Archief - Wifi pci kaart die werkt onder linux

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BenderTheGreat

Legacy Member
Besten,

Mijn wifi usb stick weigert dienst onder linux (openSUSE 11.2). Het is een D-Link dwa-125, ralink 2870 chipset. Ik weet dat er op sommige fora 'workarounds' bestaan maar die gaan mijn petje zwaar teboven :). Ik zoek een wifi kaart (pci of zo een klein pci-e formaat) met een chipset die 'gewoon werkt' onder linux. Kennen jullie er één of een aantal? Dan kan ik daar naar op zoek gaan en deze in mijn pc steken, in de hoop dat deze dan werkt.

Ik weet dat dit een hopeloos algemene vraag is en ik ken er nog niet veel van. Indien er ergens een site bestaat met een database van werkende hardware etc. mag je dit ook gerust laten weten.

Is openSUSE btw een goede keuze? Het ziet er echt fantastisch uit maar ik het ook het gemakkelijkste in gebruik? Ik bedoel gebruik als in alles wordt gemakkelijk herkend en is gemakkelijk te installeren... Of zijn er OS'en die voor minder 'problemen' zorgen voor een beginner?

Grtz!!

Edit: Nadat dit gepost te hebben stootte ik op het volgende:

http://en.opensuse.org/HCL/Network_Adapters_(Wireless)

T is al een begin zeker?

ShPonGle

Legacy Member
ter info, ik heb hier nog 3 wifi pci kaarten te koop.

- een linksys wireless-G WMP54G (werkte op ubuntu destijds)
- Belkin F5D7000 wireless Desktop network card (werkt zeker wel op linux via truukjes maar weet niet out of the box)
- Belkin F5D7001 high speed mode wireless G desktop network card: idem dito

indien je wenst kan ik je ook een tutorial doorsturen hoe ik niet-ondersteunde netwerkkaarten toch aan de praat kreeg op linux.

cryd_be

Legacy Member
antwoord op jouw wifi-probleem:
========================

Als je al de moed hebt gehad om linux te installeren op je pc, heb je ook de capaciteiten om je wifi met workarounds aan de praat te krijgen!

Voor mijn oude laptop gebruikte ik een hercules pcmcia kaart met ralink chipset die ook niet goed ondersteund werd in linux. Voor xubuntu heb ik hem op de volgende manier aan de praat gekregen.

1) Zoek de windows drivers en bewaar ze ergens bereikbaar voor Linux . Dit zijn een .SYS en een .INF file. In mijn geval waren deze files niet direct te vinden, ook niet op de installatie disk. Dit was mijn work-around:
* Op een windows pc:
::::verwijder het stuurprogramma voor de kaart (als het er op staat)
::::verwijder de kaart uit de pc
::::herinstalleer het stuurprogramma voor de kaart
::::Op een gegeven moment wordt er gevraagd de kaart in de pc te steken ***DOE DIT NIET***
::::Zoek nu naar de .SYS en .INF files op de pc (bij mij heette die HWG.INF en RA2500.SYS denk ik)
::::Als de files gevonden zijn save ze ergens gemakkelijk te bereiken voor linux (usb stick of zo)

Nu terug op je linux machine:
2) Installeer ndiswrapper (moet er staan in jouw package management systeem YAST)
3) Run ndiswrapper en point naar de drivers die je in stap 1 hebt gevonden
4) blacklist de native linux driver voor ralink kaarten (voor ubuntu is dit in modprobe.conf geloof ik - voor suse weet ik het niet)
5) herstart jouw machine en ready is cheese.

Jouw distro vraag:
==============
OpenSUSE gebruikt KDE als grafische gebruikers interface. Als je persé KDE wilt denk ik dat OpenSUSE idd. de beste optie is.

Als je GNOME ook ziet zitten (ziet er minder gelikt uit dan KDE maar is volgens mij eenvoudiger in gebruik) denk ik dat je beter af bent met een van de verschillende ubuntu versies. Eind deze maand komt trouwens de nieuwe 10.04 LTS (Long Term Support) uit. Het voordeel van Ubuntu is dat er meer gebruikers zijn en dat je op de fora altijd wel iemand vindt die een workaround heeft voor jouw specifiek probleem. Nadeel van Ubuntu (en Open SUSE) is dat de restricted drivers (voor bevoorbeeld afspelen van DVD's) niet standaard geïnstalleerd zijn. Dit is eenvoudig te doen; maar als je daar tegenopziet zou ik je doorverwijzen naar Linux Mint. Dit is een ubuntu gebaseerde distro waarin de meest gebruikte drivers en programma's mee zitten voor geïnstalleerd (evenals een grafische versie van ndiswrapper om windows wifi drivers te gebruikten). Omdat mint een uitgebreide ubuntu is kan je steeds op de ubuntu fora terecht voor technische bijstand. Maar zoals eerder gezegd als je de moed had om linux op je pc te installeren ben je zeker in staat om je wifi aan de praat te krijgen.

RpR

Legacy Member
Koop gewoon een accesspoint dat voor u de connectie met uw router maakt en dan moet je juist een compatibele netwerkkaart hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan