Archief - Sampling en de regels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ByT3 Me

Legacy Member
Ik ben nu zelf wat aan 't producen en zou graag aan sampling doen om te experimenteren.
Maar er is toch iets wat mij vreselijk stoort en dat is de regelgeving er rond.
Je mag dus samplen van werken waarvoor je de toestemming krijgt en die dan mits vergoeding aan de originele auteur verkopen als liedje.
Maar wat is nu het verschil tegenwoordig dat men sampled als producer en als DJ?
Een producer moet het telkens aanvragen en er voor betalen.
Maar een DJ met zijn effecten en loop tools vervormt toch ook een origineel werk en knipt en plakt die toch ook in een ander werk, plus hij wordt er ook nog eens voor betaalt !!!
Ik zie het verschil echt niet waarom een DJ het wel mag en een producer niet.

please explain :/

felixdraait

Legacy Member
Een DJ brengt die plaat met dat gesampled stukje niet uit.

ByT3 Me

Legacy Member
felixdraait zei:
Een DJ brengt die plaat met dat gesampled stukje niet uit.

neen dat klopt, maar hij krijgt er toch geld voor, en 't is dat wat ik niet echt snap. Waarom mag hij samplen en er geld mee verdienen zonder het vooraf te vragen of het ooit te vragen en een producer niet.
Ok bij een producer die sampled en een ander lied van maakt en het een andere naam geeft kan ik enigszins volgen.

Maar een dj brengt die plaat niet uit als apart lied maar wel als set.

nonkel wulle

Legacy Member
Als een dj een set uitbrengt op cd zal die ook moeten toestemming vragen hoor.

ByT3 Me

Legacy Member
nonkel wulle zei:
Als een dj een set uitbrengt op cd zal die ook moeten toestemming vragen hoor.

dat kan ik begrijpen, maar als die set op de radio/fuif/event/internet/podcast is dan moet hem dat niet. Terwijl hij toch ook de klank overbrengt naar de luisteraar.

NinjaTune

Legacy Member
Als producer mag jij ook een bootleg maken, of een remix of eender wat. Zolang die niet officieel gereleased wordt. Vandaar ook sommige whitelabels. Dus ik zie niet in wat je probleem is. Pas als je het uitbrengt en er geld mee verdient moet je het clearen. Een dj die een mixtape officieel uitbrengt in de winkel moet elke track ook clearen of rechten voor krijgen. Als hij gewoon ff speelt voor publiek kan dat ja. Maar zo kan hij ook evengoed een bootleg of een whitelabel of eender wat van een producer spelen. Pas bij officieel uitbrengen gaje in problemen geraken, omdat je er dan zelf mee gaat verdienen.

MrZodiac

Legacy Member
voor zover ik weet betaald elk evenement SABAM. Ook moet je als DJ SABAM betalen en heb je een DJ licentie nodig. Al dat geld zou dan naar de betreffende artiesten gaan.

Natuurlijk werkt het in de "echte wereld" zo niet, dat weet ik ook wel. Maar in princiepe betaald een DJ wel degelijk voor het gebruik van de nummers die hij speelt.

Een producer daarentegen maakt platen om aan de massa te verkopen en moet daarop eveneens SABAM betalen, als het zijn eigen nummers zijn krijgt hij van SABAM dat geld gewoon terug. Als het gaat om remixen gaat een deel van dat geld naar de eigenaar van het origineel.

Bootlegs (white labels) zijn eigenlijk illegaal tot de rechten zijn aangevraagd en daarom ook altijd gewild en moeilijk te vinden.

Al deze wetten en regels gaan natuurlijk in tegen de creatieve "flow" van producers en DJ's...

Pas als je het uitbrengt en er geld mee verdient moet je het clearen.
Dat is dus niet waar, op het moment dat je iets gebruikt wat de creatie is van iemand anders moet je toestemming vragen. Of je er nu geld mee verdient of niet heeft daar niets mee te maken en of je moet betalen ervoor is volledig de beslissing van de eigenaar van het origineel. Het enige wat bepaald of je moet betalen of niet is publiek of persoonlijk gebruik ervan. Zolang je persoonlijk gebruik ervan maakt kunnen ze je niets maken, hoewel de beslissing hiervan volledig afhankelijk is van de auteur.

Uiteraard doet niemand dat... en zijn de SABAM "wetten" zo ingewikkeld dat je er uiteindelijk niet meer aan uit kunt.

NinjaTune

Legacy Member
Theoretisch klopt het volledig wat je zegt. Maar in praktijk zal hetgeen wat ik aanhaal eerder voorkomen.

Anoniem05

Legacy Member
haha, en ik zit hier maar tunes te maken met samples (gratis) op internet gevonden.

Dus als ik ooit (in de verste verte niet maar toch) succesvol word ga ik eerst bij alle sites waar ik samples vandaan heb toestemming moeten vragen?

En met samples bedoel ik kick/snare/drumkits/fx kits etc, dus geen geknip en geplak uit ander nummers.

StaRflaM

Legacy Member
Meestal zijn die free samples wel royalty free.

Nu ik heb mij daar ooit ook is in verdiept. En heb eens gelezen van zolang de sample niet langer is dan 4maten, je deze mag gebruiken zonder royalties te betalen. Maar of dit klopt heb ik totaal geen idee van.

ByT3 Me

Legacy Member
StaRflaM zei:
Meestal zijn die free samples wel royalty free.

Nu ik heb mij daar ooit ook is in verdiept. En heb eens gelezen van zolang de sample niet langer is dan 4maten, je deze mag gebruiken zonder royalties te betalen. Maar of dit klopt heb ik totaal geen idee van.

't is vanaf de 5de maat dat men kan spreken van plagiaat dacht ik.

Maar free samples afhalen en ze commercieel gebruiken is niet altijd toegelaten. Zelfs al is het maar een kick of snare. Altijd eerst de 'Terms of use' lezen. Is ook zo bij vele gratis foto's op 't net.

lenvin

Legacy Member
Maar wat is er eigenlijk theoretisch 'verplicht' om te doen als je als DJ op een feestje draait?
En wat word er gedaan en niet gedaan in praktijk?

MrZodiac

Legacy Member
lenvin zei:
Maar wat is er eigenlijk theoretisch 'verplicht' om te doen als je als DJ op een feestje draait?
En wat word er gedaan en niet gedaan in praktijk?

Theorie:

- Als je echt alles volgens het boekje wil doen, kan je al niet gaan dj'en zonder handelsregister of contract.... (BTW en belastingen gelden voor iedereen)

- Daarbij komt dat elke dj een dj licentie van SABAM moet hebben.

- De organisatoren van het evenement waar je gaat draaien is verplicht SABAM te betalen.

Praktijk

- Dj's draaien waar en wanneer ze willen en vragen wat ze willen zonder iets aan te geven aan de belastingen of BTW aan te rekenen of betalen

- Dj's die weinig of geen geld verdienen hebben al geen licentie, degene die wel veel geld verdienen meestal ook niet, tenzij het gaat om een BV ofzo (onze vriend Regie Penxten bvb.)

- Organisatoren van kleine evenemten geven ook meestal niets aan.


Dat is dan in grote lijnen zo. want dan vergeet ik nog wel wat details.

edit: daarvoor bestaan er website's zoals:

www.sabam.be
www.poppunt.be
....

lenvin

Legacy Member
Maar het is toch beter dat de organisatoren van het feestje waar je gaat draaien het wel aangeeft want dan gaan ze toch minder snel controleren he?

MrZodiac

Legacy Member
lenvin zei:
Maar het is toch beter dat de organisatoren van het feestje waar je gaat draaien het wel aangeeft want dan gaan ze toch minder snel controleren he?

Ik heb zelf van m'n 16'e tot m'n 20'ste wekelijks gedraaid op fuiven en als resident in een disco. (ben er nu 29 trouwens en begeleid nieuwe jeugd organisaties en geef les/workshops in de muziek, organiseren enz...)

Vroeger heb ik samen met 3 vrienden een organisatie opgericht.

Wij betaalde altijd SABAM en verzekering, maar hebben maar 1 keer in al die tijd controle gehad.

het is moeilijk te zeggen, maar als je reclame maakt voor je feest (internet, flyers, op scholen, enz...) geef je het best aan, want SABAM controleert wel degelijk, hoewel de kans klein is dat ze je pakken.

er is ook zoiets als een VZW, vereniging of feitelijke vereniging. Deze laatste is ideaal voor een groep die willen "testen" of het wel gaat lukken.

maar er zijn boeken en websites vol over geschreven... het is moeilijk dat in enkele zinnen samen te vatten.

Mike_D

Legacy Member
Voor een bas/snar drums en andere drums heb je geen toestemming voor nodig wand die kan ik ook gemaakt hebben met een synthesizer of andere instrumenten.
Loops uit andere songs gebruiken is een heel ander verhaal zo ver ik het begreep mag je een aantal secondes gebruiken zonder enige toestemming om dat het dan niet meer herkenbaar is.

lenvin

Legacy Member
MrZodiac zei:
Ik heb zelf van m'n 16'e tot m'n 20'ste wekelijks gedraaid op fuiven en als resident in een disco. (ben er nu 29 trouwens en begeleid nieuwe jeugd organisaties en geef les/workshops in de muziek, organiseren enz...)

Vroeger heb ik samen met 3 vrienden een organisatie opgericht.

Wij betaalde altijd SABAM en verzekering, maar hebben maar 1 keer in al die tijd controle gehad.

het is moeilijk te zeggen, maar als je reclame maakt voor je feest (internet, flyers, op scholen, enz...) geef je het best aan, want SABAM controleert wel degelijk, hoewel de kans klein is dat ze je pakken.

er is ook zoiets als een VZW, vereniging of feitelijke vereniging. Deze laatste is ideaal voor een groep die willen "testen" of het wel gaat lukken.

maar er zijn boeken en websites vol over geschreven... het is moeilijk dat in enkele zinnen samen te vatten.

Maar als DJ kunt je toch geen VZW zijn?
Ofwel soms?

Essit

Legacy Member
Waarom niet gewoon samples pakken(stelen is een groot woord, want welke sound is tegenwoordig nog echt origineel te noemen?) ?

En dan er je eigen draai aan geven... Extra effecten op de loops en zien dat de sound heel wat anders klinkt dan het origineel. Geen haan die ernaar zal kraaien dan :)

nonkel wulle

Legacy Member
MrZodiac zei:
- Daarbij komt dat elke dj een dj licentie van SABAM moet hebben.

Toch niet altijd?:wtf:

ZiNo zei:
En dan er je eigen draai aan geven... Extra effecten op de loops en zien dat de sound heel wat anders klinkt dan het origineel. Geen haan die ernaar zal kraaien dan :)

Zoals Gustavo Bravetti het doen idd niet.:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan