Archief - Q: Defect aan mengpaneel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
w00p zei:
Da zou idd helpen tegen een stroomstoot.
Wa ge ook kunt doen, is hem aanzetten en dan pas de kabel insteken als ge zegt dat die stroomstoot alleen is wanneer ge hem aanzet.
Alhoewel ik vrees da da ook nie zo'n goede oplossing zal zijn! :s

Welja, ik ben aant bidden voor je nuo5. :)
(wil er zelf ook een gvd :D )

:lol:

mja, tis nie dat em niet meer goed functioneert éh,
enkel dat ene ingangetje :sop:

enfin ja, morgen hoor ik wel wat het wordt

w00p

Legacy Member
Aan de 1.5V van nen mp3 speler stel ik mij niet zo'n grootse dingen voor, ma idd, da is echt geen goed idee.
Soms zou ik beter mijn spontante ideetjes voor mezelf houden! :p

NinjaTune

Legacy Member
ik steek alles juist omgekeerd aan en bij het stopzetten doe ik het ook omgekeerd. maakt dat ECHT verschil? int vervolg er dan ook es opletten :)

w00p

Legacy Member
Wel, als er stroomstoten komen enzo, wat normaal is bij het opstarten van electromotors, dan worden deze doorgestuurd naar componenten die droog staan.
Hmm, eigelijk ist allemaal zo logisch, dak daar nie zelf op gekome ben. :)

wauw, eigelijk moet ge al op uw start knop drukken voor da ge uw mengpaneel aangezet hebt, en moogt ge die nie opnieuw starten als mixer en amp nog aanstaan.

Wel extreem eigelijk. :p

edit: lol nee, die stroomstoot v/d motor wordt uitgeoefend op het electriciteitsnet, niet op het geluidssignaal... :D

TRFluffy

Legacy Member
ehm, als ik mijn laptop aansluit op versteker en terwijl in andere ingang de mixer dan geeft dat geruis. trek ik een van beiden uit, no problem.

dus een aardingsprobleem heeft WEL uitwerking op het geluid.

en ook als gij uwe tt aflegt met schuif open, hoor je wel een tikje ze...

breez

Legacy Member
w00p zei:
Wel, als er stroomstoten komen enzo, wat normaal is bij het opstarten van electromotors, dan worden deze doorgestuurd naar componenten die droog staan.
Hmm, eigelijk ist allemaal zo logisch, dak daar nie zelf op gekome ben. :)

wauw, eigelijk moet ge al op uw start knop drukken voor da ge uw mengpaneel aangezet hebt, en moogt ge die nie opnieuw starten als mixer en amp nog aanstaan.

Wel extreem eigelijk. :p

edit: lol nee, die stroomstoot v/d motor wordt uitgeoefend op het electriciteitsnet, niet op het geluidssignaal... :D
lol jah tzou nogal knal geven zeker door u boxen moest da stroomstoot geven als ge u motor doet draaien

imho is da gewoon toeval dat die ingang op u mengpaneel kapot is en heeft da nix met stroomstoten ofzo te maken

NinjaTune

Legacy Member
TRFluffy zei:
en ook als gij uwe tt aflegt met schuif open, hoor je wel een tikje ze...


idd als ik mijn cd spelers afleg met schuivers open hoor ik ook altijd ne tik. ma nooit aandacht aan gegeven dat dat kwaad kon ofzo

.eX3

Legacy Member
ik krijg ook die stroomstoten op mene nuo5, goed, ik leer weer iets bij, zal er de volgende keer aan denken als ik men gear afzet

Jaws

Legacy Member
BrEeZiE zei:
lol jah tzou nogal knal geven zeker door u boxen moest da stroomstoot geven als ge u motor doet draaien

imho is da gewoon toeval dat die ingang op u mengpaneel kapot is en heeft da nix met stroomstoten ofzo te maken
idd, kdenk ook dat het toeval is, als zo'n nuo 5 nog ni tegen stroomstoot van MP3 speler kan

Myst!Q

Legacy Member
TRFluffy zei:
dus een aardingsprobleem heeft WEL uitwerking op het geluid.

En wie dit ontkent is een grote ezel :p

En iedereen is hier bezig met stroomstoot si en stroomstoot la .. Goed bezig gasten. Ik als elektronicus had eigenlijk allang da mengpanneel opengevezen en eerste kijk zegt alles. zit er een draadje los ? Zie je een zwarte plek op de print .. etc etc etc .. Het probleem is soms simpeler dan je denkt.

Dat van die stroomstoot lijkt mij heel onwaarschijnlijk tenzij je mp3 op het max volume stond en dat zou dus wel eens schadelijk kunnen geweest zijn maar die info zie ik hier nergens staan dus dan kunde zoveel als niets gaan besluiten .. :)

Flipkikker

Legacy Member
Myst!Q zei:
En wie dit ontkent is een grote ezel :p

En iedereen is hier bezig met stroomstoot si en stroomstoot la .. Goed bezig gasten. Ik als elektronicus had eigenlijk allang da mengpanneel opengevezen en eerste kijk zegt alles. zit er een draadje los ? Zie je een zwarte plek op de print .. etc etc etc .. Het probleem is soms simpeler dan je denkt.

Dat van die stroomstoot lijkt mij heel onwaarschijnlijk tenzij je mp3 op het max volume stond en dat zou dus wel eens schadelijk kunnen geweest zijn maar die info zie ik hier nergens staan dus dan kunde zoveel als niets gaan besluiten .. :)

meer info: ;)

1) ik ga da nie openvijzen zolang ik garantie en goeie service heb (morgen breng ik men mengpaneel binnen, ze hebben een eigen hersteldienst, en alst toch nie zou lukken hebk em over 2 weken terug doordat ze hem opsturen...)
2) mp3speler stond op maxvolume, mijn gain was zodanig bijgeregeld dat em maximum in het oranje speelde (0db dus), en zo goed als altijd in het groen...
enkel bij het uitschakelen piekt hij tot boven de rode leds en licht mijn peak waarschuwingslichtje fel op

ik hoop dat er een simpel kabeltje los is ofzo, maar ik heb er mijn twijfels bij, ik heb em slechts 1 keer op verplaatsing meegedaan, en dat was niet eens een echte fuif, (was naar babsie) en das al een hele tijd geleden
voor de rest bleef mijn mengpaneel altijd binnen ons huis...

nuja, probleem zal dus wel snel gefixt worden :)

Myst!Q

Legacy Member
Flipkikker zei:
meer info: ;)

1) ik ga da nie openvijzen zolang ik garantie en goeie service heb (morgen breng ik men mengpaneel binnen, ze hebben een eigen hersteldienst, en alst toch nie zou lukken hebk em over 2 weken terug doordat ze hem opsturen...)
2) mp3speler stond op maxvolume, mijn gain was zodanig bijgeregeld dat em maximum in het oranje speelde (0db dus), en zo goed als altijd in het groen...
enkel bij het uitschakelen piekt hij tot boven de rode leds en licht mijn peak waarschuwingslichtje fel op

ik hoop dat er een simpel kabeltje los is ofzo, maar ik heb er mijn twijfels bij, ik heb em slechts 1 keer op verplaatsing meegedaan, en dat was niet eens een echte fuif, (was naar babsie) en das al een hele tijd geleden
voor de rest bleef mijn mengpaneel altijd binnen ons huis...

nuja, probleem zal dus wel snel gefixt worden :)

Dat hij piekt tot boven de rode led's bij het uitschakelen is vrij normaal -> Ontlading van de condensatoren. Het kan mss helpen als je alles zodanig regelt voor het afsluiten dat je gain enzo naar beneden staan -> grotere weerstand waardoor de ontlading minder schadelijk zal zijn.

Enja, dat je je dat niet zal openvijzen, daar geef ik ergens wel gelijk in maar ik zou het niet kunnen laten en geloof me vrij, keb al redelijk wa terug in gang gekregen ze, tis ma best ook :p

Maja, iets kan loskomen door slijtage of opwarming ook é, hoe belachlijk het ook klinkt :)

Flipkikker

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dat hij piekt tot boven de rode led's bij het uitschakelen is vrij normaal -> Ontlading van de condensatoren. Het kan mss helpen als je alles zodanig regelt voor het afsluiten dat je gain enzo naar beneden staan -> grotere weerstand waardoor de ontlading minder schadelijk zal zijn.

Enja, dat je je dat niet zal openvijzen, daar geef ik ergens wel gelijk in maar ik zou het niet kunnen laten en geloof me vrij, keb al redelijk wa terug in gang gekregen ze, tis ma best ook :p

Maja, iets kan loskomen door slijtage of opwarming ook é, hoe belachlijk het ook klinkt :)

opwarming lijkt me mogelijk aangezien dat soms een hele (warme) namiddag aanstaat terwijl ik vollenbak muziek draai :p
slijtage is bedenkelijk, kheb em nog maar sinds de zomervakantie

Myst!Q

Legacy Member
Flipkikker zei:
opwarming lijkt me mogelijk aangezien dat soms een hele (warme) namiddag aanstaat terwijl ik vollenbak muziek draai :p
slijtage is bedenkelijk, kheb em nog maar sinds de zomervakantie

Laat eens weten é wa het probleem was ;)

Kben benieuwd, tkan zijn dat uwe ingangstrap derdoor zit ze maar normaal hoorde dan zoiets als *knets* of riekte wel iets en ziede meestal wel rook .. :p

phoenix01

Legacy Member
Ik had ongeveer hetzelfde probleem.
De VU-meter werkte wel nog en er kwam ook nog geluid door mijn koptelefoon van dat kanaal, maar er kwam geen geluid meer uit mijn boxen. Ik dacht dat de fader hoogst waarschijnlijk kapot zou zijn (alhoewel ik het maar vreemd vond dat die opeens niet meer werkte...)
Dus ik begin mijn mengpaneel open te draaien, maar zag er niks verkeerd aan.
Toen kreeg ik mijn crossfader in de gaten... :sop:

Het probleem kan inderdaad simpeler zijn als je eerst denkt :unsure:
Maar aangezien de VU-meter ook al niet meer oplicht, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Ik zou toch nog eens alles goed nakijken :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan