Archief - Sampling en de regels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

felixdraait

Legacy Member
Mike_D zei:
Voor een bas/snar drums en andere drums heb je geen toestemming voor nodig wand die kan ik ook gemaakt hebben met een synthesizer of andere instrumenten.

Loops uit andere songs gebruiken is een heel ander verhaal zo ver ik het begreep mag je een aantal secondes gebruiken zonder enige toestemming om dat het dan niet meer herkenbaar is.

StaRflaM zei:
Nu ik heb mij daar ooit ook is in verdiept. En heb eens gelezen van zolang de sample niet langer is dan 4maten, je deze mag gebruiken zonder royalties te betalen. Maar of dit klopt heb ik totaal geen idee van.

Klopt niet. Je mag geen enkele sample gebruiken zonder hem te clearen bij de relevante platenmaatschappij, gelijk hoe lang hij is. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld geluidsfragmenten uit films die je sampled, etc.

Natuurlijk is het zo dat als de sample zo kort is dat je hem niet meer herkent, je er nooit iets gaat van horen (alhoewel je niet mag onderschatten hoe associatief mensen kunnen zijn op dat vlak). In principe mag dat dus ook niet, maar ja...

Ooit eens iets interessant gelezen trouwens dat mensen geen geluiden kunnen onderscheiden van korter dan 30ms, microsamplen zonder toestemming wordt wel heel veel gedaan.

Fraa

Legacy Member
Daarbij komt dat elke dj een dj licentie van SABAM moet hebben.

Was dat nie enkel nodig voor DJ's die bv met mp3's draaien die niet op de originele drager staan?

Indien ik met legaal aangekochte vinyls/cd's draai kan Sabam mij NOOIT verplichten om een licentie te kopen in mijn ogen & indien ze dat wel willen, dan stop ik er nog liever mee.

MrZodiac

Legacy Member
JuG zei:
Was dat nie enkel nodig voor DJ's die bv met mp3's draaien die niet op de originele drager staan?

Indien ik met legaal aangekochte vinyls/cd's draai kan Sabam mij NOOIT verplichten om een licentie te kopen in mijn ogen & indien ze dat wel willen, dan stop ik er nog liever mee.

Inderdaad, klopt wat je zegt.

Een vinyl omzetten in mp3 om deze te gebruiken in een set, mag ook niet zonder licentie. :angry: (wat voor mij een probleem is, want zit hier met 1000+ vinyls in mp3 omgezet en mag ze zogezegd niet gebruiken)

Niet dat ik daar allemaal mee akkoord ga hoor, t'is gewoon dat ik de laatste maanden me heb verdiept in heel het SABAM gebeuren, maar zie zelf soms het bos niet door de bomen...

Het is nog lang niet geregeld zoals het zou moeten.
Gek toch dat België als enig land altijd maar zijn eigen koppige weg moet gaan terwijl al de andere landen hun zaken al bewezen hebben en we nog veel kunnen leren van Biem/Stemra (Nederland) bvb of de Creative commons.

ByT3 Me

Legacy Member
MrZodiac zei:
Inderdaad, klopt wat je zegt.

Een vinyl omzetten in mp3 om deze te gebruiken in een set, mag ook niet zonder licentie. :angry: (wat voor mij een probleem is, want zit hier met 1000+ vinyls in mp3 omgezet en mag ze zogezegd niet gebruiken)

Niet dat ik daar allemaal mee akkoord ga hoor, t'is gewoon dat ik de laatste maanden me heb verdiept in heel het SABAM gebeuren, maar zie zelf soms het bos niet door de bomen...

Het is nog lang niet geregeld zoals het zou moeten.
Gek toch dat België als enig land altijd maar zijn eigen koppige weg moet gaan terwijl al de andere landen hun zaken al bewezen hebben en we nog veel kunnen leren van Biem/Stemra (Nederland) bvb of de Creative commons.

De dag dat het in menne kop haal van met een auteursrechten vereniging te gaan zal 't toch niet met Sabam zijn maar met een buitenlands, die zijn tenminste van de middeleeuwen en niet gelijk Sabam van de oertijd qua organisatie.

NinjaTune

Legacy Member
MrZodiac zei:
Theorie:

- Daarbij komt dat elke dj een dj licentie van SABAM moet hebben.

not, als je van je originele drager speelt niet. als ik een vinyl-set ga spelen hoef ik helemaal geen licentie.

Enkel als je ze dus idd gaat omzetten zoals je zegt naar mp3, of mp3's bv brandt op cd, ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan