Archief - Ecu (boordcomputer) vervangen voor terug originele status?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boyqi

Legacy Member
Hallo
ik zou graag de ECU (boordcomputer) van mijn wagen vervangen (bmw 520d f10)
want ik wil mijn auto gewoon terug helemaal origineel willen

namelijk heb ik deze jaren geleden laten (ECU) chip tunen
nu heb ik deze dan een versie van 520d ECU te laten opzetten bij een respecteerde chip tuner maar deze nog steeds niet dezelfde (dus de ECU niet uitgelezen maar gewoon een versie van 520d opgezet)
bijvoorbeeld optrekken van het eerste versnelling naar het tweede was nog steeds ongeveer hetzelfde na dat hij deze had opgezet

dan was ik op zoek gegaan voor een software update
na een software update en blijkbaar een herprogrammatie heb ik nu problemen met de batterij en verbruikt hij veel meer (enorm meer)
deze heb ik wel door een onafhankelijke bmw garage laten doen (wat misschien mijn fout was geweest)

kan ik naar BMW dealer gaan om een nieuwe ECU laten installeren met een volledige nieuwe programmatie (dus geen kopie van de oude ECU) en zo mijn wagen terug in de originele status te laten brengen?

alvast bedankt

ikbenben

Legacy Member
Gewoon de tuner waar hij geprogrammeerd is contacteren, die zal wel een aanpassing doen zodat alles weer naar behoren werkt.
Niet nodig om een nieuwe ecu te kopen (wat trouwens zeer veel geld kost).

MrKend54l

Legacy Member
Dat krijg je als je te veel laat klooien aan uw ECU natuurlijk :p

Ik zie ook niet waarom je eerst zou laten tunen, en dan terug origineel zou laten zetten, om dan een update te doen. Was je dan niet tevreden van de tune?

boyqi

Legacy Member
Hallo het was “goed” maar de koppeling was te hoog heb dan mijn vliegwiel + koppeling onlangs laten vervangen terwijl ik echt nog normaal reed (na 50 000 km) en dat wil ik niet meteen meer

Heb je soms een idee hoeveel een nieuwe ecu met nieuwe herprogrammering zal kosten?

MrKend54l

Legacy Member
boyqi zei:
Hallo het was “goed” maar de koppeling was te hoog heb dan mijn vliegwiel + koppeling onlangs laten vervangen terwijl ik echt nog normaal reed (na 50 000 km) en dat wil ik niet meteen meer

Heb je soms een idee hoeveel een nieuwe ecu met nieuwe herprogrammering zal kosten?

Reken op een goede 2500€ of meer zelfs.

Musk

Legacy Member
Maar je hebt toch helemaal geen nieuwe ECU nodig om daar gewoon een reset op te doen en dan de software erop?

boyqi

Legacy Member
MrKend54l zei:
Reken op een goede 2500€ of meer zelfs.

ok bedankt voor de info,

Kan soms een defecte batterij de sensor voor de kilometer actieradius, benzinemeter affecteren?
want ik verlies hier 50 km actieradius of meer voor een rit van 10 - 15 km terwijl ik normaal rijd en zelfs nog probeer zo min mogelijk gas te geven bij het optrekken
of heeft dit allemaal door de ECU te maken?

ook als ik nu de wagen uitzet dan zet hij niet normaal stil maar dan gaat hij heel energie-loos stil, bij wijze van spreken het is net alsof de wagen flauw valt als ik hem uitzet
dan krijg ik een bericht om de batterij op te laden terwijl ik al een uur aan het rijden ben

Musk zei:
Maar je hebt toch helemaal geen nieuwe ECU nodig om daar gewoon een reset op te doen en dan de software erop?

is er een verschil tussen een reset en dan de software erop zetten tegen software overschrijven? (ik heb de originele software niet)
want ik heb al eens geprobeerd om een versie van 520d erop te zetten bij een tuner (met een goede reputatie) maar dan nog was het niet helemaal hetzelfde
mijn eerste versnelling en 2de was nog ongeveer hetzelfde terwijl 3de 4de enz, meer aan het origineel leek te zijn
kan het soms zijn dat ze de bij het tunen, jaren geleden de 1ste,2de versnelling gecodeerd hebben?

Musk

Legacy Member
Ga gewoon naar een originele BMW garage en zeg dat er gekloot is met de software en dat je wilt dat die terug orgineel gezet wordt, meer is er niet aan.

boyqi

Legacy Member
Dat zou inderdaad heel gemakkelijk en ook mijn eerste keuze geweest zijn, maar officiële garages willen absoluut niets met software gesjoemel te maken hebben, ze ergeren zich er zelfs aan
Eenmaal dat ze dat weten gaan ze u niet helpen (op gebied van dat vlak toch)
Mocht het zo makkelijk was geweest had ik dat meteen gedaan en zou ik hier niet om hulp vragen

Nineshots

Legacy Member
Ben je eigenlijk wel zeker dat het aan de ECU ligt en dat er geen ander probleem is met je auto?

boyqi

Legacy Member
Ben totaal niet zeker maar ik heb een vermoeden van wel want als ik normaal optrek schiet de benzinemeter helemaal omhoog voorbij de 20l/100 km
Ik denk niet dat ik een lek heb want ik ruik geen benzine en het druipt niet en ik zie nergens een melding

MrKend54l

Legacy Member
boyqi zei:
Ben totaal niet zeker maar ik heb een vermoeden van wel want als ik normaal optrek schiet de benzinemeter helemaal omhoog voorbij de 20l/100 km
Ik denk niet dat ik een lek heb want ik ruik geen benzine en het druipt niet en ik zie nergens een melding

Dat is normaal hoor. Dat is een per 100km meter. Met andere woorden als jij zo blijft rijden constant dan zal je meer dan 20l/100km verbruiken.

boyqi

Legacy Member
MrKend54l zei:
Dat is normaal hoor. Dat is een per 100km meter. Met andere woorden als jij zo blijft rijden constant dan zal je meer dan 20l/100km verbruiken.

Ja idd maar probleem is dat het vroeger maar tot de 10-15km bij normaal optrekken
Tenzij als ik de gaspedaal helemaal indruk dan gaat het metertje naar de 20l/100km maar dan langzaam
Nu schiet hij knal omhoog naar de 20 en waarschijnlijk nog erover maar ik zie het maar tot 20
Mvg

WeedJunk

Legacy Member
'Winterdiesel'?

Moeilijk om benzine te ruiken bij een dieselwagen trouwens... :unsure:

boyqi

Legacy Member
da_flux zei:
Hoeveel was je verbruik /100Km vroeger en nu?

5,5 toen ik hem terug kreeg was het 7,3 nu is het 6,5 geworden omdat ik rijd om niet te veel te verspillen, niet echt veel verschil maar probleem is hoe zacht ik ook rijd na een rit van bijvoorbeeld 10 km is mijn tank met 50 -60 km actieradius verminderd, gebeurt vooral bij het schakelen daar verminderd het met de seconde, als ik schakel dat schiet het meter knal omhoog
Ook op de autosnelweg verminderd hij ook snel, 5-6 km voor 1km bijvoorbeeld

WeedJunk zei:
'Winterdiesel'?

Moeilijk om benzine te ruiken bij een dieselwagen trouwens... :unsure:

Sorry my bad

da_flux

Legacy Member
boyqi zei:
5,5 toen ik hem terug kreeg was het 7,3 nu is het 6,5 geworden omdat ik rijd om niet te veel te verspillen, niet echt veel verschil maar probleem is hoe zacht ik ook rijd na een rit van bijvoorbeeld 10 km is mijn tank met 50 -60 km actieradius verminderd, gebeurt vooral bij het schakelen daar verminderd het met de seconde, als ik schakel dat schiet het meter knal omhoog
Ook op de autosnelweg verminderd hij ook snel, 5-6 km voor 1km bijvoorbeeld

Je moet je niet zo blind staren op die actieradius ik rij zelf met een BMW en dat kan wel wat fluctueren.

boyqi

Legacy Member
da_flux zei:
Je moet je niet zo blind staren op die actieradius ik rij zelf met een BMW en dat kan wel wat fluctueren.

Ik geef u gelijk maar probleem is dat vroeger niet zo was, ik ben hier al bijna 200km verloren terwijl ik maar Max 50-60km heb gereden
Dit is niet enkel actieradius ook de tankmeter
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan