Archief - mondharmonica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boogje

Legacy Member
Io,

Ik dacht er de laatste tijd aan om eens een mondharmonica te kopen en (uiteraard) er op leren spelen. Ik vond de mondharmonica altijd al een enorm 'krachtig' in de zin dat het zeer sterke emoties kan teweegbrengen. Als fan van Bob Dylan en ook in mindere mate Bruce Springsteen merk ik dit maar al te vaak in hun songs. :)

Nu, ik ken wel geen notenleer en wil er eens op mijn dode gemak aan beginnen om te leren spelen, maar gewoonweg op mijn eentje en zonder enorm veel boe of ba. Hiervoor heb je een diatonische mondharmonica nodig heb ik gehoord. Een chromatische is veel moeilijker, maar daar kan je ook veel meer toonhoogtes mee spelen. Maar bon, wat is nu het verschil tussen een diatonische Richter (één rij gaatjes) en een Tremolo (twee rijen gaatjes)? Wikipedia gebruiken kan ik ook, maar ik wil dus vooral weten of er (veel) verschil is qua klank etc.

Voor de rest: laten we hier een officiële mondharmonica thread van maken, als iemand dat al speelt hierzo. ^^

Cheers,

-boogje

kelexys

Legacy Member
Ik heb er ooit ook eens eentje gekocht, een hohner blues harp in A. Het is zeker niet gemakkelijk. Om de echte bluesnoten te krijgen moet je de noten kunnen benden en dat is niet van het simpelste. Ik ben er dan ook mee gestopt :)
Kijk even op dit forum Bluesharp - Mondharmonica - Forumindex , daar ga je misschien meer info kunnen krijgen

boogje

Legacy Member
Geen probleem in dat geval. Mijn excuses dan ook voor de comment. Ik dacht dat je het wél had gelezen, maar de Wikipedia-pagina postte met als betekenis dat het een belachelijke thread was.

kelexys zei:
Ik heb er ooit ook eens eentje gekocht, een hohner blues harp in A. Het is zeker niet gemakkelijk. Om de echte bluesnoten te krijgen moet je de noten kunnen benden en dat is niet van het simpelste. Ik ben er dan ook mee gestopt :)
Kijk even op dit forum Bluesharp - Mondharmonica - Forumindex , daar ga je misschien meer info kunnen krijgen

Bedankt.

boogje

Legacy Member
Oh,ja. Die had ik al reeds bekeken hoor, maar een thread bump van 2 jaar is 'not done'.

shiftyke

Legacy Member
Deze hou ik in het oog, ik wil ook wel mondharmonica kunnen spelen, ervaringen?

Wel dure gevallen als ik zo eens rondsurf :o

Sightblinder

Legacy Member
Ik heb een paar jaar mondharmonicalessen gevolgd. Het is geen makkelijk instrument (welk instrument is dat wel?), maar de leercurve is zeker niet zo steil als bij de gitaar om maar iets te noemen. Ik raad u zeker aan om simpel te beginnen, koop een goedkope diatonische mondharmonica. Daar kan je dan de tonen mee oefenen want het eist wel enige gewenning :) dat is het belangrijkste in het begin: de tonen kennen, zuiver kunnen spelen en snel kunnen spelen zonder te moeten nadenken waar die ene noot weer ligt. Voor de rest... tja, voor mij is het ook al lang geleden maar dat forum dat hier een paar posts eerder is vermeld, zal je wel verder kunnen helpen :)

Jitterbop

Legacy Member
ik speel zelf ook mondharmonica, een hohner blues harp in C en veel mensen onderschatten het klein maar fijn instrumentje :p en als beginnende "smoelenschuiver" kan je al een harmonica kopen van 25 a 30 €

boogje

Legacy Member
In orde. Ik zal eens in de vakantie gaan zien naar een blues harp C, aangezien die overal wordt aangeraden.

Twizt

Legacy Member
Sorry voor de kick :D Maar hoe lees je voor een harmonica je muziek? Dat zullen wel noten zijn neem ik aan?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan