Archief - Veranderen van OS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

iSwitch

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
eens ge het doorhebt is't eazy peazy. behalve als ge me LFS werkt :p

Voor Linux moet je wel wat op de hoogte zijn ivm programmeren en moet je toch al wat ervaring hebben met pc's. Noobs zullen het waarschijnlijk niet ver brengen.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Teh McWolfsen zei:
Voor Linux moet je wel wat op de hoogte zijn ivm programmeren en moet je toch al wat ervaring hebben met pc's. Noobs zullen het waarschijnlijk niet ver brengen.

ermn, ik heb nog nie te veel zelf geprogd in linux hoor :-/ en ge kunt alles als ge maar lang genoeg probeert.

iSwitch

Legacy Member
Weet je waar ik ergens screenies kan vinden van Linux? Dat vindt ik er ook wel zo verwarrend aan, er zijn zoveel verschillende versies...

breez

Legacy Member
imo vind ik al die stoererds met hun leete text based progjes toch overdreven

pc's worden vernieuwt om der zwaardere programma's op te draaien
sommige linux geeks blijven blijkbaar liever a la dos werken :ironic:

breez

Legacy Member
zelf heb 'k al enkele keren linux uitgeprobeerd maar telkens terug op windows teruggevallen
gebruiksvriendelijkheid > all imo

positief aan linux is dan wel dat je echt ALLES kunt aanpassen naar je eigen wensen, wat je niet kunt met windows omdat 3/4 daar al zit ingebakken
of ge moet beginnen knoeien

iSwitch

Legacy Member
BrEeZiE zei:
zelf heb 'k al enkele keren linux uitgeprobeerd maar telkens terug op windows teruggevallen
gebruiksvriendelijkheid > all imo

all imo = allemaal hetzelfde?

Bubbling Zombie

Legacy Member
Teh McWolfsen zei:
all imo = allemaal hetzelfde?

imo = in my opinion :)

en ja, je kan de desktop op zowat alles laten lijken hé :) je hebt ergeen dure progs voor nodig en 't ziet er toch meestal wel sweet uit zodus :)

Drydope

Legacy Member
BrEeZiE zei:
zelf heb 'k al enkele keren linux uitgeprobeerd maar telkens terug op windows teruggevallen
gebruiksvriendelijkheid > all imo

Zo redeneert MS ook, gebruiksvriendelijkheid boven stabiliteit, veiligheid, ...
Zie wat er van komt, spyware en virussen galore.

dJeez

Legacy Member
BrEeZiE zei:
sommige linux geeks blijven blijkbaar liever a la dos werken :ironic:
Als dat een snelheidswinst oplevert uiteraard wel ja. Ik werk ook veel via commandline omdat het soms zelfs niet anders kan. Heeft dus niets met stoerdoenerij te maken maar wel met de snelheid van wijzigingen. 30 kliks gaan trager dan snel iets intikken op een commandline (bij mij toch :p).

breez

Legacy Member
dJeez zei:
Als dat een snelheidswinst oplevert uiteraard wel ja. Ik werk ook veel via commandline omdat het soms zelfs niet anders kan. Heeft dus niets met stoerdoenerij te maken maar wel met de snelheid van wijzigingen. 30 kliks gaan trager dan snel iets intikken op een commandline (bij mij toch :p).
ja dat begrijp ik wel, tis idd niet mogelijk om in linux nooit een commandline te gebruiken

maar ik het het over dit soort mensen:
http://linux.be/gfx.use/linux.screenshot.990.1.jpg
kijk naar die mp3player :ironic:

GuntherDW

Legacy Member
en ik zoek al lang achter de naam van die mp3speler :p (GAH ik heb meneige ff belachelijk gemaakt, de naam staat in die screenie :p)

Breezie zei:
imo vind ik al die stoererds met hun leete text based progjes toch overdreven

pc's worden vernieuwt om der zwaardere programma's op te draaien
sommige linux geeks blijven blijkbaar liever a la dos werken :ironic:

een ge de kracht van een terminal/console goe kunt gebruike kunt ge nimmeer zonder...

Breezie zei:
zelf heb 'k al enkele keren linux uitgeprobeerd maar telkens terug op windows teruggevallen
gebruiksvriendelijkheid > all imo

positief aan linux is dan wel dat je echt ALLES kunt aanpassen naar je eigen wensen, wat je niet kunt met windows omdat 3/4 daar al zit ingebakken
of ge moet beginnen knoeien

linux is ook gebruikersvriendelijk, als ge maar de manuals leest :p

QplQyer

Legacy Member
BrEeZiE zei:
ja dat begrijp ik wel, tis idd niet mogelijk om in linux nooit een commandline te gebruiken

maar ik het het over dit soort mensen:
http://linux.be/gfx.use/linux.screenshot.990.1.jpg
kijk naar die mp3player :ironic:
Als die persoon nu een trage pc heeft kan ik hem geen ongelijk geven hoor, dan zou ik ook fluxbox of iets dergelijks draaien zonder al teveel eye-candy, dan kan je wellicht nog een beetje fatsoenlijk werken en toch de meeste multimediatoepassingen gebruiken en snel werken (itt tot als je daar windows ofzo op zou draaien, en dan liefst nog een stabiele windows, dus geen "lichte" windows a la 98).

En rm en tab-aanvulling is inderdaad wel een pak sneller om met te werken dan klik-klik-klik-shift+del ofzo.

Sick`

Legacy Member
Zwijg me van switchen :p

DOS -> Windows -> NetBSD -> Linux -> FreeBSD -> OpenBSD -> Solaris -> OSX -> FreeBSD & OpenBSD

En tussendoor eens voor de fun me IRIX en HP-UX aant spelen geweest.

Je moet zelf beeke zien wa ge wilt en zeker wa ge ni wilt, in the end gade toch alles met de command line doen (buiten surfen, hoewel sommige dingen waar lynx of links werkt gebruik ik het ook wel).

Command line en fluxbox heeft niets met stoerdoenerij te maken. Ik verkies op men laptop in 1400x1050 console te werken hoewel ik soms voor het overzicht wel eens fluxbox opstart. De simpele reden waarom ik de command line gebruik is omdat ik zoveel mogelijk locaal en remote op dezelfde manier wil kunnen doen, geen uren moet zitten compilen, niet om de 5 botten mijn cpu fan op volle toeren moet horen draaien, ...

Wat fluxbox betreft, ik verkies het boven Gnome, op het werk heb ik maar raprap Gnome gezet om niet veel tijd te verliezen. Zelf op een 3.2Ghz slaag ik er in gnome-terminal te laten laggen (en aterm!). Om te zwijgen van workspaces die crashen door een mankement in de splash van OO.org.

Email client op het werk Evolution genomen, die dus ook tegenwerkt als ik durf men domain password te wijzigen. Als ik tijd heb smijt ik er fetchmail, procmail en pine of mutt op (wat wel het nadeel heeft dat je een MTA moet configgen, maar daar kan je ook wel iets op vinden met wat scripting).

Wat ik kwa machine als desktop het liefste gebruik is een x86 (kwestie van support), en als er geen scherm aanhangt, alles buiten een x86!

PS: OSX is wel te doen, beter dan windows althans vond ik, maar ik zag het nut niet in om een naar mijn budget een veel te dure Mac te kopen voor dat beetje BSD te hebben en niks van het Mac aspect te gebruiken.

Leve de command line tools, je moet er enkel mee leren leven en in het begin veel geduld hebben (en alles zelf willen uitzoeken).

addi

Legacy Member
linux ingewikkeld voor te installeren?
Echt geen argument meer.
Ik gebruik nu yum: vb ik had msn messenger nodig
commandline
yum search msn
hij geeft me alle msn mogelijkheden
yum install msn versie
hij downloadt de msn versie die ik nodig heb, en ik had msn.
Btw je kan toch linux draaien op een mac eh?

dJeez

Legacy Member
addi zei:
Btw je kan toch linux draaien op een mac eh?
Ja, dat gaat normaalgezien perfect (binnenkort waag ik mij er nog eens aan). Enige nadeel is dat er geen Linux drivers beschikbaar zijn voor de Airport Extreme (wireless) kaartjes die in de recente Macs (optioneel) ingebouwd zitten. En dat is dus wat mee totnogtoe vooral heeft tegengehouden om er Linux op te zetten (naast 't feit dat YDL toen de hardware van mijn Powerbook niet herkende - wat onderhand wel opgelost zou moeten zijn).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan