Archief - Ideetje: inzetten van drones voor verkeerscontrole en extra nummerplaten op het dak

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LaCucaracha

Legacy Member
Ik vroeg mij onlangs af waarom er - in aanvulling op de camera's en de wegpolitie- geen drones worden ingezet om verkeersinbreuken vast te stellen? Een extra nummerplaat op het dak zorgt ervoor dat de overtreder kan geïdentificeerd worden.

Er zijn heel wat verkeersmisdrijven ( bvb. het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een zebrapad, rechts inhalen, weigeren te ritsen, misschien ook wel gewoon snelheidsovertredingen) waarvoor de pakkans zeer klein is, maar die je perfect vanuit de lucht zou kunnen controleren.

Voordeel: pakkans voor deze overtredingen wordt veel hoger --> meer inkomsten voor de staat en minder frustratie bij de mensen die zich wel aan de regels houden en de mensen die slachtoffer zijn van de overtreders.

Wat denken jullie hiervan?

Tonerider

Legacy Member
1) die zaken kan men al controleren, camera's genoeg
2) er is nu al te weinig mankracht. 1 man kan 10 vaste camera's bekijken, maar een drone besturen is 1op 1.
3) een camera hangt permanent, een drone moet terug naar een oplaadstation omde x tijd. Een drone kan onder bepaalde weersomstandigheden niet vliegen.
4)1984 komt wel echt dichtbij
5) hoe voorkom je dat drone binnenkijkt bij mensen thuis?
6) onderhouskosten
7) kans op ongelukken met de drone

Biljart

Legacy Member
1 hoofdreden: in zo een maatschappij wil ik niet leven.

Bijkomend: dat men eerst eens de echte bandieten pakt ipv zich met kruimels bezig te houden.

Landtlord

Legacy Member
Zowel de echte bandieten als diegene dat zich niet aan de verkeersregels houden overtreden de wet, dus de politie moet hier iets aan doen. Als niemand zich met de kruimels bezighoud krijg je het idee dat je alles mag doen zonder de kans op een straf. Waarom zou je je dan nog aan de regels houden.

wiseguy444

Legacy Member
Laat ineens een chip inplanten die u een elektrische dreun verkoopt als ge nog maar denkt iets te gaan overtreden.

LaCucaracha

Legacy Member
wiseguy444 zei:
Laat ineens een chip inplanten die u een elektrische dreun verkoopt als ge nog maar denkt iets te gaan overtreden.b

Dus jullie ergeren zich niet dat de pakkans voor veel verkeersovertredingen nihil is waardoor overtreders er gewoon mee wegkomen?
Dat stuit mijn rechtvaardigheidsgevoel zodanig tegen de borst dat ik extra controles wil en dit lijkt mij een efficiente manier.... Is ook heel visibel, dus preventieve werking.

Musk

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Dus jullie ergeren zich niet dat de pakkans voor veel verkeersovertredingen nihil is waardoor overtreders er gewoon mee wegkomen?
Dat stuit mijn rechtvaardigheidsgevoel zodanig tegen de borst dat ik extra controles wil en dit lijkt mij een efficiente manier.... Is ook heel visibel, dus preventieve werking.

Ik heb inderdaad liever mensen die wegkomen met verkeersovertredingen, dan drones die boven m'n kop hangen om te kijken wat ik doe.

Remake

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Dus jullie ergeren zich niet dat de pakkans voor veel verkeersovertredingen nihil is waardoor overtreders er gewoon mee wegkomen?
Dat stuit mijn rechtvaardigheidsgevoel zodanig tegen de borst dat ik extra controles wil en dit lijkt mij een efficiente manier.... Is ook heel visibel, dus preventieve werking.

Denk dat de eerste post van Tonerider al goed geargumenteerd was en duidelijk aantoont waarom zo'n oplossing zeer arbeidsintensief en inefficiënt zou zijn.
Ik zelf ben pro extra pakkans op een aantal inbreuken, maar denk dat die met een drone zeer moeilijk te zien zouden zijn, voornamelijk gsm gebruik bv.
Voor de meeste andere inbreuken staan de banen al vol camera's en zie ik, op een paar specifieke locaties, geen reden om dat aantal te verhogen.

Tonerider

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Dus jullie ergeren zich niet dat de pakkans voor veel verkeersovertredingen nihil is waardoor overtreders er gewoon mee wegkomen?
Dat stuit mijn rechtvaardigheidsgevoel zodanig tegen de borst dat ik extra controles wil en dit lijkt mij een efficiente manier.... Is ook heel visibel, dus preventieve werking.

Dat is wel een heel vreemde conclusie die je trekt. Uw vraag was niet of we ons ergeren aan de lage pakkans, wel of dat drones een goede oplossing zouden zijn.
Dus om volledig te zijn: ja, ik wil zeker en vast hogere pakkans (en dan ook effectieve uitvoering van de straf), maar drones zijn er gewoonweg de oplossing niet voor.

Misschien nog een extra punt: ge viseert alleen de automobilisten en vrachtwagens. Wat met fietsers die `s avonds zonder deftige verlichting rijden of overal denken voorrang te mogen nemen, wat met motards die denken dat de file een persoonlijke uitdaging vormt om toch een recordtijd slalommen te zetten (nummerplaat op helm verven?).
Verkeer is een mentaliteit. Ge kunt straffen, straffen, straffen en op den duur als een helicopter (drone) boven mensen gaan hangen, maar imo is dat niet de juiste werkwijze.

De enige echte oplossing is een grondige mentaliteitswijziging, maar aangezien de algemene mentaliteit eigenlijk steeds verder omlaag gaat heb ik daar geen hoop op. (kijk maar naar de houding tov Corona-maatregelen) Mensen gaan zich niet aanpassen vanwege een billboard langs de weg met `wees een heer in het verkeer`.

Nu, persoonlijk heb ik meer hoop op automatisering en tracking via boordcomputer, maar ook dat is niet waterdicht en viseert enkel auto`s en vrachtwagens.

Enige oplossing is u gewoon blijven ergeren want de mensheid betert toch niet en beseffen dat ge hier toch maar 80 jaar zijt en u beter op andere dingen concentreert. (so_edgy)

Enira

Legacy Member
Biljart zei:
1 hoofdreden: in zo een maatschappij wil ik niet leven.

Bijkomend: dat men eerst eens de echte bandieten pakt ipv zich met kruimels bezig te houden.

Idem, om nog maar te zwijgen op potentiële inbreuk op privacy bij het overvliegen.

Vanaf dat dat erdoor komt zet ik mij in mijnen hof op ne zonnige dag, voetjes in een fris voetbadje, pintje naast mij en een loodjes geweer.

Anyway als ge da graag zou hebben dan kunt ge misschien naar China verhuizen. Technologie bestaat er al, zelfs zonder drones. Komt er genen auto aan, dus dan wandelt ge doodleuk door het rood: ping ping vijftien minuten later nen Alipay request van vadertje staat om uw boete te betalen. Als ge te veel minpunten hebt bij het regime kunt ge uw loyaliteit laten bevestigen door een donatie.

Silence

Legacy Member
Een drone kan ook geen inschatting maken (sommige agenten helaas ook niet)

Stel dat jij iemand inhaalt op een baan 70 waar het niet mag omdat die voor jou maar 30 tuft om één of andere reden dan zou jij de boete krijgen

sandervdw

Legacy Member
Silence zei:
Een drone kan ook geen inschatting maken (sommige agenten helaas ook niet)

Stel dat jij iemand inhaalt op een baan 70 waar het niet mag omdat die voor jou maar 30 tuft om één of andere reden dan zou jij de boete krijgen

Dat is ook geen inschattingsfout, maar een overtreding?

Ik snap Lacucaraha wel, De pakkans is zeer klein op een hele hoop overtredingen en zo'n volautomatisch systeem zou dat grotendeels kunnen oplossen. Zo'n systeem zoals in China gaat ver, maar zolang het niet verkeerd oordeelt is er ook niet veel mis mee? Ja, je kan vragen stellen qua privacy, maar ze doen daar niets verkeerd imo. Het is niet dat ze u tracken om te weten waar ge naartoe gaat, ze kijken gewoon of je geen verkeersovertredingen doet...

Silence

Legacy Member
sandervdw zei:
Dat is ook geen inschattingsfout, maar een overtreding?

Ik vond niet meteen een ander voorbeeld
Als je volgens mij in een hele lang rij achter bv een tractor zit (jij eerste auto en een anonieme als 4e) en je steekt die tractor voorbij is de kans groot dat de anonieme mee voorbij steekt maar je geen bekeuring zal geven :)

sandervdw

Legacy Member
Silence zei:
Ik vond niet meteen een ander voorbeeld
Als je volgens mij in een hele lang rij achter bv een tractor zit (jij eerste auto en een anonieme als 4e) en je steekt die tractor voorbij is de kans groot dat de anonieme mee voorbij steekt maar je geen bekeuring zal geven :)

Een beter voorbeeld is iemand die op een 1 rijvaksbaan aan een rood licht staat met een MUG met sirenes achter hem. Volgens de letter van de wet mag je dat kruispunt niet oprijden, maar daar zal nooit iemand een boete voor krijgen.

Nu, in praktijk zou je natuulijk ook met een systeem van "betwisting" kunnen werken, aangezien er van alles beelden zijn, is dat ook veel eerlijker...

Xcessive-

Legacy Member
Tonerider zei:
Misschien nog een extra punt: ge viseert alleen de automobilisten en vrachtwagens. Wat met fietsers die `s avonds zonder deftige verlichting rijden of overal denken voorrang te mogen nemen, wat met motards die denken dat de file een persoonlijke uitdaging vormt om toch een recordtijd slalommen te zetten (nummerplaat op helm verven?).
Verkeer is een mentaliteit. Ge kunt straffen, straffen, straffen en op den duur als een helicopter (drone) boven mensen gaan hangen, maar imo is dat niet de juiste werkwijze.

De enige echte oplossing is een grondige mentaliteitswijziging, maar aangezien de algemene mentaliteit eigenlijk steeds verder omlaag gaat heb ik daar geen hoop op. (kijk maar naar de houding tov Corona-maatregelen) Mensen gaan zich niet aanpassen vanwege een billboard langs de weg met `wees een heer in het verkeer`.

Het is door te straffen dat er ook een mentaliteitsverandering mogelijk is. Ik denk dat die campagnes van de overheid maar een kleine impact hebben. En niets doen levert al zeker niets op. Maar drones zie ik ook niet als oplossing tenzij die volledig autonoom zouden kunnen werken (los van de privacy issues die erbij komen nog).

Tonerider

Legacy Member
Xcessive- zei:
Het is door te straffen dat er ook een mentaliteitsverandering mogelijk is. Ik denk dat die campagnes van de overheid maar een kleine impact hebben. En niets doen levert al zeker niets op. Maar drones zie ik ook niet als oplossing tenzij die volledig autonoom zouden kunnen werken (los van de privacy issues die erbij komen nog).

Zelfs al vliegen die autonoom, hoe gaan die een overtreding registreren? Ofwel vliegen ze boven 1 plek, maar dan kan je evengoed een vaste camera hangen. Maar als die verschillende straten doen, moeten die van elk stuk de verkeersborden kennen en een inschatting kunnen maken van verkeerssituaties en handelingen.
Bovendien blijft de dekkingsgraad evengoed beperkt. Zo'n drone is ook maar op 1plaats tegelijkertijd. En het zicht kan geblokkeerd worden door bomen e.d.
Een mentaliteit verander je niet door zware straffen. Anders zouden er geen gevangenissen moeten bijgebouwd worden.
En imo is een mentaliteit vanuit de regering amper in de positieve zin te beïnvloeden.

Xcessive-

Legacy Member
Tonerider zei:
Zelfs al vliegen die autonoom, hoe gaan die een overtreding registreren? Ofwel vliegen ze boven 1 plek, maar dan kan je evengoed een vaste camera hangen. Maar als die verschillende straten doen, moeten die van elk stuk de verkeersborden kennen en een inschatting kunnen maken van verkeerssituaties en handelingen.
Een mentaliteit verander je niet door zware straffen. Anders zouden er geen gevangenissen moeten bijgebouwd worden.
En imo is een mentaliteit vanuit de regering amper in de positieve zin te beïnvloeden.
Ik zeg toch ook niet autonoom vliegen maar autonoom werken. En er zijn mensen waarvan je inderdaad de mentaliteit niet kan veranderen. Maar straffen kan wel werken.

sandervdw

Legacy Member
Tonerider zei:
Zelfs al vliegen die autonoom, hoe gaan die een overtreding registreren? Ofwel vliegen ze boven 1 plek, maar dan kan je evengoed een vaste camera hangen. Maar als die verschillende straten doen, moeten die van elk stuk de verkeersborden kennen en een inschatting kunnen maken van verkeerssituaties en handelingen.
Bovendien blijft de dekkingsgraad evengoed beperkt. Zo'n drone is ook maar op 1plaats tegelijkertijd. En het zicht kan geblokkeerd worden door bomen e.d.
Een mentaliteit verander je niet door zware straffen. Anders zouden er geen gevangenissen moeten bijgebouwd worden.
En imo is een mentaliteit vanuit de regering amper in de positieve zin te beïnvloeden.

Als Tesla een auto kan maken die de verkeerssituatie overal kan inschatten wat er mag en wat niet, zal dat in een drone ook wel kunnen zeker?
Zo'n drone is maar op 1 plek tegelijk, maar kan wel een beeld nemen van verschillende kruispunten bvb. Hij kan ook volgen indien nodig (als je bvb regels wil als "langere tijd te snel rijden").

Mentaliteit is vrij makkelijk in positieve zin te beïnvloeden trouwens. Ze moeten het idee van straffen omzetten naar "belonen" en dat heeft een enorm effect. Laat bvb de verkeersbelasting wegvallen voor mensen die een heel jaar lang geen boete gehad hebben. Het probleem bij straffen is dat het enkel werkt als het onmiddelijk gebeurt. Iemand die aan de kant wordt gezet wegens te snel rijden, zal veel harder oppassen dan iemand die weken nadien een boete in de bus krijgt bvb. Als je het echter omvormt naar belonen, dan wordt je beloond omdat je continu goed gedrag toont ipv gestraft voor een specifieke inbreuk.

Idealiter doe je beide, volgens mij. Dus zowel boetes voor overtredingen als beloningen voor "goede chauffeurs".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan