Archief - zelfbouw versterker

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Firestyler

Legacy Member
enig idee om me verder te helpen?
ik zoek een versterker rond 100watt nie te groot, stereo, en moet hoofdtelefoon kunnen aansluiten, ik heb al gekeken op onlinecircuits maar daar zijn het mono versterkers en verder op elektuur maar ik vind het absurd om te moeten betalen voor een PDF file voor zelfbouw dingen

NecroNeo

Legacy Member
www.velleman.be die hebben wel 'n aantal kits voor versterkers of er iets tussenzit met de specs die je zoekt weet ik niet meer zeker de moeite om es te bekijken.

DSK

Legacy Member
Firestyler zei:
enig idee om me verder te helpen?
ik zoek een versterker rond 100watt nie te groot, stereo, en moet hoofdtelefoon kunnen aansluiten, ik heb al gekeken op onlinecircuits maar daar zijn het mono versterkers en verder op elektuur maar ik vind het absurd om te moeten betalen voor een PDF file voor zelfbouw dingen

een stereo versterker = 2 mono versterkers naar mn weten.
enkel de voeding kan gedeeld worden (wel zorgen dat die zeker zwaar genoeg is)

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
100Watt is nie makkelijker of moeilijker dan andere, parallele schakeling en klaar.

@Firestyler, ik heb al heel wat chipamps gebouwd dat is zowat het makkelijkste wat ge kunt bouwen. Stuur me uwe MSN over PM en dan stuur ik u wa schema's door.

1337mr.hanky

Legacy Member
t probleem is zo weinig mogelijk vervorming te krijgen he

klasse a is zo goed als geen vervorming, maar laag rendement en wordt warm
al de andere klasses, b, ab, c, d, e, ... nogal wat vervorming, maar hoger rendement

bij audio is geluidskwaliteit ook belangrijk he en hij moet ook nog ne koptelefoon versterker derin hebben, das nie moeilijk te bouwen

ComputerVISTA

Legacy Member
Idd, Mrhanky, ik heb een klasse a bak staan, zelfbouw van men vader en dat ding geeft een zo goed als perfecte klank (al bestaat dat nie maar bon)

wat je daar wel tegenover moet zetten: geen enorme vermogens of de transfo's en elco's kosten je een long uit je lijf, (om maar te zwijgen vand e rest) ze worden gloeiend heet en na een lange luistersessie kan ik op de mijne een ei bakken (enorme koelvinnen) ze wegen een halve ton, en voor het compleet te maken verbruiken ze meer electriciteit dat je doorsnee wasmachiene ;)

Voor alles goed te laten klinken blijven zo ene versterkers dan nog eens dag en nacht op staan.

Ja je moet er iets voor over hebben he :)

Foto'tjes van de mijne en men vader zen handigheid:

http://users.pandora.be/matenhen/versterker001.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker002.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker003.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker004.JPG

Dit is de voor en eind versterker waarbij de detaille foto's enkel van de eindversterker zijn.

Specs (ja hanky het blijft 5 watt @ 8 ohm, daarin ga ik men vader even geloven die jaren ervaring had en electro technicus was)

2 x 350 watt ringkerntransfo's, 2x5 watt @ 8 ohm, 2x +- 10 watt @ 4 ohm, 2x +- 20 watt @ 2 ohm, 2x +- 40 watt @ 1 ohm en last but not least 2 x +- 60 watt @ 0.750 ohm.

Inderdaad dit beestje kan tot 0.750 ohm werken omdat die gemaakt is voor het voeden van electrostaten en die klankvoortbrengers hebben dipjes tot zelf 0.5 ohm zodus is een zwaar toestel nodig. En zoals je kan zien zijn dit 2 monoversterkers / blokken op 1 plaat gemonteerd. men vader is spijtig genoeg gestorven voor hij aan de behuizing begon :(

Firestyler

Legacy Member
zal voor vanavond zijn de rest... maar ik heb die oude versterker dat ik een tijdje geleden van klapte wel deze is wel degelijk kapot, ie geef vervorming en verandering in mn geluid en links valt af en toe weg en van die toestanden en kben niet van plan om het uit te zoeken dat is deze niet waard, wel ben ik van plan om er mn Epia PC in te steken + versterker ideaal dus voor mee te nemen naar Lan Party's

Jaws

Legacy Member
computer xp zei:
Idd, Mrhanky, ik heb een klasse a bak staan, zelfbouw van men vader en dat ding geeft een zo goed als perfecte klank (al bestaat dat nie maar bon)

wat je daar wel tegenover moet zetten: geen enorme vermogens of de transfo's en elco's kosten je een long uit je lijf, (om maar te zwijgen vand e rest) ze worden gloeiend heet en na een lange luistersessie kan ik op de mijne een ei bakken (enorme koelvinnen) ze wegen een halve ton, en voor het compleet te maken verbruiken ze meer electriciteit dat je doorsnee wasmachiene ;)

Voor alles goed te laten klinken blijven zo ene versterkers dan nog eens dag en nacht op staan.

Ja je moet er iets voor over hebben he :)

Foto'tjes van de mijne en men vader zen handigheid:

http://users.pandora.be/matenhen/versterker001.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker002.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker003.JPG
http://users.pandora.be/matenhen/versterker004.JPG

Dit is de voor en eind versterker waarbij de detaille foto's enkel van de eindversterker zijn.

Specs (ja hanky het blijft 5 watt @ 8 ohm, daarin ga ik men vader even geloven die jaren ervaring had en electro technicus was)

2 x 350 watt ringkerntransfo's, 2x5 watt @ 8 ohm, 2x +- 10 watt @ 4 ohm, 2x +- 20 watt @ 2 ohm, 2x +- 40 watt @ 1 ohm en last but not least 2 x +- 60 watt @ 0.750 ohm.

Inderdaad dit beestje kan tot 0.750 ohm werken omdat die gemaakt is voor het voeden van electrostaten en die klankvoortbrengers hebben dipjes tot zelf 0.5 ohm zodus is een zwaar toestel nodig. En zoals je kan zien zijn dit 2 monoversterkers / blokken op 1 plaat gemonteerd. men vader is spijtig genoeg gestorven voor hij aan de behuizing begon :(
zoiets zou ik ook wel eens willen maken, zal wel pas voor binnen paar jaar zijn als ik wa meer geld heb ;), ma dan maak ik er ook een kwaliteitsmachientje van ze :p

1337mr.hanky

Legacy Member
cxp, ik zou dan zeggen, maar je vaders levenswerk af


Firestyler zei:
zal voor vanavond zijn de rest... maar ik heb die oude versterker dat ik een tijdje geleden van klapte wel deze is wel degelijk kapot, ie geef vervorming en verandering in mn geluid en links valt af en toe weg en van die toestanden en kben niet van plan om het uit te zoeken dat is deze niet waard, wel ben ik van plan om er mn Epia PC in te steken + versterker ideaal dus voor mee te nemen naar Lan Party's
sinds wanneer mag je boxen mee naar lanparty nemen?

ComputerVISTA

Legacy Member
mr.Hanky zou ik wel willen maar ik weet niet welke behuisingen der voor goed zijn en og hoe ik alles moet steken om geen interne interferentie te veroorzaken!

1337mr.hanky

Legacy Member
zet der anders ne plexi kap over met vanachter paar ventilators ofzo, die natuurlijk geen lawaai maken papst ofzo op een lage spanning of met een weerstandje tussen

ComputerVISTA

Legacy Member
Mja dat dacht ik ook al, ne meter of meer plexi kopen en der een kap gelijk bij een TT voor maken, en ventilatie is niet nodig hoor. De mosfets zitten direkt gemonteerd op de koelvinnen die je ziet en dat zijn de enige onderdelen die echt kokend heet worden, vanachter zal misschien een koelgat (perforatie) al genoeg zijn al worden de ringkernen na een tijdje ook warm.

1337mr.hanky

Legacy Member
das dan toch in ieder geval al iets veiliger en steviger dan zo open

ComputerVISTA

Legacy Member
Idd en voor stof want zoals ge zelf ook wel weet, stof kan statisch geladen zijn en zo kortsluiting veroorzaken. En das iets dat we niet willen :p

1337mr.hanky

Legacy Member
en dan kunnen der ook geen idioten met hun vingers aan, dat vinden mosfets ook niet zo plezant

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
Firestyler zei:
zal voor vanavond zijn de rest... maar ik heb die oude versterker dat ik een tijdje geleden van klapte wel deze is wel degelijk kapot, ie geef vervorming en verandering in mn geluid en links valt af en toe weg en van die toestanden en kben niet van plan om het uit te zoeken dat is deze niet waard, wel ben ik van plan om er mn Epia PC in te steken + versterker ideaal dus voor mee te nemen naar Lan Party's

dan moet ge gewoon voor chipamps gaan, die worden zo goed als niet warm en nemen ook geen plaats in.

Firestyler

Legacy Member
1337mr.hanky zei:
cxp, ik zou dan zeggen, maar je vaders levenswerk af



sinds wanneer mag je boxen mee naar lanparty nemen?
heheh i know maar tis niet voor boxen mee te nemen tis omdat mn koptelefoon niet te luid gaat op de uitgang van mn PC zelf
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan