Archief - cd of lp ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MeAndLife

Legacy Member
Waarom rijd een auto meer dan 120? Waarom hebben sommigen hier zoveel Gig aan HD? enzovoort?

mVg

ComputerVISTA

Legacy Member
MeAndLife zei:
Waarom rijd een auto meer dan 120? Waarom hebben sommigen hier zoveel Gig aan HD? enzovoort?

mVg


Idd en waarom hebben koeien vlekken en gene strepen :p


BTW: Hanky 20Hz hoort ge toch niet :p vanaf 27, 28 a 29 en hoe ouder ge wordt hoe hoger dat getal vanaf ge maar iets gaat horen/voelen.

MeAndLife

Legacy Member
Wat is dat nu weer voor een antwoord. En even ter informatie, CD is wel degelijk beter dan LP.

In theorie is het andersom, maar in praktijk kan LP nooit typen aan CD. En ow, als je spreekt over warmer klinken dan ben je niet meer HiFi bezig. Want bij HiFi is het de bedoeling dat iets zo echt mogelijk klinkt. En warm klinken is volgens mij nog altijd vervorming.

mVg

Mechelaar

Legacy Member
MeAndLife zei:
Wat is dat nu weer voor een antwoord. En even ter informatie, CD is wel degelijk beter dan LP.

In theorie is het andersom, maar in praktijk kan LP nooit typen aan CD. En ow, als je spreekt over warmer klinken dan ben je niet meer HiFi bezig. Want bij HiFi is het de bedoeling dat iets zo echt mogelijk klinkt. En warm klinken is volgens mij nog altijd vervorming.

mVg

based on...

Devon Rex

Legacy Member
Warm klinken = vervorming?

Sorry zenne, maar....euh...PHAHAHAHAHAHHHHAHAAAAAAAAAAHAHA

Vertel??

BraveHeart

Legacy Member
annelies12 zei:
stomme vraag mss? ma ik hoor zo soms van die LEET-dudes op school, da ze zitten te stoefen, met al hun LP's die ze hebben, en da ze via via kopen...
en er zitter er bij die beweren dat de klank beter is dan op een cd :wtf:

nu is mijn vraag? kwalitatief, wat is het best? cd of lp ?

dank u

LP als ge van warm geluid houdt
CD als ge van zuiver geluid houdt

Meer kunde daar niet van maken.

DJ's gaan voor Vinyl dat staat als een paal boven water :woohoo:

TRFluffy

Legacy Member
Xavez

ge hebt 44.1kHz, nu ok, wa wil da zeggen? Da wil zeggen dat er 44100 samples genomen worden van je geluid. Dus heb je maximaal 22.050 hz maximum. Waarom? Omdat ge dus een verschil in hoogte moet hebben.

dus afwisselend 1 en -1 (bij wijze van spreken). Daartussen liggen geen waardes om het verschil te tekenen, want er worden maar 441000 samples genomen per seconde.

Ga je hoger, dus op bv 99.6khz, kun je daarvan maximum de helft nemen. Maar da is dus aanzienlijk hoger. Wa wil da dan zeggen voor lagere frequenties (vrijwel alles)? Dat ze nauwkeuriger kunnen getekend worden, waardoor een sinus nog meer op een sinus gaat lijken, waardoor de Digital to analog convertor die sinus ook "mooier" kan tekenen (nuja, maakt nie veel uit voor 1 toon, maar als ge daar nog tussentonen voor wilt... ge snapt et wel :))

Hoop da het ietwat duidelijk is

1337mr.hanky

Legacy Member
MeAndLife zei:
Wat is dat nu weer voor een antwoord. En even ter informatie, CD is wel degelijk beter dan LP.

In theorie is het andersom, maar in praktijk kan LP nooit typen aan CD. En ow, als je spreekt over warmer klinken dan ben je niet meer HiFi bezig. Want bij HiFi is het de bedoeling dat iets zo echt mogelijk klinkt. En warm klinken is volgens mij nog altijd vervorming.

mVg
ge hebt bij hifi, hele dure hifi, ook nog grote verschillen in klank, ge hebt systemen die scherper, neutraler, of zwoeler klinken, net zoals bij speakers, welke is nu zonder vervorming? moeilijk te bepalen hoor

Hyperinsomnia

Legacy Member
MeAndLife zei:
Waarom rijd een auto meer dan 120? Waarom hebben sommigen hier zoveel Gig aan HD? enzovoort?

mVg

Is dat nu eens effe een stomme vergelijking:). En wat is uw doel precies met af en toe keer een zinneke te zeggen zonder veel ondersteuning bij?

Xavez

Legacy Member
TRFluffy zei:
Ahhh! Stoem van mij, ik had helemaal niet aan die tegenwaarde (negatief) gedacht! thanks, nu is het dus wél duidelijk.... Enfin, bijna toch, want dan klopt dat verhaaltje van die andere jongen daar niet echt dat er op een cd maar tot 14khz zou passen - wat me overigens ook écht onmogelijk lijkt...)

Overigens: warmer geluid is dus wel degelijk vervorming hé. Bij HiFi (High Fidelity, trouwens) is het de bedoeling om zo fel mogelijk het originele bedoelde geluid te benaderen. Dat was overigens ook wat ik bedoelde met het verschil tussen audiofielen en audi"kenners"... Het kan zijn dat iemand het vinylgeluid 'mooier' vindt, maar dat neemt niet weg dat het geluid op een cd en een fatsoenlijke installatie eerder gaat benaderen hoe het door de artiest bedoeld is om te klinken... Wat belangrijker is, is natuurlijk een heel ander debat :)

Mechelaar

Legacy Member
mijn excuses heb het nog is nagevraagd da van die 14 KHz was voor de gewone mp3.

F@T LiL' PiGGy

Legacy Member
voor mij zijn cd's net ietsje goeikoper en véél handiger om on the road te beluisteren. Maar Lp's collect ik ook soms van bepaalde muziekgroepen vanwege de vintagesfeer(en die orgasme van een beatlesplaat te vinden tussen een hoop eddy wally's en rod stewart's op een zwijndrechtse rommelmarkt) en het feit dat ge in principe een 'poster' hebt van u favoriete cd. Ik vind een LP in de handen véél mooier dan een cddoosje. Maar meestal koop ik de cd en soms overweeg ik om ook de LP te kopen.

MeAndLife

Legacy Member
Wel, dat is dus altijd het probleem. Men probeert, bij HiFi, zo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Want echte HiFi bestaat dus niet... maar de benadering dus wel.

En als ik naar een concert ga, dan hoor ik geen ruis, geen tikjes, geen gekraak, geen warm geluid. Dan hoor ik de instrumenten en de stemmen.

En ow, over die RIAAcorrectie. Die wordt dus toegepast omdat een naald die grote bewegingen voor de lage tonen niet kan halen, en de snelle korte bewegingen van de hoge tonen ook niet. En vanaf dat het woord correctie valt dan zijn we al verkeerd bezig.
Dan nog: fouthoek, antiskating, naalddruk, rumble, jank, allemaal zever. Daar heb je met een deftige CDspeler geen last van...

En als je logisch nadenkt dan kan het toch niet goed zijn, je steekt een stokje in een groef, dat stokje probeert de groef te volgen, maar door zijn reusachtige massa lukt dat dus niet goed (probeer maar eens 20.000keer per seconde te bewegen...). Dan gaat men door de beweging van dat stokje een spanning opbouwen. Deze spanning wordt dan oneindig keer versterkt, nadat natuurlijk de RIAA correctie is toegepast, zodat je toch iets of wat hoog en laag krijgt. Dan komt dat door de luidsprekers, door de oneindige versterking krijg je nog eens reusachtig veel ruis, om nog niet over de vervorming te spreken. En dan heb je nog eens een slechte kanaalscheiding wat resulteert in een speaker die super ver uit elkaar moet staan om nog iets stereo te krijgen.

Terwijl bij de Cdspeler: men leest een putje of een diep putje. Men vertaalt deze code, men versterkt dat een aantal keer. Komt door de luidsprekers, weinig vervorming, weinig ruis, goede kanaalscheiding. Ow ja, natuurlijk krijg je door het omvormen van digitaal (1 en 0) naar analoog (een spanning) natuurlijk wel een verlies van informatie. Alleen is dit te verwaarlozen t.o.v. de vervorming dat ons stokje levert.

Maar om even cru te zijn, op de gemiddelde instalaties die men hier heeft komt men nog niet in de buurt van HiFi, en dan maakt het niet uit wat men neemt...

En nu aan jullie ;)

Groet

Thorens

Legacy Member
"Maar om even cru te zijn, op de gemiddelde instalaties die men hier heeft komt men nog niet in de buurt van HiFi, en dan maakt het niet uit wat men neemt..."

Inderdaad. Er zullen hier welgeteld misschien 1 à 2% zitten met een échte degelijke installatie. Enfin, wat FatLil'Piggy zegt is voor mij het grootste voordeel aan CD's, de draagbaarheid en het veel voorkomen ervan (niet alles vind je tegenwoordig nog op LP). Plus, nieuwe LP's zijn soms duurder dan de CD.

Maar voor vintage rock/metalmuziek (Van Halen, CCR, Dire Straits, Simon& Garfunkel, Iron Maiden, Twisted Sister, noem maar op ...) verkies ik absoluut LP's. Lekker op rommelmarkten naar schatten speuren. Oja en voor klassieke muziek verkies ik ook LP's. Ze smijten er mee naar je kop met LP's van DECCA en de Deutsche Grammophon Gesellschaft en de kwaliteit is superb.

Wat betreft mijn installaties, sja, mijn platenspeler (Thorens TD160 met Oehlbach audiokabel en Furutech Stroomkabel) staat aan mijn PCset, die bestaat uit Cambridge Audio en het topmodel van Eltax (Camargue). Qua HiFi kan dit al tellen voor een simpele PCset.

Mijn mainset is nog wel een stapje hoger maar door plaatsgebrek kan ik daar geen platenspeler plaatsen. En verder ga ik er ook niet over uitweiden :)

MeAndLife

Legacy Member
Voordeel aan die oude LP's is inderdaad dat je die relatief goedkoop vind 2dehands. Alleen moet je dan het geluk hebben dat die gespeeld is geweest op een goede pickup met een goede cel. Want anders heb je meer kraak en tik dan iet anders...

En natuurlijk zijn de hoezen veel fijner, maar met geluid heeft dát allemaal niets te maken...

(speel op PC zelf met een ReVox B780 met 2 paar IRS0.1)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan