Archief - cd of lp ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Mechelaar zei:
wij hebbden dit juist in het school gezien (1e bachelor industriel ing) bij fysica onder golven en trillingen. op vinyl kan men frequenties horen tot aan de 20 000 hz, dit is tevens ook de max frequentie die wij kunnen horen. Bij cd's worden alle freq van boven de 14 000 hz eraf gelaten. Maar tonen boven de 14 000 zijn alleen duidelijk hoorbaar als bijvoorbeeld: het nazindere van twee cimbalen.

We hebben dit ook getest, vinyl en cd met exact zelfde nummer en het was echt wel zeer duidelijk dat er een verschil op zag.

Dank u om al die CD-hoeren die zo overtuigd zijn van "digitaal = altijd beter" te desillusioneren :applause:

edit: als zoveel mensen zeggen dat vinyl beter klinkt, dan zal dat niet zomaar zijn he... er zullen bij vinylfreaks wel mensen tussenzitten die nooit van CD willen weten, maar er zijn er evenveel die goed kunnen vergelijken... dusja, dat vinyl lekker "vol" klink ten opzichte van een cd (sorry ben geen technicus, anders kan ik het niet verklaren!) is gewoon een feit....

Mechelaar

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Ik denk dat er of 1) iets mis staat in uw cursus of 2) gij iets verkeerd begrepen hebt want een normaal mens (er zijn uitzonderingen zoals ik en ben daar niet content mee) kunnen geen 20Khz horen. Ten andere kan ook maar zeer weinig speakers dit weergeven. Niet dat ik u prof/leraar zal tegenspreken maar ik weet genoeg om te weten dat 99/100 mensen geen 20Khz zullen horen of het is vervorming omdat de speaker het niet aan kan!

wij hebben in het school een apparaat dat oplopend frequenties genereert vn 0 tot 20 KHz. Tot 18KHz hoort vrijwel iedereen nog iets, 20KHZ is mogelijk maar dit is uitermate stil en niet iedereen hoort dit dan ook. met de leeftijd neemt ook het vermogen af om te hoge tonen te horen. ik wil gerust een paar grafieken enzo doorsturen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Met grafieken ben ik niets hoor maar vanaf 17.5 Khz neemt dat heel sterk af en ik weet dat een mensje van 3 jaar veel beter hoort dan iemand van 60. Zowel de hoge als de lage nemen af maar kan heel moeilijk geloven dat je in een klaslokaal tot 20Khz kunt horen en al zeker met een pak mensen die zuchten, hijgen, in en uitademen of het moet loeihard gestaan hebben wat enorm slecht si voor u gehoor. Ik kan spijtig genoeg nog steeds tot iets boven de 25Khz horen en ik zeg daarbij spijtig genoeg omdat het vrij irritant is. Bv. het piepsignaal van een tv ligt maar iets boven de 15Khz maar van eender welke tv hoor ik dat van kamers ver. De tv beneden wel die hoor ik tot in men slaapkamer met de deuren toe terwijl niemand hem ooit hoorde piepen :p

Mijn oorarts (eerste bezoek ooit) kon maar niet geloven dat ik al z'n frequensties kon horen voor men gehoor te testen :D

Mechelaar

Legacy Member
Zoals je zelf zegt kan niemand anders het horen. uitzonderingen bestaan altijd. idd vanaf 17,5 - 18 Khz (zoals ik reeds zei) neemt het zeer sterk af. en ik vraag mij ook wel af hoe je weet dat je tot boven de 25 KHz kan horen:)

Yo-Han

Legacy Member
LP
MAAR ,best goede persing van een vinyl..dus niet te dun en versleten bvb...LP klinkt zachter en natuurlijker in de timbres..CD is dan weer dynamischer..vinyl heeft zo die zijdeachtige vloeibare organische klank,terwijl cd wat meer klinisch en clean is..cd kan heel goed zijn,veelal worden ze geremastered van een oude mastertape(die veelal ook analoog is,band)en soms verkloot in dat proces ...1 feit is zeker, als je te digitaal gaat, hoe harder het zal klinken

nen goede platenspeler met degelijke cel met een goede LP is zowiezo zalig..

...met de gemiddelde dj cel doe je vinyl eigenlijk geen eer aan,dan liever cd,maar als et goed zit..ist 100 pro genieten :)
ps agreed over pink floyd ,zalig op vinyl

http://electronics.howstuffworks.com/analog-digital2.htm

ComputerVISTA

Legacy Member
Mechelaar zei:
Zoals je zelf zegt kan niemand anders het horen. uitzonderingen bestaan altijd. idd vanaf 17,5 - 18 Khz (zoals ik reeds zei) neemt het zeer sterk af. en ik vraag mij ook wel af hoe je weet dat je tot boven de 25 KHz kan horen:)


Omdat zei zagen op hun monitor wat er uit kwam en ik nog steeds kon zeggen wanneer ze de toon afzette, verminderde of aanzette ;)

was een testcentrum ergens te velde die ook een soort generator had. Hun gezichten waren wel goud waard als ze het zagen maar ik wist het van opvoorhand hoor daar ik heel vaak last heb van nevengeluiden die een ander nauwelijks of niet hoort. Remmen van een auto bv.

Pana

Legacy Member
Xavez zei:
Euh, 'tis lichtjes omgekeerd :D... Bij Vinyl Mastering wordt alles boven de 20khz afgesneden omdat het anders niet op de vinyl past (letterlijk dan). Als je met cd werkt kan je ZOVEEL data als je wil erop zetten, dus is dit kwalitatief ALTIJD beter. Zo eenovudig is het :)

Niet dus :)
Die frequenties hoor je niet, maar ze hebben dus wel een bijdrage aan de vollere klank van vinyl.

Thorens

Legacy Member
Alle CD-freaks moeten dringend SACD-spelers en Tannoy Supertweeters kopen. Anders horen ze niet al de frequenties, é. *zucht*

Ik wil de installaties van al die mensen hier wel eens weten, eerlijk gezegd. Lekker vergelijkende tests doen op een Schneider zeker? :p Vergeet niet, dan mag er op dat schijfje nog zoveel informatie staan, uw andere apparatuur moet ook kunnen volgen, é. Zelfde geldt voor LP, hoor. DJ-platenspelers/cels zijn nu niet bepaald topklasse voor thuis. :)

Xavez

Legacy Member
Hmmm oké, blijkbaar hebben ze mij dan blaasjes wijsgemaakt, my mistake... Ik dacht dat cd's infinite data konden opslaan, gezien het toch maar om nulletjes en eentjes gaat uiteindelijk...

Dus je kan van 20hz - 14khz, of van 12khz - 20khz of whatever, zolang het maar digitaal omgezet en aan één van de 2^16-e waarden kan toegeschreven worden? Wat ik dan niet begrijp is dat er op cd dus 65 536 waarden mogelijk zijn en je zogezegd maar van, in principe 0 tot 14 000hz zou kunnen gaan? Gezien er - binnen een range van die 16bit - 44100 waarden op één seconde passen lijkt mij dit toch nogal verdacht.... In principe moet je dan toch tot 44100hz per kanaal kunnen opslaan?

Jezus nu ben ik helemaal verward :)

Devon Rex

Legacy Member
Hopelijk verkoop ik geen bullshit hier, maar is het niet dat er op een vinyl niet alle subsone frequenties mogen voorkomen wegens het risico om uw naald uit de groef te laten springen? Dit lijkt me op CD geen probleem?

En ik dacht dat vinyl ook beperkt is qua phasing (lees ik toch op vinylsnijder sites). Phasing mag niet te groot zijn op vinyl... waarom????? geen idee, maar het staat er wel.

ComputerVISTA

Legacy Member
Devon Rex zei:
Hopelijk verkoop ik geen bullshit hier, maar is het niet dat er op een vinyl niet alle subsone frequenties mogen voorkomen wegens het risico om uw naald uit de groef te laten springen? Dit lijkt me op CD geen probleem?

En ik dacht dat vinyl ook beperkt is qua phasing (lees ik toch op vinylsnijder sites). Phasing mag niet te groot zijn op vinyl... waarom????? geen idee, maar het staat er wel.

Neen die subsone klanken kunnen geen kwaad, vroeger stonden op alle hifi versterkers een subsonic filter die alles weg nam beneden de 20Hz omdat een plaat altijd bijklanken geeft die je niet hoort maar plots zie je je woofer for no reason at all enorm uitslaan. Dat kan komen door een trilling in de vloer, door een stofdeeltje etc etc.... Naald zal niet overslaan maar je amp en vooral je speakers krijgen dan de volle lading en das niet goed.

Xavez

Legacy Member
Ehm Vista... De groeven van een plaat worden wel te breed hoor als je die frequenties erin laat... Tenzij je ze heel diep gaat snijden, maar dat is ook bijna nooit het geval hé...

Mechelaar

Legacy Member
Xavez zei:
Hmmm oké, blijkbaar hebben ze mij dan blaasjes wijsgemaakt, my mistake... Ik dacht dat cd's infinite data konden opslaan, gezien het toch maar om nulletjes en eentjes gaat uiteindelijk...

Dus je kan van 20hz - 14khz, of van 12khz - 20khz of whatever, zolang het maar digitaal omgezet en aan één van de 2^16-e waarden kan toegeschreven worden? Wat ik dan niet begrijp is dat er op cd dus 65 536 waarden mogelijk zijn en je zogezegd maar van, in principe 0 tot 14 000hz zou kunnen gaan? Gezien er - binnen een range van die 16bit - 44100 waarden op één seconde passen lijkt mij dit toch nogal verdacht.... In principe moet je dan toch tot 44100hz per kanaal kunnen opslaan?

Jezus nu ben ik helemaal verward :)

zoals ik al eerder heb gezegd die 14 KHz grens en die range 16bit-44100Hz is iets anders dachtek, maar kweet niet juist hoe dat zit. zal nog eens navragen.

Xavez

Legacy Member
Ahwel, bekijk het zo: die 44100hz ligt op de x-as en die 16bit op de y-as, die 44100hz is dus het aantal metingen dat per seconde gedaan kan worden (logisch, gezien hertz :)) en die 16-bit is dus de van analoog naar digitaal geconverteerde data opgeslaan in.. bits... Maar wát er dan juist wordt opgeslaan begrijp ik niet... En waarom 14Khz een grens zou moeten zijn begrijp ik al minder, gezien het toch om digitale data gaat... CD's klinken over het algemeen - mits vergeleken op een waardig systeem - toch zuiverder in de hoge tonen, en gezien 14khz toch wel nog niet echt héél hoge tonen zijn kan ik me dus helemaal niet inbeelden dat het daar al afgeknipt wordt... tenzij omdat het niet "kan" opgeslaan worden...

ComputerVISTA

Legacy Member
Xavez zei:
Ehm Vista... De groeven van een plaat worden wel te breed hoor als je die frequenties erin laat... Tenzij je ze heel diep gaat snijden, maar dat is ook bijna nooit het geval hé...

Das weeral te zien wat voor plaat he, er bestaan eveneens test platen waar de ene kant egaal glad is voor je naald te testen en armafregeling (ze moet mooi in't midden blijven) en aan de andere kant testgeluiden die heel laag gaan. Die plaat die ik heb liggen is dan wel +- 4 a 5 mm dik dus kunnen ze al serieus diep en breed snijden want heel veel staat er niet op. En 't is een 12" plaat!

da_diablo

Legacy Member
ik heb niet alle reply's gelezen, maar ik weet één ding: moderne muziek (hetgeen nu nog uitkomt dus) klinkt niet beter op platen, namelijk om de simpele reden dat alles digitaal wordt opgenomen om dan simpelweg naar analoog geconverteerd te worden.

1337mr.hanky

Legacy Member
dees thread is gewoon zever in pakskes

het menselijk gehoor kan maar van 20hz tot 20khz horen en meestal mag je daar nog een pak van afdoen

wat heeft het trouwens voor nut dingen boven de 20khz af te gaan spelen als ge meeste speakers worden gecut op 20khz
alles onder de 35-40hz is ook al nutteloos, der zullen niet veel liedjes zijn die hieronder nog iets hebben insteken

Xavez

Legacy Member
1337mr.hanky zei:
dees thread is gewoon zever in pakskes

het menselijk gehoor kan maar van 20hz tot 20khz horen en meestal mag je daar nog een pak van afdoen

wat heeft het trouwens voor nut dingen boven de 20khz af te gaan spelen als ge meeste speakers worden gecut op 20khz
alles onder de 35-40hz is ook al nutteloos, der zullen niet veel liedjes zijn die hieronder nog iets hebben insteken

Hmmm, niet helemaal correct, er zijn veel liedjes die vanalles onder de 35-40hz hebben steken (en ook boven de 20khz), maar de (vinyl!)mastering knipt die eruit omdat... Het anders niet op een vinyl past (en blijkbaar ook niet op een C.D. dan, dat was nieuw voor mij :))

1337mr.hanky

Legacy Member
wat zijde dermee als speakers het niet afspelen en de meerderheid het niet hoord
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan