Member
teams zijn blijkbaar bezig met verschillende maatregelen om inhalen te verbeteren

- dubbele diffuser weg
- kers terug

die wisten we al

rumored:

- voorvleugels terug even smal als in 2008.
- alle flappen voor sidepods weg
- geen hulpmiddelen meer om luchtstroom naar de onderkant te bevorderen (zal leiden tot minder downforce)
- beweegbare achtervleugels

http://www.f1club.be/nieuws/verslag.php?id=12893

vishnusixclix

Legacy Member
falc.be zei:
verklaar dan eens waarom Montoya, die toch niet bepaald slecht was in F1. jaren nodig gehad heeft om snel te worden in nascar ?

Montoya was één van de snelste rijders ooit in F1, toch zeker over 1 ronde. En tijdens zijn eerste jaren NASCAR kon hij bij momenten effectief heel knappe dingen laten zien omdat die niet op een over doorgingen.
Voor de rest heeft hij zich enorm moeten aanpassen aan de aero-manier van rijden op een oval. Slipstreamen om zo samen met je voorganger(s) gang te maken en naar de voorste plaatsen te rijden.
De truuk is namelijk niet om de bochten juist aan te snijden, om gaas planché over het parcours te rijden, maar om met behulp van je tegenstanders hun slipstream (voor of achter je) vooraan te komen en op de juiste momenten aan te vallen.

Het is die techniek die ik weiger onder "racen" te plaatsen. Al kan je het inderdaad niet zomaar plots.


falc.be zei:
teams zijn blijkbaar bezig met verschillende maatregelen om inhalen te verbeteren

- dubbele diffuser weg
- kers terug

die wisten we al

rumored:

- voorvleugels terug even smal als in 2008.
- alle flappen voor sidepods weg
- grotere banden
- beweegbare achtervleugels

* ddd weg => JOEPIE
* kers terug => Bweuk, want dat wordt een standaardmodelletje... ik vind dat ze de tijd die je het kunt gebruiken dan nog iets moeten verminderen.
* voorvleugels kleiner => goed idee
* flappen weg => prima , minder aero ftw


op die kers na, allemaal redelijk goeie ideeën! Maar dan moeten ze wel consequent zijn en toekomstige ddd-achtige zaken verbieden. De f-duct is imo een goedkope manier om sneller te zijn, daar heb ik nix op tegen... dit seizoen :)

falc.be

Legacy Member
ik snap niet wat iedereen tegen kers heeft

vorig jaar was het idd eerder nadelig omdat maar 2 teams er continu mee reden
volgend jaar komt er een standaard kers die meteen voor iedereen beschikbaar is.

wat wel moet gebeuren is een gevoelige verhoging van het minimum gewicht

als het niet volgend jaar is dan is het wel in 2013, laatste dat ik gelezen heb is dat er dan met hybride V6 1.6l Turbo gereden gaat worden.

Ik vraag me trouwens af of het niet mogelijk zou zijn om op LPG te rijden. is veel millieuvriendelijker, moet mogelijk zijn de huidige motoren zonder al te veel problemen aan te passen, en LPG is 3x goedkoper.

eind juni steekt in mijn wagen ook LPG.

vishnusixclix

Legacy Member
kers was tof, totdat het oa door Renault constant DEFENSIEF gebruikt werd ipv offensief. Vanaf toen verloor het voor mij heel veel van zijn waarde.

Ik vermoed dat die LPG pressuretanks in een F1 wagen niet alleen veel zouden wegen, maar ook als onveilig aanzien worden. Ofc is het veiliger te maken, maar dat vereist prolly veel research.

falc.be

Legacy Member
in het BTCC heeft onlangs een LPG wagen als allereerste een race gewonnen, dus het wordt al toegepast in de autosport.

het is ook iets waarvan de gewone autoindustrie nog enorm van zou kunnen profiteren indien F1 zich hier op stort.

marcel

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Montoya was één van de snelste rijders ooit in F1, toch zeker over 1 ronde. En tijdens zijn eerste jaren NASCAR kon hij bij momenten effectief heel knappe dingen laten zien omdat die niet op een over doorgingen.
Voor de rest heeft hij zich enorm moeten aanpassen aan de aero-manier van rijden op een oval. Slipstreamen om zo samen met je voorganger(s) gang te maken en naar de voorste plaatsen te rijden.
De truuk is namelijk niet om de bochten juist aan te snijden, om gaas planché over het parcours te rijden, maar om met behulp van je tegenstanders hun slipstream (voor of achter je) vooraan te komen en op de juiste momenten aan te vallen.

Het is die techniek die ik weiger onder "racen" te plaatsen. Al kan je het inderdaad niet zomaar plots.

as opposed to F1 waar het gaat van: achter de wagen voor je blijven hangen, want naast de rijlijn kan ik niet rijden. pitstops! proberen zo snel mogelijk wielen vervangen!! weer de baan op komen, in de positie waar ik zal finishen.

ja, dàt is wél echt racen...

nee, NASCAR vind ik veel meer racen dan wat je in F1 te zien krijgt

Mee

Legacy Member
Mja, Nascar afdoen als "niet racen" gaat er toch wel over. Het is een ander soort racen dan F1, niet minder maar ook niet meer. In Nascar is het de drafting techniek die centraal staat (zoals VishnuSixDix mooi uitlegde), waar het bij F1 vooral over grip gaat (zowel mechanisch maar tegenwoordig vooral aerodynamisch).
Elke racetak heeft zijn meute fans die de andere soort van racen maar belachelijk vind.

Persoonlijk vind ik het ovaalrijden ook maar niks, maar ik heb wel respect voor de sport.

[DZM]Gorak

Legacy Member
Lol nascar geen racen noemen kvraag me of je al es nascar race hebt bijgewoond dan zou je wel rap van mening veranderen.

vishnusixclix

Legacy Member
Ik blijf bij mijn mening. Het concept interesseert me geen jota. Of ik het nu bijwoon of niet. Voor mij (!!) is dit geen mooie vorm van racen, en ik wil het zelfs niet zo noemen :p

Gelukkig leven we in een land waar ik mijn eigen mening mag hebben en herhalen? :)

xDama

Legacy Member
Mee zei:
Mja, Nascar afdoen als "niet racen" gaat er toch wel over. Het is een ander soort racen dan F1, niet minder maar ook niet meer. In Nascar is het de drafting techniek die centraal staat (zoals VishnuSixDix mooi uitlegde), waar het bij F1 vooral over grip gaat (zowel mechanisch maar tegenwoordig vooral aerodynamisch).
Elke racetak heeft zijn meute fans die de andere soort van racen maar belachelijk vind.

Persoonlijk vind ik het ovaalrijden ook maar niks, maar ik heb wel respect voor de sport.

Absoluut gelijk. NASCAR/Oval racing vergelijken met F1 en consoorten is appelen met peren vergelijken.

Oval racing is een totaal andere manier van racen dan op een 'gewoon' circuit, maar wees maar zeker dat het niet makkelijker is hoor, zeker tijdens een race.

En tbh vond ik destijds een oval-race tijdens de CART 200x interessanter en spannender om naar te kijken dan naar een huidige F1 race.

Scifo

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
kers was tof, totdat het oa door Renault constant DEFENSIEF gebruikt werd ipv offensief. Vanaf toen verloor het voor mij heel veel van zijn waarde.

Vind ik ook wel een regel die ze zouden mogen invoeren, KERS niet gebruiken als defensief wapen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan