Archief - 2 DHCP servers in apart subnet - no go?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShPonGle

Legacy Member
Stel, je hebt 2 DHCP-servers in een apart subnet, zoals in mijn situatie:

- router, always online: dhcp serving runt enkel en alleen op 192.168.0.254/24
- w2k8 server, soms online: dhcp serving runt enkel en alleen op ip 192.168.1.254/24

fysieke netwerksituatie als volgt:

pc ---wireless accesspoint---switch -- server (dhcp enabled) --wireless router (dhcp enabled) --modem (wan)

hoe kun je nu instellen dat een dhcp-client altijd een ip krijgt in het subnet van de router wanneer de server offline is, en in het subnet van de server wanneer de server online is?

Ik heb dit uitvoerig getest en kom tot de constatatie dat de router altijd "wint", ook al voeg ik dhcp-reservations toe op beide scopes, en heb ik zowel op router als aan server een apart wireless accesspoint waarmee ik wireless verbind met een testlaptop. ik heb dus 2 aparte wireless lans met apart subnet maar alles hangt wel fysiek aan elkaar via een switch.

ik vermoed dat dit onmogelijk is zeker, omdat de dhcp-server niet kan weten voor welk subnet ik een ip wil aanvragen? maar waarom wint de router dan altijd, zou het dan niet at random moeten zijn? aan dhcp lease times kan dit niet liggen, heb die ook al eens verzet naar 1 minuut e.d., nog nooit heeft de windows 2008 een ip uitgedeeld zolang dhcp enabled staat op de router, de windows dhcp server service blijft nochtans mooi runnen.

RpR

Legacy Member
ShPonGle ik heb hier op het werk een soort gelijke situatie.
Wij hebben een aantal vestigingen deze zitten in
10.10x.0.0 waar X een nummer van 1-6 is afhankelijk van de vestiging.
Onze dhcp servers zijn 10.101.1.10 en 10.101.1.11

Op de routers van Belgacom staat ingesteld dat in elke vestiging de dhcp request moet worden geforward naar 10.101.1.10 en 10.101.1.11

Afhankelijk van de vestiging krijgt een client 10.102.2.Y (Y= client nummer 1-256)
In de dhcp server staan gewoon 6 scope definieerd:
-10.101.0.0
-10.102.0.0
-10.103.0.0
- ...

Yank

Legacy Member
ShPonGle zei:
Ik heb dit uitvoerig getest en kom tot de constatatie dat de router altijd "wint", ook al voeg ik dhcp-reservations toe op beide scopes, en heb ik zowel op router als aan server een apart wireless accesspoint waarmee ik wireless verbind met een testlaptop. ik heb dus 2 aparte wireless lans met apart subnet maar alles hangt wel fysiek aan elkaar via een switch.

ik vermoed dat dit onmogelijk is zeker, omdat de dhcp-server niet kan weten voor welk subnet ik een ip wil aanvragen? maar waarom wint de router dan altijd, zou het dan niet at random moeten zijn? aan dhcp lease times kan dit niet liggen, heb die ook al eens verzet naar 1 minuut e.d., nog nooit heeft de windows 2008 een ip uitgedeeld zolang dhcp enabled staat op de router, de windows dhcp server service blijft nochtans mooi runnen.
DHCP-requests worden gebroadcast op heel het netwerk en alle DHCP-servers zouden moeten antwoorden, normaal gezien neemt de client de server die het eerst antwoordt. Aangezien een router veel meer 'basic' is, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat die het snelst antwoordt. Je netwerkopstelling is mij ook niet helemaal duidelijk, misschien dat het ook wat aan de structuur ligt.

de lease time gaat ook niets doen, de dhcp-client vraagt bij dezelfde dhcp server een nieuw ip op als waar hij het vorige gekregen heeft. tenzij hij geen nieuw meer krijgt (wat normaal niet zal gebeuren), gaat hij niet opnieuw op zoek naar dhcp-servers in het netwerk.
hoe het zit bij rebooten en zo, weet ik niet. misschien probeert hij ook gewoon het ip van de dhcp server voor het afsluiten van windows als eerste.

moeten het trouwens 2 verschillende subnetten zijn? kun je niet in 1 subnet werken maar de dhcp servers in verschillende ranges laten uitdelen, bvb de router 192.168.0.1-100 en de server 192.168.101-200?

probeer misschien eens wireshark uit, daarmee kun je al het netwerkverkeer zien (ook dhcp-requests/respones), dan kun je kijken of de windows server iedere keer ook antwoordt (zoals het zou moeten), maar gewoon wat later dan de router.

edit: is de server (deels) draadloos verbonden met het netwerk? dat kan ook een mogelijke verklaring zijn waarom zijn antwoord altijd later zou komen.

ShPonGle

Legacy Member
volgens de microsoft technotes moeten het wel effectief 2 subnetten zijn, anders gaat er 1 dhcp server zichzelf stoppen, dit gaat in dit geval dan de windows server zijn.

server is bekabeld verbonden. ik denk dat het probleem inderdaad is, dat de router altijd eerder antwoordt. vandaar de vraag of het eventueel mogelijk is om de windows server te "tweaken" zodanig dat hij eerder is.

het was gemakkelijk had ik 2 internetlijnen, dan kon ik ook fysiek gaan werken met 2 aparte LANs met elk 1 DHCP server, dan ging het zeker lukken.

zal er in elk geval eens op googlen, het lijkt me niet onmogelijk.

RpR

Legacy Member
ShPonGle,

heb je mijn oplossing al getest want die werkt zeker.

[HoD]

Legacy Member
Je kan toch in je Advanced TCP/IP settings een lijst instellen van DHCP servers "in order of use". Zou dit niet voldoende zijn? Ik heb dit wel nooit getest :)

Yank

Legacy Member
DNS- en WINS-servers kun je ingeven, maar DHCP zie ik toch niet staan hoor.

Fraggie

Legacy Member
Ik denk niet dat dit zal lukken met een gewone router. Gezien de router alle broadcasts tegen houd, moet je dit al zien te bypassen (zoals RpR^ zegt). Maar als die router dan een nieuw protocol moet opstellen om te kijken of de DHCP request weldegelijk gelukt is of niet, lijkt me te veel van het goede (het is niet omdat er wat verkeer gemeten wordt, dat het ook gelukt is).

* Ik zie het echter wel werken indien de 2 DHCP servers op een switch verbonden zijn waar de PC ook op staat, en het lokaal oplossen. Dus zelf pakketjes maken die DHCP nabootsen.

ShPonGle

Legacy Member
hmm uit de reacties te zien denk ik dat ik wsl de situatie nog niet goed genoeg geïllustreerd heb. bij deze nogmaals een poging via een visio van mijn thuisnetwerk:
http://home.versatel.be/vt6200738/docs/network2009.pdf
hierbij te vermelden dat alles de isaserver als gateway heeft, natuurlijk uitgenomen de dir-655 en de proxy zelf dus.

RpR

Legacy Member
sommige routers kan je instellen om de dhcp request te relayen naar een dhcp server. DD-wrt heeft zeker deze optie.

ShPonGle

Legacy Member
tja dat gaat sowieso niet lukken in mijn situatie, omdat mijn router slechts 1 ip kan hebben en dus enkel lid kan zijn van het 192.168.0.0/24 subnet!

ShPonGle

Legacy Member
problem fixed!

opgelost door DHCP-serving op de Dlink 2000+AP te configureren, en op de windows server uit te zetten, die reageerde te traag om de router voor te zijn imo. op dit AP kan ik immers de scope ook volledig instellen zoals op een windows server (op de DIR-655 lukt dit niet, niet aanpasbaar).

situatie dus als volgt:
laptop ZONDER wireless voorkeursnetwerk, maar met 2 aparte wireless lans (SSIDS):

- dlink DIR-655 met subnet 192.168.0.X met zichzelf als dhcp, gateway en dns
- dlink DWL-2000+AP met subnet van de windows server 192.168.1.X met zichzelf als DHCP, de isaserver als gateway en de hyperserver als DNS.

wanneer ik nu wireless een ip via dhcp vraag bij de DIR-655 door te connecteren met het geassocieerde SSID, krijg ik een ip uit zijn range omdat ik eerst bij hem passeer.

connecteer ik daarentegen met het SSID van de DWL-2000AP+, dan ziet deze mij eerst en kent mij direct een ip toe uit mijn intern LAN waar ook m'n servers in zitten.

Enige nadeel is dat het dus enkel voor wireless clients werkt en dat ik dus altijd manueel zal moeten connecteren met het gewenste SSID, maar daarmee valt wel te leven want ik werk 95% van de tijd wireless vanaf laptop :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan