Archief - Welke basgitaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mythe

Legacy Member
Gewoon bij vriend gaan voor uitleg :p.
Wil zou wa funky-rock-softrock gaan :).

spectrious

Legacy Member
Ibanez/Cort/Yamaha kiezen, toch als beginner.


En idd die OLP's liggen oo kwa aan uw stijl, mor is toch wa eentonig door zijn single coil humbucker. Wa juist een fantastische toon geeft me dunkt. Als ge der dan nog Lo-beams oplegt ist plaatje zeer goed :).

mythe

Legacy Member
En eventueel nog iets dat ik kan bijkomen als beginner?
bv.: Oefenboek ofzo? Plectrums, staander?

Cakeman

Legacy Member
mythe zei:
En eventueel nog iets dat ik kan bijkomen als beginner?
bv.: Oefenboek ofzo? Plectrums, staander?
Bas, amp, staander, stemapparaat en eventueel een riem.

TnG-

Legacy Member
swel handig, want een basgitaar is nogal groot (de nek) en de mijn schuift van men been als ik geen riem aandoe

spectrious

Legacy Member
Zonder riem kunde uw gitaar nie aandoen é.
En de magische zweeef motor is nog nie uitgevonden, dus spijtig genoeg zulde riem nodig hebben.

Ik heb lang me van die prutsriemkes gespeeld. Die sneden enorm veel en waren belastend. Nu heb ik een schone, brede leren OW yeah!

Dees

Legacy Member
Riem is niet echt noodzakelijk he, als ge altijd zittend speelt hebt ge dit dus niet nodig.
MAar 't is wel ietsh andigs om te hebben ja:D Nen echt deftigen kost wel al wa geld. voor mijn gitaar die niet zoveel weegt als mijn bas is een riemken van 20 euro genoeg (met foute heavy-metal doodshoofden op:D ), maar mijn bas is echt een zwaar ding, brede lederen riem is dan wel een noodzaak als ge langer dan 10 minuten wilt rechtstaan zonder pijn

TekkaBlade

Legacy Member
Die riem is nu idd ook wel iets waar je niet het goedkoopste van moet nemen...
Zorg vooral dat ie goed past op je gitaar...

Zo heb ik al eens een Fender Stratocaster bijna op de grond zien vliegen omdat de riem er van gleed... Geen gitaren raakten gewond ( gelukkig )

zweebee

Legacy Member
heb zon grave luipaardmotief-blauw-met-zwart-in-zacht-stofke riem gekocht met mijn sterling :p
had ervoor zoiet cheap ma da durfde wel al es slippen .... en kzou da zonde vinden da mijn bas ineens tege de grond vliegt tbh :p

O.T. : Ik zou OLP ni kopen. Electronica is goedkoop en klank is ni fantastisch. Materialen zijn ook goedkoper dan die van het merk waarvan ze hun instrumenten afleiden.

Amp: 30W is zeker genoeg voor kamer. Ik heb lange tijd met een Harkte 30W gespeeld en da was zeker goed genoeg. Hierbij geldt weer hetzelfde: pak liefst betrouwbare merken. Met kleine amps is het wel zo dat de techniek vaak dezelfde is bij alle merken .... maar ik zou weten wa kiezen. Roland/Hartke zou ik nemen. Peavey/Laney is zo hetzelfde type versterker en sound ... thangt er vanaf wa ge goe vind klinken en welke functies er op staan enz.
Totaal aantal watt doet er ni toe, zeker ni op kamer (ik speel met mijn amp op stand 1, ge moet ni vragen)

Stemkaske: zeker kopen, heb er ene van boss en da gaat al 6j mee

staander/riem/plectrums: persoonlijke keuze

Snaren: Ik zou u aanraden om ineens goeie snaren op uw bas te leggen. Fabriekssnaren zijn meestal goedkoop, ruw en rap versleten. Ik ga nooit meer iets anders pakken dan Elixir, maar kvrees da ge daardoor buiten uw budget gaat vallen. D'addario maakt snaren in alle formaten dus daar zulde wel zeker goed mee zijn (heb er zo'n op mijn ibanez hangen).

P.S. Die OLP's zijn die actief? nee e ?

spectrious

Legacy Member
zweebee zei:
heb zon grave luipaardmotief-blauw-met-zwart-in-zacht-stofke riem gekocht met mijn sterling :p
had ervoor zoiet cheap ma da durfde wel al es slippen .... en kzou da zonde vinden da mijn bas ineens tege de grond vliegt tbh :p

O.T. : Ik zou OLP ni kopen. Electronica is goedkoop en klank is ni fantastisch. Materialen zijn ook goedkoper dan die van het merk waarvan ze hun instrumenten afleiden.

Amp: 30W is zeker genoeg voor kamer. Ik heb lange tijd met een Harkte 30W gespeeld en da was zeker goed genoeg. Hierbij geldt weer hetzelfde: pak liefst betrouwbare merken. Met kleine amps is het wel zo dat de techniek vaak dezelfde is bij alle merken .... maar ik zou weten wa kiezen. Roland/Hartke zou ik nemen. Peavey/Laney is zo hetzelfde type versterker en sound ... thangt er vanaf wa ge goe vind klinken en welke functies er op staan enz.
Totaal aantal watt doet er ni toe, zeker ni op kamer (ik speel met mijn amp op stand 1, ge moet ni vragen)

Stemkaske: zeker kopen, heb er ene van boss en da gaat al 6j mee

staander/riem/plectrums: persoonlijke keuze

Snaren: Ik zou u aanraden om ineens goeie snaren op uw bas te leggen. Fabriekssnaren zijn meestal goedkoop, ruw en rap versleten. Ik ga nooit meer iets anders pakken dan Elixir, maar kvrees da ge daardoor buiten uw budget gaat vallen. D'addario maakt snaren in alle formaten dus daar zulde wel zeker goed mee zijn (heb er zo'n op mijn ibanez hangen).

P.S. Die OLP's zijn die actief? nee e ?
OLP's zijn niet actief, maar dat zijn de meeste bassen niet. Ik heb altijd al miserie gehad met Actieve. En zo'n verschil geeft da nu toch ook niet voor ene beginner.

Snaren die erop liggen zouk houden tot ze versleten zijn. Als ze maar klinken. EN het is maar logisch dadde der dan op gaat leggen die bij uw smaak passen é.

Stemkaske: yup must have voor beginner
Riem: Erg belangrijk imo, zonder riem kan ik niie spelen, zeker nie al zittend. Kies voor een brede, lederen. Die geven veel steun aan uw schouders. En die scheuren minder rap

Plectrums: ? wtf, schande als je als bassist me plectrums gaat beginnen ze. Soms kan da wel een schoon ruw geluid geven. Maar toch, fingerstyle klinkt zoveel beter en ge zijt er zoveel meer mee.


En OLP is goed ze. Ken er velen met OLP's en is ideaal om die low end geluiden te produceren. En in praktisch alle budget bassen zit goeikope elektronica. Das WRM de OLP's OLP's zijn en geen Music men (:) )

mythe

Legacy Member
Ik dacht dat da erbij zat. Riem :(. Moeje da nu ook appart kopen. afzetters :p.
Ahja, is het voordeel als je nu al een redelijke basgitaar koopt (heb het niet over basgitaren van 1000 euro) Maar bv. een middel van 600 bv.
Of ben je best met een redelijke prijs - amateur basgitaar te starten?

TekkaBlade

Legacy Member
niets belet je om naar een echte guitarshop te gaan en te vragen wat ze tweedehands hebben eh :)

zweebee

Legacy Member
Plectrums: ? wtf, schande als je als bassist me plectrums gaat beginnen ze. Soms kan da wel een schoon ruw geluid geven. Maar toch, fingerstyle klinkt zoveel beter en ge zijt er zoveel meer mee.

was da nu voor shit? Iedereen speelt toch gelijk em wilt zeker ... jaja de "schande" ...
ik speel 90% met finger/slap whatever maar der zijn altij passages en songs waar ge beter een plectrum kunt gebruiken.
ge hebt chance dak gene "metaldude" ben want anders hadde een litanie van hier tot in tokio over u gekregen vrees ik

maar stop met de bekrompenheid plz . nu


Ik vind de OLP's ni goe klinken, mythe moet maar uitmaken of hij da al dan niet vind.
Ivm budgetbassen en electronica. Er is een verschil tussen kopies, "cheap-versions" (OLP/Squier etc.) en budget bassen. Een ibanez/yamaha/cort van 400 euro is een homogeen samenstelsel van materialen. Een OLP is eigenlijk meer een "gehandicapte" versie van een MM (MM vorm, body/nek samenstelling maar ni actief, slechte electronica, ander brug, minderwaardigere materialen enz.). Als ge ziet wak bedoel :)
Alee, pakt da ge de keuze hebt tussen ne SUB en een OLP, dan zou ik de SUB pakken, no matter what.

Anyway, test maar es verschillende dingen ;) Misschien zijde ni eens voor de MM pickup dus dan doet heel de polemiek er niet toe, de sound is niet zo variabel (bij mij kunde nog vele kanten uit door de pickupswitch, maar da is er bij de OLP en de gewone SUB ook ni)

Vlees

Legacy Member
zweebee zei:
was da nu voor shit? Iedereen speelt toch gelijk em wilt zeker ... jaja de "schande" ...
²nd, ik speel enkel met plectrum, past beter bij ons genre ..

spectrious

Legacy Member
In sommige nummers ja, mor das just de kunst, me uw vingers spelen.

spectrious

Legacy Member
zweebee zei:
Alee, pakt da ge de keuze hebt tussen ne SUB en een OLP, dan zou ik de SUB pakken, no matter what.

Anyway, test maar es verschillende dingen ;) Misschien zijde ni eens voor de MM pickup dus dan doet heel de polemiek er niet toe, de sound is niet zo variabel (bij mij kunde nog vele kanten uit door de pickupswitch, maar da is er bij de OLP en de gewone SUB ook ni)


Daar geefk u wel gelijk, als ge kunt moede voor ne Sub gaan.

deyoeri

Legacy Member
Ik speel nu wel geen bas maar gewoon gitaar. Maar het is geen overbodige luxe om een stemapparaat aan te schaffen (tenzij je met zo een fluit ding wilt werken of meteen op het gehoor wat me zou verbazen), een riem is geen overbodige luxe en plectrums...tja, een vriend van mij speelt bas met zen vingers en bekeek mij vies toen ik speelde op z'n bas met een plectrum. Maar er is weinig schande aan vind ik, natuurlijk is het het "coolst" en best denk ik als je meteen met je vingers speelt. :)

spectrious

Legacy Member
deyoeri zei:
Ik speel nu wel geen bas maar gewoon gitaar. Maar het is geen overbodige luxe om een stemapparaat aan te schaffen (tenzij je met zo een fluit ding wilt werken of meteen op het gehoor wat me zou verbazen), een riem is geen overbodige luxe en plectrums...tja, een vriend van mij speelt bas met zen vingers en bekeek mij vies toen ik speelde op z'n bas met een plectrum. Maar er is weinig schande aan vind ik, natuurlijk is het het "coolst" en best denk ik als je meteen met je vingers speelt. :)
met plectrum vind ik echt voor gitaristen omdat dat fijn werk is. Bas is die soul en funk die uit uw vinger stromen. Niet 4 akkoorden die uit je plectrum komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan