Jaws
Legacy Member
Dat meer en meer dj’s hun vinyltas thuislaten en met een laptop naar de club afzakken is al langer geweten. Zowel festivaltoppers als mindere goden draaien geregeld sets met uitsluitend mp3’s aan elkaar. Ze mixen die dan niet op de klassieke manier, maar door middel van computersoftware zoals Traktor Dj Studio. In Engeland is het vanaf nu toegestaan om te draaien met zo’n digitale privé-kopie van een opname. Voorwaarde is wel dat ze elk jaar een licentie van ongeveer € 300 (excl. Btw) neertellen bij het PPL, de Engelse variant op Sabam. Zonder licentie blijft het strafbaar om voor een publiek met mp3’s (of andere digitale kopieën) te draaien.
De herkomst van de kopie is onbelangrijk. Het kan dus gaan om een reproductie van een eerlijk gekochte cd of vinylplaat, om een legale download, maar evengoed om een illegale kopie. Er wordt dus gevreesd dat deze maatregel de deur naar het onbeperkt dj’en met illegaal gedownloade mp3’s zal openzetten.
Welke gevolgen de wet nu juist zal hebben is nog niet bekend. De toonaangevende Engelse dj Fergie van BBC Radio 1, gaf al te kennen niet op de hoogte te zijn van de invoering van de licentie. Volgens hem is de maatregel de meeste dj’s ontgaan, en draait het gros van de disk jockeys lustig verder zonder licenties.
bron: www.dj2dj.be
wat denken jullie hiervan?
ik vind het zelf heel raar dat ge met illegale mp3's moogt draaien ineens, voor alle labels die platen voor dj's maken is dit natuurlijk fataal, 1 iemand zet de plaat op mp3 en hup iedereen mag dat zomaar draaien
De herkomst van de kopie is onbelangrijk. Het kan dus gaan om een reproductie van een eerlijk gekochte cd of vinylplaat, om een legale download, maar evengoed om een illegale kopie. Er wordt dus gevreesd dat deze maatregel de deur naar het onbeperkt dj’en met illegaal gedownloade mp3’s zal openzetten.
Welke gevolgen de wet nu juist zal hebben is nog niet bekend. De toonaangevende Engelse dj Fergie van BBC Radio 1, gaf al te kennen niet op de hoogte te zijn van de invoering van de licentie. Volgens hem is de maatregel de meeste dj’s ontgaan, en draait het gros van de disk jockeys lustig verder zonder licenties.
bron: www.dj2dj.be
wat denken jullie hiervan?
ik vind het zelf heel raar dat ge met illegale mp3's moogt draaien ineens, voor alle labels die platen voor dj's maken is dit natuurlijk fataal, 1 iemand zet de plaat op mp3 en hup iedereen mag dat zomaar draaien
ad:
