Archief - Bestanden uitwisselen tussen 2 computers.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Clovis

Legacy Member
Goeiedag,

Ik heb expressnet van telenet (2 ip adressen dus). Ik heb 2 computers aangesloten op het internet met behulp van een switch. (van modem naar switch en van daaruit 2 kabels naar de 2 computers)
Nu zou ik graag vanop de computer boven gemakkelijk aan de bestanden van de computer beneden willen komen (en omgekeerd). Is dit mogelijk en zo ja, hoe?
Ik heb de searchfunctie gebruikt en heb dit gevonden maar ik ben er niet echt wijzer uit geworden.
Beide pc's draaien WinXP Home.
Liefst eenvoudig en stap voor stap uitleggen want ik ken er niks van.

Alvast bedankt,

Floris

$anka

Legacy Member
en heb je de dingen die steven heeft gezegd al eens geprobeerd?

dus even nagezien of bijde pc's in dezelfde werkgroep staan? (rechtermuis op "deze computer" => eigenschappen => computernaam)

ip van computer even opzoeken (start => uitvoeren => cmd => ipconfig). dan naar andere computer lopen, en daar start => uitvoeren => cmd => ping xxx.xxx.xxx.xxx (ip van pc 1 dus)

uiteraard moeten er ook dingen gedeeld staan. dus zie dat je op elke pc een mapke deeld.

cG`

Legacy Member
Gewoon als ge een netwerk hebt, deelde bv op de pc van boven heel de schijf of een aantal mappen, dan kunde via verkenner > Mijn netwerklocaties > Volledig Netwerk > Microsoft Windows netwerk > "naam van uw netwerk" (standaard MSHOME d8'k) ge klikt op de naam van pc beneden en normaal ziede die bestanden dan en kunde die eraf halen (als pc opstaat uiteraard)

Greetz cG`

Clovis

Legacy Member
Bedankt voor de reacties.
Ik ben begonnen met wat $anka voorstelde. Beide computers zitten in dezelfde werkgroep. Dat pingding heb ik ook gedaan.
Ik heb enkele mappen gedeeld op beide computers (hopelijk op de juiste manier) maar als ik doe wat cG' zegt zie ik op de computer boven in 'MSHOME' enkel de beschrijving van de computer waar ik dan op bezig ben, dus de computer beneden zie ik niet. Op de computer beneden zie ik in MSHOME helemaal niets, ook niet de computer waar ik dan op bezig ben.
Ik heb die wizard 'netwerk instellen' ook al gedaan maar helemaal op't einde zegt ie dat de wizard niet voltooid is omdat er een fout is opgetreden. (op allebei de computers doet ie dat)

Het lukt dus nog niet...

Floris.

cG`

Legacy Member
Waarschijnlijk een firewall ofzo dat da tegenhoudt. Als ge norton 2005 hebt (kan zijn dat het vanaf 2004 al is dno) dan hebde "beveiliging tegen internetwormen" en als da bij mij aanstaat dan niemand in het netwerk zien (soms staat die er, soms niet, maar ze kunne er dan iig niet op browsen) Kweet nu nie of de firewall van windows da tegen houdt, denket nie... Maar ik denk dus dat het een firewall is.

Clovis

Legacy Member
Boven staat norton 2003 en beneden panda titanium. Ook als ik beide scanners uitschakel werkt het niet...

st3ph3n

Legacy Member
Is het pingen op IP-adres én hostnaam bij beide pc's gelukt ?

Lees zeker ook deze thread eens. Er staan enkele zaken in die je kan proberen...

Steven

Clovis

Legacy Member
st3ph3n zei:
Is het pingen op IP-adres én hostnaam bij beide pc's gelukt ?

Lees zeker ook deze thread eens. Er staan enkele zaken in die je kan proberen...

Steven

Hoe kan ik juist zien of dit gelukt is of niet? :unsure: Ik heb op de computer boven ping "IP-adres computer beneden" gedaan en op de computer beneden ping "IP-adres computer boven". Er verscheen op beide pc's iets met "4 verzonden, 0 ontvangen, 100% verlies, ..." Pingen naar de hostnaam heb ik denk ik niet gedaan? Toch niet dat ik wist dat ik er naar aan't pingen was... (ik ken er niks van)
Alleszins bedankt voor die link naar andere thread; ik zal 't op mezelf nog zo goed mogelijk proberen uit te pluizen.

Floris

Clovis

Legacy Member
Ok een doorbraak!
Na het lezen van die andere thread heb ik er voor kunnen zorgen dat ik op de computer beneden al aan de gedeelde bestanden van op de computer boven kan. Nu nog het omgekeerde! In principe moet 't toch lukken...
Hartelijk bedankt voor alle hulp al!
Als ik 't op de computer boven niet in gang krijg vraag ik nog wel om hulp.

Floris

edit: ondertussen werkt alles naar behoren.
Dit was de oplossing:
Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen -> LAN-verbinding -> Eigenschappen
- "Bestands- en printerdeling" aanvinken

Bedankt iedereen!

Clovis

Legacy Member
Ik snap er niks van. Alles werkte, zoals eerder vermeld, perfect. Tot vandaag! Nu kunnen de computers elkaar plots niet meer bereiken. Ik heb helemaal niets aan de instellingen veranderd... Ik heb alles al nagezien en volgens mij doe ik niets verkeerd.
Het pingen lukt volgens mij (4 verzonden, 4 ontvangen, 0% verlies,...)
Ik denk wel dat de IP-adressen van beide pc's veranderd zijn. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
Ik ben ten einde raad, ik snap niet hoe het van de ene dag op de andere plots niet meer kan werken.

Floris

st3ph3n

Legacy Member
Maakt niet uit of de IP's veranderen. Het pingen lukt, kan je dan nog via de verkenner naar \\ipadres (het IP van de andere pc) gaan ?

Staan de juiste services ook nog aan op beide pc's ?
Schakel alle firewallsoftware (indien je die hebt) uit en test opnieuw.

Steven

Clovis

Legacy Member
st3ph3n zei:
Maakt niet uit of de IP's veranderen. Het pingen lukt, kan je dan nog via de verkenner naar \\ipadres (het IP van de andere pc) gaan ?

Staan de juiste services ook nog aan op beide pc's ?
Schakel alle firewallsoftware (indien je die hebt) uit en test opnieuw.

Steven

Als ik \\ipadresanderecomputer typ in de adresbalk in verkenner dan zegt ie dat hij 't item niet kan vinden.
Ik weet niet welke services allemaal moeten opstaan maar ik heb er niets aan veranderd. Computer browser staat op beide pc's alvast op.
Ik heb enkel de firewall van windows opstaan en die zou geconfigureerd moeten zijn voor dit netwerk. Ook als ik die firewall uitschakel werkt het niet.

Floris

Clovis

Legacy Member
Alles werkt weer naar behoren, zonder er iets aan te veranderen :wtf: Echt raar... Gisteren heeft het heel de dag niet gewerkt en nu doet alles het plots weer. Bedankt voor de hulp in ieder geval en sorry voor de last.

Exit

Legacy Member
als het eens nie werkt, op beide firewalls afzetten en terug aaan!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan