De boekhouder kan maar advies geven, zo'n zaken dien je zelf knopen door te hakken. De boekhouder kan helpen inschatten wat de kost is maar er zijn nog onzekerheden vanuit berekening & persoonlijke insteek die de eindbeslissing beïnvloeden (alleen maar al: heb je geluk met mooi bod op oude auto of niet..). Of de simpele stelling: hoeveel coronapot wil je momenteel houden, hoeveel verwacht je eind '21 (of mss zelf 22) scherper te kunnen aankopen als de markt volgend jaar kalmer is en de prijzen mogelijk scherper of wegens meer concurrentie in het EV segment etc etc. Het zal nooit exacte wetenschap zijn..
Zit in dezelfde situatie maar nog met 5maand 'reserve/denktijd'. Begin mei 5jaar en dus 100% afgeschreven, what to do.. Tuinaanleg-oprit ergens einde 2021 gepland en dan wel rekening te houden met laadpaal, beschutting (garage!), .. maar daar ben je natuurlijk eerste maanden niets mee dus neig ik nog een jaar verder te rijden puur op dit. Want ook Eniac volg ik: het is een klotemoment voor nieuw te kopen: wat gaan die stroompieken geven, wat me de eenheidsprijs van elektriciteit, wat met de kerncentrales, evolutie elektromotoren komende 5j (in de zin van: de electro's van vandaag komen als dino's over binnen 4-5j).
Dus op dat vlak neig ik naar hybride (en het confort van niet verplicht te moeten laden, wat te wennen zeg maar).
aandachtspunten:
- extra bezoek keuring
+/- restwaarde 5j vs 6j evalueren
+/- verkoop oude wagen en bijgevolg een inkomst die nog belast wordt vs aankoop nieuwe wagen geeft nieuwe kost die in bepaalde mate aftrekbaar is (zie onder ook..)
(kom je dit jaar niet aan 100k winst en volgend jaar wel kan al een verschil maken wegens de 5% belastingen extra..)
- onzekerheid kosten: hij kan 4j perfect nog meedraaien of hij kan binnen 3maand onverwacht stilvallen met grote kosten (kan in principe ook de eerste 5jaar maar statistisch zal het wel hoger liggen mag ik wel zeggen zeker).
- onzekerheid fiscaliteit: gaat de aftrekbaarheid weer verminderen en zoja met wederkerende kracht of niet, enzovoort
Ik heb al gevraagd of er geen optie was hier een excelletje voor te krijgen om zelf wat te spelen (kost die nieuwe wagen 40k of 60k of .., dit alleen al zal antwoord bepalen). Met EV kwamen er nog opleidingen en het was begin PB seizoen deze zomer dus niet van gekomen, zou er nog eens moeten proberen achter vragen of calculatie maken. Zelf wel wat zitten simuleren en je stelt wel vast dat bij voldoende restwaarde en rekening houdend met nieuwe kostenaftrek een nieuwe auto om de 4-5j een zeer kleine nettokost is om in iets 'nieuws' te kunnen rijden, dat was mijn conclusie. Maar toen kwam dat hele EV verhaal wat me nu dus ambeteert ;-)