Archief - Je zangtstem trainen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Ik heb eens gehoord dat op zich iedereen kan zingen met veel oefening. Is dat daadwerkelijk zo? Hoe goed kan iemand die slecht zingt uiteindelijk zingen?

128MB

Legacy Member
Ik oefen van tijd tot tijd eens de lyrics van een liedje vanbuiten.
Nu zitk hier gans alleen int appartement en probeer ik Elton John - Daniel perfect na te zingen :cool:

simpele lyrics enzo :unsure: nja zingen, ik kopieer gewoon

Stabby

Legacy Member
Bedankt voor de tips, maar daar ben ik voorlopig niet veel mee. Ik wil vanaf september zangles volgen (jazz zang), maar ik vraag me af of dat veel gaat opbrengen en dat mijn geld waard zal zijn.

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
probeer eerst oortraining, onthou alle noten, zorg dat je ze vast hebt in je hoofd en probeer ze na te zingen. gebruik een piano/keyboard hiervoor.

Je hebt ook een programma ter beschikking genaamd Earmaster Pro.
Zoek ook op google, youtube naar Eric Arceneaux, hij heeft goeie opwarmingtips enzo.

ps: iedereen kan zingen, sommige mensen moeten gewoon meer moeite doen.

BongZrGooD

Legacy Member
Eén van de grootste misvattingen, vooral de laatste jaren, is dat iedereen kan zingen. Dankzij onnoemelijk veel talentenshows lijkt het zo, maar dit is jammer genoeg niet het geval. Ten eerste moet je stem geschikt zijn om te zingen, en niet iedereen heeft nu éénmaal een zangstem. Veel moeite doen is dus helemaal niet genoeg, en het kan je stem totaal naar de knoppen helpen. Zingen lijkt makkelijk omdat je er zogezegd geen extern instrument voor nodig hebt, en zeggen dat iedereen het kan is bijna hetzelfde als zeggen dat iedereen kan voetballen. Iedereen kan tegen een bal stampen, en daar houdt het dan ook op.
Eigenlijk geeft die houding van "iedereen kan zingen" me de kriebels, en het doet het zingen op zich een geweldig onrecht aan.
Natuurlijk is het tegenwoordig makkelijker met de gegeven apparatuur, alles kan worden rechtgetrokken, zelfs live; en het digitale chorus bijklankje wordt er gewoon bijgenomen.

Dan is er natuurlijk ook nog het verschil tussen een zanglijn zelf vinden of het klakkeloos kopiëren van een zanglijn op een nummer. En zelfs dan, zingen is heel wat meer dan dat.

Als je van plan bent zangles te gaan volgen, is er dan geen mogelijkheid waar je een zogezegd ingangsexamen kan doen, om daadwerkelijk uit te vissen of die lessen je wat gaan opbrengen want uiteindelijk had de Schuer wel gelijk toen hij iets in de trant zei van: Kaat blijft beter bij de vaat. Iedereen kan zingen onder de douche, en voor de naaste familie is het veelal ook wel geweldig talent dat zich daar herbergt... De werkelijkheid is meer dan eens anders.

En toch, op een zeker niveau kan iedereen alles, gewoon een kwestie van wat als aanvaardbaar niveau wordt gezien; en vandaag de dag geldt voor mij: "The standard that is mediocrity"

Groetjes,
BongZ

Hondengans

Legacy Member
Volgens mij kan wel iedereen leren zingen in de zin van de juiste tonen produceren met je stem en dus niet vals klinken. Hoe hoog & laag je kan en welke kleur je stem heeft lijken mij dan iets minder beïnvloedbaar, practice makes perfect, maar ken je grenzen..

Sick`

Legacy Member
Ik zou zeggen, tis gelijk gitaarspelen, ge zult er al dan niet in slagen de juiste noten te spelen en technieken toe te passen, maar als uw instrument gelijk een beginnerset van 100 euro klinkt, dan gaat ge daar wel niks aan kunne veranderen :D Maar met wat sjaans kunde maybe een genre zoeken/beginnen waar da wel thuispast :p

Implar

Legacy Member
Sick` zei:
Ik zou zeggen, tis gelijk gitaarspelen, ge zult er al dan niet in slagen de juiste noten te spelen en technieken toe te passen, maar als uw instrument gelijk een beginnerset van 100 euro klinkt, dan gaat ge daar wel niks aan kunne veranderen :D Maar met wat sjaans kunde maybe een genre zoeken/beginnen waar da wel thuispast :p

Koop dan een nieuwe gitaar hé :unsure:

OT: inderdaad best kijken om een 'ingangsexamen' te doen. Als je stem niet gemaakt is om te zingen, dan zullen die lessen je geen fantastische zanger maken. Het zou jammer zijn mocht je betalen en erna pas merken dat het nog steeds op niets trekt.

Stabby

Legacy Member
Hebben ze dat overal, zo'n ingangsexamen? Het lijkt me idd een goed idee om dat eerst te doen.

Het is voor jazz zang, moest dat iets uitmaken. Geen pop en al die zever.

Tr1ploid

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Eén van de grootste misvattingen, vooral de laatste jaren, is dat iedereen kan zingen. Dankzij onnoemelijk veel talentenshows lijkt het zo, maar dit is jammer genoeg niet het geval. Ten eerste moet je stem geschikt zijn om te zingen, en niet iedereen heeft nu éénmaal een zangstem. Veel moeite doen is dus helemaal niet genoeg, en het kan je stem totaal naar de knoppen helpen. Zingen lijkt makkelijk omdat je er zogezegd geen extern instrument voor nodig hebt, en zeggen dat iedereen het kan is bijna hetzelfde als zeggen dat iedereen kan voetballen. Iedereen kan tegen een bal stampen, en daar houdt het dan ook op.
Eigenlijk geeft die houding van "iedereen kan zingen" me de kriebels, en het doet het zingen op zich een geweldig onrecht aan.
Natuurlijk is het tegenwoordig makkelijker met de gegeven apparatuur, alles kan worden rechtgetrokken, zelfs live; en het digitale chorus bijklankje wordt er gewoon bijgenomen.

Dan is er natuurlijk ook nog het verschil tussen een zanglijn zelf vinden of het klakkeloos kopiëren van een zanglijn op een nummer. En zelfs dan, zingen is heel wat meer dan dat.

Als je van plan bent zangles te gaan volgen, is er dan geen mogelijkheid waar je een zogezegd ingangsexamen kan doen, om daadwerkelijk uit te vissen of die lessen je wat gaan opbrengen want uiteindelijk had de Schuer wel gelijk toen hij iets in de trant zei van: Kaat blijft beter bij de vaat. Iedereen kan zingen onder de douche, en voor de naaste familie is het veelal ook wel geweldig talent dat zich daar herbergt... De werkelijkheid is meer dan eens anders.

En toch, op een zeker niveau kan iedereen alles, gewoon een kwestie van wat als aanvaardbaar niveau wordt gezien; en vandaag de dag geldt voor mij: "The standard that is mediocrity"

Groetjes,
BongZ
Wow, klinkt haast alsof je er wetenschappelijk onderzoek naar hebt zitten doen. :ironic:
't Is niet omdat zoveel mensen die niet kunnen zingen, DENKEN dat ze het wel kunnen, dat ze het mits training nooit zouden kunnen. Ge moet volgens mij gewoon weten wat uw bereik is. Ge kunt misschien ook ingangsexamen doen voor gitaarlessen: Als ge niet na de eerste keer proberen u G akkoord niet kan vormen in een halve seconde zult ge nooit goed genoeg zijn. :doh:

Om de allerbeste te zijn hebde natuurlijk wel talent nodig, maar operazangeres/Matthew Bellami/... vind ik nu toch niet net boven 'mediocrity'

onsmozes

Legacy Member
Ook ik denk dat heel belangrijk is te weten wat je wel en niet kan. Bereik is dan inderdaad het eerste trefwoord. Wat nog in me opkomt: resonantie, articulatie, "in het masker", ademhaling, buikstem.

Dennoman

Legacy Member
Ik weet van mezelf dat ik nooit een groot zanger zal worden, maar men heeft wel gezegd dat ik een heel stabiele stem heb. Ik ben niet toondoof, dus ik weet wel van mezelf wanneer ik vals zing of niet, dat doet gelukkig al veel.

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van wat materiaal om een avondvullend programma te maken samen met wat vrienden, hier zou eventueel wat muziek bij mogen ook. Ik ken iemand die overweg kan met piano en de accordeon en daar zou een degelijke zangstem bij mogen :)

Heeft hier iemand al gewerkt met vocal coaches? Zou graag eens de mening van een pro horen.

Johnny Sniper

Legacy Member
Ge kunt al eens beginnen met wa warm-ups te doen, da maakt al een heel verschil uit.

Op youtube vind ik Eric Arcenaux wel goed:
YouTube - Vocal Warmup: Part 1- Diaphragm Exercise
YouTube - Vocal Warmup: Part 2 - Freeing Your Vocal Range
YouTube - Vocal Warmup: Part 3 - Improving Tone
YouTube - Vocal Warmup: Part 4 - Protecting The Throat

check ook zeker zijn andere vids eens :)

The Zen of Screaming is ook ne goeien DVD, ook vol warm-up oefeningen, en zoals de titel doet vermoeden wordt er ook in uitgelegd hoe ge moet screamen. leerrijke dvd wel :)

hf.

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
@Bongz: ik heb misschien te haastig geantwoord, je hebt gelijk niet iedereen kan zingen, maar je kan ook niet zeggen tegen stabby, dat hij er geen moeite in moet steken.

@Stabby zoek anders een privéleraar dat gaat veel gemakkelijker en is ook persoonlijker.

Dennoman zei:
Ik weet van mezelf dat ik nooit een groot zanger zal worden, maar men heeft wel gezegd dat ik een heel stabiele stem heb. Ik ben niet toondoof, dus ik weet wel van mezelf wanneer ik vals zing of niet, dat doet gelukkig al veel.

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van wat materiaal om een avondvullend programma te maken samen met wat vrienden, hier zou eventueel wat muziek bij mogen ook. Ik ken iemand die overweg kan met piano en de accordeon en daar zou een degelijke zangstem bij mogen :)

Heeft hier iemand al gewerkt met vocal coaches? Zou graag eens de mening van een pro horen.

wat bedoel je met vocal coaches? gewoon een privé leraar of is het nog iets anders?

BongZrGooD

Legacy Member
Tr1PloiD zei:
Wow, klinkt haast alsof je er wetenschappelijk onderzoek naar hebt zitten doen. :ironic:
't Is niet omdat zoveel mensen die niet kunnen zingen, DENKEN dat ze het wel kunnen, dat ze het mits training nooit zouden kunnen. Ge moet volgens mij gewoon weten wat uw bereik is. Ge kunt misschien ook ingangsexamen doen voor gitaarlessen: Als ge niet na de eerste keer proberen u G akkoord niet kan vormen in een halve seconde zult ge nooit goed genoeg zijn. :doh:

Om de allerbeste te zijn hebde natuurlijk wel talent nodig, maar operazangeres/Matthew Bellami/... vind ik nu toch niet net boven 'mediocrity'

Want: iemand die een G akkoord kan vormen in een halve seconde kan wel gitaar spelen?

Heb ik het ergens over Matt Bellamy??

"Ge moet gewoon weten wat uw bereik is", en als dat bereik totaal geen gevoel voor melodie of ritme is kan je dat leren?
Vergeet het.

Ik ken, mede dankzij een leven lang ervaring met muziek en samenwerken met goede muzikanten, een hoop schitterende muzikanten die absoluut niet kunnen zingen, omdat hun stem er gewoon niet geschikt voor is. Het is een fysiek iets, jouw argumenten zeggen dat iedereen alles zou kunnen leren, met totaal lak aan een bepaald niveau, the standard that is mediocrity.

Ja hoor, Kanye West kan zingen... De man heeft bakken geld, hopen muzikanten rond hem die hem zouden kunnen leren zingen, en toch moet hij gebruik maken van hard -en software die zijn stem ten allen tijde recht moeten trekken... Om dan maar een ander voorbeeld te gebruiken.

Iedereen kan leren zingen, als je de standaard laag genoeg legt...
The Standard That IS mediocrity.

Groetjes,
BongZ

Trouwens, de reden waarom ik voorstelde een soort van ingangsexamen te doen, was gewoon om de threadstarter een raad te geven, zodat hij bij een professional een analyse zou kunnen laten maken, teneinde geen geld te verspillen indien zijn talenten ergens ander liggen.

Dennoman

Legacy Member
Ik geloof niet dat iedereen een geweldig zanger zou kunnen worden, maar ik geloof wel dat iedereen die een beetje een "normale" stem heeft (as in: niet verkloot door het roken of drinken ofzo) wel zijn of haar stem kan leren beheersen.

Er zijn inderdaad mensen die toondoof zijn en niet weten wanneer ze er niks van bakken. Dan zie je dus die totale afgang van mensen die al jarenlang ervaring hebben met optreden en dan in programma's als Idool aantreden om er natuurlijk totaal te worden afgeslacht door de aanwezige jury.

Stabby

Legacy Member
Mijn resultaat:

88.9% Correct = 93rd percentile

Above 90%: exceptional performance
Above 80%: very good performance

En ik heb nooit muzikale training gehad.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan