Hayrus zei:
WAUW! (verslag volgt vanavond, nu word ik verondersteld te werken)
Sigur Rós dus. Ik had natuurlijk al enorm hoge verwachtingen en in mijn ogen was het al op voorhand geslaagd (band die bij mij op nummer 1 stond om live te zien en een prachtige locatie, alsof ze gemaakt is voor de band).
Sigur Rós Concert Setlist at Openluchttheater Rivierenhof, Deurne on August 27, 2012 | setlist.fm
Het begin was direct raak met Ekki Mukk (ik ga geen moeite doen voor accenten). Het nummer klinkt live veel minder gewogen en werkte dus goed als intieme opener. Tijdens het tweede nummer viel het geluid van de basgitaar weg, maar terwijl daar aan gewerkt werd, speelde de rest gewoon door (inclusief violistes en blazers). Verder waren er nog wat technische mankementen, maar daar kon de band volgens mij weinig aan doen en hebben ze zich op het einde nog voor verontschuldigd ook. Een paar nummers verder hoorde ik de eerste 2 seconden van Vaka, toen die ook wegvielen. Behoorlijk jammer, totdat het plaats maakte voor Saeglopur, kippenvelmoment nummer...
De rest was echt een droom. Ik stond redelijk vooraan, maar vond het fantastisch om af en toe eens achterom te kijken naar al die mensen in het 'amfitheater'. Gewoon opgaan in de mensen, die locatie (licht en kleur!) en de muziek

De eerste helft van Festival vond ik enorm ontroerend, terwijl ik dat op plaat zelfs een minder goed nummer vind. Verder is Jonsi er ook in geslaagd om iedereen stil te krijgen midden in een nummer; ik schat een halve minuut complete stilte (mooi dat er geen enkele onnozelaar tussen zat die iets riep od). Hafsol was (ik quote mijn mede concertganger) 'een ideale afsluiter waarvan je toch voelt dat het geen afsluiter is'.
In de bis (of zeg maar grand coda) kwam Vaka dan toch (hemels) en de traditionele epische afsluiter van ( ) die eeuwig mocht blijven doorgaan.
Edit: er werd behoorlijk weinig gespeeld van Valtari. Dat had voor mij wel gemogen, maar zoiets is live natuurlijk moeilijker te brengen.
Noot: het was voor mij de eerste keer. Ik heb dus geen vergelijkingsbasis, maar dit vond ik echt perfect geslaagd. Unieke ervaring en enorm blij dat ik ben kunnen gaan
UnFinished zei:
+1