Archief - Gitaarthread n°9: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Recipe4hate

Legacy Member
(Even een kopietje van een ander forum hier droppen. Jullie mening ligt mij ook nauw aan het hart! <3)

Ik ben wat aan het rondneuzen en neig steeds meer in de richting van een modeler die naar een actieve speaker gaat. (FRFR oplossing ipv Tube amp met pedalboard)

Voordelen die ik erbij denk te halen:
Gedaan met geklooi met pedaaltjes waarbij je moet tapdansen om alles goed te krijgen (om nog maar te zwijgen als je tegelijkertijd het kanaal van je versterker moet wisselen).
Gedaan met zeulen van zwaar materiaal.
Thuis oefenen over / instellen van dezelfde sounds die je op repetitie / live kan brengen
Rechtstreeks naar de pa -> redelijk zeker van je geluid + ook geen gezeur meer over mics.

Mijn eerste gedacht was een Line 6 HD500X die je kan sturen naar de Line 6 StageSource L2M.
Blijkt dat deze heel braaf kunnen samenwerken.

Ik heb ook veel goeds gelezen over de Line 6 Helix en natuurlijk de Fractal AX8.

Anderszijds heb ik in mijn studiootje een Avid Eleven Rack staan, die ik eventueel zou kunnen gaan gebruiken, maar dan ben ik natuurlijk nog steeds afhankelijk van een goeie midi controller (Ground Control misschien)?
Wil natuurlijk ook zeggen dat ik die steeds moet loskoppelen/aankoppelen aan mijn monitors en pc als ik er thuis/repetitie/live iets mee wil doen...

Je merkt het al: ik ben er nog niet helemaal uit en hoe meer ik erover opzoek, hoe minder overzicht ik nog krijg.

Daarom: laat jullie gaan!
Waarom zou ik toch niet naar een FRFR setup gaan?
Moet ik per sé die dure L2M speakers hebben? Zijn deze luid/efficient genoeg om door een mix te snijden?
Is de Helix echt zoveel beter dan de HD500X?
Kunnen kleine/grote live PA-mannen er vrede mee vinden dat ik plots hen een DI kabeltje geef en niet vraag voor een micro?

Recipe4hate

Legacy Member
En dan bijkomstig:
als ik voor de 11R zou gaan als primary modeler, dan heb ik ook een degelijke footcontroller nodig.
Waarom zijn die klotedingen zo duur? :S Ik dacht: oh, midi aansturing via wat knopjes, dat kan niet zo veel kosten, maar heb me schromelijk vergist.
Voor een degelijk apparaat ben je gemakkelijk €350-€500 kwijt...

Dan kan ik beter de HD500X aanschaffen en die zowel als modeler als externe midicontroller voor de 11R gaan gebruiken.
Dan heb ik tenminste 2 voor de prijs van 1 ;)

En nu we er toch over bezig zijn: wie kent andere goeie, betaalbare, krachtige, neutrale actieve speakers?



(Is't zo goed, Kid_C? :unsure:)

Carrion

Legacy Member
Aangezien gij toch gaat optreden in dezelfde stijl als dat ik gedaan heb kan ik u enkel het volgende zeggen:

Qua sound gaat er niets boven een dikke lampenbak die ge door een deftige cab jaagt. Op de meeste plekken waar ge gaat optreden gaat 9/10 enkel een basic zanginstallatie staan of als er een volledige PA is gaat deze meestal echt ruk klinken. Hoe vaak wij geweigerd hebben om door de PA te spelen en puur over onze versterkers kan ik niet op 10 handen tellen denk ik. En vaak wordt de PA bemand door ne kameraad die weet welke schuifkes hij open moet zetten en daar blijft het zowat bij, dus die constante zekerheid van geluid is ook nooit gegarandeerd als ge puur digitaal gaat spelen.

Meestal klinken die modellers ook veel te afgekapt naar mijn mening, ben er eigenlijk totaal geen fan van tenzij je echt naar de übers zoals een AxeFX of Kempler gaat kijken. En het doet ook veel aan uw presence, het klinkt debiel maar het publiek kijkt liever naar een band met een full backline achter zich dan met een klein bordje op de grond. Nu als ge dit met stage banners gaat oplossen maakt da nie uit natuurlijk.

Het is inderdaad een hele hoop gesleur, maar da's naar mijn mening een van de charmes van optreden.

But that's my 2 cents, er zullen er wss ook genoeg zijn die echt pro-modellers zijn.

Recipe4hate

Legacy Member
Carrion zei:
Aangezien gij toch gaat optreden in dezelfde stijl als dat ik gedaan heb kan ik u enkel het volgende zeggen:

Qua sound gaat er niets boven een dikke lampenbak die ge door een deftige cab jaagt. Op de meeste plekken waar ge gaat optreden gaat 9/10 enkel een basic zanginstallatie staan of als er een volledige PA is gaat deze meestal echt ruk klinken. Hoe vaak wij geweigerd hebben om door de PA te spelen en puur over onze versterkers kan ik niet op 10 handen tellen denk ik. En vaak wordt de PA bemand door ne kameraad die weet welke schuifkes hij open moet zetten en daar blijft het zowat bij, dus die constante zekerheid van geluid is ook nooit gegarandeerd als ge puur digitaal gaat spelen.

Meestal klinken die modellers ook veel te afgekapt naar mijn mening, ben er eigenlijk totaal geen fan van tenzij je echt naar de übers zoals een AxeFX of Kempler gaat kijken. En het doet ook veel aan uw presence, het klinkt debiel maar het publiek kijkt liever naar een band met een full backline achter zich dan met een klein bordje op de grond. Nu als ge dit met stage banners gaat oplossen maakt da nie uit natuurlijk.

Het is inderdaad een hele hoop gesleur, maar da's naar mijn mening een van de charmes van optreden.

But that's my 2 cents, er zullen er wss ook genoeg zijn die echt pro-modellers zijn.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit mijn Eleven Rack door een FRFR 1000 watt speaker heb laten gaan, dus daar kan ik niet oordelen.
Thuis over mijn KRK monitors klinkt ie wel heel erg goed :)

En ja, ik heb inderdaad nog al gehoord dat de meeste sound guys technisch niet goed genoeg zijn om zo'n apparaten deftig in de mix te gooien.

Trouwens, stage banners? Gewoon voor fake walls of amps gaan :D
http://i101.photobucket.com/albums/m44/big-kahuna/Misc/WallofDoom.jpg

Recipe4hate

Legacy Member
JorisBlack zei:
Als ge het probleem hebt van tegelijk meerdere pedalen/amp channels te moeten veranderen: daar bestaan ook goeie MIDI loopers voor. (bv One Control - Controlling Your Effect Pedals - Innovation that needs little explanation )

Ofwel doet ge zoals ik: verander het belangrijkste eerst (hetgene dat ge het duidelijkste hoort), en dan daarna al de rest.

Probleem is dat mijn amp geen midi-in heeft, dus kanalen wisselen is nog steeds niet evident.
En ja, ik gebruik uw techniek ook :D

Objector

Legacy Member
Zelfs speel ik zowel live als thuis op een Axe-FX II en ik heb eigenlijk het ganse proces van volledig analoog naar volledig digitaal, en alles daartussen, doorlopen.

In het begin gebruikte ik mijn Axe-FX enkel als pre-amp en stuurde ik deze door mijn Peavey 6505 poweramp naar een Laboga V30 cab. Uiteindelijk werd ik het sleuren met zo veel materiaal echt wel beu en verkocht ik mijn Peavey en Laboga en nam ik een Matrix poweramp en een Electro Voice ELX12 monitor in de plaats.

De vrijheid die ik toen kreeg door volledig FRFR te gaan was een openbaring, want plotseling kon ik de presets die ik thuis gebruikte (met hoofdtelefoon en door KRK monitors) ook live gebruiken. Van deze setup ben ik lang tevreden geweest, maar soms miste ik toch wel dat gevoel van een halfstack die achter je staat te blazen. En zoals eerder aangehaald, het ziet er gewoon niet rock 'n roll uit.

Toen kreeg ik onverwacht de kans om twee Matrix CFR12 monitors te kopen voor de prijs van één. Deze stonden al lang op mijn lijstje als 'droomrig', maar ik kon het mezelf nooit verantwoorden zoveel geld te spenderen aan twee kleine 1x12 monitors. Deze aankoop was uiteindelijk echt wel een cruciale stap in het vinden van de juiste sound. Veel betere spreiding en het feit dat ik nu door twee speakers speel, bracht echt terug de 'ballen' in mijn sound. En dat in stereo... Mijn GAS voor een 4x12 cabinet is volledig weg.

Om maar te zeggen: FRFR heeft enorm veel potentieel, maar het vergt veel meer tijd om de sound te vinden die je zoekt. Het is veel minder plug and play dan een normale halfstack. Dit nadeel weegt voor mij echter niet op tegen de voordelen zoals: veel minder kilo's mee te sleuren, overal dezelfde sound door rechtstreeks in de PA te pluggen, stereo, presets van thuis ook live, ...

Recipe4hate

Legacy Member
Objector zei:
Om maar te zeggen: FRFR heeft enorm veel potentieel, maar het vergt veel meer tijd om de sound te vinden die je zoekt. Het is veel minder plug and play dan een normale halfstack. Dit nadeel weegt voor mij echter niet op tegen de voordelen zoals: veel minder kilo's mee te sleuren, overal dezelfde sound door rechtstreeks in de PA te pluggen, stereo, presets van thuis ook live, ...

Anderszijds kan je thuis wel gewoon verder gaan met het zoeken van je sound.
Met een tube-amp moet ik hier op mijn appartementje niet beginnen zoeken :p Dan komen de buren meehelpen!

Sir.WarCry

Legacy Member
Wel interessant om te lezen hoe iedereen hier hun eigen amp heeft en die mee sleurt naar de concerten. Hier in Japan is dat niet de gewoonte. Ik gebruik altijd maar wat er in de repetitiestudio beschikbaar is (Marshall JCM900 vooral).

Nu door deze thread ben ik mij wel gaan afvragen wat kleine live bands hier doen. Gisterenavond in de studio heb ik het eens gevraagd aan deze grietjes en ze gebruiken blijkbaar ook gewoon maar wat er beschikbaar is in het "live house" waar ze spelen. Kzou liever ook mijn eigen amp hebben maar kzou niet weten waar die te zetten in mijn piepklein appartementje.

JorisBlack

Legacy Member
Sir.WarCry zei:
Wel interessant om te lezen hoe iedereen hier hun eigen amp heeft en die mee sleurt naar de concerten. Hier in Japan is dat niet de gewoonte. Ik gebruik altijd maar wat er in de repetitiestudio beschikbaar is (Marshall JCM900 vooral).

Nu door deze thread ben ik mij wel gaan afvragen wat kleine live bands hier doen. Gisterenavond in de studio heb ik het eens gevraagd aan deze grietjes en ze gebruiken blijkbaar ook gewoon maar wat er beschikbaar is in het "live house" waar ze spelen. Kzou liever ook mijn eigen amp hebben maar kzou niet weten waar die te zetten in mijn piepklein appartementje.

ja als er niks beschikbaar is moet ge uw eigen shit meepakken he

Sir.WarCry

Legacy Member
Zeker dat. Ik vind het gewoon interessant om dat cultuurverschil te zien. Zoals ik zeg zou ik ook veel liever mijn eigen amp hebben ze. Dan hebt ge tenminste een sound die ge kent en waarop ge kunt rekenen... of toch 1 heel grote variabele minder.

Recipe4hate

Legacy Member
Sir.WarCry zei:
Wel interessant om te lezen hoe iedereen hier hun eigen amp heeft en die mee sleurt naar de concerten. Hier in Japan is dat niet de gewoonte. Ik gebruik altijd maar wat er in de repetitiestudio beschikbaar is (Marshall JCM900 vooral).

Nu door deze thread ben ik mij wel gaan afvragen wat kleine live bands hier doen. Gisterenavond in de studio heb ik het eens gevraagd aan deze grietjes en ze gebruiken blijkbaar ook gewoon maar wat er beschikbaar is in het "live house" waar ze spelen. Kzou liever ook mijn eigen amp hebben maar kzou niet weten waar die te zetten in mijn piepklein appartementje.

Tuurlijk pak ik mijn eigen materiaal mee.
Waar anders gaat ge uw groepsgeluid definieren?
Dan staat ge op een live gig met uw eigen materiaal, dat totaaaal niet ingesteld is op de andere muzikanten en plots hebt ge door dat het heel erg ruk klinkt.
Zo'n repetities zijn ideaal om ook wat aan uw tone te werken hé :p

jos deboomslang

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Tuurlijk pak ik mijn eigen materiaal mee.
Waar anders gaat ge uw groepsgeluid definieren?
Dan staat ge op een live gig met uw eigen materiaal, dat totaaaal niet ingesteld is op de andere muzikanten en plots hebt ge door dat het heel erg ruk klinkt.
Zo'n repetities zijn ideaal om ook wat aan uw tone te werken hé :p

"in den tijd" dat ik nog regelmatig optrad (ongeveer 10 jaar geleden) was er meestal een backline voorzien en namen wij enkel onze amps mee. heel vaak op crap cabs gespeeld, maar het scheelde een stuk in gesleur :)
zelfs onze drummer nam zo weinig mogelijk zijn eigen kit mee
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan