xDama zei:
Amai, dadde. Moesten al die vage conclusies gebaseerd zijn op harde en concrete feiten, het zou schelen. F1 zit te complex en willekeurig in elkaar om dergelijke claims te maken. Hetzelfde met piloot x is beter dan piloot y, want dit en dat. Stop er gewoon mee.
Nesjamag zei:
Goed dat er zo een feeder series voor vrouwen komt.
F1 is geen krachtsport, dus vrouwen hebben evenveel potentieel om op topniveau mee te draaien. Ze geraken daar gewoon niet omwille van financiering.
Sponsors backen niet zomaar de eerste de beste numbnuts he. Rijders worden gesponsord omdat ze vanaf de kartreeksen iedereen in de vernieling rijden en zich zo in de kijker rijden. Dat helpt hen om door de reeksen omhoog te stijgen. Het gebeurt maar zelden dat de besten van de besten gewoon niet opgemerkt worden en er zich niemand wil achter zetten.
Zelfde geldt voor vrouwen. Het is niet omdat ze niet gebacked worden dat ze er niet raken - het is omdat ze niet goed genoeg zijn dat ze niet gebacked worden. Degenen met potentie worden wel degelijk gesponsord, maar bijna zonder uitzondering komen ze op F3/GP3 niveau onder te liggen tov de mannen rond hen. En dan verliezen ze inderdaad hun zitjes, en worden ze niet meer gesponsord. Maar dat ligt dus niet aan de sponsoring, maar omdat ze het gewoon niet goed genoeg doen om nog verder door te kunnen groeien.
Ik denk dat elke sponsor er zo'n beetje van droomt om een vrouw in de F1 te brengen. Dat is gewoon een commerciële vetpot. Maar er zijn er gewoon geen geweest die echt goed genoeg waren.
En wat gaat deze vrouwenserie dan wel bijbrengen? Eventjes een zijsprong aanbrengen in het midden van het traject van karting tot F1, wat gaat dat helpen? Een paar jaar in een weinig talentvolle grid doorbrengen en dan terug de safe space verlaten om richting internationale F3 of F2 te gaan en dan weer achteraan rond te rijden? Ja, wordt echt wel top.
Ik zie het al zo gebeuren:
- weinig entries
- vrij laag niveau
- kampioene promoveert naar een hogere reeks en kan weer niet mee in een mixed omgeving, slechte headlines tot gevolg
- dit voor een paar jaar
- serie wordt als een faal aanzien
- serie stopt ermee, "het glazen plafond is gewoon te sterk", "de wereld is er nog niet klaar voor"
Allez, als ze al opgestart raakt.