boogje
Legacy Member
Io,
Ik dacht er de laatste tijd aan om eens een mondharmonica te kopen en (uiteraard) er op leren spelen. Ik vond de mondharmonica altijd al een enorm 'krachtig' in de zin dat het zeer sterke emoties kan teweegbrengen. Als fan van Bob Dylan en ook in mindere mate Bruce Springsteen merk ik dit maar al te vaak in hun songs.
Nu, ik ken wel geen notenleer en wil er eens op mijn dode gemak aan beginnen om te leren spelen, maar gewoonweg op mijn eentje en zonder enorm veel boe of ba. Hiervoor heb je een diatonische mondharmonica nodig heb ik gehoord. Een chromatische is veel moeilijker, maar daar kan je ook veel meer toonhoogtes mee spelen. Maar bon, wat is nu het verschil tussen een diatonische Richter (één rij gaatjes) en een Tremolo (twee rijen gaatjes)? Wikipedia gebruiken kan ik ook, maar ik wil dus vooral weten of er (veel) verschil is qua klank etc.
Voor de rest: laten we hier een officiële mondharmonica thread van maken, als iemand dat al speelt hierzo. ^^
Cheers,
-boogje
Ik dacht er de laatste tijd aan om eens een mondharmonica te kopen en (uiteraard) er op leren spelen. Ik vond de mondharmonica altijd al een enorm 'krachtig' in de zin dat het zeer sterke emoties kan teweegbrengen. Als fan van Bob Dylan en ook in mindere mate Bruce Springsteen merk ik dit maar al te vaak in hun songs.
Nu, ik ken wel geen notenleer en wil er eens op mijn dode gemak aan beginnen om te leren spelen, maar gewoonweg op mijn eentje en zonder enorm veel boe of ba. Hiervoor heb je een diatonische mondharmonica nodig heb ik gehoord. Een chromatische is veel moeilijker, maar daar kan je ook veel meer toonhoogtes mee spelen. Maar bon, wat is nu het verschil tussen een diatonische Richter (één rij gaatjes) en een Tremolo (twee rijen gaatjes)? Wikipedia gebruiken kan ik ook, maar ik wil dus vooral weten of er (veel) verschil is qua klank etc.
Voor de rest: laten we hier een officiële mondharmonica thread van maken, als iemand dat al speelt hierzo. ^^
Cheers,
-boogje



Maar hoe lees je voor een harmonica je muziek? Dat zullen wel noten zijn neem ik aan?