Archief - Hardware veilig verwijderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hoi,

Sinds Windows Vista zit ik (en hopelijk nog andere mensen ook) met het probleem dat, als ik bepaalde hardware verwijder met het hardware veilig verwijderen icoontje, dit niet correct gebeurd (toch niet zoals het in Windows XP gebeurde).
In Windows XP werd het apparaat bij wijze van spreken volledig uitgeschakeld (bij een USB stick zag je dat het ledje uitging), terwijl dit bij Windows Vista, en nu ook Windows 7, niet meer gebeurd. Windows geeft wel de melding dat de hardware veilig verwijderd kan worden, maar hij schakelt de stroom van het apparaat niet uit. Ook krijg ik bij sommige apparaten (bv m'n Nokia smartphone) de melding op het scherm dat de hardware niet veilig verwijderd is, en dat er mogelijk data verlies is opgetreden.
Deze problemen had ik nooit in Windows XP.

Kan ik dit oplossen met een instelling, of moet ik daar mee leren leven? Ik had dit probleem trouwens ook op m'n vorige laptop, dus aan de hardware ligt het niet.

Alvast bedankt !

Phil

Legacy Member
Een aansluitende vraag dan, is het uberhaupt wel nodig om altijd "Hardware veilig verwijderen" te gebruiken?

Ik heb dat nooit van m'n leven gedaan en nog nooit problemen gehad met dataverlies of erger...

Exit

Legacy Member
bij externe hdd, usb sticks, ... is het meestal aangeraden van het wel te doen.
reden:
schrijven naar usb, hdd, ... gaat via een buffer, als deze vol is wordt geschreven, als die niet geheel vol is wordt er ff gewacht op nog data, komt die niet wordt die uiteindelijk wel geschreven en dan wordt ook de fat tabel aangepast
als ge op dat punt ontkoppelt is de laatste data corrupt EN mogelijks de volledige drive wegens niet terug geschreven/aangepaste fat tabel ...

er zijn genoeg voorbeelden op het forum waar het is voorg gevallen.

bij andere app is het niet nodig
in princiepe is het bij vista/xp/7 zo ingesteld dat usb toestellen data direct wordt geschreven ...
als ge na iets ernaar te schrijven enkele min later pas ontkoppelt is de kans vrij klein op corruptie en is er vrijwel geen probleem.

melding van het is niet verwijderd, kan niet verwijderd worden is dat er nog een map open staat, een prog er nog op bezig is (virusscanner, een prog dat een document heeft gesaved maar file gesloten maar het prog niet, ...) of dat de buffer nog niet is geschreven (wat normaal gedaan wordt als er gekozen wordt te ontkoppelen)

mss eens zien of er een update is van de chipset drivers voor de pc

Jedi M.S.

Legacy Member
Exit zei:
bij externe hdd, usb sticks, ... is het meestal aangeraden van het wel te doen.
reden:
schrijven naar usb, hdd, ... gaat via een buffer, als deze vol is wordt geschreven, als die niet geheel vol is wordt er ff gewacht op nog data, komt die niet wordt die uiteindelijk wel geschreven en dan wordt ook de fat tabel aangepast
als ge op dat punt ontkoppelt is de laatste data corrupt EN mogelijks de volledige drive wegens niet terug geschreven/aangepaste fat tabel ...

er zijn genoeg voorbeelden op het forum waar het is voorg gevallen.

bij andere app is het niet nodig
in princiepe is het bij vista/xp/7 zo ingesteld dat usb toestellen data direct wordt geschreven ...
als ge na iets ernaar te schrijven enkele min later pas ontkoppelt is de kans vrij klein op corruptie en is er vrijwel geen probleem.

melding van het is niet verwijderd, kan niet verwijderd worden is dat er nog een map open staat, een prog er nog op bezig is (virusscanner, een prog dat een document heeft gesaved maar file gesloten maar het prog niet, ...) of dat de buffer nog niet is geschreven (wat normaal gedaan wordt als er gekozen wordt te ontkoppelen)

mss eens zien of er een update is van de chipset drivers voor de pc
Ik heb dit probleem met verschillende computers, dus ik betwijfel of het aan de chipset ligt.
Anders moet u dit zelfs ook eens proberen als u Windows Vista of 7 gebruikt:
gewoon uw USB stick (wel ééntje die een ledje heeft) ontkoppelen. Je zal zien dat het ledje niet uitgaat, terwijl dit op een Windows XP PC wel gebeurd.
Dit wil dus zeggen dat een apparaat in de nieuwe versies van Windows niet zo volledig wordt ontkoppeld als in Windows XP, en daardoor krijg ik waarschijnlijk die fout op m'n smartphone.
Met externe HDD's, USB-sticks, ... heb ik nog nooit problemen gehad qua datacorruptie, maar ik vroeg me toch af hoe het nu eigenlijk zit met die ontkoppeling.

Exit

Legacy Member
net ff 7 virtueel gestart, usb stick ingestoken, ontkoppelt = app is nu ontkoppelt, u kan het verwijderen.
usb stick heeft led (geen contineu led, enkel bij lezen/acesseren) en die is uit.

Jedi M.S.

Legacy Member
Exit zei:
net ff 7 virtueel gestart, usb stick ingestoken, ontkoppelt = app is nu ontkoppelt, u kan het verwijderen.
usb stick heeft led (geen contineu led, enkel bij lezen/acesseren) en die is uit.
Ja maar daar kan je het natuurlijk niet mee controlleren hé. Het moet een USB stick of een HDD zijn die een continue blijvend brandend lichtje ofzo heeft. Een lichtje dat wel uitgaat als je de hardware ontkoppeld in Windows XP (een vb van zo'n USB sticks zijn die van SanDisk).

Is er niemand die ditzelfde probleem heeft als ik ?

Jedi M.S.

Legacy Member
Is ondertussen al een ver'maande' thread, maar ik heb nog altijd geen oplossing gevonden voor dit probleem :(
Anybody?

Geckmeister

Legacy Member
Sorry voor de kick, maar ik heb exact hetzelfde probleem!

In XP no problem, maar met Windows 7 wel. Als ik mijn externe 2,5" hdd "veilig verwijder" in XP en dan ontkoppel hoor ik niets. Als ik hetzelfde doe in W7 hoor ik de schijf abrupt tot een halt komen, echt niet gezond dus.

Ik ben een grote fan van W7, maar dit is echt één van de dingen waar ik me echt aan erger! Ik heb dit zowel op mijn laptop, als op mijn desktop.

Voor de data kan het volgens mij geen kwaad aangezien de schrijfcache uitgeschakeld is op externe apparaten, maar wel voor de hardware. Een USB stick is niet erg, maar een draaiende schijf wel lijkt mij.

Exit

Legacy Member
er wordt een stop naar de hdd gestuurd en die stopt dan de motor
is geen probleem voor de hdd zelf hoor.
er is geen noodstop op een hdd om die te bruut te stoppen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Cool, kdacht alweer dat ik de enigste was met dit probleem :)
Welke uitleg er ook aan gegeven wordt; het systeem van XP lijkt mij beter te werken.

sneax

Legacy Member
Als ge een melding krijgt 'hardware kan veilig verwijderd worden' dan kan de hardware veilig verwijderd worden. Lampke of geen lampke, draaiende hd of ni.

Jedi M.S.

Legacy Member
sneax zei:
Als ge een melding krijgt 'hardware kan veilig verwijderd worden' dan kan de hardware veilig verwijderd worden. Lampke of geen lampke, draaiende hd of ni.
Ja dat dacht ik ook, ware het niet dat sinds ik Windows 7 gebruik, en mijn GSM aansluit als mass storage device, en ik deze ontkoppel via hardware veilig verwijderen, m'n GSM telkens zegt dat hij niet veilig verwijderd is en dat er mogelijk verlies van gegevens kan zijn.

En dit had ik met Windows XP niet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan