Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sander.

Legacy Member
Okay... Ik ben nu dus al meer dan een uur bezig met het stemmen van 5 snaren... Volgens mij is dit stemapparaat niet meer goed... Eerst pakt hij de hele tijd de verkeerde snaar. Als je hem bijna zo los draait dat je hem wel 5 cm kan schuiven geeft hij eindelijk de goede snaar aan. Maar dan goed gestemd krijgen is echt onmogelijk... Heb je eindelijk een snaar goed gestemd, ga je naar de volgende, lukt die niet. Ga je maar eens terug. Ja hoor... Volgens dat apparaatje is hij dan al weer ontstemt... !@$!@$!@$

Recipe4hate

Legacy Member
Beste Sander, het stemmen in het begin kan zeer frustrerend zijn. Het stemapparaat zal misschien wat afwijken, maar ik denk dat het eerder aan jouw techniek ligt.
Normaal als het stembakje op 440 staat afgesteld, moet je bij benadering zuiver kunnen stemmen hoor.

Het klopt ook dat nieuwe snaren direct terug ontstemmen. Wat ik doe na nieuwe snaren op te leggen is ze eens goed rekken (gewoon zo ver mogelijk uittrekken) en opnieuw stemmen. Vervolgens eens veel te hard spelen (aanslaan) en opnieuw stemmen. Doe je dit een paar keer, dan gaan de snaren veel sneller hun vaste vorm aannemen.

Hou er ook rekening mee dat je snaren best in verhouding tot elkaar stemt. Je kan dit aftoetsen door bijvoorbeeld de vijfde fret van je lage E (dikste snaar) in te drukken. Deze zou dezelfde klank moeten geven als de open A snaar (tweede dikste snaar).

Dit is de volgorde:
e (zou hetzelfde moeten klinken als E, maar hoger)
B (5e fret = e)
G (4e fret = B)
D (5e fret = G)
A (5e fret = D)
E (5e fret = A)

Sander.

Legacy Member
Hoe stel je dat stembakje 440? Want er valt eigenlijk niks in te stellen op dit stemapparaatje...
Deze heb ik nu:
http://www.tasset.com/images/boston/btu50.jpg

En is het normaal dat er een ruis uit de versterker komt als je de clean wat opdraait? Ik heb hem nu heel zacht staan en het volume van de gitaar hard... Want daar komt me toch een ruit uit...

Edit:
OKE, NU BAAL IK ECHT! Ik stem hem precies zoals dat kastje wil, staat hij eindelijk helemaal goed en dan PATS, daar gaat de snaar. Ligt hij in 2 stukken. Pardon hoor, maar dit hoort toch zeker niet?

Kapoen

Legacy Member
Ben je zeker dat je de spanning van de snaren niet te hoog hebt gedraait? Het stembakje geeft alleen aan wat ie denkt te horen, maar dat kan best een stuk te hoog of te laag zijn voor je snaren.

Sander.

Legacy Member
Kapoen zei:
Ben je zeker dat je de spanning van de snaren niet te hoog hebt gedraait? Het stembakje geeft alleen aan wat ie denkt te horen, maar dat kan best een stuk te hoog of te laag zijn voor je snaren.
Ja, blijkbaar heb ik hem te strak gespannen... Het was dus blijkbaar te strak gespannen voor de snaren... :( .

Sick`

Legacy Member
NPD :D Mijn Fulldrive ingeruild met een Xotic BB :)

Die Fulldrive lag me toch niet echt. Leuke dingen uit te halen, maar teveel getweak om van de eene leuke sound naar de andere te geraken (vaak te luid, stil, schel, woofy, mid heavy, en eer je dan weer alles wat in balans hebt..).

desolation

Legacy Member
Iemand hier soms interesse in een Colorsound Supa Tonebender?
Een orginele weliswaar, geen vieze reissue :)

Recipe4hate

Legacy Member
Sander. zei:
Hoe stel je dat stembakje 440? Want er valt eigenlijk niks in te stellen op dit stemapparaatje...
Deze heb ik nu:
http://www.tasset.com/images/boston/btu50.jpg

En is het normaal dat er een ruis uit de versterker komt als je de clean wat opdraait? Ik heb hem nu heel zacht staan en het volume van de gitaar hard... Want daar komt me toch een ruit uit...

Edit:
OKE, NU BAAL IK ECHT! Ik stem hem precies zoals dat kastje wil, staat hij eindelijk helemaal goed en dan PATS, daar gaat de snaar. Ligt hij in 2 stukken. Pardon hoor, maar dit hoort toch zeker niet?

Ik ben 99.99% zeker dat dat stembakje op 440 staat.

En het klopt wat Kapoen zegt: iedere octaaf heeft de noot waarop jouw snaar gestemd moet staan. Wanneer je dus deze te hard aandraait, zal je waarschijnlijk opnieuw naar de noot kunnen stemmen, maar dit keer een octaaf hoger.
De spanning op je snaren is nu dusdanig hoog dat het breken ervan slechts een kwestie van tijd is.
Dergelijke dingen doe je als beginner best niet alleen.
Toen ik voor het eerst begon heb ik ook iemand anders mijn gitaar laten stemmen.

vloet

Legacy Member
Ik zou precies ff op youtube ofzo luisteren hoe de snaren van een juist gestemde gitaar moeten klinken. Dat zal het stemmen met dat stembakske toch al makkelijker maken voor een beginner denk ik.

Sick`

Legacy Member
Godver die Xotic BB is een zalige pedaal. Ik zag die telkens als boost opduiken, dus ik dacht dat het gewoon een vuile boost was met noise supression, maar dat is het dus verre van (hoewel hij daarvoor ook uitermate geschikt is).

Klinkt kwa gain gelijk de King of Tone, en als je de bass boost gaat ie niet modderig klinken en doet hij ook de highs niet verdwijnen maar maakt de sound gewoon een pak vetter zoals het moet. Kan indien nodig zelf ook als clean boost gebruikt worden.

Dit is zeker een keeper! :D

Sander.

Legacy Member
Zo. Vanavond zijn mijn ouders bij elkaar geweest (gescheiden) om te overleggen. Er was toch uitgekomen dat de ruis zo erg was dat we hem toch niet hebben gekozen. De reparatie kosten zijn waarschijnlijk hoger dan dat de gitaar totaal waard is. We geven de gene waarvan we deze spullen hebben geleend een nieuw setje snaren erbij, en dan mag hij daar weer vrolijk verder met verstoffen zoals hij daar al jaren deed....

Wat we gaan bestellen:
Ibanez GAX30
Roland CUBE-15XL
Dit lijkt me toch mooi spul :) ?

Sick`

Legacy Member
Ik wil me niet moeien, maar lijkt me dat je ouders eigenlijk toch voor elkaar gemaakt zijn ;)

Ontopic: daar moet je zeker mee verder kunnen, je moet wel doorzettingsvermogen hebben :)

vloet

Legacy Member
Vannacht gedroomd dat ik 3 nieuwe pedalen had :unsure:
Er zat een booster bij en iets oranje, maar voor de rest weet ik het niet meer, lol.

Sander.

Legacy Member
vloet zei:
Vannacht gedroomd dat ik 3 nieuwe pedalen had :unsure:
Er zat een booster bij en iets oranje, maar voor de rest weet ik het niet meer, lol.

Hahaha, zo droom je nog eens wat xD .

Recipe4hate

Legacy Member
vloet zei:
Vannacht gedroomd dat ik 3 nieuwe pedalen had :unsure:
Er zat een booster bij en iets oranje, maar voor de rest weet ik het niet meer, lol.

En hoe klonken ze? :D

Sander.

Legacy Member
Alles is besteld bij infomusic.nl :D . We zullen zien wanneer het aan komt :) .

Sander.

Legacy Member
Ik ben heel blij, maar ook wat teleurgesteld tegelijk.
Ik heb de versterker! Alleen de rest ontbreekt nog -__- . Ik hoop dat de rest snel komt...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan