Archief - Legaal Dj'en met MP3's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jaws

Legacy Member
Dat meer en meer dj’s hun vinyltas thuislaten en met een laptop naar de club afzakken is al langer geweten. Zowel festivaltoppers als mindere goden draaien geregeld sets met uitsluitend mp3’s aan elkaar. Ze mixen die dan niet op de klassieke manier, maar door middel van computersoftware zoals Traktor Dj Studio. In Engeland is het vanaf nu toegestaan om te draaien met zo’n digitale privé-kopie van een opname. Voorwaarde is wel dat ze elk jaar een licentie van ongeveer € 300 (excl. Btw) neertellen bij het PPL, de Engelse variant op Sabam. Zonder licentie blijft het strafbaar om voor een publiek met mp3’s (of andere digitale kopieën) te draaien.

De herkomst van de kopie is onbelangrijk. Het kan dus gaan om een reproductie van een eerlijk gekochte cd of vinylplaat, om een legale download, maar evengoed om een illegale kopie. Er wordt dus gevreesd dat deze maatregel de deur naar het onbeperkt dj’en met illegaal gedownloade mp3’s zal openzetten.

Welke gevolgen de wet nu juist zal hebben is nog niet bekend. De toonaangevende Engelse dj Fergie van BBC Radio 1, gaf al te kennen niet op de hoogte te zijn van de invoering van de licentie. Volgens hem is de maatregel de meeste dj’s ontgaan, en draait het gros van de disk jockeys lustig verder zonder licenties.

bron: www.dj2dj.be

wat denken jullie hiervan?

ik vind het zelf heel raar dat ge met illegale mp3's moogt draaien ineens, voor alle labels die platen voor dj's maken is dit natuurlijk fataal, 1 iemand zet de plaat op mp3 en hup iedereen mag dat zomaar draaien

Blezz

Legacy Member
Belachelijk, maar wel een stap vooruit in de goeie richting. Een te grote stap maybe, ze zouden het facet "illegaal" eruit moeten laten. Ik ben voorstander van een (wel kleinere) som zodat je dan met kopies van je eigen gekocht materiaal mag draaien + legaal gedownde tracks

Addow

Legacy Member
Ik sluit me eensgezind bij Real aan.
Ik had het daarnet op id&t gelezen, en ik vond het toen al even belachelijk. Pas op eh, geef DJ's een vinger en ze nemen gans de arm, ik ben eens curieus tot wat dit leiden zal...

w00p

Legacy Member
Hier zijn geen woorden voor... :sad:

Weg met muziek en de passie ervoor, hello geld!

BraveHeart

Legacy Member
Als iedere MP3 DJ met ne laptop legaal zijn CD's koopt zie ik het probleem niet.
Je hebt het alles wat muziek is op uwe laptop legaal in uw bezit.
Waarom daar NOG eens voor neertellen ?
Mijn broer draait al jaren met BPM Studio :s
Als je daar nu 300€ voor neer telt per jaar of niet, dat zal je aan dat mp3tje toch niet zien.
Een MP3 is een MP3 komt dat van het internet af of van een CD die je gekocht hebt.
Op MP3 staat geen certificaat, daar een heffing opzetten is iedereen over dezelfde kam scheren.
Kan iedereen gelijk illegaal gaan downloaden, je betaalt er toch jaarlijks voor om ze te mogen draaien.
Zo zijn al die heffingwetten, er verandert helemaal niks het enige wat verandert dat je mag voor betalen.
Dat maakt de zaak juist niks meer legaal of minder illegaal, voor hun eigen zakken dan heb je het ook wel gehad :sop:

LoRdOfMaDnEs

Legacy Member
Eigenlijk zijn mp3's echt niet geschikt om op grotere events te gebruiken, veel te lage kwaliteit.

Imp

Legacy Member
LoRdOfMaDnEs zei:
Eigenlijk zijn mp3's echt niet geschikt om op grotere events te gebruiken, veel te lage kwaliteit.

en gij hoort da verschil mss ?
ontopic:
+ eindelijk legaal met finalscratch ed draaien
- ga veel te veel misbruik van gemaakt worden imho

LoRdOfMaDnEs

Legacy Member
Als je een beetje goed luisterd hoort iedereen dat verschil. Met je koptelefoon of langs de boxen van je pc hoor je dat idd niet, maar op een een beetje deftige installatie zeker wel.

skampy

Legacy Member
hangt er toch vanaf ? met een 256 kb/s mp3 ga je niet echt verschil horen denk ik.

on topic: het is -behalve de illegale mp3's- idd een stap in de goei richting (als ik me niet vergis, is mp3 draaien hier nog altijd uit den boze), 't wordt tijd dat mn beseft dat dit waarsch de toekomst wordt en dat men dus de wetgeving moet aanpassen

LoRdOfMaDnEs

Legacy Member
Mp3's zijn natuurlijk ook lastig om te equalizen, aangzien er hopen frequenties uitgefilterd zijn.

Malkavian

Legacy Member
LoRdOfMaDnEs zei:
Eigenlijk zijn mp3's echt niet geschikt om op grotere events te gebruiken, veel te lage kwaliteit.

True dermee dat de meeste ook met WAVs of AIFFs gaan spelen
dj F.R.A.N.K speelt zo en hij is er tevreden mee
Natuurlijk gebruikt hij eigen platen enzo en neemt hij ze zelf op
Het is de toekomst hoor, gedaan met het sleuren van platen bakken
gewoon laptop en its done. Natuurlijk gaan de DJs nogaltijd platen kopen
om dat die een mooi geluid geven, als je het dan in AIFF of WAV opneemt dan heb je een goede benadering van dat geluid.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Malkavian zei:
True dermee dat de meeste ook met WAVs of AIFFs gaan spelen
dj F.R.A.N.K speelt zo en hij is er tevreden mee
Natuurlijk gebruikt hij eigen platen enzo en neemt hij ze zelf op
Het is de toekomst hoor, gedaan met het sleuren van platen bakken
gewoon laptop en its done. Natuurlijk gaan de DJs nogaltijd platen kopen
om dat die een mooi geluid geven, als je het dan in AIFF of WAV opneemt dan heb je een goede benadering van dat geluid.

Denkt ge dat dat de toekomst is? Ik strijd dat niet af op lange termijn, maar de eerste 10 jaar... mm denk ik dat dat maar heel traag zal gaan. En skills om met een bpm programmeke te mixen , mmmm ... dan gaat er nog meer overvloed zijn aan DJ's, kvind het geen goede zaak. Platen sleuren vind ik idd ook lastig... maar de klank van een plaat enzo, overtreft elke mp3, zelfs 320 kbps enz...

Nijntje

Legacy Member
Waarom zo een spel rond MP3?
Is een MEDIUM.
Net zoals vinyl of een compact disc.

Grodit

Legacy Member
ik weet niet of jullie er al van gehoord hebben, maar er is momenteel een wetsvoorstel in de maak om legaal gedownloade mp3's te bestempelen als origineel medium, wat betekend dat je het net als CD's en platen mag gebruiken in het openbaar zonder daar een extra licentiekost voor te hoeven betalen. Maw, als je heden via Itunes gedownloade liedjes vanop je ipod aansluit in een café/fuif/jeugdhuis ben je eigenlijk illegaal bezig.

Tot nu toe moest je via speciaalzaken zoals DJ Matic werken om dat voor elkaar te krijgen.

Maar daar komt als de wet wordt goedgekeurd binnenkort een einde aan.

w00p

Legacy Member
Ik vind platen meesleuren wel de moeite waard eerlijk gezegd.
Kheb vandaag eens zitten rondkloten met de enigste drumnbass plaat die ik heb (een 2*12" uit de koopjes, eigelijk een miskoop) en ik moet zeggen dat het onmogelijk is om zo'n muziek te mixen met een programmatje.
Terwijl ik, als bescheiden kamer-techno-DJ, die in vergelijking met een computerprogramma redelijke fouten zou maken in het beatmatchen en pitchen e.d. zonder probleem drum'n'bass kon pitchen en mixen.

Voor regelmatige muziek kan je inderdaad talentloze snotneuzen achter een laptop zetten en ze pro laten klinken, maar eens de muziek wat gecompliceerder wordt worden ze ontmaskerd!

Waarom je tijd verspillen om de ondergang van muziek te vergemakkelijken?

Kyran

Legacy Member
Nijntje zei:
Waarom zo een spel rond MP3?
Is een MEDIUM.
Net zoals vinyl of een compact disc.
Word.
Ik snap echt niet waarom ik nog eens zou moeten betalen voor de mp3's die ik online KOOP. Dan kan ik het net even goed illegaal gaan downloaden.
Het wordt dus echt dringend tijd dat ze gekochte mp3's herkennen als origineel medium.

1337mr.hanky

Legacy Member
mp3 mixen is voor janetten, da kan echt iedereen
dus waarom moeite doen?

NinjaTune

Legacy Member
1337mr.hanky zei:
mp3 mixen is voor janetten, da kan echt iedereen
dus waarom moeite doen?

Al gehoord van cd spelers/cd turntables met MP3 functie, serato, final scratch, ... ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan