ShPonGle
Legacy Member
Stel, je hebt 2 DHCP-servers in een apart subnet, zoals in mijn situatie:
- router, always online: dhcp serving runt enkel en alleen op 192.168.0.254/24
- w2k8 server, soms online: dhcp serving runt enkel en alleen op ip 192.168.1.254/24
fysieke netwerksituatie als volgt:
pc ---wireless accesspoint---switch -- server (dhcp enabled) --wireless router (dhcp enabled) --modem (wan)
hoe kun je nu instellen dat een dhcp-client altijd een ip krijgt in het subnet van de router wanneer de server offline is, en in het subnet van de server wanneer de server online is?
Ik heb dit uitvoerig getest en kom tot de constatatie dat de router altijd "wint", ook al voeg ik dhcp-reservations toe op beide scopes, en heb ik zowel op router als aan server een apart wireless accesspoint waarmee ik wireless verbind met een testlaptop. ik heb dus 2 aparte wireless lans met apart subnet maar alles hangt wel fysiek aan elkaar via een switch.
ik vermoed dat dit onmogelijk is zeker, omdat de dhcp-server niet kan weten voor welk subnet ik een ip wil aanvragen? maar waarom wint de router dan altijd, zou het dan niet at random moeten zijn? aan dhcp lease times kan dit niet liggen, heb die ook al eens verzet naar 1 minuut e.d., nog nooit heeft de windows 2008 een ip uitgedeeld zolang dhcp enabled staat op de router, de windows dhcp server service blijft nochtans mooi runnen.
- router, always online: dhcp serving runt enkel en alleen op 192.168.0.254/24
- w2k8 server, soms online: dhcp serving runt enkel en alleen op ip 192.168.1.254/24
fysieke netwerksituatie als volgt:
pc ---wireless accesspoint---switch -- server (dhcp enabled) --wireless router (dhcp enabled) --modem (wan)
hoe kun je nu instellen dat een dhcp-client altijd een ip krijgt in het subnet van de router wanneer de server offline is, en in het subnet van de server wanneer de server online is?
Ik heb dit uitvoerig getest en kom tot de constatatie dat de router altijd "wint", ook al voeg ik dhcp-reservations toe op beide scopes, en heb ik zowel op router als aan server een apart wireless accesspoint waarmee ik wireless verbind met een testlaptop. ik heb dus 2 aparte wireless lans met apart subnet maar alles hangt wel fysiek aan elkaar via een switch.
ik vermoed dat dit onmogelijk is zeker, omdat de dhcp-server niet kan weten voor welk subnet ik een ip wil aanvragen? maar waarom wint de router dan altijd, zou het dan niet at random moeten zijn? aan dhcp lease times kan dit niet liggen, heb die ook al eens verzet naar 1 minuut e.d., nog nooit heeft de windows 2008 een ip uitgedeeld zolang dhcp enabled staat op de router, de windows dhcp server service blijft nochtans mooi runnen.
