Archief - FIA Formula 1/2/3 2020 - Winterstop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
Wolfken zei:
.
Je mag niet vergeten dat het huidige Renault F1 team nog maar vijf jaar in de F1 zit, en dan reden ze in 2016 zelfs nog met het oude Lotus chassis.

McLaren stond in 2018 nog minder ver dan Renault op vlak van chassis, en is het jaar daarop over Renault heen gesprongen. Er is niet direct een reden waarom Renault niet boven hun klantenteams zou kunnen staan. Temeer daar Renault veel diepere kennis van hun krachtbron heeft en daardoor ook nog meer de synergie tussen krachtbron en chassis zouden moeten kunnen opzoeken.

Ik geef je wel gelijk dat gezien het budget van Red Bull, het logisch is dat Red Bull hen verslaat. Maar daar verwijt ik hen weer onzin te vertellen over naar de top te willen gaan in F1. En die vlieger gaat sowieso niet op ivm McLaren.

En dat Renault verslagen wordt door hun klantenteams, laat, voor mij dan toch, goed zien dat de motor op een behoorlijk niveau staat.

Deze snap ik niet. Waarom volgt dat daaruit? In 2017 was de Renault nog altijd helemaal niet op niveau en werden ze verslagen door Red Bull en stonden ze op niveau van Toro Rosso. Dus hoezo wijst verslaan worden door klantenteams op een motor die op niveau is?

Wolfken

Legacy Member
eniac zei:
McLaren stond in 2018 nog minder ver dan Renault op vlak van chassis, en is het jaar daarop over Renault heen gesprongen. Er is niet direct een reden waarom Renault niet boven hun klantenteams zou kunnen staan. Temeer daar Renault veel diepere kennis van hun krachtbron heeft en daardoor ook nog meer de synergie tussen krachtbron en chassis zouden moeten kunnen opzoeken.
Ik geef je wel gelijk dat gezien het budget van Red Bull, het logisch is dat Red Bull hen verslaat. Maar daar verwijt ik hen weer onzin te vertellen over naar de top te willen gaan in F1. En die vlieger gaat sowieso niet op ivm McLaren.

Ik denk toch dat je Renault iets te weinig krediet geeft.
De manier waarop Renault, Lotus laten verkommeren heeft zodat ze het team voor zo goed als niets konden overnemen, was schandalig.
Maar, daardoor hebben ze dat team ook echt helemaal opnieuw moeten opbouwen, en hebben ze zware investeringen moeten doen op gebied van infrastructuur.
Nu zitten ze kwa budget op het niveau van McLaren, maar dat is, denk ik, vanaf 2019, daarvoor was hun budget lager.



eniac zei:
Deze snap ik niet. Waarom volgt dat daaruit? In 2017 was de Renault nog altijd helemaal niet op niveau en werden ze verslagen door Red Bull en stonden ze op niveau van Toro Rosso. Dus hoezo wijst verslaan worden door klantenteams op een motor die op niveau is?

Renault als team presteerde of presteerd slechter dan haar klantenteams, en daardoor lijkt het alsof die klantenteams goed presteren ondanks die zwakke Renault Motor, in realiteit, was het verschil in vermogen t.o.v. de andere motorbouwers eigenlijk te verwaarlozen, met de motor was het vooral de betrouwbaarheid waar ze problemen mee hadden, maar die zijn nu, zo te zien, opgelost.
Waar Renault al jaren vooral problemen mee heeft, is het chassis en de daarbij horende aerodynamica, en daardoor waren ze trager dan hun klantenteams, dit jaar hebben ze op dat gebied een grote stap vooruit gezet, misschien door de komst van Dirk De Beer?

eniac

Legacy Member
Wolfken zei:
Ik denk toch dat je Renault iets te weinig krediet geeft.
De manier waarop Renault, Lotus laten verkommeren heeft zodat ze het team voor zo goed als niets konden overnemen, was schandalig.
Maar, daardoor hebben ze dat team ook echt helemaal opnieuw moeten opbouwen, en hebben ze zware investeringen moeten doen op gebied van infrastructuur.
Nu zitten ze kwa budget op het niveau van McLaren, maar dat is, denk ik, vanaf 2019, daarvoor was hun budget lager.

Ik vind gewoon dat ze enerzijds te weinig progressie maken en anderzijds sinds hun terugkomst wel praten over vooraan willen meedraaien maar daar niet het budget tegenover plaatsen.

Ze lijken nu beter, maar eigenlijk winnen ze al een plaats doordat Ferrari wegvalt. In 2018 waren ze 4e, in 2019 5e, vandaag staan ze ook 5e en vechten ze voor 3e (maar zonder Ferrari voor 4e).

Ik zie dan gewoon weinig progressie.

Edit: allez, om wat voorbeelden te geven:
- Red Bull's vierde eigen ontworpen wagen was goed genoeg voor tweede in het kampioenschap
- Mercs vierde eigen ontworpen wagen idem. En de staat waarin Brawn GP zich bevond was ook niet bepaald rooskleurig door de serieuze geldtekorten

Dus ja, hoeveel tijd geef je ze dan vooraleer je moet oordelen?

Renault als team presteerde of presteerd slechter dan haar klantenteams, en daardoor lijkt het alsof die klantenteams goed presteren ondanks die zwakke Renault Motor, in realiteit, was het verschil in vermogen t.o.v. de andere motorbouwers eigenlijk te verwaarlozen, met de motor was het vooral de betrouwbaarheid waar ze problemen mee hadden, maar die zijn nu, zo te zien, opgelost.
Waar Renault al jaren vooral problemen mee heeft, is het chassis en de daarbij horende aerodynamica, en daardoor waren ze trager dan hun klantenteams, dit jaar hebben ze op dat gebied een grote stap vooruit gezet, misschien door de komst van Dirk De Beer?

Renault heeft evenzeer al jaren problemen met betrouwbaarheid en vermogen van hun motor. Dat hebben we kunnen zien tot en met 2018, toen Red Bull nog klant was.

Dat lijkt dit jaar beter, en het chassis lijkt niet slecht. Maar een eerste vereiste voor een fabrieksteam is toch echt dat ze hun klantenteams de baas kunnen en vooralsnog is het niet het geval, omwille van wat voor redenen dan ook.

Dus neen, ik vind niet dat Cyril gezien de voorbije jaren veel reden heeft tot lachen.

Wolfken

Legacy Member
Je kunt de overname van Brawn GP toch moeilijk gaan vergelijken met de overname van Lotus?

Het Brawn team nam het complete project van Honda over (zonder de motoren natuurlijk), Honda had daar zeer veel geld in R/D en in de nodige infrastructuur gestoken, Brawn had geen geld genoeg om op een hoog niveau verder te ontwikkelen, waardoor de voorsprong die ze hadden wegviel tijdens het tweede deel van het seizoen. Maar ze hadden de nodige sponsors, waardoor het team juist niet zelf in de problemen kwam , toen Mercedes Brawn GP overnam, nam ze een goede basis over om competitief mee te kunnen draaien, er waren geen schulden, en het materiaal was niet verouderd.

Renault daarentegen kocht een team dat op het einde zelfs hun banden niet meer kon betalen, Lotus was toen niet meer dan een lege schil, met een verouderde infrastructuur en waar er een complete leegloop plaatsvond, zo goed als alle talentvolle mensen waren vertrokken toen ze de kans kregen.
En dan heeft Mercedes van in het begin daar massa's geld tegen gesmeten, en Renault, die hebben het met een budget gedaan dat veel kleiner was, niet omdat ze dat wilden, maar omdat anders de raad van bestuur van de Renault groep, de kraan zou dicht draaien.
En dan nog, presteerde Mercedes de eerste drie jaar van hun bestaan, ook slechter dan hun klantenteam. ;)

Renault als team, probeert mee te draaien als constructeur met een budget dat veel kleiner is dan dat van de twee andere constructeurs en Red Bull, dat is hun keuze, en daardoor vechten ze voor plaatsen met teams die ongeveer even veel spenderen, meer niet. Maar hun motor zelf, die schat ik op dit moment als tweede beste, in het begin van het Hybride era, was hun motor zwak en onbetrouwbaar, maar elk jaar werd die wat beter, en het jaar dat Red Bull naar Honda vertrok, kon je al goed zien dat in pure kracht de Renault motor niet zo veel moest onderdoen voor de Mercedes motor, de betrouwbaarheid bleef het grootste probleem.
Red Bull heeft in mijn ogen dikwijls zich weggestoken achter diene motor, het was altijd de motor die niet goed genoeg was, maar nu ze met Honda rijden, hebben ze eigenlijk geen enkel grote vooruitgang geboekt ten opzicht van hun periode met Renault.

DogFacedGod

Legacy Member
100% zei:
Ik verwacht die aankondiging nog steeds. De huidige economische toestand in acht houdende. Ik zie het helemaal niet rooskleurig voor de f1, tenzij de kosten drastisch naar beneden gaan.

Met Alonso aan te werven en Alpine rebranding verwacht ik wel dat ze nog eventjes gaan blijven. Maar ik vraag mij af of ze echt willen investeren om een topteam te worden.
En de Fransen kunnen wispelturig zijn.

sink

Legacy Member
We zitten toch ook met een budgetlimiet vanaf 2022 dacht ik? zou toch vooral Mercedes,Ferrari en RB moeten pijn doen, een team als Renault zal momenteel wsl al niet zo heel veel boven die limiet zitten denk ik

eniac

Legacy Member
Tja Wolfken, agree to disagree denk ik dan. Renault is met veel bombarie teruggekeerd, wilden WK worden met half het budget, spenderen energie aan wenen omdat topteams er B-teams op nahouden en dat oneerlijke concurrentie is, etc. Voor mij hebben ze niet de juiste focus en hebben ze tot hiertoe ondergepresteerd. En ik wil zomaar even wedden dat ze volgend jaar ook niet naast de toppers staan, dus ten vroegste in hun zevende seizoen wordt het wat.

Ja, ik vind dat lang.

Ik begrijp je mening en argumenten, maar ik hou er een andere op na :)

DogFacedGod

Legacy Member
sink zei:
We zitten toch ook met een budgetlimiet vanaf 2022 dacht ik? zou toch vooral Mercedes,Ferrari en RB moeten pijn doen, een team als Renault zal momenteel wsl al niet zo heel veel boven die limiet zitten denk ik

Ik betwijfel dat een beetje.

- de voorsprong qua infrastructuur en reeds opgebouwde kennis van de top teams

- Lonen van de rijders en de drie best betaalde werknemers vallen buiten de budgetlimiet. => Lonen van rijders en de topdesigners gaan nog drastisch stijgen. Enkel de toppers kan het betalen.

- "Ferrari"-accounting. :p Er gaan zeker discussie komen.
---- Hoe ze alles gaan regelen met suppliers, geen idee. Bijvoorbeeld: Red Bull racing en Red Bull technologies zijn aparte entiteiten. RBT levert onderdelen aan Alpha Tauri en RBR. Gaan onderdelen plots artificieel goedkoper zijn voor hun teams :p?
----- Het is mij nog niet duidelijk hoe men investeringen in infrastructuur gaat bepalen. Team wil een nieuwe windtunnel bijvoorbeeld. Hoe past dat in een budgetcap? Of gaat men gewoonweg een aparte investeringsmaatschappij oprichten en "goedkoop verhuren" aan een team?

- Gaat het daadwerkelijk de competitie spannender maken? Ik vrees ergens dat teams gewoonweg halverwege gaan opgeven omdat er weinig budget gaat zijn voor upgrades.

- Ik vind het nu al een slechte evolutie in de F1 dat we eigenlijk maar drie-vier groepen hebben. De Duits-Britse alliantie met Merc, Mclaren , Williams en Aston Martin. De Ferrari-groep (Haas, Alfa,...) en de Red Bull groep. Renault is de enige die alleen is en zal op het eerste zicht moeten samenwerken met de Red Bull groep. Dat dreigt toch heel steriel te worden. Costcap zal waarschijnlijk nog meer pushen om "grote teams" te vormen zoveel mogelijk motordata op een zo goedkoop mogelijke manier te verzamelen. Als Renault geen andere teams vindt om hun motor aan te bieden, zie ik ze nog eerder afdwalen naar achter. Ik denk eerdat dat Cyril groen gaat lachen met dat hij weer opgescheept gaat zitten met een enorm kritische Verstappen die ieder weekend Renault live op TV gaat afbranden. Dat zullen ze in Parijs leuk vinden.


De enige die dreigt eruit te vallen uit de topppers in mijn ogen, is RBR omdat ze in 2022 ook nog eens van motor moeten switchen. McLaren neemt een voorbereidingsjaar met 2021 om al kennis op te doen voor de Mercedes motor. Die nemen een stapje achteruit in 2021 met het oog op 2022.

vishnusixclix

Legacy Member
De link naar de brolsite is nu zelfs verwijderd. :lol:
Wanneer ga je het leren?

Elke1988

Legacy Member
WimJ zei:
Nee, die roddelgazet denkt weer dat het officieel is. Zelfs bij Alfa Romeo geen nieuws hierover.

hu, ik dacht dat die betrouwbaar waren :(
Sorry dat ik mij heb laten misleiden.

sink

Legacy Member
Er zit maar ene man achter en quasi elk artikel zitten spelfouten in, behoorlijk amateuristisch. Om nog maar van dergelijke artikels zoals hierboven te zwijgen, enige vorm van broncontrole is wel de basis :s

BuYcKi

Legacy Member
Benieuwd naar het race weekend! Wel niet zoveel overtake mogelijkheden dacht ik, of toch niet in Gran Turismo.
:unsure:

RiCOManiaC

Legacy Member
Straks FP1 met Mick en Illot. Nog nooit zo enthousiast geweest voor een FP1.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

sink

Legacy Member
RiCOManiaC zei:
Straks FP1 met Mick en Illot. Nog nooit zo enthousiast geweest voor een FP1.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Eens zien of ze kunnen zwemmen :lol:

edit: nope, FP1 cancelled :s

BuYcKi

Legacy Member
RiCOManiaC zei:
Straks FP1 met Mick en Illot. Nog nooit zo enthousiast geweest voor een FP1.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Dat was dan wel een domper..

WimJ

Legacy Member
De medische helikopter kan nog steeds niet opstijgen, volgende update om 15u30... Mogelijk dat ook deze sessie gecanceld wordt.

RiCOManiaC

Legacy Member
Kunnen ze alvast oefenen voor het gewoon worden van kortere F1 weekends, zoals ze op Imola gaan doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan