Archief - Zeg NEE tegen sabam en ifpi

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jerre555

Legacy Member
Hallo iedereen

Waarschijnlijk weten jullie allemaal dat het mixset forum eraan is door ifpi. Waarschijnlijk denken velen onder jullie dat dat klootzakken zijn, en ik geef jullie wel gelijk. Sabam op zich respecteer ik, maar nu wordt het teveel, ze kloppen overal geld uit jullie zakken, en wie zegt dat dat geld wel naar de auteur gaat? Je betaalt al voor je platen. Daar zit sabam op. Dan moet je nog eens betalen om dat in het publiek te draaien (daar zorgen fuiforganisatoren voor, of de clubcrew). En niet lang geleden hebben ze een licentie ingevoerd om uw muziek te converteren naar iets anders, met bedragen van 250 euro de jaar ofzo. Snappen jullie dat dat zware geldklopperij is? Ik vind het al genoeg met het geld dat ze verdienen bij platen en cd's.
Het grote probleem is, ik ken er de ballen van hoe ik dat moet aanpakken. Is er iemand die bereid is een site op te richten voor petities? (gelijk www.geendatalimiet.be) en dan zo verder juridisch kunnen doorgaan?
Hiermee is het de bedoeling de dj's, en mensen die fuif organiseren toch wat geld te laten sparen, want dat begint ier serieus te kosten.

Groeten Jeremy

PBO

Legacy Member
Het enige wat ge volgens mij kunt doen is moeilijk doen ivm betalingen, etc.

Als ze bv. vragen wa ge op nen avond hebt gespeeld, zoveel mogelijk underground muziek geven, waarvan ge denkt da die ni copywrited is bij sabam, en als ze dan afkomen om te betalen is ne keer vragen achter hun lijst van producties die onder hun rechten vallen :) (ze MOETEN die trouwens geven :D )...dan kunde misschien wel moeilijk gaan doen over hoeveel ge juist moet betalen...

enfin, van die dingen dus :)

jerre555

Legacy Member
mja nee

Tkost gewoon teveel, ik heb wa underground music, gekocht van iTunes., ma gewoon ja, tis gewoon geldklopperij en ik kan er ni tegen, en geldklopperij is ni echt zoo goed volgens de wet, as ge kunt bewijzen da et geldklopperij is, en as er veel mensen dat vinden en die da steunen, hoe meer hoe beter.

Grtz Oxid

deyoeri

Legacy Member
Petities gaan weinig uitmaken, al meermaals bewezen.

En zal bij Sabam zeker niets uithalen...

BongZrGooD

Legacy Member
Al jaren probeer ik met vele anderen te vechten tegen deze geldklopperij, vooral toen de speciale heffing kwam op beschrijvbare media.
Het betekende dat ik rechten moest betalen aan anderen om eigengemaakte muziek te branden op cd/dvd. (16 sporen in wav van 5 minuten elk neemt heel wat ruimte in en cd'tjes geraken al snel vol).
Ik ben lid van Sabam, allee, aandeelhouder heet dat... Ergens omdat het moet als je in bepaalde muzieksectoren wil werken.
Vechten tegen Sabam of Ifpi is vechten tegen de industrie, of tegen Sony/BMG als je persoonlijk wil worden. Er is een heel traag groeiende bewustwording bij het publiek, maar ondertussen is het nog wel even vechten tegen de bierkaai. Er zullen nog een hoop wetten "gestemd" worden die nog meer geldklopperij zijn dan die we nu kennen. En het zal ooit veranderen, net zoals het met de tabaksindustrie gegaan is. Alleen zal dit trager gebeuren aangezien er geen gezondheidsissue is, zolang er genoeg mensen rondlopen die toelaten dat geldklopperij van deze proporties kan, zal het blijven gebeuren.

Kleine anekdote :
Vorig jaar ben ik ook "bedreigd" door sabam op een familiefeest. Ze hadden er niets te zoeken, het was privé maar ze bleven gewoon moeilijk doen. Tot ze zelfs aanhaalden dat de "vriendinnen/vrienden/lieven" aldaar aanwezig geen familie waren, en het bijgevolg niet viel onder privé familiefeest...:ironic:
Ik heb er verder niet mee gediscussieerd maar gewoon de politie gebeld, (mijn aangetrouwde neef dus...;) ) om de ongenode gasten van het familiefeest te laten verwijderen... Het familiefeest is jaarlijks en gebeurt puur op basis van uitnodiging, de zaal wordt gehuurd voor een privé aangelegenheid wat dus ook vermeld wordt aan de ingang. Blijkt achteraf dat Sabam aanwezig was per vergissing, een paar honderd meter verder was een tentfuif bezig...:ironic:
Ook de aanwezigheid van een paar "bv's" die niet hoog oplopen met sabam zal de zaak niet geholpen hebben. Sabam houdt dus wel degelijk een lijst bij van "dissidenten"... Ze hebben uiteindelijk de zaal verlaten, ondertussen bedreigingen uitend van terugkomen met politie en deurwaarder, tot vervolging met ultrahoge boetes en meer van dat fraais...
We hebben ze dan getrakteerd op een algemene "mooning" van de gehele band...:p (mooning = uw blote kont laten zien).

Wat ik me wel kan voorstellen is dat dit meer gebeurt en in de meeste gevallen ook direct betaald wordt, ik vraag me dan ook af hoeveel geld op deze illegale manier geïnd wordt door de industrie... Naast alle andere wettelijke doch illegale manieren waarop het nog gebeurt.
Ieder kan er tegen vechten op zijn manier, maar voorlopig zie ik nog niets gebeuren van rechtswege uit... Toch niet in het voordeel van de consument...

Groetjes,
BongZ

Sabe

Legacy Member
Mjah der moet gewoon IETS aan te doen zijn .... als ge nu is naar grotere djs stapt en is naar de hoofdzetel stapt van sabam en ifpi. Meer info en bewijzen gaan vragen, dat het geld van ALLE muziek wel naar de auteurs gaan. Weet het niet goed, ... iemand andere ideekes ?

Ik ben zoiezo bereid om mee iets te doen :)

deyoeri

Legacy Member
Vraagje naar Bongz, daar die er blijkbaar meer van weet:

Bij ons op school is er elk jaar Free Podium, muziek-dans-etc. Ik vraag me af, hoeveel zouden ze daarvoor eigenlijk moeten betalen aan Sabam?

QplQyer

Legacy Member
Voor groepen die hun eigen werk spelen niets.
Voor de rest heeft Sabam een forfaitair bedrag dat niets te maken heeft met wat je speelt, hoelang je speelt maar wel hoe groot het gebied is waar mensen kunnen staan en de prijs van je duurste drankje (want natuurlijk, dat bepaalt de muziekkosten ...), kan je opzoeken op sabam.be

BongZrGooD

Legacy Member
Sabe zei:
Mjah der moet gewoon IETS aan te doen zijn .... als ge nu is naar grotere djs stapt en is naar de hoofdzetel stapt van sabam en ifpi. Meer info en bewijzen gaan vragen, dat het geld van ALLE muziek wel naar de auteurs gaan. Weet het niet goed, ... iemand andere ideekes ?

Ik ben zoiezo bereid om mee iets te doen :)
Het is reeds bewezen dat SABAM auteursrechterlijke gelden int op materiaal dat niet bij hen beschermd is. Ze hebben er het perfecte excuus voor, en een legertje advocaten om zaken zo lang te rekken, zodat het ondoenbaar wordt voor derden om er iets aan te doen...
Enkele auteurs die dit probeerden, David Bowie, Dave Stewart, Prince... Allemaal hadden ze de middelen om zelf te voorzien in hun verdeling, maar neem nu Prince... Hij zette zich af tegen de industrie met gevolg dat hij zijn eigen artiestennaam niet meer mocht gebruiken. Waarom anders de belachelijke "artist formerly known as..."?
Tegenwoordig draag je een deel van je rechten af aan de platenmaatschappij, anders geen contract. Als je dan gaat dwarsliggen kunnen ze je eruit kegelen maar nog steeds nummers uitbrengen die jij geschreven hebt en jou er wat kruimels voor geven.
Elke platendeal is Faustiaans, maar wel wettelijk... Je MOET niet tekenen, en ik garandeer je; de voorstellen zijn altijd mooi... Wie wil er nu niet rijk en beroemd worden...
Voor elke slag die de consument zou thuishalen, haalt de industrie er 3 thuis... Het is momenteel één van de machtigste industrieëen in de wereld.

Groetjes,
BongZ

Ferux

Legacy Member
Stoeme SABAM, ik verzet er mij tegen door mij gewoon nix van hun regelkes aan te trekken :D.

PapaGanz

Legacy Member
jerre555 zei:
Ken je het petitierecht?

Grtz Oxid

Dat moet schriftelijk zijn; daarom haalt die geendatalimiet.be ook niks uit.
Valse namen, mensen die buiten de kwestie staan (Nederlanders),..

Sabe

Legacy Member
^^pathfinder^^ zei:
mailtje naar de 7vende dag, voor een open debat.

goed gedacht, maar dan nog, ... wie gaat dat doen ?
plus dan hebt ge nog deftig verbaal materiaal nodig om u eigen te verdedigen e :)

spectrious

Legacy Member
Vorige week kwam er een advocaat in de klas. Heel geintreseerd tot em vertelde dat em de vaste advocaat was van SABAM.

Heel de klas :"Hoe slaap jij nog 's nachts?" :p

BraveHeart

Legacy Member
^^pathfinder^^ zei:
mailtje naar de 7vende dag, voor een open debat.
Voorgekouwd debat zul je bedoelen.
Denk je nu echt dat JIJ het voor het zeggen hebt in dit corrupt programma ?
Het is allemaal gatkleverij eerste klasse en er zal gezegd worden wat men in de mond lepelt, gaat men af van het onderwerp verbreekt men simpel gewoon de verbinding en hoort niemand jou niet meer en is automatisch iemand anders aan het woord.
Moest Jurgen Verstrepen nog Zwart/Wit presenteren zou je dat nog kunnen overwegen.
Maar nu ?
Belgie is toch niks anders dan 1 al corruptie, hard to crack :doh:

Je mag tegenwoordig zo in je gelijk zijn, maakt niks uit.
Zij vinden altijd een oplossing om u de mond te snoeren.
Live with it :sop:

fr1sb33

Legacy Member
Volgens mij is het programma Morgen Beter op Canvas daar een betere optie voor.
Maar om hen zover te krijgen daarover een debat te organiseren, dat is al iets anders. (geschikte gasten vinden is nochtans niet moelijk)
En zelfs dan, ik kijk af en toe en ik heb niet de indruk dat hun gezever er uiteindelijk iets toe doet.
Zolang de politieke partijen er zich niet mee bemoeien, zal er niet veel veranderen.
Zij zijn de enige die SABAM ed kunnen stoppen of veranderen, maar ze hebben wel andere katten te geselen. (+ ze zijn incompetent; cfr. splitsing BHV en de andere fiasco's)

^^pathfinder^^

Legacy Member
Sabe zei:
goed gedacht, maar dan nog, ... wie gaat dat doen ?
plus dan hebt ge nog deftig verbaal materiaal nodig om u eigen te verdedigen e :)
materiaal is snel bijeen gesprokkeld he, het fatsoenlijk brengen is wat anders :)
het best lijkt me gewoon wat vuur stoken tot er weer wat polititci beginnen over de wanpraktijken van sabam en ifpi, want een tijd geleden was er wat commotie rond sabam(de naam van de politicus in kwestie weet ik nie meer). Maar iedereen(de grote massa natuurlijk) is dit al vergeten. Het moet gewoon zo ver komen dat mensen(die nie veel met muziek te maken hebben) gaan beginnen nadenken van "dju das waar", als we Jan Modaal kunnen overtuigen is het in de sjacoche.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan