Archief - vragen voor Ducati eigenaars en liefhebbers - specifieker Multistrada 1200 DVT

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

E-riko

Legacy Member
Aan de Ducatisti hier aanwezig :)

Momenteel rijd ik dus met een CB1100EX en ben er erg blij mee en nogal aan gehecht. Het is zeker een blijvertje!
Heeft een topcase uit praktische overwegingen, maar het doet een beetje af aan de mooie looks en lijnen van die moto.

In een ideale wereld heeft elke rijder meer dan 1 moto :)
En terwijl de CB cool is, zou ik ooit een 2e meer praktische moto niet ongenegen zijn om mij CB te vervoegen..
Dat zou trouwens een mooie gelegenheid zijn om mijn CB uit te bouwen tot een mooie naked :)
Zoals hier een beetje: https://s13.postimg.org/ess1kodfr/mooi_referentie_grijs.jpg

De grote vraag bleef, welke praktische moto?
Ik heb al veel gelezen en fora afgeschuimd over de Multi, en het lijkt mij de perfecte All-in-one moto.
5_201503051153083.jpg


Vandaag es langsgeweest bij nen dealer waar er toevallig eentje buiten stond:
IMAG0104.jpg

IMAG0105.jpg


De verschillende rij modi, cruise control, laag verbruik, bescherming, comfort (ik ben 1m84), relatief licht, het vormt een verdomd aantrekkelijk geheel.
Zeker met de verschillende elektronische hulpmiddelen en gadgets.
En, persoonlijk vind ik de moto er ook nog mooi uitzien, ook met de zadeltassen.

In het verleden, zou mijn grootste negatieve punt zijn, de ketting aandrijving.
Maar door met mijn huidige Honda te rijden, ben ik kettingen meer gaan apprecieren.
Er zijn zeker pro's aan verbonden, zoals het meest efficiente aandrijfsysteem en in vergelijking met vroeger zijn kettingen sterker en kan je ze gemakkelijker onderhouden.

Maar mijn hoofdvragen dus:
1.
Klopt het dat je meer koppel hebt onderin in de Urban mode in de nieuwe Multi?
Zoja, waar en hoeveel?
Als dit klopt is de volgende vraag een beetje overbodig..

2.
Klopt het dat een Duc motor niet echt gemaakt is om onder de 3000 toeren te rijden gedurende langere tijd, het zou zelfs de motor kunnen beschadigen?
Maar dit is misschien verleden tijd met de nieuwe DVT technologie?
Ik wou toch nog de vraag opwerpen.

Die vraag is ontstaand door een Ducatista op het CB1100 forum:
"I'm a Ducati guy. Have owned and still own many of them...

Ducati builds 90 degree Vtwins that are designed for high speed performance - even on their more tame street models like the diavel and multistrada (both share the same 11 degree cam offset 1200 cc engine).
They are not designed to ride below 4000 RPM and in fact prolonged riding below 3000 can cause damage to the engine.

Once you get the feel for riding them at the appropriate RPM it becomes second nature and feels correct but I can imagine that it must feel a bit different coming from other types of engines - especially other Vtwins.

These engines really start to make power at around 7000 and just explode at around 8... It's a lot of fun and it can get you in trouble.
"


Zijn volledige garage hier: Next On Radar

Anderzijds, Ducati's zijn gevoelige beestjes zo blijkt.
En ook op het Ducati forum zie ik een topic specifiek voor de issues omtrend die specifieke moto: 2015 Multistrada first problems. - Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum
103 pagina's al reeds voor het nieuwe model.
Zijn kinderziektes bij nieuwe modellen zo frequent bij Ducati's? :eek:

En dit is blijkbaar geen mythe, maar klaarblijkbelijk mag je voor een grote beurt bij deze specifieke moto rekenen op +/-1500 euro?? :crazy:
Gelukkig zijn de invalbeurten om de 30.000km, denk ik zo.

Normaal gezien ga ik 10 september een testritje doen op een nieuwe Multi bij Hautekiet in Ruddervoorde, dan heb ik tenminste een beeld van hoe zo'n Multi echt rijdt...ik vermoed opwindend stukje speelgoed. :drool:


Alvast bedankt voor info en uitleg.
E-riko

Dastardly

Legacy Member
geen idee over die ducs, maar rij zelf ook op een twin en meestal rijd ge niet lager als 4000 toeren. dus lijkt mij geen enkel probleem te zijn. zelfs al zou dat 'schade' toebgrengen. toerental waar de mijne zich het meest happy voelt om te cruisen is rond de 4500 à 5. minste vibraties en direct pickup.

denk dat ze vooral bedoelen dat die moto gewoon niet prettig aanvoelt rond die 3000 toeren waardoor ge de illusie hebt dat ge dingen kapot maakt. mijn aprilia heeft net hetzelfde. begint dan wat te bokken en reageert niet echt vlot op gas. zover ik weet is dat bij mijn moto vanwege de mapping om bepaalde uitstootnormen te halen. maar zoals gezegd, aan dat toerental rijd ge toch nooit. 't blijft een twin hé, geen diesel :p

Caracalla

Legacy Member
Wat doen die toerentallen er eigenlijk toe?
Als die nu beter draait aan 7k of aan 2k, dat is gewoon het karakter van de moto hé.

Met een duc moet je wel wat leren rijden in het begin, dat is waar. Maar eenmaal je die leert kennen...
'k Zou zeggen, doe vooral eens een testrit met zo'n Multi. Bij testritten gaat die wellicht wel op 100pk begrensd staan, dus als je die op touring of sport zet, mis je wel zo'n 50 ponies op de testrit.

Urban mode gebruik ik enkel in de regen. Voor de rest nagenoeg altijd op touring.

E-riko

Legacy Member
beemer036 zei:
Moet het perse een duc zijn?
Bv BMW S1000XR.

Goh, moesten andere modellen bestaan die mij dezelfde aantrekking geven als de Duc, dan niet neen....

Maar helaas, ben gisteren al es langsgeweest bij Peter D'haese in Latem, ik kan nie voorbij de looks van die moto.

De Duc ziet er simpelweg vele malen mooier uit en heeft enkele troeven die aantrekkelijker zijn dan de BMW;
Om er maar een paar te noemen, die single sided swingarm en dat TFT scherm.

De quickshifter van BMW is wel héél aantrekkelijk, en om een bizarre reden niet beschikbaar bij de Multistrada.
Er zijn wel aftermarket kits beschikbaar.

Hier een gebruiker die twijfelde tussen de twee, en uiteindelijk voor de BMW ging.
https://www.youtube.com/watch?v=8uZzYFA8-W4

Maar zijn ervaring met de Ducati spreekt ook wel voor zich:
[video=youtube;DdBpMt-_pjQ]https://www.youtube.com/watch?v=DdBpMt-_pjQ[/video]

Op een Ducati forum stelde men zelfs de KTM Super Adventure 1290R voor.
Om dezelfde reden als de BMW heb ik daar ook geen interesse in.

E-riko

Legacy Member
Dastardly zei:
geen idee over die ducs, maar rij zelf ook op een twin en meestal rijd ge niet lager als 4000 toeren. dus lijkt mij geen enkel probleem te zijn. zelfs al zou dat 'schade' toebgrengen. toerental waar de mijne zich het meest happy voelt om te cruisen is rond de 4500 à 5. minste vibraties en direct pickup.

denk dat ze vooral bedoelen dat die moto gewoon niet prettig aanvoelt rond die 3000 toeren waardoor ge de illusie hebt dat ge dingen kapot maakt. mijn aprilia heeft net hetzelfde. begint dan wat te bokken en reageert niet echt vlot op gas. zover ik weet is dat bij mijn moto vanwege de mapping om bepaalde uitstootnormen te halen. maar zoals gezegd, aan dat toerental rijd ge toch nooit. 't blijft een twin hé, geen diesel :p

Mijn vader zijn XV1900 is ook een twin en die haalt net 5000 toeren en zijn maximum van 155nm wordt bereikt op 2500 toeren.
Typisch voor grote cruisers met grote cc's à la Harley.
Om maar te zeggen, de ene twin is de andere twin niet natuurlijk.

Ducati's zijn op hun beste hoog in de toeren, maar die DVT, das dan weer een specialeke en een eerste in zijn soort, die lager in de toeren ook wel graag vertoeft, maar ik vermoed dat zijn sweet spot nog steeds hoog is...


Caracalla zei:
Wat doen die toerentallen er eigenlijk toe?
Als die nu beter draait aan 7k of aan 2k, dat is gewoon het karakter van de moto hé.

Met een duc moet je wel wat leren rijden in het begin, dat is waar. Maar eenmaal je die leert kennen...
'k Zou zeggen, doe vooral eens een testrit met zo'n Multi. Bij testritten gaat die wellicht wel op 100pk begrensd staan, dus als je die op touring of sport zet, mis je wel zo'n 50 ponies op de testrit.

Urban mode gebruik ik enkel in de regen. Voor de rest nagenoeg altijd op touring.

Het is net omdat ik gewoon ben om lage toeren te rijden met mijn huidige moto als ik in de stad rijd, namelijk rond 1000-1500-2000tpm, dat ik me afvroeg hoe laagtoerig rijden is met die specifieke DVT Multi.

Een Duc is hoogtoerig van nature, de DVT is atypisch Duc aangezien die DVT ook toelaat om lager te rijden.
Maarja hoe laag en hoe die daar reageert is mij onbekend, vandaar deze topic en mijn vraag aan de Duc rijders hier, bij voorkeur van de nieuwe Multi.

Kan mij wel inbeelden dat zelfs met die nieuwe DVT motor, ik zo'n lage toerentallen niet ga moeten proberen.
Met welke Duc rijd jij eigenlijk?

Caracalla

Legacy Member
't is ook te zien hé.

1500 rpm draaien met een redline op 6000 of 3000 rpm draaien met een redline op 11000... da's nagenoeg hetzelfde qua toerenbereik.
Gewoon mee gaan rijden :)

Zo'n 1290R rijdt idd "rustiger", maar de onrust in die Duc is net zo plezant :D

E-riko

Legacy Member
lol, azo nog nie bekeken :)

Mensen klant bij Hautekiet in West Vlaanderen?
Vandaag es gepasseerd, maar die zijj shop is in volle verhuis blijkbaar.
En op zijn toekomstig nieuwe adres vind ik niets anders terug dan een woning..

langun

Legacy Member
Ik ben er nog niet geweest maar die zijn winkel is iets meer dan een jaar geleden volledig afgebrand. Ze zijn toen vrij snel terug opgestart op een andere tijdelijke locatie, degene die jij vermoedelijk hebt bezocht.

E-riko

Legacy Member
hmm ok.

Tis daar dage blijkbaar ducatis kunt huren voor een volledige dag of meer.

Heb de vraag nog nie gesteld aan de dealer in Eke (Oost Vlaanderen) of je daar duc kunt huren voor een volledige dag.
Kvermoed dat Hautekiet de enige is in de buurt van het Gentse.

desolation

Legacy Member
11 september - DOC Belgium Trackday Experience Mettet (BE)
1 et 2 oktober, Spa Italia Spa-Francorchamps (BE)

Daar komt dit jaar de Desmoriding tour nog voorbij, kan je gratis een half uur eens rijden met de Mutlistrada

d-loc

Legacy Member
Ik heb zelf ook met de DVT gereden, onder de 3000 toeren is het de meest comfortabele duc waar ik al mee heb gereden. En ik heb al op elk huidig model gezeten.
Maar ik zou niet weten waarom je lange tijd onder 3k toeren zou rijden. Ik heb wel enkele goede vrienden die er eentje hebben dus ik kan ze de vraag wel eens stellen. Ook wat betreft het onderhoud, alhoewel ik betwijfel dat ze al aan de 24k km zitten. Maar tegen de 8-900 ga je zeker zitten denk ik.
Ik zal ook de vraag stellen wat betreft koppel in urban.

De DVT is ook lager dan het vorig model, ik ben maar 1m72 en ik kwam redelijk aan de grond :p.

edit; ik lees nu pas de post ivm lage toeren

edit2; eerste persoon rijdt jammer genoeg nooit in Urban maar vertelt me wel dat er niet meer koppel zou zijn . In lage toeren zeer comfortabel.
Groot onderhoud heeft hij nog niet moeten doen, heeft er 25k en beurt is op 30k.

edit3; tweede persoon bevestigt alles nogmaals. Hij rijdt heel vlot onder de 3000 toeren, Urban ongeveer hetzelfde koppel. Onderhoud zéker een 900.

Sballato

Legacy Member
Ikzelf rij met een Streetfighter 848 en heb al met heel wat Ducati modellen gereden.
Als je van een rustige 4 cilinder overstapt is het inderdaad wat wennen. Mijn vorige moto was een R6. Met een twin zoals een Ducati rij je hoger in RPM omdat dat beter en vlotter aanvoelt.
Onder de 4000 RPM heb je een bokkend gevoel als is dat met DVT op de Multistrada STUKKEN beter geworden.
Ik rij enorm graag met de Multistrada. Die DVT zorgt ervoor dat hij veel vlotter en vloeiender is in de gas reactie. Je hebt veel minder een aan/uit gevoel zoals op m'n Streetfighter of pakweg een 1098.

Volgens mij zal mijn volgende moto zelfs een MultiStrada worden. De onderhoudsintervallen worden ook steeds aangenamer hé. Met m'n Streetfighter staat me er telkens een duur onderhoud te wachten. Om de 2 jaar die riemen vervangen is toch even slikken als ik m'n bankkaart in de Bancontact schuif.

Gonzo

Legacy Member
Ik ben nu wel benieuwd: wa zou er zogezegd kapot gaan als ge sub 3k rpm rijdt?

(Iets wa ge automatisch nie doet als uwe moto u er dan precies toch wilt afbokken, haha... Benieuwd wa da op de Hyper gaat geven na de remap)

Sballato

Legacy Member
Gonzo zei:
Ik ben nu wel benieuwd: wa zou er zogezegd kapot gaan als ge sub 3k rpm rijdt?

(Iets wa ge automatisch nie doet als uwe moto u er dan precies toch wilt afbokken, haha... Benieuwd wa da op de Hyper gaat geven na de remap)

Zelf heb ik een RexXer ECU mapping laten doen op m'n Streetfighter. Hierdoor rijdt m'n Streetfighter een stuk aangenamer in lage toeren en neemt hij beter op. Z'n redline is ook hoger nu en hij trekt harder door in hoge toeren.

desolation

Legacy Member
Sballato zei:
Volgens mij zal mijn volgende moto zelfs een MultiStrada worden. De onderhoudsintervallen worden ook steeds aangenamer hé. Met m'n Streetfighter staat me er telkens een duur onderhoud te wachten. Om de 2 jaar die riemen vervangen is toch even slikken als ik m'n bankkaart in de Bancontact schuif.

Na 2j is de garantie verlopen, dan zien ze mij niet meer bij nen dealer hoor :)

E-riko

Legacy Member
en gezien ik de buurt niet ken, ga ik ondertussen uitpluizen hoe ik mijn tomtom rider 40 kan gebruiken op hun leenmoto....

tips?

ik ga es vragen of ze een tankbag kunnen uitlenen, kan ik mss mijn gsm gebruiken...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan