Archief - universele link naar netwerkschijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jeff_tw

Legacy Member
Waar ik werk heeft iedereen een aparte netwerkschijf, waarop hij bepaalde zaken kan zetten.

Iedereen heeft op die schijf hetzelfde bestand staan. In XP kon je daarvoor makkelijk een universele hyperlink (bookmark) naar leggen op een zelfgemaakte internetpagina met allerlei belangrijke interne links die de users kregen als ze internet explorer opstarten.
Zo stond er bijvoorbeeld een link naar X:\bepaaldbestand.doc

Nu is er overgeschakeld naar Vista, en heeft de netwerkschijf volgende naam: \\servernaam\userid\Documents (of Documenten als iemand Vista in het Nederlands heeft gezet).

Heeft iemand een idee welke universele link ik zou kunnen gebruiken, zodat wanneer iemand er op klikt, hij automatisch het bestand opent, wat op zijn persoonlijke netwerkschijf staat?

jeff_tw

Legacy Member
I see. Bedankt voor je antwoord. Het probleem is dat we zelf geen administrator zijn, en gans het IT gebeuren (> 400 pc's en dan nog deel uitmakend van een nog grotere groep)is uitbesteed, en ze daar blijkbaar de keuze hebben gemaakt om er geen driveletter aan toe te kennen.

Exit

Legacy Member
gewoon snelkoppeling maken dan op desktop (of eender waar)
naar die file of naar die map

jeff_tw

Legacy Member
Da's misschien een goed idee, zal het morgen eens testen. Alleen die locatie naar die map is nu voor iedereen verschillend gezien iedereen een ander userid heeft (en het nu wordt weergegeven als \\server\userid\Documents\bestand. Dit in tegenstelling tot vroeger, waar bij iedereen de link X:\bestand was. Want welke link zou je dan zetten in die shortcut? Deze zou dezelfde moeten zijn voor alle users, maar toch zouden ze hun eigen netwerkschijf moeten komen.

Exit

Legacy Member
een algemene regel (link) gaat ge er wrs niet mee kunnen maken.

tenzij de userid dezelfde is als de gebruikersnaam waarmee ingelogd is op de pc (%username% => \\server\%username%\documents\)

jeff_tw

Legacy Member
userid is inderdaad dezelfde dan de gebruikersnaam waarmee aangelogt wordt. Goeie tip van die %username%, zal deze morgen eens proberen.

Homer`

Legacy Member
Offtopic: is er een rede waarom jullie nu pas overschakelen en dan nog naar Vista?

jeff_tw

Legacy Member
Zwijg me van die Vista, tis rommel. Reden? De voorbereiding nam een jaar in beslag. Is dan ook een hele grote groep, en wij zijn maar een klein onderdeel van de groep, dus komen we als bijna laatste.

Nu die %usersname% lijkt wel te werken. Alleen, niet iedereen zit op dezelfde server. Zijn daar ook wildcards voor? Net als voor de map Documents of Documenten?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan