Archief - SATA

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Hoy all!

Weten jullie soms waar ik drivers kan vinden voor mijn SATA HDD, want k heb die nodig voor een install van windows xp op mijn laptop waar vista op stond.
K weet nie welke HDD er in mijn laptop zit, tis een sony vaio FZ31Z.

Alvast bedankt !

Exit

Legacy Member
yip, hdd's hebben geen drivers nodig, de controller wel

3 opties
- driver tijdens setup installeren (F6 bij XP, selecteren in vista/7; xp op diskette, vista en 7 kan via usb)
- driver in de cd verwerken (nlite of vlite)
- in bios zien naar een optie om sata in te stellen als ide (dan geen driver nodig)

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Ma ik heb de RAID versie nodig die ge dan me winImage kunt extracten en dan me nlite op een bootable DVD me windows xp erbij kunt zetten, zodak xp kan installere ipv vista op mijn laptop.

Da van aanpassen in BIOS, da ga nie, is geen optie voor in BIOS, dus willek de driver in de setup verwerken.

Fraggie

Legacy Member
Die behoord tot dezelfde klasse als jou chipset, maar hoe ga je een raid config maken dan?

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
K d8 dak ergens had gelezen da ge die RAID nodig had voor die F6 procedure, maar ik kan totaal mis zijn, ik ken echt squat van HDDs.

EDIT: procedur via nlite heeft gefaald, weet er iemand een andere manier om xp te installeren op een laptop die vista installed is en u dus de error geeft da em uw HDD nie erkend als ge de XP CD insteekt?

Fraggie

Legacy Member
Het moet gaan met de drivers van de sony site, trek je niets aan van RAID, jij hebt enkel de SATA drivers nodig. Try again!

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Ma het probleem is da die sony drivers .exe zijn, en da is nie wa da programma nlite nodig heeft om op een nieuwe bootable xp CD te zetten. Da programma heeft .CAD en .INF files nodig...

Fraggie

Legacy Member
f@t_b@$t@rd zei:
Ma het probleem is da die sony drivers .exe zijn, en da is nie wa da programma nlite nodig heeft om op een nieuwe bootable xp CD te zetten. Da programma heeft .CAD en .INF files nodig...
Rara waar die bestanden zitten (je kan die ook gewoon unzippen bv.)

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
DOH ! Merci Fraggie vo de info.
Nu ebbek alleen nog maar een klein probleemke dak nie weet of het de intel ICH7M/MDH SATA AHCI ccontroller is of de intel ICH7 MDH SATA RAID controller of de intel ICH7R/DH SATA RAID controller of... (dit gaat zo door tot ICH9R/DH SATA RAID controller) of ze allemaal is?

Fraggie

Legacy Member
Ik denk niet echt dat het uitmaak, als maar AHCI in voorkomt?

Wacht anders op reactie van anderen.

Exit

Legacy Member
die ahci versie ja
die andere zijn (zoals de naam al zegt) raid drivers vooral
ge kunt altijd meerdere toevoegen (of allemaal toevoegen)

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Tis gelukt!

Echt waar, nen dikke merci Fraggie & Exit, zonder jullie wast nie gelukt!
Nu nog al die drivers gaan zoeken voor xp...

Weten jullie of die drivers op de sony site, zijn die voor vista of werken die ook op xp?
K heb percies een driver nodig voor opt internet te kunnen, is da een ethernet controller driver?
en zo ja, er staan er zoveel op de site van intel, weten jullie toevallig dewelke, want via device manager zegt em mij nie oe dat em noemt in mijn laptop.

Musk

Legacy Member
probeer AIDA32 eens, die kan normaal echt wel alles benamen (hier toch)

Fraggie

Legacy Member
De drivers van de Sony site zijn voor Vista, maar drivers op zich acht ik niet OS afhankelijk (cf. windows driver model). Dus meestal heb je een applicatie en een driver:
- applicatie voor je WLANs te vinden
- drivers voor je WNIC
(VGP-UPR1A Software <- deze heb je nodig van de Sony site)

Dat die applicatie niet zou werken onder XP is geen groot gemis, gezien XP zelf achter WLANs kan zoeken, en de driver zou moeten werken onder XP. Je kan echter ook op de site van intel kijken voor XP drivers voor de chipset: Mobile Intel® PM965 Express Chipset

Maar ik zou het eerst proberen met de drivers van Sony en de applicaties skippen indien problemen (uitpakken en zelf de *.INF aanduiden). Juist omdat MSI al lang geen updates meer uitbrengt voor mijn mobo.

*Om maar te zeggen, mijn nForce 2 chipset gebruikt ook de algemene drivers van nVidia i.p.v. die van MSI (in jou geval zou dat dan respectievelijk Intel en Sony zijn). Juist omdat MSI al lang geen updates meer uitbrengt voor mijn mobo.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Die AIDA32 zegt ook gwn unknown tege alles waarvan er nog geeen drivers geisntalled zijn. En die drivers van sony (VGP-UPR1A Software) werken nie allemaal, en diegene die wel werken, bv die van ethernet controller, doet dan gewoon niets, die installeert en er is niets veranderd daarna. Hoe installed ge die manueel, me zelf de .INF aan te duiden, want da lost het misschien op.

Intel chipset hebbik allemaal gedownload, maar zit niets belangijk tussen percies.

Weet er iemand waar ik goede ethernet controller drivers kan vinden, moest da manueel nie werken, want ij kan niks anders updaten, omdak nie opt internet kan...

Exit

Legacy Member
met siw - hardware - pci devices eens kijken naar de onbekende (type nrs die erstaan) en daarmee dan op google de drivers zoeken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan