Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mechelaar

Legacy Member
ben ook nooit echt fan geweest van minimal. meestal vind dit eerder saai en langdradig..

Bastaspast

Legacy Member
Beerend zei:
Yuw

Eerst en vooral, ik wil hier niemand tegen z'n schenen schoppen en ik heb alle respect voor deze muziek, maar ik zit nu al zolang met dees vraag en frustratie dat ik de minimalboys op dit forum toch is even wil aanspreken.

Iedereen klaagt hier maar over de jumphype, maar nooit hoor ik hier iets over minimal, terwijl die rage toch ook al een tijdje bezig is. Wat is er zo fantastisch aan minimal en waarom is 't nu al zo lang dé muziek bij uitstek ? Die hype duurt nu al bijna 1.5 tot 2 jaar en ik ben ze zo kotsbeu. Alles is tegenwoordig minimal. Vorig jaar een reeks minimal feestjes in Antwerpen. Jaartje geleden op enterrock verwachtte ik een stevig technosetje van marco bailey, jammer, minimal techno & elektro. Adam Beyer draait minimal. Sven Väth gooit graag minimal in z'n sets Redhead draait minimal. Zelfs Stanny Franssen is overgestapt naar minimal. Zelfs in een set van Tiefschwarz hoor ik bijna niks anders meer. Trentemöller, Dominik Eulberg, Tobi Neumann, Oliver Koletzki, Mathew Johnson, Magda ... enorm geliefde producers & DJ's. De line-up van 10 Days Off steekt atm nog vol minimal en iedereen vindt 't een fucking geile line-up. Deze zaterdag opent hier in Hasselt een nieuw minimal concept ...

Ik snap er tbh geen klote van. Ik kan minimal wel accepteren, maar vaak is 't gewoon zo'n droge muziek. Hoe kan dit nu in clubs gespeeld worden, in de zetel met de ogen toe tot daar toe of in 1 of andere loungebar, maar toch niet in een grote zaal waar mensen willen feesten ? Terence Fixmer verwoordde het mooi in de "Out soon": "Minimal DJ's spelen zo'n droge platen dat 1 snare drum voldoende is om het dak van de club er af te blazen" Ik kan hem tbh ook geen ongelijk geven =/ Geen melodie, geen energie, geen "vibe", "bleep" "krrr" "bleep" "blaap" "krrrr", meer komt er voor mij vaak niet uit. Je zal me niet horen zeggen dat ik minimal onderschat of het gewoon "lage" muziek vind, maar het is gewoon m'n ding niet. Maar waarom slaat het zo aan bij het publiek en stappen zovele techno & elektro dj's over naar 't genre ? Soit, een antwoord verwacht ik niet op de vraag, maar na al die jumptopics ben k gewoon eens benieuwd naar jullie mening :)

ja Beerend, lol ... omdat jij dat nu idd geen goede muziek vindt, kan je dat toch niet algemeen doortrekken, er zijn pakken mensen die de VIBE in minimal wel goed aanvoelen en die gek worden va het gedetailneuk in zo een plaat...

het is veel makkelijker om zo ne 4/4 tracker te maken, rechtlijnig en beaty dan zo een minimal gedoe waar elk geluidje zorgvuldig geplaatst wordt ... en zoals alles heeft dit zijn rage, maar minimal is nog steeds underground, ...

ik herinner me 3 a 4 jaar geleden was hard techno zo in, en ook schranz, i love techno was er vol van, marco bailey zen stijl was toen ook veel harder als nu, want nu speelt hem pure elektro/minimal ...

maw dit is evolutie, en binne een korte termijn zal zowiezo het landschap opnieuw naar de hardere kant evolueren, steeds op zoek naar iets nieuws, trouwens moest je de techno trends volgen, zou je merken dat DETROIT weer in de lift zit, en ik geef u dan ook nu mee dat binne 1 a 2 jaar de DETROIT scene dit soort topics uitlokt ...

dan nog minimal is zeer goede muziek, het is ingetogen, drivy, en detailwerk pur sang, en eerste klas, jammer dat je die mening niet kan delen, maar hey, miss zeggen jouw lievelingsgenres andere mensen ook niets é, dus ik zou zeggen, zoek naar genregerichte feestjes in u genre, en als ge die ni vindt ;) dan ligget eerder aan u zu :p

want bv decadance houdt maar 1 avond in de week of in de 2 weken, een minimal avond, dus ja ...

kisses :x

TRFluffy

Legacy Member
ik moet Beerend gelijk geven. Niet dat ik veel last heb van minimal, maar het spreekt me ook niet aan. Het is te rustig. En detail geneuk over een bepaald geluidje... mja, niet mijn visie van "muziek" maar goed ja :)

XoN`-

Legacy Member
Ik kan begrijpen dat je zegt dat minimal ni echt de muziek is om op te feesten. Eerder muziek voor de vroege uurtjes.

Het slaat denkek aan omdat het aanleunt bij electro. Mr da ge zegt da minimal geen vibe heeft vindk bullshit eigl. Verwachte wel van u da ge juist wel snapte wrom mnml zo lekker is.

Het gaat hem net op die details, die enkel geluiden.
Tis mss raar om te zeggen maar wneerk m'n ogen sluit & lekker diepe minimal hoor geraak ik in een trance die vglbaar is met een goa trance. Of een lekkere zweverige house-trance (sven van hees @ laundry day vb).

Tis gwoon zalig muziek vr rustig op te flowen. Idd ge kunt ni alles geven, mr de flow da minimal geeft is gwoon zalig. Zeker age de lekker diepe plaatjes draait door huge boxen. Dansbaar is het zeker wel hoor.
Tis ok muziek da ik heb moete leren apprecieren.

In het begin vondk enkel telekind goe & met in bijzonder een 2 tal setjes van hem. Ben nu redl wa met minimal scene bezig (maar helemaal ni vglbaar met vb miesjel).

Tis ook zo lekkere muziek voor te mixen vindk persoonlijk.

Wel moet ik toegeven dat het ten koste ga van de goeie oude stevige techno die nu maar schaars aant worden is & das idd zeer spijtig.

Desalniettemin blijft het voor mij een uber genre !

Pana

Legacy Member
Voor mij mag het trouwens evengoed in een club worden gedraaid. Nathan Fake @ ILT bvb, heb nog nooit zo een bangelijke 2 uurs meegemaakt. Kunt ni uit uw dak gaan, maar ge kunt wel alles geven op een -rustige- manier.

Snd

Legacy Member
Raar dat je zegt dat minimal geen vibe heeft, ik vind juist dat er geen enkel muziekgenre bestaat dat zo diepgaand is. Je kan er keihard op feesten, maar ook superlekker op chillen.

Ik noem het altijd de muziek van de 21e eeuw: enorm geavanceerd en superveel detail. Al die miniscule dingen maken samen 1 bom schijf, dat is toch geweldig :D

Sabe

Legacy Member
Als iedereen nu constant gaat zagen over welk genre de volgende in de spotlight zal staan zulde hier nog veel topics mogen maken voer alle genres die het volgende slachtoffer zullen zijn.

Wat komt er na minimal ?

Ik kan beerend langs de ene kant gelijk geven, maar langs de andere kant het stuk waarover je je mening geeft over de muziek zelf:
"Minimal DJ's spelen zo'n droge platen dat 1 snare drum voldoende is om het dak van de club er af te blazen" Ik kan hem tbh ook geen ongelijk geven =/ Geen melodie, geen energie, geen "vibe", "bleep" "krrr" "bleep" "blaap" "krrrr", meer komt er voor mij vaak niet uit.
Je weet precies niet echt wat minimal is?

In ieder geval. Minimal is een genre opzich net zoals jump, techno, electro, house, .... dat is.

Om eerlijk te zijn ... als je zelf zegt dat minimal een hype is aant worden ... hoe komt dit denkt ge ? Ja, ook door deze topic.

@ Xon: kgeef u groot gelijk :)
@ e-jector: idd !

Xavez

Legacy Member
Beerend, mag ik u ten stelligste aanraden om volgende twee cd'tjes eens onder de loep te nemen en dan uw mening eens stevig te herzien?

http://www.discogs.com/release/641066
http://www.discogs.com/release/461443

Wat overigens nog een verschil is met de Jump-hype is:
1) Om te beginnen zie ik geen onnozelaars die alle plaats innemen met hun tomahawk-danspasjes. Er zijn geen zotten die t-shirts "MNML" laten drukken, er is geen algemene "look" van een "minimaller" of hoe ge het ook wilt noemen. Ik wil niet veralgemenen ofzo, maar ik denk als ik Jump zeg, dat iedereen vrijwel meteen denkt aan sportschoenen en een wit adidas petje, als ik minimal zeg, waaraan denk je dan? Juist.. :)

2) Mnml tech/elek Is muziek. Jump is dat hoegenaamd niet. Geen discussie mogelijk hier, als ge - algemeen bedoeld - de muzikale waarde van jump gaat zitten verdedigen en wilt gaan vergelijken enzo, fuck maar meteen off want dan kent ge geen vliegende konijnendrol van muziek/producen. Wat niet wegneemt dat je het wel goed mag vinden en appreciëren natuurlijk! Iedereen zijn geneugten uiteraard.

Mnml is overigens geen muziekstijl, elektro of techno is dat wel. Er is minimal techno en minimal elektro bijvoorbeeld, maar geen "minimal". Er worden uiteraard evenzeer crap minimale platen uitgegeven, maar dat is ook zo met trance, dance, house, elektro, techno, groove, hardstyle, rock, polka,.....

De "minimal"-hype (die er overigens geen is imho. de elementen van een hype zijn helemaal niet aanwezig, het is gewoon een evolutie gelijk het barok-tijdperk ofzo.) stoort mij persoonlijk trouwens ook helemaal niet. Moest ik het zelfs helemaal níet graag horen, dan zou het mij nog niet storen omdat er geen eikels zijn die zonodig uitgesproken hun mening moeten verkondigen (en dan bedoel ik niet in een discussie, maar door een kenmerkend dansje of iets dergelijks).

Wat nog een bewijs is dat minimal geen hype is, is dat het zich evenzeer reflecteert in de bouwkunst (kijk maar naar al die "fabrieken" van huizen die ze tegenwoordig neerzetten, alles heel minimaal). Dit zie ik met Jump niet onmiddellijk gebeuren. Minimal is in het algemeen gewoon een stroming :).

NinjaTune

Legacy Member
@xavez, de smaak te pakken na die ellen allien mix van me? ;)

btw ik vraag me nu toch wel af of ellen allien minimal is? ik vind haar producties overhéérlijk, maar minimal in het algemeen kan mij niet echt bekoren.. onder welke noemer vallen die cd's? electro, minimal electro, ...?

er is inderdaad een 'hype' rond minimal, maar het grote verschil met de jump-hype is dat het niet gecommercialiseerd wordt. of toch niet in de mate van jump.

en een dikke ² tot xavez. de 'hype', 'stroming' omtrent minimal is er, maar ook al bekoort die me niet zo, storen doet ze niet. wat die jump hype dus wél doet.

Thomazz Trigger

Legacy Member
@ Xavez: total agree
@ Lexic: ja dat is minimal-electro.. i think.. :) real nice!

Xavez

Legacy Member
LexiC zei:
@xavez, de smaak te pakken na die ellen allien mix van me? ;)
Dat niet alleen (maar ja, voor een groot stuk ook :p), het is ook vooral echt een schoolvoorbeeld van waarvoor minimal eigenlijk staat!
LexiC zei:
btw ik vraag me nu toch wel af of ellen allien minimal is? ik vind haar producties overhéérlijk, maar minimal in het algemeen kan mij niet echt bekoren.. onder welke noemer vallen die cd's? electro, minimal electro, ...?
Minimal electro in de grootste lijnen, al valt het niet zo eenduidig in een hokje te plaatsen, er zitten zeker en vast ook minimal breaks in enzo :)...

XoN`-

Legacy Member
paar vb van wat ik versta onder mnml

holden
nathan fake
alex under
alex smoke
ellen allien
lazy fat people
fairmont
huntemann
bodzin


:love:

Canniball

Legacy Member
sry mar olivier huntemann is echt gene minimal ze :P
zware undeground electro..

mja,
ze vinne altij wel iets da nen 'hype' is
Ge ziet nu gwn minimal een beetje openbloeien,
een jaar gelede zou ik zelfs nog ni wete wa minimal was...
dus spreken over een hype vind ik persoonlijk wa overdreven

XoN`-

Legacy Member
das voor mij de perfecte comb.

beginne met diepe mnml, gwone mnml & dan eindigen met diepe electro zoals :p.

Tevens is da ok wel het genre da ge der mee moet mixen ask zo de mnml setjes van laatste tijd beluister.

Savage

Legacy Member
ergens werd er vermeld da ze in deca maar 1 avond minimal draaien. Das dankzij studenten die liever nog iets harder horen. In't weekend is quasi full continu minimal, vaak weggestopt onder de noemer van house. En ik kan het weten, ik werk in deca :)

Mij zegt het hoegenaamd niks, ik hou liever van het hardere werk. Enkel jammer dat bv Chris Liebing minimal gaan draaien is, had beter zen oude CLR stijl aangehouden. Ma twas vorig jaar op de cityparade al te horen dat hij zachter begon te draaien en dan de laatste essential mix zo nog proberen het tweede uur oude stijl te draaien na eerst een uur minimal...

Nuja, ieder zen ding. Enkel begrijp ik ni goe da hierboven staat da dnb de enige echte rage zou zijn. Ondertussen ook al meer dan 10j ingeburgerd, dus ik zou da ni echt meer een rage noemen :)

Xavez

Legacy Member
Savage zei:
Enkel begrijp ik ni goe da hierboven staat da dnb de enige echte rage zou zijn. Ondertussen ook al meer dan 10j ingeburgerd, dus ik zou da ni echt meer een rage noemen :)
Ge moet de DnB'ers op dit forum niet al te au sérieux nemen ;)

Savage

Legacy Member
allee, kzal die mensen dan ook ma gelukkig maken Junglistic Fever

btw, ff offtopic, uwe sig is trouwens een perfecte verwoording van wat we heden ten dage een discotheek noemen ;)

Spliffsnatcher

Legacy Member
Minmal is inderdaad geen stijl maar een gradatie.

hard - 4/4 - jackin - latin - detroit - minimal

ze passen allemaal wel bij elektro techno house.

Waarom een hype, bezoek de clubs in duitsland is ;) Belgie suckt op club gebied. ginder allemaal +20jaar 50/50 vrouwen mannen iedereen begaaid en plakken tegen elkaar. en dan maar die hypnotiserende tonen van minimal tussen.
Minimal is sex voor de oren, trage plakkende sex met subtiele hoogtepunten :)

Kmoet dringend nog is naar ginder gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan