Archief - Wat na afschrijving wagen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PeterVercruysse

Legacy Member
Ik ben zelfstandig en op 1 januari is mijn huidige auto afgeschreven.

Nu vraagt iedereen: welke auto ga je nu kopen?

Nu, ik moet iedereen teleurstellen, want ik ga blijven verder rijden met dezelfde auto en dat vind iedereen onverstandig, omdat ik dan meer belastingen zal betalen.
Dat klopt ook wel, maar ik hou ook meer netto over.

Persoonlijk zie ik zelf geen enkele reden om een nieuwe te kopen, tenzij er hier iemand anders over denkt ?

user159

Legacy Member
wie is "iedereen" dan? de heren aan de toog in je vaste kroeg?

PeterVercruysse

Legacy Member
Dat zou moeilijk kunnen, met de corona zijn alle cafés gesloten. Een vaste kroeg heb ik niet

Neen, iedereen zijn collega-zelfstandigen.

sandervdw

Legacy Member
PeterVercruysse zei:
Ik ben zelfstandig en op 1 januari is mijn huidige auto afgeschreven.

Nu vraagt iedereen: welke auto ga je nu kopen?

Nu, ik moet iedereen teleurstellen, want ik ga blijven verder rijden met dezelfde auto en dat vind iedereen onverstandig, omdat ik dan meer belastingen zal betalen.
Dat klopt ook wel, maar ik hou ook meer netto over.

Persoonlijk zie ik zelf geen enkele reden om een nieuwe te kopen, tenzij er hier iemand anders over denkt ?

De reden dat iedereen dat onverstandig vindt, is omdat je 100% van uw wagen hebt ingebracht als kost, en hij waarschijnlijk toch nog iets waard is. Als je hem dan verkoopt en iets nieuw koopt, heb je dus meer kosten afgeschreven dan je effectief gedaan hebt.
Maar, er zijn ook mogelijkheden om met een afgeschreven wagen boekhoudkundig nog dingen te doen. Je kan hem bvb verkopen aan je privé, en dan terug verhuren aan de vennootschap, waardoor je eigenlijk gewoon verder kan met deze auto.

eniac

Legacy Member
Ik heb er ook al aan gedacht om dat gewoon te doen. Het hangt ook nogal van je situatie af, denk ik. Stel dat je nu nog geen EV zou (kunnen) kopen denk ik dat het sowieso beter is om nog even door te gaan, want nu iets anders kopen dan EV lijkt me groot risico naar restwaarde toe.
Kan je dat wel is het een afweging he... Je hebt er geen kost meer aan maar mogelijk rij je graag in nieuw materiaal, daarnaast is je VAA met een EV misschien een pak lager.

Maar puur financieel lijkt het mij niet vreemd om gewoon door te gaan. Eventueel via constructie zoals sandervdw aangeeft, maar dat is dan even rekenen wel :)

bassie82

Legacy Member
sandervdw zei:
De reden dat iedereen dat onverstandig vindt, is omdat je 100% van uw wagen hebt ingebracht als kost, en hij waarschijnlijk toch nog iets waard is. Als je hem dan verkoopt en iets nieuw koopt, heb je dus meer kosten afgeschreven dan je effectief gedaan hebt.
Maar, er zijn ook mogelijkheden om met een afgeschreven wagen boekhoudkundig nog dingen te doen. Je kan hem bvb verkopen aan je privé, en dan terug verhuren aan de vennootschap, waardoor je eigenlijk gewoon verder kan met deze auto.

Enkel z'n afschrijvingskosten vallen weg. Dit is wel natuurlijk grootste jaarlijkse kost maar alle andere kosten zoals verzekeringen, brandstof, onderhoud, keuring etc vallen wel nog altijd op de firma.

Als hij de rekening maakt en vindt dat het voor hem beter uitkomt zoveelste beter.
Geen idee of het effectief zo zal zijn want zoals je zegt met verkoop krijg je ook de restwaarde.

sandervdw

Legacy Member
bassie82 zei:
Enkel z'n afschrijvingskosten vallen weg. Dit is wel natuurlijk grootste jaarlijkse kost maar alle andere kosten zoals verzekeringen, brandstof, onderhoud, keuring etc vallen wel nog altijd op de firma.

Als hij de rekening maakt en vindt dat het voor hem beter uitkomt zoveelste beter.
Geen idee of het effectief zo zal zijn want zoals je zegt met verkoop krijg je ook de restwaarde.
Je blijft ook VAA betalen natuurlijk. En zonder afschrijvingskost zal dat niet veel minder zijn dan de effectieve kost om de wagen op de baan te houden.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk

bassie82

Legacy Member
sandervdw zei:
Je blijft ook VAA betalen natuurlijk. En zonder afschrijvingskost zal dat niet veel minder zijn dan de effectieve kost om de wagen op de baan te houden.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk

VAA hangt dan ook niet af van afschrijvingen van de wagen.

Maar ik kan begrijpen dat zelfstandigen zeggen dat ze verder willen rijden met een afgeschreven wagen.
Meer belastingen betalen is ook relatief natuurlijk. Hangt af van meerdere dingen qua optimalisatie.
Worst case is dat je 20% (of 25% als je meer dan 100.000€ winst hebt in 2020)

-TC-

Legacy Member
Als collega-zelfstandige zou ik zeggen: bespreek het met uw boekhouder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sandervdw

Legacy Member
bassie82 zei:
VAA hangt dan ook niet af van afschrijvingen van de wagen.

Maar ik kan begrijpen dat zelfstandigen zeggen dat ze verder willen rijden met een afgeschreven wagen.
Meer belastingen betalen is ook relatief natuurlijk. Hangt af van meerdere dingen qua optimalisatie.
Worst case is dat je 20% (of 25% als je meer dan 100.000€ winst hebt in 2020)

Maar, als hij bvb de wagen privé zet, en dan kilometervergoeding uitkeert, is er geen VAA meer. Maar dan moet je ook wel alle kosten privé dragen natuurlijk.
In elk geval, er zijn daar meerdere opties, en de boekhouder zal wel kunnen helpen zeker :)

eniac

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar, als hij bvb de wagen privé zet, en dan kilometervergoeding uitkeert, is er geen VAA meer. Maar dan moet je ook wel alle kosten privé dragen natuurlijk.
In elk geval, er zijn daar meerdere opties, en de boekhouder zal wel kunnen helpen zeker :)

Plus de kilometervergoeding geldt enkel voor professionele kilometers, en met het vele thuiswerk zou dit minder optimaal kunnen zijn.
Gewoon in de zaak laten zitten wanneer je ermee blijft rijden lijkt me vanuit kostenstandpunt nog wel zinvol. Maar inderdaad zoals je zegt: te bespreken met boekhouder!

bassie82

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar, als hij bvb de wagen privé zet, en dan kilometervergoeding uitkeert, is er geen VAA meer. Maar dan moet je ook wel alle kosten privé dragen natuurlijk.
In elk geval, er zijn daar meerdere opties, en de boekhouder zal wel kunnen helpen zeker :)

als hij hem privé wil zetten moet hij hem verkopen aan z'n eigen.
Dan haal je er zeker geen winst uit. Aangezien het volledig afgeschreven is is iedere verkoop pure winst volgens de belastingen.

Maar bespreek met je boekhouder wat het beste is.


edit : eigenlijk bespreek je zulke dingen altijd met je boekhouder. Wij hebben te weinig info over je zaak om een goed advies te geven.

PeterVercruysse

Legacy Member
Enkel z'n afschrijvingskosten vallen weg. Dit is wel natuurlijk grootste jaarlijkse kost maar alle andere kosten zoals verzekeringen, brandstof, onderhoud, keuring etc vallen wel nog altijd op de firma.

Er zijn wel wat meer zaken die wegvallen zoals de Omnium verzekering, de inschrijving, ...

Maar bespreek met je boekhouder wat het beste is.

Heb ik ook gedaan, maar ik moet zelf de beslissing nemen. Ik ben zelfstandig consultant dus veel kosten heb ik niet ( een auto, een laptop en een GSM ) en dat is het zo wat en hij raadt aan om extra kosten te maken, maar ik zie niet echt in waarom ik de auto moet vervangen als er geen andere reden voor is.

De reden dat iedereen dat onverstandig vindt, is omdat je 100% van uw wagen hebt ingebracht als kost, en hij waarschijnlijk toch nog iets waard is. Als je hem dan verkoopt en iets nieuw koopt, heb je dus meer kosten afgeschreven dan je effectief gedaan hebt.

Dat klopt ook als ik hem hou, dan koop ik een tweedehands die niets meer waard is.

Maar ik kan begrijpen dat zelfstandigen zeggen dat ze verder willen rijden met een afgeschreven wagen
.

Wat zijn dan de argumenten om het niet te doen?

Aleeja ik heb geen polls nodig om te weten dat Trump gaat winnen."
"Het is 8/8/2020 en kan nu definitief zeggen dat Trump herverkozen zal worden. Dit kan als referentie gebruikt worden na de uitslag."
eniac: Als je hier schrijft wat Trump denkt, dan heb je gelijk

SIO

Legacy Member
De boekhouder kan maar advies geven, zo'n zaken dien je zelf knopen door te hakken. De boekhouder kan helpen inschatten wat de kost is maar er zijn nog onzekerheden vanuit berekening & persoonlijke insteek die de eindbeslissing beïnvloeden (alleen maar al: heb je geluk met mooi bod op oude auto of niet..). Of de simpele stelling: hoeveel coronapot wil je momenteel houden, hoeveel verwacht je eind '21 (of mss zelf 22) scherper te kunnen aankopen als de markt volgend jaar kalmer is en de prijzen mogelijk scherper of wegens meer concurrentie in het EV segment etc etc. Het zal nooit exacte wetenschap zijn..

Zit in dezelfde situatie maar nog met 5maand 'reserve/denktijd'. Begin mei 5jaar en dus 100% afgeschreven, what to do.. Tuinaanleg-oprit ergens einde 2021 gepland en dan wel rekening te houden met laadpaal, beschutting (garage!), .. maar daar ben je natuurlijk eerste maanden niets mee dus neig ik nog een jaar verder te rijden puur op dit. Want ook Eniac volg ik: het is een klotemoment voor nieuw te kopen: wat gaan die stroompieken geven, wat me de eenheidsprijs van elektriciteit, wat met de kerncentrales, evolutie elektromotoren komende 5j (in de zin van: de electro's van vandaag komen als dino's over binnen 4-5j).
Dus op dat vlak neig ik naar hybride (en het confort van niet verplicht te moeten laden, wat te wennen zeg maar).

aandachtspunten:
- extra bezoek keuring
+/- restwaarde 5j vs 6j evalueren
+/- verkoop oude wagen en bijgevolg een inkomst die nog belast wordt vs aankoop nieuwe wagen geeft nieuwe kost die in bepaalde mate aftrekbaar is (zie onder ook..)
(kom je dit jaar niet aan 100k winst en volgend jaar wel kan al een verschil maken wegens de 5% belastingen extra..)
- onzekerheid kosten: hij kan 4j perfect nog meedraaien of hij kan binnen 3maand onverwacht stilvallen met grote kosten (kan in principe ook de eerste 5jaar maar statistisch zal het wel hoger liggen mag ik wel zeggen zeker).
- onzekerheid fiscaliteit: gaat de aftrekbaarheid weer verminderen en zoja met wederkerende kracht of niet, enzovoort

Ik heb al gevraagd of er geen optie was hier een excelletje voor te krijgen om zelf wat te spelen (kost die nieuwe wagen 40k of 60k of .., dit alleen al zal antwoord bepalen). Met EV kwamen er nog opleidingen en het was begin PB seizoen deze zomer dus niet van gekomen, zou er nog eens moeten proberen achter vragen of calculatie maken. Zelf wel wat zitten simuleren en je stelt wel vast dat bij voldoende restwaarde en rekening houdend met nieuwe kostenaftrek een nieuwe auto om de 4-5j een zeer kleine nettokost is om in iets 'nieuws' te kunnen rijden, dat was mijn conclusie. Maar toen kwam dat hele EV verhaal wat me nu dus ambeteert ;-)

fraCk

Legacy Member
PeterVercruysse zei:
Ik ben zelfstandig en op 1 januari is mijn huidige auto afgeschreven.

Nu vraagt iedereen: welke auto ga je nu kopen?

Nu, ik moet iedereen teleurstellen, want ik ga blijven verder rijden met dezelfde auto en dat vind iedereen onverstandig, omdat ik dan meer belastingen zal betalen.
Dat klopt ook wel, maar ik hou ook meer netto over.

Persoonlijk zie ik zelf geen enkele reden om een nieuwe te kopen, tenzij er hier iemand anders over denkt ?
Ik ben geen boekhouder maar zie eigenlijk ook geen reden om de wagen te houden. Dan kan je beter een 'nieuwe' wagen kopen (ik zou nooit een splinternieuwe wagen aanraden) en bvb. een renting aangaan.
Als je dan nog voor een hoge restwaarde kiest, zal het maandbedrag zo laag zijn dat je hier niet zoveel van merkt, maar ondertussen rijdt je in een quasi nieuwe wagen..als dat u interesseert tenminste.

Maak ook eens de berekening hoeveel belastingen je extra zal betalen door de afschrijfkost in vermindering te brengen (bvb 10.000 * 0.2 = 2000€ per jaar)
Is ieder zijn voorkeur ook natuurlijk. Van fiscaal oogpunt heeft het volgens mij geen zin om de wagen te houden.
Moeilijk om hier details over te geven zonder info te hebben over de voertuig (aftrekbaarheid, leeftijd, ..).

sandervdw

Legacy Member
fraCk zei:
Ik ben geen boekhouder maar zie eigenlijk ook geen reden om de wagen te houden. Dan kan je beter een 'nieuwe' wagen kopen (ik zou nooit een splinternieuwe wagen aanraden) en bvb. een renting aangaan.
Als je dan nog voor een hoge restwaarde kiest, zal het maandbedrag zo laag zijn dat je hier niet zoveel van merkt, maar ondertussen rijdt je in een quasi nieuwe wagen..als dat u interesseert tenminste.

Maak ook eens de berekening hoeveel belastingen je extra zal betalen door de afschrijfkost in vermindering te brengen (bvb 10.000 * 0.2 = 2000€ per jaar)
Is ieder zijn voorkeur ook natuurlijk. Van fiscaal oogpunt heeft het volgens mij geen zin om de wagen te houden.
Moeilijk om hier details over te geven zonder info te hebben over de voertuig (aftrekbaarheid, leeftijd, ..).

Wel grappig hoe je hier de fout maakt :)
Je betaalt niet 2000€ minder he, je betaalt 8000€ meer ;).

sandervdw

Legacy Member
fraCk zei:
Leg dat eens uit? :p

Hij betaalt nu niks meer aan die auto, want dat is zijn eigendom.
In uw voorbeeld betaalt hij 10000€ voor een nieuwe wagen, en daardoor 2000€ minder belastingen.
In totaal betaalt hij dus 8000€ vs 0€.

Korte samenvatting: je gaat nooit (of je moet héél specifiek kiezen) meer geld krijgen door een nieuwe auto te kopen.

fraCk

Legacy Member
sandervdw zei:
Hij betaalt nu niks meer aan die auto, want dat is zijn eigendom.
In uw voorbeeld betaalt hij 10000€ voor een nieuwe wagen, en daardoor 2000€ minder belastingen.
In totaal betaalt hij dus 8000€ vs 0€.

Korte samenvatting: je gaat nooit (of je moet héél specifiek kiezen) meer geld krijgen door een nieuwe auto te kopen.
Ah oké op die manier. In mijn voorbeeld maakte ik de som wat hij volgend jaar meer aan belastingen zal betalen vs wat hij dit jaar betaalt, als alle andere cijfers identiek hetzelfde blijven. Hij betaalt nu niks meer.. behalve de extra belasting?
Je gaat nooit meer geld krijgen, uiteraard, maar die 2000€ moet je wel in rekening brengen.
Simpel voorbeeld:
Jaar 1: 50.000€ bruto marge
-10.000 afschrijving wagen
= 40.000 bruto winst
= 8000 belasting
= 32.000 netto winst

Jaar 2: 50.000€ bruto marge
-0 afschrijving wagen
= 50.000 bruto winst
= 10.000 belasting
= 40.000 netto winst

Netto belastingverschil: 2000€ (indien de wagen 100% aftrekbaar is)
Is dit zo een foute beredenering/berekening? :p
Ik heb ook een excel sheet gemaakt enkele maanden geleden, moogt die altijd eens nakijken. :)

sandervdw

Legacy Member
fraCk zei:
Ah oké op die manier. In mijn voorbeeld maakte ik de som wat hij volgend jaar meer /B]aan belastingen zal betalen vs wat hij dit jaar betaalt, als alle andere cijfers identiek hetzelfde blijven. Hij betaalt nu niks meer.. behalve de extra belasting?
Je gaat nooit meer geld krijgen, uiteraard, maar die 2000€ moet je wel in rekening brengen.
Simpel voorbeeld:
Jaar 1: 50.000€ bruto marge
-10.000 afschrijving wagen
= 40.000 bruto winst
= 8000 belasting
= 32.000 netto winst

Jaar 2: 50.000€ bruto marge
-0 afschrijving wagen
= 50.000 bruto winst
= 10.000 belasting
= 40.000 netto winst

Netto belastingverschil: 2000€ (indien de wagen 100% aftrekbaar is)
Is dit zo een foute beredenering/berekening? :p
Ik heb ook een excel sheet gemaakt enkele maanden geleden, moogt die altijd eens nakijken. :)


Voor iemand die auto's niet belangrijk vindt, is dat 2e voorbeeld veel voordeliger, want hij heeft 8000€ om aan iets anders te spenderen.
Voor iemand die wel veel met belang hecht aan auto's, zal het eerste voorbeeld beter uitkomen, omdat je niet de volledige pot betaalt door belastingsaftrek...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan