Archief - Fuif met uitnodiging: sabam?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jezus v NASA...

Legacy Member
Hallo,

Voor onze 18e verjaardag plannen wat vrienden en ik een fuif te organiseren. Nu zei één van ons dat we als we de fuif op uitnodiging doen geen sabam moeten betalen.. Ik zou natuurlijk kunnnen mailen naar sabam met deze vraag maar veel kans dat ik volgens hun toch zou moeten betalen of dit nu moet of niet.. Nu was dus mijn vraag of dit inderdaad klopt dat we geen sabam moeten betalen als de fuif op uitnodiging is? En in welke mate geldt die uitnodiging? Is het bijvoorbeeld voldoende een lijst van alle aanwezigen te hebben aan de ingang of moet je ook kunnen bewijzen dat iedereen een uitnodiging heeft gehad? (kwestie dat we anders niet voor iedereen een persoonlijke uitnodiging moeten maken en gewoon hun namen kunnen opschrijven aan de ingang?) En indien we uitnodigingen geven moeten deze op naam zijn of geldt een "flyer" met "uitnodiging" erop ook als een een uitnodiging? En ik neem aan dat het dan ook verboden is inkom te vragen aan de uitgenodigden of mag dit toch? (kwestie van te weten hoe we de prijs van drank gaan moeten berekenen?)

alvast bedankt!

Hannes

XoN`-

Legacy Member
Voor vaten moete g'n sabam betalen & zie dat het bij 'privé' blijft & dan is da normaal g'n probleem

Anti-flag

Legacy Member
uiteindelijk , als ge ni teveel reclame maakt , moet ge al veel pech hebben dat Sabam zou langskomen e:)

Rider

Legacy Member
past mr op!!

van de moment da ge een enigzins hoorbare muzikale scheet laat, zou dien controlleur wel is aan uw deur kunnen verschijnen!

Dimitri_knt

Legacy Member
yuw

ik dacht dat een guestlist aan de deur genoeg was..

grtz

Defees

Legacy Member
ge kunt het privé maken dan moete genen sabam betalen... is't zelfde als een famille feesje... als daar nen robbie williams cd opsta, moete der toch ni voor betalen :p

DSK

Legacy Member
in theorie moet ge wel betalen... enkel in de familiale kring moet geen sabam worden betaald. Aangezien nie al uw maten familie zijn moet er dus in principe worden afgedokt.

Familie kan wel ruim worden gezien imho (zijn we nie allemaal familie van Adam & Eva?)

Een beetje van een redelijke controleur ziet een privé feestje wel door de vingers. Zet gewoon iemand aan de deur die vraagt wie iedereen is die binnenkomt (zogezegde vorm van controle) of zorg voor een lijst met namen op voorhand.

InFerNo

Legacy Member
ik heb gelezen dat ge voor fuiven niet meer moet betalen, gelezen in de 'Metro' :) stond op de voorpagina

DSK

Legacy Member
!nFy zei:
ik heb gelezen dat ge voor fuiven niet meer moet betalen, gelezen in de 'Metro' :) stond op de voorpagina

da's een minister die oproept om da nie meer te doen...
maar da's nie echt volgens de wet ;)

Tah_b00nz0r

Legacy Member
wij hebbe ook privé fuifke gedaan :) guest list opgenome enz en jah ook geen sabam betaald :) nix probs gehad

VinceFeet

Legacy Member
Gelden voor privé-fuiven dezelfde regels als voor openbare fuiven?

Privé-feestjes en dus ook privé-fuifjes vallen in principe niet onder dezelfde regels als fuiven, maar uiteraard wel onder de algemene regels van openbare orde, nachtlawaai, burenhinder, enz. waartegen de politie altijd kan optreden.

Een privé-fuif moet dus niet gemeld worden en hoeft geen vergunningen, maar kan ook steeds stilgelegd worden door de politie omwille van de hierboven opgesomde redenen. Opgelet! Ook als je een privé-fuif geeft moet je sabam en billijke vergoeding betalen.

TIP : Ook al bestaat geen wettelijke meldingsplicht (en kan ze door de gemeente niet ingesteld worden) voor privé-feestjes, het is uiteraard aangewezen om de buren (en eventueel zelfs de politie) op de hoogte te brengen van je initiatief. Zo laat je zien dat je rekening wil houden met de nachtrust van de omwonenden en dat je klachten zoveel mogelijk wil voorkomen. Iemand die op voorhand verwittigd is, zal niet zo vlug een klacht indienen en zal eerder zoeken naar een aanvaardbaar compromis als bijvoorbeeld de muziek te luid staat.

Dit heb ik van www.fuifpunt.be

WC-Eend

Legacy Member
Het heeft niets te maken met familie maar wel met 'privé sfeer'. Als uw fuif niet publiek toegankelijk is (en dat is niet het geval aangezien je een uitnodiging moet hebben om binnen te mogen) dan moet je geen sabam betalen.

update: ivm met quote hierboven: volgens de cursus 'recht van het intellectueel eigendom' die ik gekregen heb, moet je geen sabam betalen. Da's natuurlijk wel al 6 jaar geleden ofzo, dus misschien is daar ondertussen verandering in gekomen.

VinceFeet

Legacy Member
WC-Eend zei:
Het heeft niets te maken met familie maar wel met 'privé sfeer'. Als uw fuif niet publiek toegankelijk is (en dat is niet het geval aangezien je een uitnodiging moet hebben om binnen te mogen) dan moet je geen sabam betalen.

update: ivm met quote hierboven: volgens de cursus 'recht van het intellectueel eigendom' die ik gekregen heb, moet je geen sabam betalen. Da's natuurlijk wel al 6 jaar geleden ofzo, dus misschien is daar ondertussen verandering in gekomen.

Je kan gelijk hebben hoor, ik heb er geen verstand van. Maar ik citeer gewoon water op die website staat (ik organiseer namelijk ook een openbare fuif) en ik gok (hoop! :p ) dat die up to date is.

Legendary d.C.

Legacy Member
WC-Eend zei:
Het heeft niets te maken met familie maar wel met 'privé sfeer'. Als uw fuif niet publiek toegankelijk is (en dat is niet het geval aangezien je een uitnodiging moet hebben om binnen te mogen) dan moet je geen sabam betalen.

update: ivm met quote hierboven: volgens de cursus 'recht van het intellectueel eigendom' die ik gekregen heb, moet je geen sabam betalen. Da's natuurlijk wel al 6 jaar geleden ofzo, dus misschien is daar ondertussen verandering in gekomen.


kan je dat eigelijk niet omzeilen door bv, een uitnodiging te geven aan de inkom?:p

NinjaTune

Legacy Member
als je met een guestlist werkt/fuif op uitnodiging, en op papier hebt welke mensen komen, dan hoef je normaal geen sabam te betalen naar mijn weten.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Zelfs als ge een aanvraag indient moet ge nog weinig betalen.
Wij doen op school voor de leerlingen een filmnacht, waar dan drank verkocht wordt enzo. Wij hebben toen voor die films een 10 of 20 euro sabam moeten betalen, dat is dus heel erg redelijk.

Rider

Legacy Member
Genoeg gezeverd.

Moest ik van u zijn, zou ik mij daar gewoon ff nix van aantrekken.
Laat ons de kans da ge bezoek krijgt van ne sabam afgevaardige is inschatten :

0,00001 % ALS hij al weet heeft van da feestje ?

Cartek

Legacy Member
Niets aan sabam geven, tis een vuile maffiaorganisatie.
boycotten die handel!!!

aXl_

Legacy Member
Cartek zei:
Niets aan sabam geven, tis een vuile maffiaorganisatie.
boycotten die handel!!!

deze reply houdt echt wel geen steek. De thread starter vraagt wat er gedaan moet worden om sabam niet te betalen en toch legaal te blijven.

Als ik belastingen bullshit vind kan ik ook besluiten die vanaf nu niet meer te betalen maar daarmee kunt ge u wel nare dingen op de hals halen. Iets wat de thread starter net probeert te vermijden want anders had ie hier geen thread over geopend =/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan